Gå til innhold

Trenger bedre/nytt kosthold


Anbefalte innlegg

Hei,

Har endelig fått litt motivasjon til å miste litt vekt(20kg) og har begynt å løpe 30-60min hver dag.

Men mye av problemet er nok heller maten jeg inntar og aner ikke hva jeg skal bytte det ut med.

Vanlig mat for meg er frokostblanding om morran og en middag som "hjemmestekt" hamburger, pølse og brød, "fryse/ferdig middager" som pasta osv, lapskaus på boks, og noen ganger pizza.

Med andre ord, lette og ikke minst kjappe middager, men ikke veldig sunt.

Har kikket litt rundt på nettet men klarer ikke å finne noe som virker både godt og er kjapt å lage, noe som er et must(hvertfall at det er kjapt..ikke tid til å stå en time hver dag å lage middag)

Noen som har noen forslag til sider med dietter som har funket for dere? Eller andre tips?

Er ikke ekstremt overvektig(195cm 100kg), men alt har lagt seg på magen, noe jeg vil bli kvitt!

Takker for alle svar.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det trenger ikke ta lang tid å lage sunn mat! Kan komme med noen forslag til sunn mat som ikke tar allverden med tid å tilberede:

Stekt karbonadedeig med løk, sopp og paprika og grønnsaker, litt ris eller fullkornspasta ved siden av.

Oppskjært kyllingfilet med grønnsaker, salat og saus (f.eks kremet kyllingsaus tar fem minutter å vispe sammen)

Grove fiskekaker i grove pitabrød med salat og lettrømme/mager kesam

Fullkorns tortillalomper med tomatsaus, ost, skinke, (og andre pizza-ting), stek i ovnen i fem-ti min på 200 g=pizza

osv

Fyll halve tallerkenen med grønnsaker/salat, 1/3 med kjøtt/fisk og 1/3 fullkornspasta/ris/potet, så har du et sunt sammensatt måltid omtrent uansett hva du spiser til middag. Det er ikke de store forandringene som skal til (y)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg lager ikke mange grønnsaker til middag hver dag, men mye av kun en grønnsak. Også varierer jeg utover uka. Det går rimelig kjapt nemlig. (Og smaker morsommere, fordi man faktisk smaker på en ren enkel smak og ikke blander alt hver gang.) Mandag brokkoli, tirsdag squash, onsdag paprika. osv. Så kombinerer du med en type fisk eller kjøtt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Frokost:

-Havregryn kokt med melk +bananskiver, opphakkede-nøtter, frosne blåbær/bringerbær/bjørnebær. For litt søtsmak, tilsett sukrin/vanlig sukker å kanel.

-Grovt brød/knekkebrød med kokt egg å skinke, makrell i tomat, ost med paprika/avokado, cottage cheese under ost å skinke eller med syltetøy.

-Hjemmelaget muslie med frukt å bær.

-Cottage cheese/vanilje kesam/youghurt med frukt, bær nøtter eller havregryn.

-Banan/grove-pannekaker/lapper med banan, nøtter eller cottage cheese.

(Ha et glass melk til alle måltidene)

Alt dette tar under 5 min å smekke sammen.

Lunsj:

-Gårsdagens middag.

-Salat med oppkuttet ferdigstekt kylling de ukene det er tilbud på nygrillet kylling. (Bare fjern skinnet om du må ha mindre kcal).

-Omelett, kokt egg på grovt brød/rundstykke.

-Kjøp ferdigfryste laks/ørret filet. Hiv i ovnen 225 grader i 20-25min. Kok litt ris i mellomtiden å brokkoli. Så kan du gjøre andre ting i mellomtiden (om du er hjemme da)

Her kan du variere kjøttet i salaten, grønnsakene kan du erstatte med litt eple, vannmelon, annanas osv. Så det blir en fruktsalat. Ha vaniljekesam eller vanlig som dressing.

Noe av dette tar maks 1/2 time.

Middag:

-Kjøtt med ris å grønnsaker (kesam som dressing)

-Kylling/fisk stekt i ovn

-Wok

-Spaghettie

-Hjemmelaget hamburger med stekte poteter som chips

-Hjemmelagde kjøttkaker

-Hjemmelaget pizza på grov bunn eller tortillalefser

-Finn oppskrifter på nettet med gode sauser med kokosmelk/hermetiske tomater, eller gode krydder slik at det blir variasjon.

Tar maks 1 time, men du bruker sikkert 1/2 time på det meste.Du kan jo åsså lage dobbe/trippel porsjon når du først lager, så har du neste dag, til lunsj eller fryse ned. Handler om planlegging å komme inn i en god rutine. Prøv nye oppskrifter så går du ikke så lei. Skal ikke mye til en et krydder eller grov ris så blir det litt variasjon.

Til kvelds kan det gå noe ala det samme som til frokost:) Håper det hjalp litt :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...