Gå til innhold

Ulik/ujevn latts.


Anbefalte innlegg

Mine latts er begynt å skli ifra hverandre i størrelse og styrke... mer enn hva jeg kan leve med og er nødt for å foreta meg et-eller-annet.

Har prøvd sittende en arms roing, en arms ned trekk, denne her http://looklikeanathlete.com/wp-content/uploads/2012/02/dumbbell-lat-exercises.jpg osv osv. Sliter med at jeg absolutt ikke får kontakt i det hele tatt.

Prøvd med tunge vekter, små vekter, mange reps få reps.

Det heter seg at en skal la ujevnhetene jevne seg ut selv... men nå er forskjellen påfallende og jeg kjenner at ene siden jobber mer under feks hang ups.

Noen som kan gi meg en killer øvelse eventuelt peke på eventuelle tekniske ting som vil være viktig å fokusere på (Som jeg kanskje har glemt av)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har/hadde samme problemet, venstre lats > høyre lats. Men det har jevnet seg ut nå i det siste, ikke gjort noenting annerledes. Dvs jeg har kjørt akkurat det samme som før, økt volum og vekt. Utifra det jeg ble fortalt av treningsbro så var det at jeg fikk bedre kontakt i venstre lats enn i høyre (jeg er venstrehendt), så kanskje det kan ha litt med saken å gjøre?

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jeg har/hadde samme problemet, venstre lats > høyre lats. Men det har jevnet seg ut nå i det siste, ikke gjort noenting annerledes. Dvs jeg har kjørt akkurat det samme som før, økt volum og vekt. Utifra det jeg ble fortalt av treningsbro så var det at jeg fikk bedre kontakt i venstre lats enn i høyre (jeg er venstrehendt), så kanskje det kan ha litt med saken å gjøre?

Jeg selv er venstrehendt også, men jeg får mye bedre kontakt med høyresiden, både lats og armer..:eek: Også lurer jeg litt på det samme, så jeg slenger meg på tråden :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pussig.... er også venstrehendt. me genious!!:bookworm: erh.. eller ikke.

Anyway. Larssonilini du har kjørt på som vanlig? Er redd for at det bare blir verre. Som nevnt så henger jo ikke ene siden med skikkelig når jeg tar hang ups og nedtrekk.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Pussig.... er også venstrehendt. me genious!!:bookworm: erh.. eller ikke.

Anyway. Larssonilini du har kjørt på som vanlig? Er redd for at det bare blir verre. Som nevnt så henger jo ikke ene siden med skikkelig når jeg tar hang ups og nedtrekk.

Jeg har bare kjørt på som vanlig og det ser ut som det har ordnet seg styrkemessig, fortsatt litt usymmetrisk men det kan jeg leve med. På chins og nedtrekk er det ganske jevnt, merker lite til ingen forskjell.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

hvordan grep har du under markløft? hvis mixed, skifter du håndplassering for hvert sett?

Vanlig grep.. dvs ingen mixed.

Er ikke sikker, men hva med enarms nedtrekk? (om det er noe som heter det?). Man kjører jo ettbeins hipthrust, ettbeins knebøy,og enarms roing.. Hvorfor ikke enarms nedtrekk? Dette er bare noe jeg kom på i hue

Har prøvd... men jeg sliter som sagt med å få kontakt. Samme gjelder for hantle roing som liksom skal være en super en hånds øvelse for rygg/lats. No contact ... garantert et eller annet jeg ikke gjør riktig teknisk. aner ikke hva though.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Vanlig grep.. dvs ingen mixed.

Er ikke sikker, men hva med enarms nedtrekk? (om det er noe som heter det?). Man kjører jo ettbeins hipthrust, ettbeins knebøy,og enarms roing.. Hvorfor ikke enarms nedtrekk? Dette er bare noe jeg kom på i hue

Har prøvd... men jeg sliter som sagt med å få kontakt. Samme gjelder for hantle roing som liksom skal være en super en hånds øvelse for rygg/lats. No contact ... garantert et eller annet jeg ikke gjør riktig teknisk. aner ikke hva though.

Jeg gjorde enarms nedtrekk en stund, likte det ikke så gikk heller over til enarmsroing.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

har du en lett svai i ryggen? skal sies at da aktiveres lats maksimalt. funker fjell for meg.!

Og et bra mindsett er at man drar med albuene(litt rart mindsett men det funker) i ro øvelser om du bruker smalt grep trekk vekten mot nedre del av magen og albuene føres mot hoften. er også viktig at skulderbladet plasseres riktig(bak og ned før du trekker til deg skikkelig.

Prøv også å tøye ut brystet før ryggøkter, det hjelper på å få skuldrene skikkelig bak. kjør gjerne litt pull up shrugs som oppvarming( ala du kun klemmer skulderbladene ned og bak og strammer lats med helt strake armer.

Som nevnt over her så er en arms nedtrekk bra! brukte den mye selv i begynnelsen når jeg slett med å aktivere latsene.

roing med strikk eller nedtrekk med strikk kan du også aktivere lats med.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
har du en lett svai i ryggen? skal sies at da aktiveres lats maksimalt. funker fjell for meg.!

Og et bra mindsett er at man drar med albuene(litt rart mindsett men det funker) i ro øvelser om du bruker smalt grep trekk vekten mot nedre del av magen og albuene føres mot hoften. er også viktig at skulderbladet plasseres riktig(bak og ned før du trekker til deg skikkelig.

Prøv også å tøye ut brystet før ryggøkter, det hjelper på å få skuldrene skikkelig bak. kjør gjerne litt pull up shrugs som oppvarming( ala du kun klemmer skulderbladene ned og bak og strammer lats med helt strake armer.

Som nevnt over her så er en arms nedtrekk bra! brukte den mye selv i begynnelsen når jeg slett med å aktivere latsene.

roing med strikk eller nedtrekk med strikk kan du også aktivere lats med.

Tar med meg de momentene på neste økt. En arms ned trekk, hvilket grep brukte du? Regner med håndflata vendes bort fra ansiktet?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg liker v grepet, men du bør prøve flere å se hva som er best for deg.

Uansett husk å ha en pitteliten svai i brystryggen når du trekker, ha buktrykk sånn at det ikke blir så mye body rocking(unødvendig jokking). første delen av bevegelsen da trekker du skulderbladen ned og bak, etter på føres albuene inn mot overkroppen. stopp før skuldrene roteres for mye forover.

Dette kommer ann på arm lengde. stopp når albuene er inntil kroppen. pass på at brystet er opp og at brystryggen er i en lett svai( tenk stolt holdning)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

pass på å bruk samme vekter, ha samme reps og volum på begge sider sånn at det ikke blir mer ujevnheter. Ellers tøy musklene rundt for å se om tighte muskler foresaker at du ikke får skikkkelig kontakt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går imot resten og sier at å trene latsene individuelt er idiotisk og bortkastet. Etterhvert som du blir sterkere blir kroppen mer symmetrisk, såfremt at du øker belastningen jevt i øvelser der du drar med begge armene synkront.

Trener du feks stangroing og har jevne fine reps, jevner det seg garantert ut. Trener du latsene individuelt, kaster du bort tid og gjør noe som er helt unødvendig.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Går imot resten og sier at å trene latsene individuelt er idiotisk og bortkastet. Etterhvert som du blir sterkere blir kroppen mer symmetrisk, såfremt at du øker belastningen jevt i øvelser der du drar med begge armene synkront.

Trener du feks stangroing og har jevne fine reps, jevner det seg garantert ut. Trener du latsene individuelt, kaster du bort tid og gjør noe som er helt unødvendig.

Jeg tror det å trene latsene inviduelt kan være fint for noen dersom man sliter med å aktivere begge sider og drar veldig ujevnt. Da blir man ganske fort sleiv, der ser det veldig ofte. Men med en gang denne "feilen" er rettet opp og man kan gi full gass uten å tenke over det problemet, så ville jeg også gått fekk fra dette. Det tar trossalt dobbelt så lang tid også..

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ser dette overraskende ofte blant kundene mine. I noen tilfeller har jeg satt opp én arms-øvelser, men stort sett jobber vi med bevisst aktivering av begge sider i for eksempel stående foroverbøyd roing og pullups. Dette er lettest å få til når kunden trener sammen med meg, fordi jeg da kan legge hånda på "problemområdet" for å markere hvor det trengs mer aktivering.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jeg ser dette overraskende ofte blant kundene mine. I noen tilfeller har jeg satt opp én arms-øvelser, men stort sett jobber vi med bevisst aktivering av begge sider i for eksempel stående foroverbøyd roing og pullups. Dette er lettest å få til når kunden trener sammen med meg, fordi jeg da kan legge hånda på "problemområdet" for å markere hvor det trengs mer aktivering.

Ja, problemet er jo vanligvis at folk bare drar.. og tenker ikke noe mer over det. Er man utrent og ikke sterk nok i støttemusklatur til å holde feks skuldrene nede så blir det bare kaos..

jeg posta denne videoen ifjor i en lignende tråd for å illustrere hvordan jeg hvertfall gjør det i alt av både nedtrekk- og roøvelser.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Går imot resten og sier at å trene latsene individuelt er idiotisk og bortkastet. Etterhvert som du blir sterkere blir kroppen mer symmetrisk, såfremt at du øker belastningen jevt i øvelser der du drar med begge armene synkront.

Trener du feks stangroing og har jevne fine reps, jevner det seg garantert ut. Trener du latsene individuelt, kaster du bort tid og gjør noe som er helt unødvendig.

Jeg er enig i at det i trene begge uavhengig bare blir tull. Men jeg kommer til å prøve å kjøre en hånds nedtrekk på den svake siden litt frem over. Samtidig så skal jeg konse mer på det som har blitt nevnt om teknikk og muskel kontakt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jeg er enig i at det i trene begge uavhengig bare blir tull. Men jeg kommer til å prøve å kjøre en hånds nedtrekk på den svake siden litt frem over. Samtidig så skal jeg konse mer på det som har blitt nevnt om teknikk og muskel kontakt.

det er hvertfall greit å gjøre i starten hvis man sliter med at man drar skeivt, så kan du heller kjøre på litt mer "cowboy" når du er mer sikker på teknikken.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...