Jump to content
Mia 2.0

Laktosefri på diett :/ Hjelp

Recommended Posts

Jeg føler jeg trenger litt hjelp når det kommer til kosthold. Hva jeg burde spise i løpet av dagen og slikt. Mitt problem er det at jeg spiser for lite og vekten stagnerer, får nada fremgang og fett% står bom stille.

Den nyeste hindringen i matveien er at jeg har fått laktoseintolereanse. Er det noen som har forslag til måltider og småretter som er rike på proteiner men uten laktose eller lite laktose

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Melk skulle jeg til å skrive er dine gode venn om du vil opp i vekt, men leste litt lenger.

Det er vel hovedsaklig melkeprodukter som inneholder mye laktose?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tine har masse laktosefrie melkeprodukter, og de er like gode som de originale. De har også flere laktosereduserte produkter, som de fleste med laktoseintoleranse tåler :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg tåler heller ikke melk :-) fortsatt mye du kan spise! her går det i egg, avokado, havregryn, pålegg, knekkebrød osv. hvis du savner yoghurt konsistensen, lag smoothie av en bærblanding uten for mye væske så blir det samme konsistens, kjempegodt med havregryn og kokosflak oppå:)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeg føler jeg trenger litt hjelp når det kommer til kosthold. Hva jeg burde spise i løpet av dagen og slikt. Mitt problem er det at jeg spiser for lite og vekten stagnerer, får nada fremgang og fett% står bom stille.

Den nyeste hindringen i matveien er at jeg har fått laktoseintolereanse. Er det noen som har forslag til måltider og småretter som er rike på proteiner men uten laktose eller lite laktose

Hvis du har problemer med å få i deg nok mat så er ikke fokus på mer proteiner den beste løsningen. Fett og karbohydrater er lettere å spise mer av, og da blir det enklere å få i seg nok mat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laktosefri fløte er digg! Bruker det ofte i forskjelige sauser. Smaker ingen forskjell, og jeg slipper å bli uggen etterpå!

Ellers finnes det jo soyamelk som jeg ikke syns smaker så ille (smaken er som baken). Ellers kan du jo få i deg fisk, egg, avokado, bønner, kikerter.

For meg når jeg ikke har så god tid, eller føler for å lage noe stort pleier jeg å dele 1 avokado, ha oppi reker og drysser på med salt og pepper. Og selvfølgelig en liten dæsj med majones. Det smaker himmelsk godt! Ellers kan du jo koke opp egg, dele de opp, ha de på en spelt lompe hver, ha på agurk, tomat, salat, ost, skinke, salt og pepper og rull de sammen. Det er utrolig godt det å!

Ellers er jo bønner i tomatsaus helt himmelsk, uansett hvordan tilberedt. Pleier å spise rett fra boksen med en skje! Nam.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

lurer på det samme! og lunsjtips! kan jo ikke bare grabbe med seg en skyr og sånn....... finnes det laktosefri kesam? med litt proteiner i? yoghurtene til Tine har relativt lavt proteininnhold, har de ikke? ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

det finnes laktoseredusert yoghurt også, tror det var tine som hadde det...

ellers så er de laktosefrie melkeproduktene gode, den laktosefrie matfløten tykkner bedre enn vanlig kremfløte i matlaging og blir nok værende i kostholdet her etter minsta blir kvitt intoleransen sin!

( hun er nydiagnosert med cøliaki, skal leve laktoseredusert til tarmen er leget..)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...