Gå til innhold

få til dype knebøy og hjelper hansker?


Anbefalte innlegg

En PT lærte meg å stå på vektskiver for å få til dype knebøy, og forbedre teknikken min. I følge han sliter jeg med at musklene mine er veldig stive, siden jeg har drevet mye med løping(fotball) før.

Så jeg kommer bare 90 grader i knebøy uten hjelp, ellers tipper jeg.

Men så leste jeg at det var skadelig for knærne å ha bruke vektskiver under hælen når man tar knebøy, stemmer dette? noen som har erfaring?

Har også fått beskjed om å tøye mye ben for å tilslutt klare meg uten vektskivene, men gjort dette i 2 uker og merker ingen fremgang..

Og tilslutt hjelper det å bruke hansker mot hard hun inni hånda, får det veldig enkelt og noen ganger blir det så vondt mot slutten av treningsøkten av jeg må gi meg med alle øvelser som involverer hånda... Men noen sier at hansker hjelper andre ikke, og har noen i såfall noen tips på hvilke hansker hvis dette kan hjelpe? Eller noen andre tips?

:)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 80
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Populære innlegg

For bedre bøy: For bedre grep, hold sånn:

Det hjelper å sitte mye i knebøyposisjon. Uten vekt, og egentlig uten å tenke så mye på ryggen. Bare sitte nede helt til man kan sitte der med hælene i bakken som en hvilestilling. I Asia er det hel

Hvorvidt Starrett sin metode er for mer avanserte utøvere er jeg ikke i stand til å bedømme. Rip sine betraktninger om saken gir mening sånn rent rasjonelt sett for meg som lekmann, men det gjør samti

Hei!

Sliter litt med det samme i knebøy. Jeg tror yoga hjelper. Har begynt med det nå men bare vært på yoga time 1 gang. Der finnes det en øvelse som heter hund Besser tanzen mit Yoga: Optimales Aufwärmen mit dem “Hund”.

Her klarer jeg overhodet ikke å ha hælene i gulvet. Så jeg merket fort at musklene er forkortet. Så skal fortsette med yoga og har stor tro på det.

Bruker hansker og det hjelper veldig mot det du beskriver. Har kjøpt enkle fra casall som man får på g sport. Ulempen med det er litt at man mister grepet litt etter et par tunge sett (markløft f.eks). Så tror jeg må suplere med stropper etterhvert.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det kommer til grepet. Bare tenk. Når du skal løfte stanga, så vil jo vekta trekke den ned mot fingrene.

Hvis du klemmer skikkelig hardt, samtidig som stanga "vil ned", så kommer du til å løfte på deg vannblemmer og avreven hud.

Hvis du heller løfter sånn at stanga allerede er i nederste posisjon, så har jo ikke stanga noe lenger den kan gli.. og da slipper du hudhelvete.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

"If you insist on wearing gloves, make sure they match your purse."-Mark Rippetoe

Grepet som er vist på bildene over er kun for draøvelser.

Når det gjelder bruk av vektskiver under hælene så er vel tanken bak at det er "farlig" at foten bare er i kontakt med bakken på hælen og ved tærene. Dette er kanskje ikke så bra i lengden. Du bør skaffe deg vektløftersko.

Om det er farlig for knærne er litt vanskelig å si, men de gjør det i alle fall mulig å opnå en mye større knevinkel. Det er ikke åpenbart om større knevinkel er farlig.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

"If you insist on wearing gloves, make sure they match your purse."-Mark Rippetoe

Grepet som er vist på bildene over er kun for draøvelser.

Når det gjelder bruk av vektskiver under hælene så er vel tanken bak at det er "farlig" at foten bare er i kontakt med bakken på hælen og ved tærene. Dette er kanskje ikke så bra i lengden. Du bør skaffe deg vektløftersko.

Om det er farlig for knærne er litt vanskelig å si, men de gjør det i alle fall mulig å opnå en mye større knevinkel. Det er ikke åpenbart om større knevinkel er farlig.

Nå er jeg heldighvis ikke så opptatt av ting matcher, haha. Men er så irriterende å måtte avbrytte økten fordi jeg får vondt, er verdt et forsøk hvertfall kanskje.

Tror ikke vektløftersko vil hjelpe, problemet er jo at jeg ikke har sjangs til å komme mer en 90 grader ned i knebøy fordi et eller annet ikke er langt nok og da en PT mente det var at jeg måtte tøye musklene.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Nå er jeg heldighvis ikke så opptatt av ting matcher, haha. Men er så irriterende å måtte avbrytte økten fordi jeg får vondt, er verdt et forsøk hvertfall kanskje.

Tror ikke vektløftersko vil hjelpe, problemet er jo at jeg ikke har sjangs til å komme mer en 90 grader ned i knebøy fordi et eller annet ikke er langt nok og da en PT mente det var at jeg måtte tøye musklene.

Sitatet passer vel egentlig ikke så bra for jenter. Poenget er at man er en "pussy" hvis man bruker hansker. Har du prøvd å bruke kalk?

Jeg har aldri sett en person som er for stiv til å komme ned i knebøy med vektskiver eller annen opphøyning under hælene, og jeg vil si du ikke har en spesielt dyktig PT hvis han/hun ikke klarer å få en ung (?) jente/dame til å komme ned i noenlunde dyp nok knebøy.

Når du sier 90 grader, mener du 90 grader i kneleddet (halvbøy) eller lår parallellt med bakken?

Har du knær og tær utover?

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Sitatet passer vel egentlig ikke så bra for jenter. Poenget er at man er en "pussy" hvis man bruker hansker. Har du prøvd å bruke kalk?

Jeg har aldri sett en person som er for stiv til å komme ned i knebøy med vektskiver eller annen opphøyning under hælene, og jeg vil si du ikke har en spesielt dyktig PT hvis han/hun ikke klarer å få en ung (?) jente/dame til å komme ned i noenlunde dyp nok knebøy.

Når du sier 90 grader, mener du 90 grader i kneleddet (halvbøy) eller lår parallellt med bakken?

Har du knær og tær utover?

Kommer helt ned med vektskiver! men uten kommer jeg 90 grader i kneleddet, sånn man sitter på en stol :p Resten av teknikken min skal være bra(aldri hørt noe annet hvertfall) :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kommer helt ned med vektskiver! men uten kommer jeg 90 grader i kneleddet, sånn man sitter på en stol :p Resten av teknikken min skal være bra(aldri hørt noe annet hvertfall) :)

Hvis du kommer helt ned med vektskiver så vil vektløftersko hjelpe, de har nemlig omtrent samme forhøyning under hælen:

pperfect1.jpg

Jeg synes fortsatt at det høres usannsynlig ut at du ikke kommer ned uten forhøyning. Presser du knærne utover perker tærne 15-30 grader utover?

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hvis du kommer helt ned med vektskiver så vil vektløftersko hjelpe, de har nemlig omtrent samme forhøyning under hælen:

pperfect1.jpg

Jeg synes fortsatt at det høres usannsynlig ut at du ikke kommer ned uten forhøyning. Presser du knærne utover perker tærne 15-30 grader utover?

Ante ikke at vektsko så sånn ut :rolleyes: skal sterkt vurderes

Har heller aldri kunne sittet på huk uten å ha hælene i været om du skjønner:)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Ser den, men trener for det meste alene. Så får tidligst gjort det mandag, og er alltid så mye folk der jeg trener

Legg ut to vektskiver eller bruk drikkeflasken til å holde mobilen oppe så kan du filme.

De rundt deg bryr seg lite om du filmer deg selv når du tar bøy, de fleste vet at det er for teknikk for det er sikkert en god del av dem som har gjort det selv. :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Legg ut to vektskiver eller bruk drikkeflasken til å holde mobilen oppe så kan du filme.

De rundt deg bryr seg lite om du filmer deg selv når du tar bøy, de fleste vet at det er for teknikk for det er sikkert en god del av dem som har gjort det selv. :)

Er veldig lite og lokalt der jeg trener, ikke mange med mye peiling og mange som ser rart. Ikke at jeg pleier å bry meg men.. Skal prøve å få gjort det fortest mulig

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Du svarte ikke på et spørsmål tidligere:

Peker tærne dine 15-30 grader utover og presser du knærne utover?

Det er ekstremt viktig for å komme ned.

Beklager, ja vil tro det. Er hvertfall ekstrem nøye på at det ikke skal gå innover. så vil tror mellom 15 og 30 grader ja

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Angående trælene i henda så skjønner jeg at det er irriterende, men selv med et godt grep er de ganske vanskelig å unngå. Jeg kan derimot skrive under på at de på et tidspunkt blir såpass herdet at du ikke legger merke til det lenger. Anbefaler å smøre hendene jevnlig. Tørr hud gjør det latterlig mye vondere.

Og ingen bryr seg som at du filmer. De synes heller det er bra at du er obs på teknikk. Selv løper jeg rundt og filmer med en elgammel sony ericsson og setter den fra meg over alt. Spør ofte andre på senteret om de kan avse tretti sekunder til å filme om det trengs. Jevnt over er folk mindre dømmende enn man liker å tro :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Angående trælene i henda så skjønner jeg at det er irriterende, men selv med et godt grep er de ganske vanskelig å unngå. Jeg kan derimot skrive under på at de på et tidspunkt blir såpass herdet at du ikke legger merke til det lenger. Anbefaler å smøre hendene jevnlig. Tørr hud gjør det latterlig mye vondere.

Og ingen bryr seg som at du filmer. De synes heller det er bra at du er obs på teknikk. Selv løper jeg rundt og filmer med en elgammel sony ericsson og setter den fra meg over alt. Spør ofte andre på senteret om de kan avse tretti sekunder til å filme om det trengs. Jevnt over er folk mindre dømmende enn man liker å tro :)

Prøver å smøre hendene ofte, får gi det noen uker til og se om det blir noe bedre. Hansker er ikke noe jeg har lyst til å begynne med egentig.

Skal virkelig prøve å filmet nå!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...