Gå til innhold

Chin/Pull-up guiden


big-p

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg tok chins idag trodde jeg jeg, men jeg hadde håndlfaten fra meg. Så jeg gjorde ikke chins med andre ord? Begynte med det på programmet idag, og klarte 5x3 i egen KV, dårlig eller bra første gang det?

Overhåndsgrep = pullups

Underhåndsgrep, altså med neglene dine mot deg= chinups ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har begynt å trene hver dag, et sett tre eller flere ganger i løpet av dagen, klarte seks når jeg startet for en uke siden, har 20 som mål. Trener i ringer, så jeg starter med håndflatene fra meg, og roterer til håndflatene mot meg på veg opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overhåndsgrep = pullups

Underhåndsgrep, altså med neglene dine mot deg= chinups ;)

Er det ikke motsatt? :unsure:

Jeg klarer 1 med underhåndsgrep. Vil virkelig bli bedre på dette, så må prøve ut noen av tipsene her! En veileder på treningssenteret mitt foreslo å ta liggende pull-ups i smithmaskinen, der jeg altså ligger under stanga og drar meg opp (mulig den øvelsen heter noe, men jeg vet ikke hva). Uansett, føler ikke at det har hjulpet så mye, men så er jeg veldig utålmodig når jeg vil klare noe da.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det ikke motsatt? :unsure:

Jeg klarer 1 med underhåndsgrep. Vil virkelig bli bedre på dette, så må prøve ut noen av tipsene her! En veileder på treningssenteret mitt foreslo å ta liggende pull-ups i smithmaskinen, der jeg altså ligger under stanga og drar meg opp (mulig den øvelsen heter noe, men jeg vet ikke hva). Uansett, føler ikke at det har hjulpet så mye, men så er jeg veldig utålmodig når jeg vil klare noe da.. :)

Å hoppe opp og senke seg sakte ned har nok mest overføringsverdi. Har aldri økt i Chins av nedtrekk, invertert roing, eller assisted Chins. Strikk har jeg ikke prøvd, men er verdt å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å hoppe opp og senke seg sakte ned har nok mest overføringsverdi. Har aldri økt i Chins av nedtrekk, invertert roing, eller assisted Chins. Strikk har jeg ikke prøvd, men er verdt å prøve.

Den der å hoppe opp og senke seg ned prøvde jeg èn gang og da var det en "bedreviter" som synes det var skikkelig teit og hånflirte av meg (så ikke ut som han hadde tatt noen pull-ups for å si det sånn). Jeg får manne meg opp og prøve igjen ;)

Ellers kunne jeg tenkt meg å prøve strikk ja, men har ikke sett noe strikk der enda og er litt usikker på hvordan man fester dem isåfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke motsatt? :unsure:

Jeg klarer 1 med underhåndsgrep. Vil virkelig bli bedre på dette, så må prøve ut noen av tipsene her! En veileder på treningssenteret mitt foreslo å ta liggende pull-ups i smithmaskinen, der jeg altså ligger under stanga og drar meg opp (mulig den øvelsen heter noe, men jeg vet ikke hva). Uansett, føler ikke at det har hjulpet så mye, men så er jeg veldig utålmodig når jeg vil klare noe da.. :)

Nei, det skal stemme ganske bra :) Chinups skal også være enklere enn pullups. Klarer forøvring ingen av dem ennå selv.

Jeg hoppe opp og senker med sakte ned. Men skal snart bytte til ett senter med assistert chins-maskin, og det gleder jeg meg til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...
Hei!

I midten av januar leste jeg om chin/pull up. Hadde lyst til å prøve å bli litt sterkere i overkroppen.Leste om programmet på fitnessbloggen, tenkte jeg skulle prøve å følge dette. I starten var det skikkelig vondt, klarte ingen pullup(Håndflatene vendt fra deg) .Og til nød en chinup(Håndflatene vendt mot deg.)Tålmodighetsprøve,vilje og stahet må til for å komme noen vei her. Startet med å henge så lenge jeg klarte i 5 sett,hver dag .Fikk rask frem gang og klarte til slutt 1 repitisjon etter ca en og en halv uke.Startet nå å ta 1 rep med 7 sett fordelt over hele dagen. Testet meg etter 3 uker klarte da og henge i 45 sekunder. I 6 uker kjørte jeg programmet hver dag.max test hver 3 uke.Etter 9 uker gikk jeg ned til 5 dager i uka og kun 5 sett .Etter 12 uker startet jeg med chin og pull up annen hver dag. Dette har jeg kjørt frem til 25.Mai.Kjørte da max test på pullup,klarte da 16 stkJ Uka før kjørte jeg max test på chinup,klarte da 22 stk JSelv om jeg kanskje ikke fulgte programmet til punkt og prikke,så har det fungert perfekt! For å komme videre har jeg startet med vekt(8kilo) Kjører 5 rep. Over 5 sett. Bygger videre fra her. Veier 80 kg,1,78 høy .

Takk!

Hei Igjen!

Nå har vi kommet til slutten av Oktober, og det er i ferd med å stoppe litt opp etter gode trenings måneder.

I sommer under ferien og litt etter hadde jeg pause,Etter hvert kom jeg i gang igjen i august. Gud og tungt det var ,man blir raskt satt tilbake treningsmessig. Det er sant som de sier,trening er ferskvare .Trener man stabilt kommer man seg raskt tilbake til utgangs punktet.Nå til saken.Er tilbake der jeg slapp før ferien , 3-4 sett a 5 rep med 12 kilos vekt. Nå begynner det å bli virkelig tungt,er det noen som har tips på hvordan forsette fremgangen.Trenger motivasjon:) Er det øvelser jeg bør supplere med for å komme videre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Annonse

Hei Igjen!

Nå har vi kommet til slutten av Oktober, og det er i ferd med å stoppe litt opp etter gode trenings måneder.

I sommer under ferien og litt etter hadde jeg pause,Etter hvert kom jeg i gang igjen i august. Gud og tungt det var ,man blir raskt satt tilbake treningsmessig. Det er sant som de sier,trening er ferskvare .Trener man stabilt kommer man seg raskt tilbake til utgangs punktet.Nå til saken.Er tilbake der jeg slapp før ferien , 3-4 sett a 5 rep med 12 kilos vekt. Nå begynner det å bli virkelig tungt,er det noen som har tips på hvordan forsette fremgangen.Trenger motivasjon:) Er det øvelser jeg bør supplere med for å komme videre ?

Status 2 Juni 2013.

I November fortsatte jeg med chinup og pullup. Prøvde forskjellige varianter av sett sammensetninger. Økte raskt til 3x5 med 15 kg. La til stabiliseringsøvelser på mave /rygg og dips og armhevinger. Fortsatt med fokus på chins. Merket raskt fremgang opp til 20 kg ekstra vekt 3x5. Hadde også stor progresjon i dips og kjørte nå 3x5 med 15 kg ekstra vekt. Dips/chins med og uten ekstravekt mellom 30-60 rep. Totalt på øktene.Fortsatte og kjøre på ,økte i mars opp til 25 kg 3x5 . Så sa det pang i skuldra! Kjente at noe fikk seg en kavring oppi der. Klarte faktisk og kjøre litt chins uten alt for store smerter. Fikk tak i betenelsesdempene og brukte dette i 21 dager. Fortsatte og trene, dog med mindre intensitet. Fortsatt litt smerter av og til etter kuren men trener nå som normalt. Bortsett fra dips der får jeg problemer. Nå har vi kommet til Juni og har trent chins stort sett 3 ganger i uken siden i fjor sommer . Prøver og legge mye variasjon i grep og antall rep.+ekstra vekt 15 kg 3x5. Har nå også kommet i gang med starting strength(nybegynner program) slik at jeg får trent hele kroppen. Kjenner at det er moro å trene J

Tror ikke jeg gjør alt etter boka ,tips tas i mot med takk:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Status 2 Juni 2013.

I November fortsatte jeg med chinup og pullup. Prøvde forskjellige varianter av sett sammensetninger. Økte raskt til 3x5 med 15 kg. La til stabiliseringsøvelser på mave /rygg og dips og armhevinger. Fortsatt med fokus på chins. Merket raskt fremgang opp til 20 kg ekstra vekt 3x5. Hadde også stor progresjon i dips og kjørte nå 3x5 med 15 kg ekstra vekt. Dips/chins med og uten ekstravekt mellom 30-60 rep. Totalt på øktene.Fortsatte og kjøre på ,økte i mars opp til 25 kg 3x5 . Så sa det pang i skuldra! Kjente at noe fikk seg en kavring oppi der. Klarte faktisk og kjøre litt chins uten alt for store smerter. Fikk tak i betenelsesdempene og brukte dette i 21 dager. Fortsatte og trene, dog med mindre intensitet. Fortsatt litt smerter av og til etter kuren men trener nå som normalt. Bortsett fra dips der får jeg problemer. Nå har vi kommet til Juni og har trent chins stort sett 3 ganger i uken siden i fjor sommer . Prøver og legge mye variasjon i grep og antall rep.+ekstra vekt 15 kg 3x5. Har nå også kommet i gang med starting strength(nybegynner program) slik at jeg får trent hele kroppen. Kjenner at det er moro å trene J

Tror ikke jeg gjør alt etter boka ,tips tas i mot med takk:))

Den "pangen" i skuldra kan jo ha vært en delvis muskel avrivning eller bare en strekk. Du burde jo uansett fått den sjekket ut.

Nå virker det jo som det går bra med deg, men om smertene vedvarer så kan en MR eller en ultralyd være tingen bare for å være på den sikkre siden. Kan jo også vurdere å trene bare med egen kroppsvekt en stund for å se om skulderen bedrer seg.

I tillegg så ville jeg prøvd å tøye litt ut og trent litt mobilitet på skade stedet, eller så kjør på og tren bra :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hvis man skal trene andre øvelser i samme økt som pullups/chins, tar dere disse før eller etter? F eks bicepscurl, skulderpress, pushups osv. Er det lurt å øve på pullups/chins før man er sliten i overkroppen av de andre øvelsene, evt hva slags/hvor mye oppvarming kreves? Verdt å nevne at jeg klarer kun 1 chins med egen kroppsvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med du klarer bare 1 chins og denne øvelsen kommer under kategorien baseøvelse, så ville jeg ha begynt med chins, ja. Sjansen for at du klarer å løfte deg senere ut i økta synker betraktelig :) Oppvarming blir den samme som om du ikke skulle ha kjørt chins. Ryggøvelser med lette vekter og evt dynamisk oppvarming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...