Gå til innhold

Valgus og trening av bein


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har trent aktivt i noen år nå. Ettersom jeg er litt kalvbeint har også musklene tatt form deretter. Det ser helt klovnete ut!.. Jeg trener nå kun overkropp og holder meg unna alt som har med bein å gjøre i frykt for å forverre det. (Jeg er også i dialog med helsevesenet for en mulig korreksjon)

Er det noen måte man kan trene beina på slik at vektbæringen havner mer på innsiden av menisk istedenfor yttersiden? Samt også om det finnes noen øvelser som gjør at det ser kosmetisk bedre ut??

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Det høres ut som om du har et ganske alvorlig tilfelle av Genu Valgus hvis det er snakk om korreksjon. Jeg tør ikke foreslå noe som helst av øvelser, da jeg tror det beste for deg er å se en fysioterapaut eller en kiropraktor med rehabiliteringsutstyr- mange som har dette, men ikke alle. Beina er viktig og du skal ha de resten av livet, så jeg ville sett på det som en god investering.

Utover dette (i tillegg til veiledning fra fagkyndig) ville jeg nok personlig vurdert innlegg i skoa kan være noe hvis det påvirker anklene, noe det mest sannsynlig gjør. I tillegg ville jeg nok også tatt en titt på hoftemuskulatur slik som glutes for å se om det er noen svakheter som kan styrkes. Men det vil også en som har peiling sjekke. Det er mulig du kan få dekket både såler og fysioterapi, men jeg vet at for kommunal(?) fysioterapi kan ventelisten være lang. Innlegg i skoa kan du få dekket, men det er en egenandel på 500 kroner i året.

Det eneste definitive lille rådet jeg vet om er at om du krysser beina når du går/løper osv, så forverrer dette trykket på meniskene. så å forestille seg at det er en "veikantlinje" mellom beina kan hjelpe litt (dette er råd jeg vet har blitt gitt til andre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Vel, det er alvorlig nok til at jeg får smerter i kne og hofter.. Såppass ille i hoftene at jeg ikke kan gå til tider.. Jeg har allerede fått såler og bruker dem hver dag.. Når jeg går så går jeg fra å overpronere til underpronering under nedtråkk.. Det sliter på både knær og hofter... Jeg har litt løse korsbånd, noe som gjør at jeg kan trekke beina ut hjulbeint samt innover kalvbeint... Musklaturen min gjør at de forblir kalvbeinte... Jeg kan også se på røntken at begge lårbeina mine er noen grader skjeve. Derfor håper jeg også på en korreksjon på lårbeina...

Jeg lurte på disse tingene fordi jeg ikke vet om jeg får operasjon enda.. Og jeg vil gjøre det så lite synlig som overhode mulig med leggmuskler, lår etc etc.. Derfor lurte jeg også på om det er noen beinøvelser jeg kan ta, og hva jeg faktisk må holde meg unna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo ut som om du har en mulighet for å kosmetisk korrigere endel av det, og smertelindring. men hvor bærekraftig det er for strukturen av skjelettet ditt og hva som er bra for deg er en annen sak mtp. slitasje. Det er derfor jeg ikke tør å foreslå noe som helst da jeg ikke er ferdig utdannet. Definitivt høres det ut som at det er mye du kan gjøre, men jeg vil absolutt anbefale det å se en kiropraktor som har god kunnskap om ekstremiteter (bein, armer). Jeg ville nok unngått øvelser som komprimerer kneleddet for det første.. og fokusert på utsiden .. men så går det på kryss og tvers med muskler da.. så nei, definitivt se en som har god kunnskap om dette;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Dette er gode tips... Jeg selv synes jeg har litt for mye lårmuskler på utsiden og innsiden nederst ved knærne.. En slags valgus-musklatur.. Det er frustrerende. Men godt at noe eventuelt kan gjøres kosmetisk.. Det skal jo heller ikke egentlig foreligge et stort gap på den ene siden av menisken og mindre på den andre.. Det er jo også feil. Vektbæringa må jo gå riktig, og derfor tror jeg det er skjelettet som må justeres.. Jeg håper iallefall på det, både for fysikken og psyken.

Jeg deler bilde av skjelettet her. https://dl.dropboxusercontent.com/u/7310945/tibia-femur.png

Ser ut til at femur beinstrukturen ikke er helt loddrett, eller hva tror du?

Uansett så skal jeg ta nye bilder av hele aksen på Mandag, så det blir spennende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lårbeinet ser litt diagonalt ut ja, men kneleddet ser forsåvidt normalt ut/ ikke noe tydelig forskjell i avstand fra lårben til leggben fra utsiden til innsiden. men patellaen din ser ut som den er forskjøvet litt ut.. Det her er høyre bein, så ja, det ser ut som patellaen er forflyttet litt til høyre, til sammenlikning med de vi har gått igjennom som "normale" på skolen, men nå har vi ikke sett spesifikt på valgus. Magefølelsen sier at årsaken kan være lenger opp;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

For det første er jeg veldig enig med MGA91 at du bør oppsøke en spesialist.

Men uansett så vil det ikke skade deg å trene hoftemuskulatur som utadroterer og abduserer femur (lårbeinet). Det vil muligens gi deg en bedre allignment og gjøre at du belaster kneet mer gunstig. Dette vil gi best effekt dersom årsaken til Genu Valgus ligger i hofteleddet. Det er da også viktig å kunne bruke den "nye" styrken i funksjonelle bevegelser som knebøy. Et godt tips for å øve inn en bedre knebøy teknikk er å benytte seg av teraband rundt knærne slik at du må jobbe for å ikke falle inn i valgus. For utadrotasjon kan du teste Clamshell øvelsene, søk på youtube, den er veldig skånsom. For abduskjon kan du søke på Gluteus medius øvelser.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Takker :) til andre som er kalvbeint, så kan det være en ide å ta bilde av hofte/kne/ankel. Hka bilde tror jeg det heter. Da får man lett avdekket hvor på skjelettet skjevheten ligger. Mine er på låret rett over knærne. Femoral osteotomy opening wedge operasjon som må til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig stramme interne rotatorer som drar beina inn som regel. Strekk adduktorene dine og styr eksterne rotatorer, tren utfall og fokus på å ha fot og kne i samme linje. Pass på å ha en nøytral hofte og god kjernestabilitet under alle øvelsene!

Dette er et generelt tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 8 måneder senere...
  • 4 år senere...
8 minutes ago, djrobgod said:

Heihei @TheAngryArab, hvordan har det gått siden operasjonen?

Merker du noe fysiske plager?

 Kan du jogge lengre distanser?

Heisann. Har gått helt fint! Ingen plager lenger.. Eneste er at jeg blir fort litt sliten i beina når jeg sitter på huk. Men ingen smerter, og jeg kan spurte like fort som før og jogge helt fint. Kan være fysisk aktiv hele dagen uten at jeg får noe plager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres fantastisk ut @TheAngryArab! Jeg vurderer det samme selv, av samme årsaker som deg. I tillegg opplever jeg noe smerter i korsrygg/kneer som jeg mistenker kan forklares av dette.

Kan du dele mer detaljer rundt operasjonen? Var det et såkalt Osteotomi som vist her: https://www.alerisdrammen.no/behandlinger/ortopedi/kne/osteotomi-aksekorreksjon-kneet ?

Hvilken klinikk og kirurg var det som gjennomførte?

Tusen takk

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@djrobgod Ja det stemmer. Samme type osteotomi for korreksjon av valgus. Jeg fikk nok den beste kirurgen som er i Norge på slikt. Han holder til på Ullevål sykehus og heter Madsen.. Du må nok bli henvist til en spesialist fra fastlegen din først. Deretter vil spesialisten legge inn en bestilling på konsultasjon hos sykehuset.. Etter ditt første sykehusbesøk, så vil de sette opp et løp for deg. Du vil helst bli henvist til "Kirurgisk Klinikk" i andre etasje rett over "Nøstedbarn" på Maridalsveien ved Sagene om du har mulighet. Fordi der vil du møte den mest vennlige og forståelsesfulle kirurgen som virkelig tar deg seriøst. Han tok meg veldig seriøst når selvbildet mitt var helt i bånn.. Det er han sin henvisning til sykehuset som setter i gang hele prosessen.

Tror ikke du vil angre på operasjonen. Men du må være tålmodig, fordi det tar tid.. Først tar det tid å få første konsultasjon hos sykehuset (Må via fastlege - spesialist - sykehus) Først tar de ett bein, så skal det gro, så tar de det andre beinet.. Deretter, når alt har grodd fast i ett års tid, så tar de ut platene i samme rekkefølge. Men det fikset selvtilliten min, og for meg var det verd ventetiden og all smerten som var i starten av operasjonen.. Pass på at du har folk rundt deg i tiden du ligger i ro, for det messer litt med psyken at du er litt handicappet en periode. 


Har lagt ved et bilde av hvordan beinet ser ut når du har platene i

1909365_10153986716655713_1989047771_o.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...