Gå til innhold

Vondt i korsryggen eller bare gangsperr/støl etter mark og bøy?


Penny

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

På hvilket grunnlag? Greit å vite slik at jeg kan si i fra til konkurranse-vektløftere som mener at det er en vanlig øvelse for rehabilitering nettopp fordi den griper om erector spinae dynamisk uten skjærkrefter.
med mindre det har vært kraftig muscle wasting så får man ingen ting ut av en slik øvelse. Hva slags rehab snakker du om? Erector spina treffer man like godt isometrisk, og da uten å utsette skivene for feilbelastning(som denne øvelsen gjør), som man gjør ved fleksjon av ryggen. Og belastning under fleksjon er vel nettopp det som forårsaket ryggproblemer til å begynne med. Ubrukelig øvelse, i min mening. Og i enda høyere grad om vedkommende har en ryggskade.

For å si det veldig enkelt. Hvordan i all verden skal en øvelse som belaster en flektert lumbar kunne rehabilitere en skade, som nesten alltid er forårsaket av belastning under fleksjon? Og ikke kom og si at vektløftere som konkurrerer har svak erector spinae.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør en egentlig det? Når en trener statisk begrenser man utvikling av styrke til vinkelstillingen en er i under øvelsen. Det vil si i fullt ekstendert stilling. Strak back extension er en øvelse som gjør ryggen sterk på det viset at den blir sterkere til å stå imot en bevegelse, mens dynamisk variant av øvelsen kan jeg se for meg at kan trene opp ryggen for de som har smerter i forskjellige leddutslag. Ryggen er ment å skulle kunne flektere, og tar ikke skade av det. Hvis det var tilfellet, burde de fleste av oss bli innlagt når vi knyter skoene. Faremomentene oppstår når stor vekt blir lagt på, eller ved rotasjon samtidig som ekstensjon. Jeg påpeker derfor dette som en øvelse ment for rehabilitering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faremomentene oppstår når man gjør dårlige bevegelser igjen og igjen og igjen og igjen! DERFOR får enkelte ødelagt ryggen av småtteri som nettopp det å stå opp fra senga ellet knyte lissene. Det er nettopp dette man ser hos klienter med korsryggsmerter, dårlig hoftemobilitet og kompensasjon + hypermobilitet i korsryggen. Og du mener at ytterligere fleksjon er rehabiliterende fordi det ikke er mer enn kroppsvekt?? Om en prolaps er tilstede, og skiva har sklidd ut på baksiden (fleksjon), så vil ikke denne øvelsen gjøre noe annet enn å skrape i såret!

Ryggen er ment for å flekteres ja, men den er IKKE ment for å kompensere for en dysfunksjonell hofte med dårlig mobilitet, og ender da opp overflektert, smertefull, sårbar og hypermobil. Det er som sagt nettopp dette som ofte skjer.

Over og ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...