Gå til innhold

lett brus gir råtne tenner


Anbefalte innlegg

Var hos tannlegen for et par dager siden og spurte om dette, han sa det at Max var kanskje en av verstingene men all drikke tilsatt smak er dårlig for tennene på grunn av surheten, det vil si også saft, energidrikker, vann med smak osv. Er ikke kullsyren som er store synderen, men det de tilsetter av smak som gjør det surt. Vann var det beste :p Men... spiser lite sukker og annet godteri og i det hele tatt sure ting såå <3 Pepsi Max <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 11 måneder senere...
Hehe.. jeg har hatt flere pasienter i det offentlige som gikk på ritalin og enkelte narkomane, og det er nesten utelukkende i disse gruppene (+innvandrerbarn) man finner folk som har 30+ hull i året. Folk flest har alt fra 0 til 2 hull i året, lettbrus eller ei.

Dette var tema på bille på tvnorge for litt siden btw. Grunnen for at slike ting ødelegger tenner er av en grunn: DE PUSSER IKKE TENNENE/ PUSSER DÅRLIG :p

Det er ikke stoffene i seg selv, siden de ikke innholder noe som lager hull eller ødelegger emaljen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lettbrus er forøvrig ikke noe mer skadelig på emaljen enn vanlig sukkerholdig brus, juice osv.

Syreinnholdet i juice er ofte like ille, om ikke verre for tennene.

Videre sliter også smakstilsatt vann etc på emaljen, kaffe osv. Egentlig stort sett alt du drikker.

Det hjelper ikke å drikke fra sugerør da det ikke er den direkte "kontakten" brusen har med fortennene som er det verste, men det er syrens påvirkning på miljøet i munnen.

Alt er farlig for alt, nærmest alt vi drikker, spiser osv kan på en eller annen måte sies å være "skadelig" for oss.

På samme måte som at det er aspartam som skal ta livet av oss alle? Eller eventuelt fluor som en den nye trusselen? Og almoniakk er visstnok på vei inn som vår største fiende. Kombiner det med noen gode historier om myndighetenes forsøk på å forgifte oss gjennom chemitrails så har vi det gående ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper ikke å drikke fra sugerør da det ikke er den direkte "kontakten" brusen har med fortennene som er det verste, men det er syrens påvirkning på miljøet i munnen.

Å drikke med sugerøyr vil altså ikkje bety noko som helst? Det veit eg ikkje heilt om eg trur på, men kanskje eg kan læra noko nytt.

Americans drink more than 575 soft drinks on average every year – about one and a half cans a day for everyone in the United States. Drinking these beverages places those who may not follow proper oral hygiene techniques at a higher risk for cavities and other oral health problems.

However, according to a report in the May/June 2005 issue of General Dentistry, the Academy of General Dentistry's (AGD) clinical, peer-reviewed journal, drinking soft drinks and other beverages through a properly positioned straw can help to minimize the risk of cavities. The report tracked patient drinking habits and found that different factors – such as the frequency of sipping and the amount of time the beverage remains in the mouth – affect the type, location and severity of tooth decay.

For example, decay will be concentrated in the back molars of a person who drinks directly from a can and allows the liquid to pool in the mouth. Or, decay will be found on the front teeth in a person who drinks through a straw positioned at the front of the mouth, right behind the lips.

"Your best option is to sip soft drinks and other beverages through a straw positioned towards the back of the mouth," advises Mohamed A. Bassiouny, DMD, MSc, PhD, and lead report author. "Doing so will limit the amount of time the beverage is in contact with the teeth."

http://www.knowyourteeth.com/infobites/abc/article/?abc=s&iid=295&aid=1154

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å drikke med sugerøyr vil altså ikkje bety noko som helst? Det veit eg ikkje heilt om eg trur på, men kanskje eg kan læra noko nytt.

http://www.sinnetshelse.no/helsenyttarkivet/artikler/erosjon.htm

But then again, andre steder står det qt det kan hjelpe også. De lærde strides.

Faktum er i alle fall at det er det generelle klimaet i munnen og spyttet som om påvirker hull, slitasje på emaljen osv så sugerør vil i så fall virke minimalt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var tema på bille på tvnorge for litt siden btw. Grunnen for at slike ting ødelegger tenner er av en grunn: DE PUSSER IKKE TENNENE/ PUSSER DÅRLIG :p

Det er ikke stoffene i seg selv, siden de ikke innholder noe som lager hull eller ødelegger emaljen

De inneholder ikke noe som ødelegger emaljen nei, men amfetamin stopper opp spyttproduksjonen og uten spytt har du 0 clearance, dvs det tar lengre tid før syre i munnhulen blir nøytralisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Hjelper det om man drikker med sugerør?

- Det har vært hevdet, men det er lite sannsynlig.

Eg vel å heller tru på studiar enn eit særs lite nyttig utsagn. Eg har vanskeleg for å tru at det ikkje er forskjell på å drikke med sugerøyret bak i gangen, og å drikke rett frå glaset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg vel å heller tru på studiar enn eit særs lite nyttig utsagn. Eg har vanskeleg for å tru at det ikkje er forskjell på å drikke med sugerøyret bak i gangen, og å drikke rett frå glaset.

Alle monner drar, sa musa og pissa i havet. Kan jo godt være det har en effekt, om enn minimal, og det skader jo i alle fall ikke :) emaljen på tennene våre slites på av omtrent alt vi spiser og drikker i ulik grad da alt er med på å endre ph-balansen i munnen, spyttproduksjonen osv. Om det er lettbrus med eller uten sugerør som er tungen på vektskåla er vel umulig å si og kommer nok Ann på flere faktorer.. Personlig synes jeg litt av greia liksom blir borte om jeg stikker sugerøret langt inn i ganen for å drikke fremfor å kjenne brussmaken på tunga, men kost/nytte-effekten får en nesten vurdere selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...