Gå til innhold

Fremgang stoppet- hva skal jeg gjøre?


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har trent regelmessig styrketrening siden februar. Dette har jeg gjort i form av en 2-split 4x i uken (underkroppx2 og overkroppx2) I starten hadde jeg relativ sterk fremgang- økte i vekter nesten hver trening, og merket at jeg fikk "større muskler" og la på meg (var undervektig)

Men nå har det på en måte "stoppet" litt opp. Jeg får liksom ikke til noe mer. Hva kan dette skyldes? Maten? For lite hvile?

Trenger sårt gode råd og tips her..

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

For lite mat pleier å være hovedårsaken. Hvor mye spiser du, og hva veier du? Ellers er det ikke uvanlig at fremgangen går tregere etterhvert, men det skal fremdeles være god fremgang etter såpass kort tid som et halvt år.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
For lite mat pleier å være hovedårsaken. Hvor mye spiser du, og hva veier du? Ellers er det ikke uvanlig at fremgangen går tregere etterhvert, men det skal fremdeles være god fremgang etter såpass kort tid som et halvt år.

Er veldig usikker på antall kalorier jeg får i meg, orker ikke tanken på å telle, men sånn ca i løpet av en dag spiser jeg:

Frokost: 2-3 knekkebrød, 1 glass melk, egg og frukt med litt cc og yoghurt, en neve rosiner og nøtter

Lunsj: havregrøt eller proteinpannekaker, eller samme som frokost

Middag: feks laks, søtpotet og grønnsaker, eller kylling, pasta og grønnsaker/salat

Kvelds: samme som frokost/lunsj

Mellommåltider(1-2) 2-3 knekkebrød eller yoplait yoghurt med nøtter/havregryn, 1 glass biola

Drikker 1-2 l vann pr dag, et par kopper kaffe og en god del brus u/sukker

Vekt er mellom 50-55 kg. Er 167-168 cm.

Har hatt god fremgang siden februar med tanke på hvor liten og svak jeg var, men nå har jeg ikke økt vektene på lenge, og det er ikke moro :(

Lenke til innlegg
Del på andre sider

klikk i søk boksen, skriv inn "stagnert", huk av for søk kun i overskrifter... vips

Ellers er det litt vanskelig å si hva som er "feil" når en ikke aner noen av variablene dine som f eks

  • Treningsbakgrunn
  • Treningsprogram og progresjon
  • Matinntaket ditt samt fordeling av makroer
  • Vekt
  • Høyde
  • Annen aktivitet
  • Hvor ofte du er på fylla
  • Hvor mye du sover hver natt
  • osv

Men dette hadde vært en lottkonkuranse vill jeg gjettet at det hadde noe med matinntaket og hvordan programmet/progresjonen er lagt opp :)

edit, må tydeligvis lære meg å skrive med touch-metoden

Lenke til innlegg
Del på andre sider
klikk i søk boksen, skriv inn "stagnert", huk av for søk kun i overskrifter... vips

Ellers er det litt vanskelig å si hva som er "feil" når en ikke aner noen av variablene dine som f eks

  • Treningsbakgrunn
  • Treningsprogram og progresjon
  • Matinntaket ditt samt fordeling av makroer
  • Vekt
  • Høyde
  • Annen aktivitet
  • Hvor ofte du er på fylla
  • Hvor mye du sover hver natt
  • osv

Men dette hadde vært en lottkonkuranse vill jeg gjettet at det hadde noe med matinntaket og hvordan programmet/progresjonen er lagt opp :)

Har trent med samme reps/sett, kanskje dette er noe jeg bør forandre? Men vet ikke helt hvordan!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Det er greit å vite at i starten vil de fleste nybegynnere oppleve god økning i styrke, rett og slett fordi musklene tilpasser seg. De fleste starter med mindre vekt enn musklene tåler, fordi det er ukjente bevegelser/belastning for musklene. Musklene blir også etterhvert vant med belastningen du gir dem, og pusher du dem ikke hardt nok vil de heller ikke utvikle seg. Det kan være en av grunnene til at du har stagnert. Hvis du skal fortsette å øke trenger du mer mat, nok hvile, og eksplosive treninger. Veksle mellom høyrep og lavrep f.eks. Ene uken kjører du 3x10 og 50 kg i mark, uken etter prøver du deg på 3-5x5 og 60 kg osv.

Jeg trener 3x5 og øker med en rep i uken hvis jeg klarer det, når jeg klarer 3x10 med samme vekt øker jeg. har funket greit hittil :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis jeg var deg ville jeg satt opp en plan for progresjon. Bruk tiden til å bytte på mellom tunge og lette vekter. Det er en fin måte å holde psyke og fremgang oppe på. Eventuelt også prioritere baseøvelser og passe på å få i seg nok/riktig mat. :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det er greit å vite at i starten vil de fleste nybegynnere oppleve god økning i styrke, rett og slett fordi musklene tilpasser seg. De fleste starter med mindre vekt enn musklene tåler, fordi det er ukjente bevegelser/belastning for musklene. Musklene blir også etterhvert vant med belastningen du gir dem, og pusher du dem ikke hardt nok vil de heller ikke utvikle seg. Det kan være en av grunnene til at du har stagnert. Hvis du skal fortsette å øke trenger du mer mat, nok hvile, og eksplosive treninger. Veksle mellom høyrep og lavrep f.eks. Ene uken kjører du 3x10 og 50 kg i mark, uken etter prøver du deg på 3-5x5 og 60 kg osv.

Jeg trener 3x5 og øker med en rep i uken hvis jeg klarer det, når jeg klarer 3x10 med samme vekt øker jeg. har funket greit hittil :)

Kan prøve som du sier å veksle mellom høyrep og lavrep, og se om det hjelper. Takk for svar :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...