Gå til innhold

Teknikksjekk, knebøy


nordmørsloppa

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har du ikke mulighet for å få stangen lengre ned? Det kan bli et problem når du kommer på enda tyngre vekter og skal stå på tå hver gang du skal sette stangen på plass.

Bena samlet når du tar stangen av racket så du får lik belastning på begge bena.. Forøvrig synes jeg dette så helt greit ut, dybden kan kanskje jobbes litt med. Bedre hoftemobilitet og kanskje litt ankelmobilitet vil gjøre susen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke mulighet for å få stangen lengre ned? Det kan bli et problem når du kommer på endra tyngre vekter og skal stå på tå hver gang du skal sette stangen på plass.

Bena samlet når du tar stangen av racket så du får lik belastning på begge bena.. Forøvrig synes jeg dette så helt greit ut, dybden kan kanskje jobbes litt med. Bedre hoftemobilitet og kanskje litt ankelmobilitet vil gjøre susen.

Jo jeg kan flytte stanga ett hakk lengre ned, og skal huske på å belaste begge bein likt når jeg løfter av :) Finns det noen greie øvelser for bedre hofte/ankel mobilitet?

Dybden driver jeg bevisst å jobber med, nettop derfor jeg filmer meg selv. for e se hvor dypt jeg går i forhold til hvor dypt jeg FØLER at jeg går. Enda så ser jeg at jeg kan gå dypere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håvard Vika ... noen kommentarer? :)

Som VegarL og Sondre nevner, så ser det ut som du er litt stiv i anklene. Du kan teste det ved å legge to vektplater under helene og se om du når dybden lettere. Hvis det blir lettere å bøye da, så kan du gjøre som VegarL foreslår og/eller kjøpe deg noen vektløftersko.

Hvis du lurer på hvorfor du bør ha vektløftersko til vektløfting, så spør jeg deg hvorfor jeg trenger fotballsko til fotball.

Det ser ut som du er ca. 5 cm for grunn på alle reppene. Jeg tror det kan fikses med det som er nevnt over. I tillegg synes jeg at det ser ur som tærne ikke peker nok utover. Tærne bær peke ca. 10-30 grader utover og knærne må presse utover under hele løftet slik at lårbeina er på linje med tærne hele tiden.

squat-variants.jpg

Du bøyer Highbar som karen på midten av bildet. Et mål på nok dybde blir da at hofteleddet skal være under kneet, går du mye dypere enn det, så må du nok slappe av i nedre rygg eller hamstrings. Legg også merke til hvor langt fremme knærne til han på midten er. Dine knær går omtrent like langt eller mindre frem enn han til høyre. Det vil si at du bøyer highbar som om det skulle vært lowbar. Den raskeste fiksen er kanskje å bare bytte til lowbar. Men resten jeg skriver er om å fikse bøyen med den stangplasseringen du har nå.

Blikket ditt ser ut til å være i taket. Jeg kjenner ikke til begrunnelsen for å gjøre det, og de gangene jeg har testet, har det kjentes helt forferdelig ut. Med mindre noen kommer opp med en god grunn for å se i taket, så ville jeg ha festet blikket på et fast punkt på veggen foran deg. Hvis det er speil der, så ville jeg sett på golvet rett foran speilet hele veien.

Oppsummert. Knær og tær mer ut. Prøv vektløfter sko eller vektskiver underhelene og/eller strekk litt. Gå ca. 5-10 cm dypere. Bøyen din er ganske bra, så ikke fortvil. du trenger ikke noen store forandringer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som VegarL og Sondre nevner, så ser det ut som du er litt stiv i anklene. Du kan teste det ved å legge to vektplater under helene og se om du når dybden lettere. Hvis det blir lettere å bøye da, så kan du gjøre som VegarL foreslår og/eller kjøpe deg noen vektløftersko.

Hvis du lurer på hvorfor du bør ha vektløftersko til vektløfting, så spør jeg deg hvorfor jeg trenger fotballsko til fotball.

Det ser ut som du er ca. 5 cm for grunn på alle reppene. Jeg tror det kan fikses med det som er nevnt over. I tillegg synes jeg at det ser ur som tærne ikke peker nok utover. Tærne bær peke ca. 10-30 grader utover og knærne må presse utover under hele løftet slik at lårbeina er på linje med tærne hele tiden.

squat-variants.jpg

Du bøyer Highbar som karen på midten av bildet. Et mål på nok dybde blir da at hofteleddet skal være under kneet, går du mye dypere enn det, så må du nok slappe av i nedre rygg eller hamstrings. Legg også merke til hvor langt fremme knærne til han på midten er. Dine knær går omtrent like langt eller mindre frem enn han til høyre. Det vil si at du bøyer highbar som om det skulle vært lowbar. Den raskeste fiksen er kanskje å bare bytte til lowbar. Men resten jeg skriver er om å fikse bøyen med den stangplasseringen du har nå.

Blikket ditt ser ut til å være i taket. Jeg kjenner ikke til begrunnelsen for å gjøre det, og de gangene jeg har testet, har det kjentes helt forferdelig ut. Med mindre noen kommer opp med en god grunn for å se i taket, så ville jeg ha festet blikket på et fast punkt på veggen foran deg. Hvis det er speil der, så ville jeg sett på golvet rett foran speilet hele veien.

Oppsummert. Knær og tær mer ut. Prøv vektløfter sko eller vektskiver underhelene og/eller strekk litt. Gå ca. 5-10 cm dypere. Bøyen din er ganske bra, så ikke fortvil. du trenger ikke noen store forandringer. :)

Jeg har litt korte achilles sener( påvist av lege) om det har noen betydning ..? Men jeg har også adidas sine vektløfter sko som jeg kan bruke. har bare aldrig rukket meg til å ta dem med.

Om jeg skifter til lowbar, vektløftersko og mere dybde kanskje det da teknisk sett blir bedre. Jeg skal forsøke det på neste økt, og laste opp en ny video.

Skal og ha blikket mere opp, knær og tær pekende litt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt korte achilles sener( påvist av lege) om det har noen betydning ..? Men jeg har også adidas sine vektløfter sko som jeg kan bruke. har bare aldrig rukket meg til å ta dem med.

Om jeg skifter til lowbar, vektløftersko og mere dybde kanskje det da teknisk sett blir bedre. Jeg skal forsøke det på neste økt, og laste opp en ny video.

Skal og ha blikket mere opp, knær og tær pekende litt ut.

De korte senene gjør det vel bare enda viktigere å bruke vektløftersko.

Hvis du vet hvordan du kjører lowbar så er det bare å bruke den teknikken. Den gjør at du sannsynligvis klarer mer vekt og du får dermed mer treningsstimuli.

Jeg så på videoen en gang til og jeg ser at blikket ditt stort sett er rett frem, det er bra for highbar (tror jeg), så du trenger sikkert ikke å endre noe med det.

Når det gjelder filmingen av videoen ;):

Hvis du skal filme en gang til, vil det være nyttig med flere sett fra forskjellige vinkler eller at kameramannen/kvinnen flytter på seg under settet for å få flere vinkler. Det er ønskelig å se fra siden, skrått bakfra og bakfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De korte senene gjør det vel bare enda viktigere å bruke vektløftersko.

Hvis du vet hvordan du kjører lowbar så er det bare å bruke den teknikken. Den gjør at du sannsynligvis klarer mer vekt og du får dermed mer treningsstimuli.

Jeg så på videoen en gang til og jeg ser at blikket ditt stort sett er rett frem, det er bra for highbar (tror jeg), så du trenger sikkert ikke å endre noe med det.

Når det gjelder filmingen av videoen ;):

Hvis du skal filme en gang til, vil det være nyttig med flere sett fra forskjellige vinkler eller at kameramannen/kvinnen flytter på seg under settet for å få flere vinkler. Det er ønskelig å se fra siden, skrått bakfra og bakfra.

Hehehehe, skal få noen til å filme alle vinkler neste økt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg filmet knebøy 70kg i dag. 5x2, en fra siden og en bakfra :)

Endringer fra siste video:

  • Lavere stang på racken
  • Lowbar grep( i allefall et forsøk på det..)
  • vektløftersko

Jeg legger merke til at jeg fremdeles presser hodet noe oppover i bøyen, og tror jeg bare syns det "hjelper" meg på et vis. Er det veldig viktig og korrigere dette?

Ser også at jeg er ganske fremoverlent ( særlig i kameravinkel bakfra), men det var litt dårlig med mobilitet i skuldre/albuer med lowbargrepet...så det retter seg kanskje når jeg får kjørt mere lowbar (?)

Gjerne kom med inspill folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg filmet knebøy 70kg i dag. 5x2, en fra siden og en bakfra :)

Endringer fra siste video:

  • Lavere stang på racken
  • Lowbar grep( i allefall et forsøk på det..)
  • vektløftersko

Jeg legger merke til at jeg fremdeles presser hodet noe oppover i bøyen, og tror jeg bare syns det "hjelper" meg på et vis. Er det veldig viktig og korrigere dette?

Ser også at jeg er ganske fremoverlent ( særlig i kameravinkel bakfra), men det var litt dårlig med mobilitet i skuldre/albuer med lowbargrepet...så det retter seg kanskje når jeg får kjørt mere lowbar (?)

Gjerne kom med inspill folkens!

Dette ser bra ut. På settet fra siden er alle reppene dype nok. Jeg ville nok gått for litt (5cm) mer dybde, men hvis det er komfortabelt og du føler at du spretter litt opp igjen så er det godkjent.

Med lowbar posisjon blir ryggen mer horisontal for å holde stangen over midten av foten (balansepunktet). Når jeg bøyer blir ryggen ganske horisontal i bunn:

Mobiliteten i skuldrene og albuene blir nok bedre etter hvert. Det tok meg ca. 3 økter før posisjonen var helt komfortabel. Når det gjelder selve lowbar-posisjonen din, så bør du gjøre noe med håndleddene. Slik du holder nå, så ser det ut som det kommer noe vekt på håndledd og armer. Det er vanlig å enten kjøre albuene opp, eller ned. Selv kjører jeg albuene opp med teknikken i videoen under. Mange styrkeløftere kjører albuene under stangen, men jeg vet ikke argumentasjonen for det. Begrunnelsen bak å presse albuen opp og bak er at da starmmes musklene som stangen skal ligge på og øvre rygg strammes litt generellt. Hvis du skal kjøre albuene opp, så sørg i alle fall å ha håndleddene i samme retning som resten av underarmen, da kan de ikke bære noe av vekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg legger merke til at jeg fremdeles presser hodet noe oppover i bøyen, og tror jeg bare syns det "hjelper" meg på et vis. Er det veldig viktig og korrigere dette?

Det er en helt vanlig ting å gjøre når man løfter tungt. Jeg har slitt litt med dette. Det å løfte hodet og blikket mye ødelegger ofte for bevegelsen. Jeg har lært meg å bøye med blikket ned, og vil anbefale det hvis du kjører lowbar.

En ting till: Du står veldig bredt, ca 10-20 cm for bredt etter min mening. Standard bredde er ca. skulderbredde eller litt breiere med helene.

Hvis du står veldig breit, så må du være veldig myk i hoftepartiet for å presse knærne tilstrekkelig ut. Jeg klarer ikke å bøye like bra med den bredden du står i alle fall.

Jeg ville prøvd ca. skulderbredde med helene og tærne ca. 20 grader utover og press knærne ut.

Bøyen din er OK nå, hvis du jobber litt til så blir den bra. :)

VVS er også vanskelig å bli kvitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er begrunnelsen for albuer inn og ned?

hmm, mulig jeg formulerte meg litt feil. Jeg tenker at man bør ha lik vinkel som overkroppen og skape et "tight" spenn i hele kroppen så langt det lar seg gjøre. Målet er å aktivere lats som er viktig for et bra oppspenn? Dette kan også motvirke at man faller fremover?

Ingen ekspert på akkuratt albueplassering, hva er argumente for å la albuer peke bakover Håvard Vika?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, mulig jeg formulerte meg litt feil. Jeg tenker at man bør ha lik vinkel som overkroppen og skape et "tight" spenn i hele kroppen så langt det lar seg gjøre. Målet er å aktivere lats som er viktig for et bra oppspenn? Dette kan også motvirke at man faller fremover?

Ingen ekspert på akkuratt albueplassering, hva er argumente for å la albuer peke bakover Håvard Vika?

Begrunnelsen bak å presse albuen opp og bak er at da starmmes musklene som stangen skal ligge på og øvre rygg strammes litt generellt. I tillegg så vil albuene opp og bak gjøre at det ikke blir noe vekt fra stangen på håndledd og albuer.

Jeg spør bare fordi jeg har sett flere gjøre det slik du sier og vet ikke helt argumentasjonen bak det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begrunnelsen bak å presse albuen opp og bak er at da starmmes musklene som stangen skal ligge på og øvre rygg strammes litt generellt. I tillegg så vil albuene opp og bak gjøre at det ikke blir noe vekt fra stangen på håndledd og albuer.

Jeg spør bare fordi jeg har sett flere gjøre det slik du sier og vet ikke helt argumentasjonen bak det.

Vell, hovedargumentet er aktivering av lats. Lats har jo en viktig rolle ift stabilitet. Jeg føler også at jeg får til dette hvis jeg har fokus på å "brekke" stanga og stramme lats skikkelig. Dette hjelper meg spesielt på tunge bulgarske utfall m/stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder selve lowbar-posisjonen din, så bør du gjøre noe med håndleddene. Slik du holder nå, så ser det ut som det kommer noe vekt på håndledd og armer.

Ja, ser den. Har ogå fått noe vondt i hånleddene på siste sette. sikkert pga av dette. Skal korrigeres på neste økt:)

Og igjen, takk for alle inspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...