Gå til innhold

Trening under svangerskap


Anbefalte innlegg

1. Hvor hardt er greit å trene når man er gravid? Har fått høre i det siste at man skal være forsiktig med å trene for hardt fordi det kan trigge spontanabort og da blir man jo litt redd...

2. Hvordan trente dere som har vært gravide under svangerskapet deres og hvordan påvirket det:

- fødselen

- vekten din

- vekten til barnet

- allmenntilstanden og energien din

- styrken før, under og etter svangerskapet

Er lenge siden jeg har gjort dette nå og jeg innehar mye mer kunnskap nå enn for 4 år siden, så vil gjerne prøve å gjøre det mer riktig denne gangen.

Takk for alle svar :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

I mitt første svangerskap hadde jeg kraftig bekkenløsning fra uke 16, så jeg satt mye stille for jeg klarte nesten ikke gå. Jeg gikk på bassengtrening to ganger i uken med fysioterapeut, og det holdt kroppen igang. Dette var med tvillinger i magen, så jeg skulle være veldig forsiktig! fødte i uie 32, hadde null energi, og satt i rullestol en uke etter fødsel. fikk senebetennelse fra helvete i begge håndleddene fordi armene var svake og mye jobb med to babyer...de veide 1,6 og 1,8 kg.

Men jeg gikk overalt i den permisjonen, vogna kom ofte ikke inn på busser, og vi bor i 3 etg uten heism så styrketreningen var å få oss alle og varer opp og ned trappa. Jeg var i knallform!!

Med minsten var jeg i bedre form, jeg gikk til og fra barnehagen (ca 1,5km hver vei) med twinsa i vogn hele svangerskapet. i tillegg gikk jeg turer med hunden. Jeg var i grei form, og det første jordmoren sa til meg var at jeg kom til å få en veldig kjapp fødsel siden je var sterk i kroppen, og hun fikk rett. fødselen tok 3,5 timer fra første rie... babyen veide 3,5 kg. I den permisjonen satt jeg på rumpa på kafe og koste meg og hadde en enkel baby, så jeg la på meg mye etter fødsel. Da misten var 18 mnd tok jeg opp treningen, og er nå i god form og 13 kg lettere med mye muskler!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

1. Hvor hardt er greit å trene når man er gravid? Har fått høre i det siste at man skal være forsiktig med å trene for hardt fordi det kan trigge spontanabort og da blir man jo litt redd...

2. Hvordan trente dere som har vært gravide under svangerskapet deres og hvordan påvirket det:

- fødselen

- vekten din

- vekten til barnet

- allmenntilstanden og energien din

- styrken før, under og etter svangerskapet

Jeg trente 3 ganger i uka fra dag 1, men ikke tyngre belasting enn at jeg klarte 12 reps :) Jeg gikk opp 11 kilo totalt, og tre uker etter fødsel var jeg tilbake til startvvekt. Fikk ei hærlig jente på 3,5 kilo, så hun var god og rund selvom jeg ikke la på meg så mye og var aktiv.

Jeg tror trening er alfa omega når det kommer til allmentilstand og energi, så lenge man lytter til kroppen og ikke overdriver :D

Gratulerer med graviditeten LeanMachine! :joyful:

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer så mye :)

Jeg "avviker" litt fra statistikken. Normalvektig, kanskje litt ekstra - men ble ansett som veltrent før jeg ble gravid. Jeg mistet en tvilling, og hadde flere episoder med blødninger. I disse periodene holdt jeg meg i ro. Jeg slet også med kvalme under hele svangerskapet, men den ble ikke forverret av å trene. Snarere tvert i mot. Treningen var vel det som gjorde at jeg hadde litt energi til overs! Jeg klarte ikke løfte tungt, hadde nok med kroppsvektøvelser og typisk "hjemmetrening". I tillegg jogget/gikk jeg tilnærmet hver dag. Jeg spiste sunt, kuttet nærmest alt som inneholdt sukker. Bortsett fra kvalmen, var jeg i veldig god form.

Egentlig tilsier det en lett fødsel med en baby med normalvekt. Babyen min veide nesten 5 kg, og fødselen endte med keisersnitt pga komplikasjoner. Nå skal de sies at vi får veldig store barn i min familie, så her spiller nok genene i stor grad inn. Desverre har jeg en kropp som ikke er laget til å føde store barn! Jeg husker ikke hvor mye jeg gikk opp, men var på før-vekt 10 dager etter fødsel.

Jeg tror ikke man gjør noe galt, så lenge det føles rett! Som skrevet over, lytt til kroppen og ikke overdriv :)

Ja, angående faren for spontanabort: I nesten alle tilfeller skjer spontanaborten fordi det er noe feil. Ikke fordi man GJØR noe feil. Jeg veit ikke hvor langt du har kommet, men uke 12 regner jo som en milepæl. Har man et risikosvangerskap blir selvfølgelig saken en annen, men så lenge man er frisk tviler jeg på at man gjør noe galt med å trene. Heller tvert i mot :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gratulerer så mye :)

Jeg tror ikke man gjør noe galt, så lenge det føles rett! Som skrevet over, lytt til kroppen og ikke overdriv :)

Ja, angående faren for spontanabort: I nesten alle tilfeller skjer spontanaborten fordi det er noe feil. Ikke fordi man GJØR noe feil. Jeg veit ikke hvor langt du har kommet, men uke 12 regner jo som en milepæl. Har man et risikosvangerskap blir selvfølgelig saken en annen, men så lenge man er frisk tviler jeg på at man gjør noe galt med å trene. Heller tvert i mot :)

Sier meg enig her!

Jeg trente vedlikehold styrke, men var nybegynner i styrkesalen så det ble ikke noe tunge vekter uansett :) Jeg veide 57kg og gikk opp til 65/66kg. Hadde ingen plager i svangerskapet og fødselen gikk fint :) Tror det hadde mye å si at jeg holdt meg aktiv. Vekten til dattera mi var 2,9kg ved fødsel. Skrev logg før og etter graviditet her i Fitnessbloggen, kan hende de fortsatt eksisterer om du søker :)

Selv om jeg trente vedlikehold opplevde jeg øktning i styrke :) og styrken fortsatte å bare øke etterpå ;)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er det med trening etter fødsel.. tenker på hvor lenge man skal vente etc?

Frøkna skal til å verpe og er sugen på og komme igang etter fødselen med tung styrke..

Men er bekymret mtp bekkenløsning..

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hvordan er det med trening etter fødsel.. tenker på hvor lenge man skal vente etc?

Frøkna skal til å verpe og er sugen på og komme igang etter fødselen med tung styrke..

Men er bekymret mtp bekkenløsning..

Jeg ventet i 6 uker før jeg begynte med bekkenøvelser og så gradvis bygget opp styrken. Hvor lang tid dette tar er individuelt :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Eneste jeg fikk beskjed om var å ikke bade i 6 uker etter fødsel.

Tren det man klarer! Som sagt, spontanabort skjer nesten alltid fordi noe er galt med embryo/fosteret. En fødsel er som å løpe 5mila, sa min jordmor, så det bør man være forberedt på.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er anbefalt å vente i ca 6 uker med trening etter en normal fødsel. Det handler spesielt om at magemusklene har blitt splittet under graviditeten, og bruker litt tid på å normalisere seg.

Har man et normalt svangerskap, og en normal fødsel og føler seg klar for å trene tidligere - er det sagt at man kan gjøre det også. Det var det fysioterapeuten sa her. Men man må selvsagt starte forsiktig, og ikke presse seg for hardt. Og så er det visstnok lurt å unngå øvelser med høyt buktrykk rett etter fødsel, på samme måte som man bør vente med å trene mage.

Lusca: Har hun bekkenløsning nå? Hun kan ikke trene på seg en bekkenløsning hvis det er det hun bekymrer seg for. Men dersom hun har bekkenløsning, kan det ta en god stund etter fødsel før det blir som normalt :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

IngvildK nja, hun har vell ikke påvisst bekkenløsning, men hun har fått beskjed om og være litt forsiktig, pluss hun er 100% sjukmeldt nå.. I motsetning til første gang da hun jobbet helt til hun måtte ut i perm og hadde ingen problemer ellers..

Så denne gangen er ting "stikk motsatt" :)

Hun var med fysio ett par ganger for å "trene" bekkenet men det ble med ett par ganger pga han påførte mer smerte enn noe annet(hennes ord), jeg var aldri med på det så vet ikke hva øvelser de gjor. Men hun snakket om at hun hold på med noen band ..jeg tipper type trx slynger..

Lenke til innlegg
Del på andre sider

tror ikke det er så mye rykk og napp, hun her generelt smerter i bekkenet... "skal jo være litt" da det gjør seg klart etc..

Men er mer en forgie gang, pluss du har smerter ved belastning og slikt om jeg har forstått henne rett..

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lusca, sikkert lurt å være litt forsiktig da ja - når hun sliter litt med smerter! Lykke til da, håper treningen kan hjelpe til med å holde det litt i sjakk og at hun er raskt tilbake etter fødsel :)

Håper det bare er litt vanlige rykk og napp LeanMachine, så du slipper unna denne gangen også!

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lusca, sikkert lurt å være litt forsiktig da ja - når hun sliter litt med smerter! Lykke til da, håper treningen kan hjelpe til med å holde det litt i sjakk og at hun er raskt tilbake etter fødsel :)

Håper det bare er litt vanlige rykk og napp LeanMachine, så du slipper unna denne gangen også!

Jupp, håper jeg også, men merker det mer på kroppen nå sånn generelt enn det jeg gjorde forrige gang ;)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...