Gå til innhold

Like sterk i hele kroppen / 100% balansert trent


Anbefalte innlegg

Dette er sikkert en mer teoretisk problemstilling, men jeg er alikevel nysgjerrig på dette.

Finnes det en formel, en guide eller en ide om hvor sterk man er/bør være i ulike øvelser/muskelgrupper som beskriver perfekt balanse mellom ulike deler av kroppen? Slik at man er "like sterk over alt".

Altså, og man bruker knebøy som base (100%) hvor mye skal man ta i andre øvelser for å være tilsvarende sterk?

Har selvsagt hørt at man ikke er skikkelig sterk før man tar 2x kroppsvekt i mark og 1.5x i benk og knebøy.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du e ikkje sterk før du bøydpresser 1.5 x kroppsvekt over hode (y)

Det er sikkert riktig, men jeg lurer mer på det relative forholdet mellom ulike øvelser og muskelgrupper.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Syns no virkelig eg leste ein tråd om detta her inne tidligare i dag ? (n) Tror dette er ganske relativt til hvilken " sport " en skal sammenligne tingene med og da, om det er styrkeløft, vektløft, strongman, "gammeldags" strongman osv

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kommer mye an på hvordan du er bygget. Lange armer (Lamar Gant) er en fordel i markløft, men en ulempe i pressøvelser. Men for en gjennomsnittsperson så gir dette en pekepinn på hvordan man ligger an:

Strength Standards

I knebøy er det fint å ha korte lårbein. Man får kortere bevegelsesbane som gir flere kilo på stanga, og siden ryggen er vertikal utsettes den ikke for skjærkrefter.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Det kommer mye an på hvordan du er bygget. Lange armer (Lamar Gant) er en fordel i markløft, men en ulempe i pressøvelser. Men for en gjennomsnittsperson så gir dette en pekepinn på hvordan man ligger an:

Strength Standards

I knebøy er det fint å ha korte lårbein. Man får kortere bevegelsesbane som gir flere kilo på stanga, og siden ryggen er vertikal utsettes den ikke for skjærkrefter.

men dog, det er en krevende måte å bøye på! :) honnør til de

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det kommer mye an på hvordan du er bygget. Lange armer (Lamar Gant) er en fordel i markløft, men en ulempe i pressøvelser. Men for en gjennomsnittsperson så gir dette en pekepinn på hvordan man ligger an:

Det skal også sies at Gant hadde vill skoliose, som jo effektivt gav han latterlig lange armer i forhold til kroppen, og en fysikk designet for å sette verdensrekorder. Lurer på hvordan han hadde blitt med dagens.... legemidler:$

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det skal også sies at Gant hadde vill skoliose, som jo effektivt gav han latterlig lange armer i forhold til kroppen, og en fysikk designet for å sette verdensrekorder. Lurer på hvordan han hadde blitt med dagens.... legemidler:$

Noe nytt er det, men han hadde i hvert fall tilgang på de samme AAS. Den gang ble det solgt lovlig på apotek, så hvis noe så var det av bedre kvalitet enn det som brukes i dag.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 1 år senere...

Mitt første mål når jeg startet å trene igjen var å komme opp på "intermediate" på alle styrkeløft.

http://www.exrx.net/Testing/WeightLifting/StrengthStandards.html

Når jeg nådde dette, prøvde jeg på "advanced", men da blir det sant som Lame nordstrom sier.

Man merker kroppen er skapt for forskjellige ting.

192 cm høy med lang overkropp og lange lårbein + litt korterer armer kan jeg nå høyere nivåer på pressing enn f.eks markløft og bøy.

Pressen min er nesten på "advanced" hvis jeg slanker bort 3 kg fett og kommer ned på 82kg.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...