Gå til innhold

Vondt i korsryggen - Øvelser


ChristinaGJ

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har endel problemer med korsryggen og får lett vondt om jeg gjør feil øvelser, så jeg har fått en god øvelse på gymmet. Det er på ingen måte en tung øvelse, men jeg håper den kan hjelpe meg til å minske smertene mine. Det er rygghev på bosuball og den er kjempesnill mot ryggen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En veldig god øvelse mot korsrygg er rygghev. Gjerne med vekter også, hvis det ikke gjør vondt. Rolige bevegelser, og du skal ikke gå opp i en svai med ryggen. Se hvordan her: http://fitnessbloggen.no/ovelser/rygghev/

;)

Det er en veldig god øvelse, men den kan gi endel irritasjoner i korsryggen, det gjorde den på meg. Så jeg gikk over til light-versjonen på bosuball som jeg nevnte over ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en veldig god øvelse, men den kan gi endel irritasjoner i korsryggen, det gjorde den på meg. Så jeg gikk over til light-versjonen på bosuball som jeg nevnte over ;)

Okei! :) Har ikke opplevd noe irritasjoner enda, men hvis det gjør det for noen er det jo bare å prøve den som du gjør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei! :) Har ikke opplevd noe irritasjoner enda, men hvis det gjør det for noen er det jo bare å prøve den som du gjør!

Ja, jeg hadde en dårlig rygg i utgangspunket også så :) Men uansett så er mageøvelser også veldig bra for å få en bedre holdning og sterkere rygg. Det gjør det lettere å holde seg oppreist :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips her, legger til et par til.

1: Oppsøk en dyktig terapaut (fysio,naprapat) slik at han kan utføre en del tester for å finne ut HVORFOR du har vondt i korsryggen.

2. IKKE gjør øvelser som gjor vondt.

3. Få en grundig sjekk av teknikk på alle øvelser du gjør av en dyktig PT\trener, slik at du vet du gjør det 100% riktig.

4. Start med forebyggende trening: Varm opp skikkelig (se dynamisk oppvarming overkropp & underkropp under øvelser)

5. Tøy ut stramme\korte muskler, ofte forside lår, hofter, etc.

6. Stram opp underaktive muskler (ofte motsatt av de over) som rompe, mage, øvre del av rygg, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøy iliopsoas (hofteleddsbøyeren), tren rygghev (men ikke gå lengre opp enn "nøytral stilling, gjør det på bosu/fitnessball eller i apparat) og styrk kjernemuskulaturen med øvelser som glute bridge (evt med å strekke ut ett bein, men pass på at ikke bekkenet vipper) osv. søk på stabilitetstrening av lumbalcolumna så finner du endel gode øvelser ;)

- evt. gå til fysio og finn ut hva som er galt!

Og ikke tren med smerte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mmortis86 oppsummerte stort sett det jeg skulle si så følg det han har skrevet!

Litt avhengig av hva en fysio/manuellterapeut eller lignende personer sier om ryggen din, men i flere tilfeller er kjernemuskulaturen for svak hos personer og styrke disse kan dempe/fjerne smertene. Si ifra om tilfellet er at du skal utøve slyngetrening så har jeg x antall øvelser som garantert vil hjelpe deg på veien ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flott, nå lærte jeg at jeg har gjort rygghev litt feil :eek:

Får vondt i korsryggen når jeg tar situps (Har blitt bedre etter jeg begynte å trene styrke). Før kunne jeg ikke gjøre situps i det heletatt, for det begynte bare å verke i korsryggen! Er tydeligvis viktig å trene rygg ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, nå lærte jeg at jeg har gjort rygghev litt feil :eek:

Får vondt i korsryggen når jeg tar situps (Har blitt bedre etter jeg begynte å trene styrke). Før kunne jeg ikke gjøre situps i det heletatt, for det begynte bare å verke i korsryggen! Er tydeligvis viktig å trene rygg ja...

Hadde jeg vært deg hadde jeg kutta ut både situps og rygghev. Gå for kjernetrening. Bruk øvelser som markløft, planke øvelser, knebøy. Spesifikk mageøvelse kan være crunches (situps med korsrygg i kontakt med underlag).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det :)

Tar ikke så mye situps, kun i skråbenk og da går det bra. Må jo kunne ta et visst antal situps hvis jeg vil inn på Befalskolen, men kan tenke meg det er lurt å få styrket kjernemuskulaturen først!

Har også hørt man kan få vondt i korsryggen om man har mer muskler i magen enn i ryggen, altså skeiv fordeling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken til at du har vondt i ryggen kan være så mange. Her har du allerede fått en del bra tips.

Om du tøyer hofteleddsbøyeren, trener spesifikke rumpeøvelser (hip-thrust og quadruped hip extension f.eks), trener magen for å forhindre overdreven ekstensjon og -fleksjon (gjøres med planke, rollouts og knebøy, markløft etc) så har du en god start.

Husk også på å varme skikkelig opp og vær nøye med riktig teknikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...