Gå til innhold

Chin/Pull-up guiden


Anbefalte innlegg

  • 4 måneder senere...

Fortsetter under...

  • Svar 116
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Populære innlegg

Flyttet hit: http://forum.fitnessbloggen.no/threads/chins-pull-ups-hang-ups-guiden.3014/

Hei! I midten av januar leste jeg om chin/pull up. Hadde lyst til å prøve å bli litt sterkere i overkroppen.Leste om programmet på fitnessbloggen, tenkte jeg skulle prøve å følge dette. I starten va

Måtte bare poste denne...sterk baby Tidlig krøkes

Dette var interessant, ettersom jeg ønsker å fokusere på å øke repetisjonsantallet i denne øvelsen. Jeg er interessert i følgende fremgangsmåte, slik det blir forklart over:

- Uke 1 og 2: 6 x 50% av maks reps hver dag.

- Etter uke 2 gjennomfører du 1 x 75% av maks reps.

- Uke 3: 7 x 60% av maks reps.

- Etter uke 3 gjennomfører du 90% av maks reps.

- Etter 3 uker tar du deg noen dager fri for å teste hvor mange repetisjoner du nå klarer.

Er det slik å forstå at man skal kjøre øvelsen HVER dag med denne metoden? Eller menes det hver trening, f.eks 3-4 ganger i uka?Jeg ser for med at det blir hardt å kjøre en så tung øvelse på samme muskelgruppe hver dag. Men samtidig er det jo her lagt opp til at man trener med submaksimal belastning ni av ti økter. Man skal jo bare makse hver tredje uke. Jeg ser poenget med å ha et høyt volum for å øke repetisjonsantallet. Kan noen hjelpe med å oppklare dette?

Etter tre, fire måneder har jeg klart å øke fra to til ni repetisjon i pullups, med overhåndsgrep. Da har jeg trent ganske usystematisk og til utmattelse nesten hver eneste trening. Det skal sies at det var først da jeg sluttet å trene med chinsmaskinen med assist, og heller gikk over til bare å trene rene pullups med egen kroppsvekt at jeg har komme meg videre. Mitt ambisiøse mål er å klare tyve pullups med egenvekt.

Takk

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Hei,

jeg har øvd og øvd (og øvd) på chins, men jeg føler at jeg aldri klarer det.

For tiden klarer jeg 0, jeg kommer nesten opp, men kun det.

Jeg har prøvd negative chins og pull-ups, rack chins/pull-ups, ryggaktivering, babypull-ups, pull-ups i sånn maskin hvor man legger vekter som hjelper deg med å trekke deg opp.

Jeg trener på dette to ganger i uka, og kjører det alltid på starten av økta. Nå begynner jeg virkelig å miste tålmodigheten, er det noen som har noen tips eller råd? :)

Jeg ser du ikke har nevnt chins med strikk, så du kan forsøke med det i en periode.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hei,

jeg har øvd og øvd (og øvd) på chins, men jeg føler at jeg aldri klarer det.

For tiden klarer jeg 0, jeg kommer nesten opp, men kun det.

Jeg har prøvd negative chins og pull-ups, rack chins/pull-ups, ryggaktivering, babypull-ups, pull-ups i sånn maskin hvor man legger vekter som hjelper deg med å trekke deg opp.

Jeg trener på dette to ganger i uka, og kjører det alltid på starten av økta. Nå begynner jeg virkelig å miste tålmodigheten, er det noen som har noen tips eller råd? :)

Jeg hadde det der med hangups. Det hjalp veldig for meg, at jeg samtidig som jeg prøvde å forbedre meg på hangups, så kjørte jeg langsgående alternative øvelser som trente samme muskler. F.eks. det apparatet der du kan justere hvor mye av din egen kroppsvekt du ønsker å løfte. Det kan du sikkert gjøre med chins også. Kjør det 2-3 uker, så klarer du garantert 1 chins etter det.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilke bånd kan anbefales til meg for å få litt hjelp til pull-ups? Enn så lenge så greier jeg ikke henge en gang. Altså, jeg henger meg i topposisjon og jeg greier bare og unngå at jeg knekker rett ned til strake armer..Bruker vel altså under 1sek på og komme meg ned. he-he..Så må prøve og øke dette litt før jeg kan begynne og løfte meg opp. Men ser jo at da vil behovet for hjelp komme. Jeg trener hjemme og har ingen maskiner tilgjengelig. Stanga er hjemmelaget og henger i taket,- og et slik strikk så lurt ut..Må sikkert ha strikk med MYE motstand,- altså beregnet for tung styrketrening,- slik at det gir mye "Løftehjelp? Eller.... Hvordan tilpasses lengden når man henger det opp evt? Er 180 lang, så lengde på båndet må være langt nok....Men viktig at det ikke er FOR langt, kan jeg se for meg...Da vil det jo ikke bli noe hjelp på vei opp:o)

Må ta med litt om min viljestyrke for og klare dette; har gått fra og ikke klare en eneste push-ups, til og klare 3*5stk!! På 2,5uke..Gikk konstant stiv og støl i den tiden. Da er det push-ups med strake ben, men forholdsvis bred armstilling,- og ned så langt at nesa NESTEN er nedi.!! For første gang i mitt liv, faktisk.. Etter ei lita uke med 3*5 push ups prøvde jeg altså motsatt pull-ups...Og igjen får jeg noen lange uker med stølhet :) Men nå er pull-ups målet langt der fremme, og håper fremgangen kommer like fort her..Ikke at jeg greier pull-ups på 2-3uker, men at jeg greier og henge i topposisjon ei lita stund iallefall..40 sek var vel "kravet" før man burde greie en pull ups..Med strikkhjelp håper jeg at jeg kan komme meg opp før:o)

Ble litt langt,- men altså. Link meg til et strikk som kan passe meg!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjører negative pullups for og èn dag greie en vanlig pullup.. I begynnelsen greide jeg såvidt å holde igjen før jeg måtte ned igjen.. Nå greier jeg å holde kanskje 10 sek.. Har greid 1 (veldig) assisted pullup, men det er stort sett det :ninja: Kommer seg etterhvert håper jeg..

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har noen erfaringer med chins/pull up bar alà dette til hjemmetreing?

http://www.xxl.no/hjemmetrening/trimutstyr/smaatrim/trainer-series-handy-gym-1057554

Tenker da både på om den behandler døråpningene greit, dvs ikke skraper/ødelegger noe og ellers generelle erfaringer med bruk av slike bar'er til hjemmebruk. Fornøyd eller ikke? Hvorfor? :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg har akkurat den typen du lenka til.

Den fungerer heilt fint for meg. Heng godt fast i dørkarmen, stabil, gummi forhindrar skade på karmen.

Brukte den då eg kjørte eit program der ein tar 6-7 sett chins kvar dag. Ikkje noko negativt å melde om den frå mi side. Maksvekt 100kg.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Eg har akkurat den typen du lenka til.

Den fungerer heilt fint for meg. Heng godt fast i dørkarmen, stabil, gummi forhindrar skade på karmen.

Brukte den då eg kjørte eit program der ein tar 6-7 sett chins kvar dag. Ikkje noko negativt å melde om den frå mi side. Maksvekt 100kg.

Fantastisk ,takk for svar! :D

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 2 uker senere...

Jeg begynte med Chin-ups med strake ben i strikk sammen med PT i november. Den første gangen klarte jeg to på egen hånd. Etterhvert begynte derimot antallet å stige, slik at vi gikk over til knær i strikk (mindre "løftehjelp"). Nå klarer jeg fint 5-6 slike på egenhånd og har begynt å trene negative chins uten strikk på 3repx3sett på 30 sek hver.

Kan med andre ord trygt anbefale strikk og skrive under på at det meste kommer seg, så lenge man øver på det! :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...