Gå til innhold

Ferdigoppsatte treningsprogram ut fra treningserfaring


Indigo

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvilke muskler vektløftere prøver å få kontakt med når de tar rykk eller støt.

Ingen. Man fokuserer på posisjoner, bevegelsen og TEMPO. Ikke hvilke muskler som jobber. Grunnen til at styrkeløftere og vektløftere inkluderer støtteøvelser er hovedsaklig mtp. muskelvekst/hypertrofi. Muskelstørrelse er og blir det som er høyest korrelert med ytelse både i vektløfting og styrkeløft, og derfor fokuserer man også her på muskelvekst, dog til mindre grad enn byggere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen. Man fokuserer på posisjoner, bevegelsen og TEMPO. Ikke hvilke muskler som jobber. Grunnen til at styrkeløftere og vektløftere inkluderer støtteøvelser er hovedsaklig mtp. muskelvekst/hypertrofi. Muskelstørrelse er og blir det som er høyest korrelert med ytelse både i vektløfting og styrkeløft, og derfor fokuserer man også her på muskelvekst, dog til mindre grad enn byggere.

Det var det som var poenget mitt. Mind muscle connection er nok bra for støtteøvelser for både styrkeløftere og vektløftere, og det sikkert bra noen ganger å trene noen øvelser der man bare fokuserer på teknikk og på å kjenne på at musklene strekker seg ut og trekker seg sammen - uten å tenke påmhvor mye vekt man bruker.

Jeg reagerte imidlertid på kommentaren om at man ikke trenger å løfte tunge vekter for å bygge muskler. Man må nå og da kjøre opp mot noe som nærmer seg 1-15RM for å få store muskler. Bare de mest begavede av oss og steroidebrukere får store muskler av å løfte lette vekter hele tiden. Samme hvordan man tenker på teknikk og å fokusere på hvilke muskler man vil trene, så får man ikke storembrystmuskler og biceps av å trene flies med 18 kg og konsentrasjonscurl med 12 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen. Man fokuserer på posisjoner, bevegelsen og TEMPO. Ikke hvilke muskler som jobber. Grunnen til at styrkeløftere og vektløftere inkluderer støtteøvelser er hovedsaklig mtp. muskelvekst/hypertrofi. Muskelstørrelse er og blir det som er høyest korrelert med ytelse både i vektløfting og styrkeløft, og derfor fokuserer man også her på muskelvekst, dog til mindre grad enn byggere.

Så støtteøvelser i styrkeløft-program er ikke lagt til fordi de vil hjelpe på løftet?

f.eks strakmark med stopp rett under kneet.

Da innrømmer jeg at jeg har tatt grundig feil :unsure:

EDIT: muligens jeg har tatt feil av hva en tilleggsøvelse er.

Knebøy til boks, er det en tilleggsøvelse eller en annen variant av knebøy? hvilken kategori havner den under? Sikkert et teit spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det som var poenget mitt. Mind muscle connection er nok bra for støtteøvelser for både styrkeløftere og vektløftere, og det sikkert bra noen ganger å trene noen øvelser der man bare fokuserer på teknikk og på å kjenne på at musklene strekker seg ut og trekker seg sammen - uten å tenke påmhvor mye vekt man bruker.

Jeg reagerte imidlertid på kommentaren om at man ikke trenger å løfte tunge vekter for å bygge muskler. Man må nå og da kjøre opp mot noe som nærmer seg 1-15RM for å få store muskler. Bare de mest begavede av oss og steroidebrukere får store muskler av å løfte lette vekter hele tiden. Samme hvordan man tenker på teknikk og å fokusere på hvilke muskler man vil trene, så får man ikke storembrystmuskler og biceps av å trene flies med 18 kg og konsentrasjonscurl med 12 kg.

Nå var vel utgangspunktet for dette, en mann som ønsket seg sommerkroppen og hadde trent i 1 år. Jeg vet ingenting om kunnskapsnivået til mannen med sommerkopp drømmen og ønsket å sette søkelyset på viktigheten av å vite hva man gjør. Du kommenterte han på en lite konstruktiv måte. Dersom han skal bygge sommerkropp må han kunne teknikk. Å slenge rundt på tunge vekter som veldig, veldig mange gjør uten ringeste forståelse for hva de trener eller hvordan, er nærmest meningsløst. Du er nødt til jobbe med mindre vekt dersom du har liten treningserfaring. Å stadig presse hardt i benken er lite produktivt i lengden. Men, ja, du må klinke til med 7, 5 og 3 MR i perioder, innimellom. Men først må du lære...

Når det kommer til flyes og press så blir dette stadig utført feil. De fleste tar pauser mellom hver repetisjon. Dette gjøres ved å stoppe vektene ett par sekunder rett over skuldrene/på toppen. I denne posisjonen er det null, null spenning i brystmusklene. Deretter senker de vektene alt for fort og hever vektene litt for sakte... Dersom du isteden senker vektene ned på tre sekunder og smeller dem opp igjen på 1 sekund, og ikke hviler på toppen (eller på bunn), blir stresset på brystmusklene vesentlig større. Flys er det ikke mange som klarer å gjøre for 10 repetisjoner, 4 set med 17,5 kg vekter, og med maks 30 til 60 sekunder pause mellom set. Dessuten er det ikke uvanlig at mange bruker mer bicep og tricep og lats og delt i press og flys, enn brystmuskler... Skal du bygge sommerkroppbryst må du lære å gi brystmusklene maks stress. Å utføre benkpress med lats og delt, har lite med brystetmusklene å gjøre. Teknikk er nøkkel.

Jeg har ingen problem med å stresse mine delts med kun 2 kg vekter. Dette var høstgrunnlaget for at jeg i løpet av desember løftet etter et program med stående barbell millitær press på over 60 kg (5MR).

Her litt info om hva det tar å bygge "sommerkropp.... "

Bodybuilding.com - Vince Del Monte - 10 True Confessions Of A Pro Fitness Model

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikie uenig i det du sier. Man må gjerne trene støtteøvelser med fokus på enkelte muskler - i tillegg til flerleddsøvelser. Og disse flerleddsøvelsene bør danne grunnlaget for hvordan man måler fremgang, dvs med å måle hvor mye vekt man kan løfte for et gitt antall reps. i alle fall for folk som ikke er ganske sterke fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så støtteøvelser i styrkeløft-program er ikke lagt til fordi de vil hjelpe på løftet?

f.eks strakmark med stopp rett under kneet.

Da innrømmer jeg at jeg har tatt grundig feil :unsure:

EDIT: muligens jeg har tatt feil av hva en tilleggsøvelse er.

Knebøy til boks, er det en tilleggsøvelse eller en annen variant av knebøy? hvilken kategori havner den under? Sikkert et teit spørsmål.

Det kan brukes for andre formål enn hypertrofi også, ja. Øvelser med stopp og/eller eksentrisk fokus skaper forøvrig ekstra metabolsk stress, og brukes gjerne med et hovedmål om hypertrofi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

  • 4 uker senere...

Hei.

Jeg har kjørt på med Phat-programmet som ligger her på fitnessbloggen. Jeg har trent det en mnd nå og fått veldig stor fremgang. Jeg har tenkt til å bytte program nå 1. Mars, men vet ikke til hva! Planen min er jo muskelvekst og få en lavere fettprosent! Jeg er en amatør i dette gamet, så håper noen av dere kunnet komme med noen konkrete treningsplaner, med ca 5-6 dager med trening, da 2 dager skal være cardio!

Håper på hjelp da jeg står litt i ståa og ikke vet helt hva som må til :(

På forhånd, takk så mye

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har kjørt på med Phat-programmet som ligger her på fitnessbloggen. Jeg har trent det en mnd nå og fått veldig stor fremgang. Jeg har tenkt til å bytte program nå 1. Mars, men vet ikke til hva! Planen min er jo muskelvekst og få en lavere fettprosent! Jeg er en amatør i dette gamet, så håper noen av dere kunnet komme med noen konkrete treningsplaner, med ca 5-6 dager med trening, da 2 dager skal være cardio!

Håper på hjelp da jeg står litt i ståa og ikke vet helt hva som må til :(

På forhånd, takk så mye

Martin

Om du har trent noe, det funker, så fortsett med det! :)

If it ain't broke, don't fix it ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har trent noe, det funker, så fortsett med det! :)

If it ain't broke, don't fix it ;)

Ja er veldig enig i det, men føler jeg trenger en forandring, har stagnert litt. Skrev feil i posten min i sted har holdt på med det i litt over 2mnd... Men kan jo spørre om noe mer, siden jeg har fått din oppmerksomhet. Hvis jeg bytter program nå i 1mnd tid, også går tilbake til PHAT, kan det hjelpe på progresjonen?

Som sagt jeg er veldig uerfaren når det kommer til styrketrening.

Takk for svar, setter stor pris på alt som er ti hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er veldig enig i det, men føler jeg trenger en forandring, har stagnert litt. Skrev feil i posten min i sted har holdt på med det i litt over 2mnd... Men kan jo spørre om noe mer, siden jeg har fått din oppmerksomhet. Hvis jeg bytter program nå i 1mnd tid, også går tilbake til PHAT, kan det hjelpe på progresjonen?

Som sagt jeg er veldig uerfaren når det kommer til styrketrening.

Takk for svar, setter stor pris på alt som er ti hjelp :)

Gå heller litt ned på vektene, og begynn progresjonen på nytt derfra.

Som regel er trening noe sånt som dette: "To skritt frem, og ett tilbake" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...