Gå til innhold

få til dype knebøy og hjelper hansker?


JulieRingstad

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det hjelper å sitte mye i knebøyposisjon. Uten vekt, og egentlig uten å tenke så mye på ryggen.

Bare sitte nede helt til man kan sitte der med hælene i bakken som en hvilestilling.

I Asia er det helt vanlig at man "squatter" når man skal hvile, vente på bussen, etc. Små barn sitter også i denne stillingen uten at det er noe stress.

De fleste vestlige har dog glemt å sitte slik fordi vi har stoler, sofaer og krakker.

Dersom du klarer å akkumulere 20-30 min i stillingen hver dag så får du nok en god posisjon etter en måned.

Man kan og bevege seg mens man sitter nede. En trenger ikke å sitte helt i ro. Gå på hælene, vri kneet ned i bakken på ene foten, vugg litt frem og tilbake. En kan også ha et kosteskaft bakom knærne for å myke opp legger og hamstrings, eller i hoften for å myke opp litt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper å sitte mye i knebøyposisjon. Uten vekt, og egentlig uten å tenke så mye på ryggen.

Bare sitte nede helt til man kan sitte der med hælene i bakken som en hvilestilling.

I Asia er det helt vanlig at man "squatter" når man skal hvile, vente på bussen, etc. Små barn sitter også i denne stillingen uten at det er noe stress.

De fleste vestlige har dog glemt å sitte slik fordi vi har stoler, sofaer og krakker.

Dersom du klarer å akkumulere 20-30 min i stillingen hver dag så får du nok en god posisjon etter en måned.

Man kan og bevege seg mens man sitter nede. En trenger ikke å sitte helt i ro. Gå på hælene, vri kneet ned i bakken på ene foten, vugg litt frem og tilbake. En kan også ha et kosteskaft bakom knærne for å myke opp legger og hamstrings, eller i hoften for å myke opp litt der.

Skal prøves!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal prøves!

Sjekk gjerne ut Ido Portal på YouTube, Facebook og/eller den gamle bloggen hans. Står mye om knebøyposisjoner og bevegelighet. Et tips kan være å søke etter "ido portal squat clinic" på Google.

Det er han som har satt meg på ideen, og jeg synes det fungerer bra selv etter bare en uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk gjerne ut Ido Portal på YouTube, Facebook og/eller den gamle bloggen hans. Står mye om knebøyposisjoner og bevegelighet. Et tips kan være å søke etter "ido portal squat clinic" på Google.

Det er han som har satt meg på ideen, og jeg synes det fungerer bra selv etter bare en uke.

Får håpe det funker for meg å! Vil virkelig klare knebøy ordentlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes fortsatt at det høres usannsynlig ut at du ikke kommer ned uten forhøyning. Presser du knærne utover perker tærne 15-30 grader utover?

Hvorfor er det så usannsynlig egentlig? Er du bare omringet av myke mennesker? hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så usannsynlig egentlig? Er du bare omringet av myke mennesker? hehe

Fordi jeg enda ikke har sett noen som er for stive til å komme ned i bøy med riktig teknikk og forhøyning under hælene. Det kan godt hende at jeg bare ikke har vært borti noen som er virkelig stive, derfor skrev jeg sannsynligvis:). Jeg har trent med stive folk før, de har bare ikke hatt knær og tær nok utover til å komme ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg har hvert fall sett haugevis med folk som ikke får det til så det er liten tvil om at det er et reelt problem.

PS: for mye tær og knær ut kan fort gjøre vondt værre, og dette varierer veldig fra person til person.

Jeg synes de fleste overdriver viktigheten av bevegelighet. Jeg vil påstå at nesten alle skal kunne komme seg dypt nok i en lowbarbøy i løpet av en økt med riktig instruksjon og uten spesiell tøying. En highbarbøy kan være vanskeligere siden det krever mer ankelmobilitet enn de fleste har.

Hvorfor kan vondt gjøres værre med tær og knær utover? Hvor mye er for mye utover? Jeg har i alle fall tilgode å måtte si til noen som lærer seg å bøye at de har tær for mye utover.

Og jeg sier ca. 10-30 grader utover, der er det 20 graders rom for variasjon fra person til person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bevegelighet er selvfølgelig viktig, hvor mye kan selvfølgelig diskuteres.

Da tør jeg påstå at du tar feil (Med forbehold om at "dypt nok" er relativt og selvfølgelig kan diskuteres).

Hvorfor? Fordi folk er forskjellige. Mye er relativt, men eksempelvis så skal det relativt få grader ekstra utover til for at jeg får betydelig knesmerter. Det er ikke alt som er like lett se på utsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bevegelighet er selvfølgelig viktig, hvor mye kan selvfølgelig diskuteres.

Da tør jeg påstå at du tar feil (Med forbehold om at "dypt nok" er relativt og selvfølgelig kan diskuteres).

Hvorfor? Fordi folk er forskjellige. Mye er relativt, men eksempelvis så skal det relativt få grader ekstra utover til for at jeg får betydelig knesmerter. Det er ikke alt som er like lett se på utsiden.

Med dypt nok mener jeg hofteleddet under toppen av kneet. Med lowbar blir det som på bildet til høyre.

squat-balance-line.jpg

Når du får kneesmerter, er fotbladet på linje med lårene? For mye utover med tærne mener jeg er når lårene ikke klarer å gå utover i samme retning som tærene. Da blir det vridning i kneleddet.

Det er selvølgelig mye variasjon fra person til person. En som vanligvis går med fotbladene pekende utover vil trenge større vinkel enn en som ikke vanligvis peker fotbladene utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får det ikke til, med ørten timer med terping med PT og det som er. Jeg er rett og slett for stiv i x antall muskler, og har nok noen andre mangler og. uten hjelp under helene kommer jeg ikke til 90 grader selv uten vekt, ikke med lowbar heller.

skal og nevnes at jeg etter endring til frontbøy og med vektplate under helene kommer dypt nok ned med fokusere på knær utover og sette seg rett ned. MEN dette har også ført til at jeg ikke kan kjøre bøy lenger pga betendelse i hofta pga for dårlig stabiliserende muskler ( gluteus medius ) pluss sikkert en horde av andre faktorer jeg ikke vet om enda.

Det jeg mente med dette inlegget var å poengtere at det faktisk er mulig å ikke komme seg så langt ned, og at jeg selv prøver å fikse det ved manuellterapi, egen tøying , rulling og dynamiske øvelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange (sannsynligvis de fleste) unge spreke friske mennesker vil klare det, ja. Det man ofte glemmer er at store deler av befolkningen sjeldent eller aldri trener, er gamle osv osv. Det er fort gjort å bomme når man bruker den berømte kammen.

I veldig grove trekk:

1. rette føtter og presse knærne ut = helt fint

2. rett føtter og knærne rett frem = helt fint

3. 5-10 grader vinkling for mye ut...tipper et sted mellom 10 og 30 (har ikke målt nøyaktig) uavhengig av lårene gjør vondt..og jo mer vekt jo mindre + at jeg hakke sjangs til å nå dybde.

PS: Dette er bare meg selv som eksempel sånn i tilfelle noen tolker det som noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange (sannsynligvis de fleste) unge spreke friske mennesker vil klare det, ja. Det man ofte glemmer er at store deler av befolkningen sjeldent eller aldri trener, er gamle osv osv. Det er fort gjort å bomme når man bruker den berømte kammen.

I veldig grove trekk:

1. rette føtter og presse knærne ut = helt fint

2. rett føtter og knærne rett frem = helt fint

3. 5-10 grader vinkling for mye ut...tipper et sted mellom 10 og 30 (har ikke målt nøyaktig) uavhengig av lårene gjør vondt..og jo mer vekt jo mindre + at jeg hakke sjangs til å nå dybde.

PS: Dette er bare meg selv som eksempel sånn i tilfelle noen tolker det som noe annet.

Ja enig i at det er store deler av befolkningen som er veldig stiv, og at jeg bruker kammen flittig i denne generelle diskusjonen. Mer spesifikt mener jeg at folk i aldersgruppen 10-30 år bør ca. 80-90 % klare en lowbarbøy på første trening. Jeg har bare erfaring med to femtiåringer, og de fikk jeg til å kjøre lowbar i løpet av ca. 1 time. Det var dog noen problemer med stangposisjonen pga. stive skuldre

Har du en film av bøyen din Baliba? Du bøyer altså til god dybde med tær rett frem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst å se en film av bøyen din Eliza. Og jeg diskuterer mer på generelt grunnlag i postene over. Det kan selvfølgelig hende at du er abnormt stiv :).

Om jeg er abnormalt stiv eller ikke det vet jeg ikke. Er også mulig jeg har no feilstillinger i bekkenet eller noe også. Men jeg har hvertfall aldri og da mener jeg aldri, kunnet sitte med helene i bakken og med 90 grader og under samme hvor langt ut jeg er med knær eller føtter. Samme hvor mye dynamisk øvelser og rulling og tøying jeg kjører, lowbar eller ei.

film av bøy kan du se her

( den siste økten jeg fikk lov til å kjøre det før PT byttet ut med frontbøy fordi han mente lårbeina mine og sammensetningen av kroppen min ikke egnet seg for vanlig bøy )

Har ikke prøvd bøy igjen siden den gang.

Film av front, som forøvrig passer min kropp litt bedre ( hadde det ikke vært for den fordømte betennelsen )

edit.. gjorde filmen lettere tilgjengelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja enig i at det er store deler av befolkningen som er veldig stiv, og at jeg bruker kammen flittig i denne generelle diskusjonen. Mer spesifikt mener jeg at folk i aldersgruppen 10-30 år bør ca. 80-90 % klare en lowbarbøy på første trening. Jeg har bare erfaring med to femtiåringer, og de fikk jeg til å kjøre lowbar i løpet av ca. 1 time. Det var dog noen problemer med stangposisjonen pga. stive skuldre

Har du en film av bøyen din Baliba? Du bøyer altså til god dybde med tær rett frem?

Og det er selvfølige noe helt annet og mer nyansert :)

Har altfor mange. 100% rett frem er de nok ikke, men her er et eksempel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...