Gå til innhold

91-åring knuste verdensrekorden i benkpress


Gundersen™

Anbefalte innlegg

Sy Perlis fra USA løftet overlegent til ny verdensrekord i klassen «over 90 år»

91-åring knuste verdensrekorden i benkpress - TV 2 Nyhetene

En råsprek 91-åring fra Phoenix løftet 85 kilo i benkpress under verdensmesterskapet i delstaten Arizona forrige lørdag, og knuste dermed den tidligere verdensrekorden med 23,5 kg fra 2005, i klassen «over 90 år».

– Det var veldig tilfredsstillende og det føltes bra, sier Perlis til avisen The Arizona Republic.

Krigsveteranen Sy Perlis trener benkpress fem ganger i uken, men måtte droppe mesterskapet i 2012, da han opererte inn en pacemaker.

Perlis (91) begynte å løfte vekter da han var 60 år gammel, men deltok i sin første konkurranse for fem år siden. I 2009 vant han det statlige mesterskapet, og i 2010 og 2011 ble han verdensmester i 82-kilos-klassen.

Perlis er klar på at han foretrekker vektløfting framfor andre sportsgrener.

– Det gir meg muligheten til å teste meg selv, for det første. Og jeg trenger ikke løpe rundt for å drive med dette, slik man må i andre sporter, sier han.

I en alder der flere unngår trening, har Perlis blitt en atlet, forteller presidenten av World Assosiation of Benchers and Deadlifters, Gus Rethwisch.

– Vi har flere her i midten av 80-åra og slutten av 80-åra, og noen ganger dukker det opp personer over 90 år, men de inspirerer ikke andre slik Perlis gjør, sier Rethwish.

Også på hjemmebane inspirerer den spreke 91-åringen. Kona Joan Perlis (60) blir motivert av ektemannen.

– Hadde det ikke vært for min ektemann, hadde jeg vært hjemme og sett på TV. Han motiverer meg og får meg til å trene også, sier hun til avisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han begynte når han var 60, og har i dag 30 års erfaring

...og verdensmester

Det er aldri for sent å begynne med trening (y)

Digger det faktum at han har ei dame som er 31 år yngre, what a stud!

Spørsmålet er bare om hun klarer å holde tritt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...