Gå til innhold

Hvordan øke kaloriinntaket?


Maesp

Anbefalte innlegg

Okei, jeg har nok havnet i fellen man lett kan gå i når man har gått ned mye på (relativt) kort tid. Jeg har rett og slett blitt litt kaloriredd... I tillegg med eksamensperiode osv, har jeg ligget for lavt på inntak (blanding av stress, og at man rett og slett blir mindre sulten når man sitter på rævva hele dagen og heller ikke får trent)

Dere som har vært i samme situasjon selv, hvordan klarte dere å øke på kaloriene uten å kjenne på frykten for å legge på seg? Er den magiske løsningen å bare tvinge seg selv til det?

Er veldig fornøyd med å ha mistet så mye som jeg har gjort, og selvom jeg vil ned et par skarve kilo til, tror jeg strengt tatt jeg bør normalisere meg selv først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Drikke juice, H-melk, spise ost... Er i hvert fall det jeg har gjort for å klare å komme meg oppover. Ost inneholder rimelig mye kalorier, og personlig synes jeg det er lettere å få i seg dagsbehovet via flytende kalorier, siden jeg ikke opplever de på samme måte som de jeg spiser, om du skjønner...

Jeg begynte med å spise litt mer middag enn jeg hadde gjort tidligere. Deretter bittelitt mer til frokost. Og plutselig ble magen min vant til mer mat, og krevde derfor mer mat.

Vet ikke om det er til hjelp, men det hjalp i hvert fall meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn å øke inntaket pent og pyntelig med 200 kcal per dag en uke eller to, øk 200 kcal til osv. Minn deg selv på at det er fysisk umulig å legge på seg noe med en så liten økning i inntak, og at kroppen er veldig tilpasningsdyktig og vil bruke det økte inntaket til mer energi og aktivitet. Du skal spise ganske mye i overskudd bare for å legge på deg en kilo eller to med fett, og om du så hadde klart det - hvor mye er nå egentlig 1000 g? Om ikke slike resonnement er nok til å berolige deg, bør du kanskje vurdere å snakke med noen om det :) Ellers støtter jeg definitivt avgjørelsen om å normalisere inntaket, det er en veldig fornuftig ting å gjøre og du vil komme i mål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får prøve å øke litt og litt, ja. Så får både hodet og kroppen rukket å omstille seg. Har jo ikke problemer med å spise nok rent fysisk, er jo absolutt hodet som stopper opp. Merker at jeg ubevisst tenker at jo mindre jo bedre... Hver dag lager jeg en liste over hva jeg bør spise for å få i meg nok, men følger den jo aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bare komme over "kneiken". Slet voldsomt med å øke eget matinntak fra tidligere sykdom, men når jeg først kom over var det en lettelse å se at ting går fremover på alle områder - og selvom jeg ligger i ca 3-500 kcal overskudd har jeg gått ned 0,5% i fett og litt i vekt og mål også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...