Gå til innhold

Når er greit å tøye musklene?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en gutt som sliter og har slitt med veldig mye skader. Jeg har funnet ut at mange av disse skadene har i de fleste tilfeller kommet av at jeg har alt for stram muskulatur og at mer tøyelig muskulatur hadde minsket skaderisikoen drastisk. Jeg er veldig interessert i trening, jeg vet at jeg idag trener med riktig teknikk. Det jeg lurer på kort å godt er når får man mest utbytte av å tøye og hvor ofte kan jeg tøye musklene. (Har bla hørt at man ikke skal tøye en muskel som allerede har blitt tøyd, noe den blir under trening)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snakk med en manuellterapeut. Min mening er at strekking kun skal utføres dersom man har et behov for lengre muskulatur, og at mange skader seg på grunn av feil utførelse. I likhet med at musklene returnerer til opprinnelig lengde av seg selv etter trening, så vil de også gjøre det etter stretching. La oss si det slik at jeg ikke har fleksibiliteten i hverken hofter eller bekken som jeg stretchet meg til da jeg drev med kickboxing. Den forsvant fort.

Jeg mistenker heller at det er noe annet som gjør at du er stram i muskulaturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg er en gutt som sliter og har slitt med veldig mye skader. Jeg har funnet ut at mange av disse skadene har i de fleste tilfeller kommet av at jeg har alt for stram muskulatur og at mer tøyelig muskulatur hadde minsket skaderisikoen drastisk. Jeg er veldig interessert i trening, jeg vet at jeg idag trener med riktig teknikk. Det jeg lurer på kort å godt er når får man mest utbytte av å tøye og hvor ofte kan jeg tøye musklene. (Har bla hørt at man ikke skal tøye en muskel som allerede har blitt tøyd, noe den blir under trening)

Det finnes ingen studier som støtter tanken om at å tøye muskulaturen forebygger skader. Men å trene bevegelighet kan iblant gjøre at teknikken blir bedre under trening, og kan sånn sett bidra. Du skal også huske på at om du strethcer musklene kraftig, kan det føre til et økt behov for restitusjon. Jeg vil uansett råde deg til å sette deg godt inn i hvordan du trener opp mobiliteten riktig. Du skal heller ikke drive bevegelighetstrening før trening, men dynamisk tøyning kan være av det gode der. Skal du absolutt tøye, ville jeg anbefalt å gjøre det etter trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig anbefaler tøying. Jeg tøyer mest underkropp og det blir gjerne 3x i uka. Trening og enkel tøying på gymmet kommer i tillegg.

*Jeg føler dette påvirker restitusjonen veldig positivt, til tross for hva andre sier

*Jeg er blitt veldig myk og mobil der jeg tøyer, kontra ikke tøyer

*Når man trener feks smolov, som er et sykt heavy treningsprogram, så anbefales tøying

"Stretch - one, stretching between workouts will speed up your recovery by flushing blood into your muscles. Two, stretching prevents injuries (think lower back). Three, it boosts strength. Stretch your hips daily."

Ellers anbefales også tøying i en del andre treningsprogrammer. Som sagt - jeg mener man bør tøye mye. Det er deilig, mobiliteten blir sykt mye bedre, teknikken blir sykt mye bedre og jeg føler det forebygger skader i stor grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spurte vel OP om stretching for å forlenge korte muskler og ikke for restitusjon. Tøying er et helt annet dyr enn stretching, og stretching kan være direkte farlig om man gjør det feil. I tillegg må man finne ut hvor problemet ligger for å stretche riktig område eller ting. Det kan være hinnen rundt muskelen, skade på et ledd, arrvev, utglidninger mm som gjør det problematisk.

Selvsagt er lett tøying, nedvarming og mobilitetsøvelser viktige. Stretching, derimot, anbefaler jeg aldri om man ikke har fått verifisert problematikken hos en spesialist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke passiv tøyning FØR trening (1). Massasjerullen kan være med på å øke bevegelsesutslaget (2), men ofte skyldes spent muskulatur pga andre problemer rundt omkring i kroppen. Det er rett og slett et symptom på et problem i kroppen.

Børge Fagerli og Andre Midtby har noen gode dynamisk oppvarmingsrutiner (3), som kan være en fin start. Du kan også sjekke ut San Fransisco Crossfit sine YouTube klipp (Kelly Starret).

Du bør ta en tur til en manuellterapeut med idretts/styrketreningsbakgrunn for en sjekk.

1. http://etd.lsu.edu/docs/available/etd-04042012-082959/unrestricted/Miskowiec_Thesis.pdf

2. Muscle, Pain, circulation, Strength, Flexibility,

3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sniker inn et spørsmål her.

Må man tøye rett etter trening (firdi muskulaturen er varm) eller kan det vente etter dusj og hjemkomst?

Når du kommer hjem er det pent lite vits i å tøye. Så vidt jeg vet bruker musklene dine ca 30 minutter på å komme tilbake til normal lengde, så selv gjør jeg det aldri. Med mindre jeg trenger å jobbe med å f.eks. forlenge sener/muskler over normalen for å kunne gå inn i nye holdegrep eller sparke høyere. Siden jeg har sluttet med kampsport har jeg ikke det behovet lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du kommer hjem er det pent lite vits i å tøye. Så vidt jeg vet bruker musklene dine ca 30 minutter på å komme tilbake til normal lengde, så selv gjør jeg det aldri. Med mindre jeg trenger å jobbe med å f.eks. forlenge sener/muskler over normalen for å kunne gå inn i nye holdegrep eller sparke høyere. Siden jeg har sluttet med kampsport har jeg ikke det behovet lengre.

Er vel gamle gymlærer Hansen som sitter fast i bakhuet mitt og sier at man må tøye ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel gamle gymlærer Hansen som sitter fast i bakhuet mitt og sier at man må tøye ;)

Men for all del - det er helt fint å "varme ned" og gjøre litt mobilitet og lett tøying etter trening. Det kan også være veldig lurt, og det kan gjøre at du restituerer deg fortere. Jeg er motstander av stretching for dem som ikke har behov (OG KUNNSKAP), men tøying er bare fint - men som sagt mener jeg det er 30 minutter man ca kan fremskynde prosessen, og så vidt jeg vet vil man også få mye igjen for å bare gå hjem siden det også øker blodsirkulasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Setter utrolig pris på dine svar Tiwas, men det hadde vært stor hjelp viss du kunne forklara hva forskjellen på tøying og stretching er i praksis. Alså hvordan stretcher man kontra tøyer. Takker for tips til dynamisk oppvarming.

Jeg har skrevet det, men kanskje ikke direkte.

Stretching er å forsøke å få en muskel og/eller sene lengre enn den i utgangspunktet er. Om du skal lære deg å gå i spagaten må du stretche.

Tøying er for å få muskelen og/eller senen tilbake til normal lengde. Etter trening vil spesielt muskler bli kortere, men etter ca 30-60 minutter har den returnert til normal lengde av seg selv. Målet med tøying er å få fortgang i denne prosessen for å komme fortere i gang med restitueringen. Dynamisk tøying vil også hjelpe med å pumpe friskt blod inn i musklene slik at de får næringen de trenger. Selv tøyer jeg aldri, men får aktiv resitusjon gjennom å gå hjem fra trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fi

Ikke passiv tøyning FØR trening (1). Massasjerullen kan være med på å øke bevegelsesutslaget (2), men ofte skyldes spent muskulatur pga andre problemer rundt omkring i kroppen. Det er rett og slett et symptom på et problem i kroppen.

Børge Fagerli og Andre Midtby har noen gode dynamisk oppvarmingsrutiner (3), som kan være en fin start. Du kan også sjekke ut San Fransisco Crossfit sine YouTube klipp (Kelly Starret).

Du bør ta en tur til en manuellterapeut med idretts/styrketreningsbakgrunn for en sjekk.

1. http://etd.lsu.edu/docs/available/etd-04042012-082959/unrestricted/Miskowiec_Thesis.pdf

2. Muscle, Pain, circulation, Strength, Flexibility,

3.

finned det en lignende video for overkroppen?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta uansett to av disse og ring i morgen om behovet for tøying ikke har gått over:

forskning.no > Tøying hjelper bare litt

- Bare slutt med å tøye ut! -Aftenposten

Behovet ditt skal være på bevegelighetstrening gjennom dynamisk oppvarming før trening og rulle etterpå. Børge anbefalte (les: krevde) at jeg skulle slutte med rulle som del av oppvarmingen min fordi det virker som om man kan bli avhengig av den og ikke klare å bli myk uten (det er litt av samme respons etter rullen som det man forsøker å lære seg til ved å gå i spagaten - forskjellen er at man lærer kroppen å bli avhengig av rullen for å få responsen i stedet for å slappe av i muskulaturen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SlettetBruker4
Ta uansett to av disse og ring i morgen om behovet for tøying ikke har gått over:

forskning.no > Tøying hjelper bare litt

- Bare slutt med å tøye ut! -Aftenposten

Behovet ditt skal være på bevegelighetstrening gjennom dynamisk oppvarming før trening og rulle etterpå. Børge anbefalte (les: krevde) at jeg skulle slutte med rulle som del av oppvarmingen min fordi det virker som om man kan bli avhengig av den og ikke klare å bli myk uten (det er litt av samme respons etter rullen som det man forsøker å lære seg til ved å gå i spagaten - forskjellen er at man lærer kroppen å bli avhengig av rullen for å få responsen i stedet for å slappe av i muskulaturen).

Hvordan bør man gjennomføre et stretchingprogram hvis man vil bli mykere (gå i spagaten f.eks)? Hvor ofte, hvor lenge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...