Gå til innhold

Vondt i korsryggen eller bare gangsperr/støl etter mark og bøy?


Penny

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp begynt å trene markløft og knebøy.Jeg har aldri trent disse øvelsene før, og jeg er ikke vant til å ha gangsperr i korsryggen/nederst på ryggen.

Litt usikker på om jeg skal tolke følelsen jeg nå har nederst i ryggen om smerte eller gangsperr.

Jeg kjenner gangsperr i ryggen, beina og overkropp, men her er jeg vant til å føle gangsperr, så lett å vite hva det er. Gangsperr i korsryggen er jeg derimot ikke kjent med.

Siden jeg har sånn gangsperr i resten av kroppen er det kanskje nærliggende å tro at det er gangsperr jeg kjenner også nederst i ryggen også?

Er dog "oppvokst" med trenerne som har fortalt at all smerte nederst i korsryggen er dumt, og det er vel også grunnen til at jeg blir usikker.

Må legge til at jeg ikke har noen smerter når jeg tar øvelsene, og kjører også relativt lett foreløpig (30 kg bøy, 45 mark). Men jeg er veldig utrent i ryggen, spesielt nederst, og har ikke trent styrke på maaange år.

Hva er normalt å kjenne i ryggen etter en økt med marløft og bøy? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen som vet? :p

Skal trene i morgen, så greit å vite om det bare er å kjøre på, så lenge jeg ikke har smerter under selve treningen, eller hva.

Er jo naturlig at jeg blir mye støl nå, iom at det er lenge siden jeg har trent styrke, og musklene ikke er vant til det. Men, blir så usikker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg trente markløft første gang, hadde jeg så vondt i korsryggen dagen etter og dagen etter det igjen, at jeg var sikker på at jeg hadde løftet galt. Pt på senteret sa at det var sikkert bare vanlig treningsvondt. Men det kjentes ikke ut som vanlig gangsperr, men var skikkelig vondt som om noe var galt. Men så ble det fort bra igjen, og etter det har jeg ikke hatt vondt på den måten. Ryggen fikk sikkert litt sjokk;) Så for min del var det bare gangsperr pga uvant øvelse:) Har siden dette trent markløft to ganger i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan jo prøve på å løfte marken " mellom " beina. Ta en kettlebell i kvar hånd og gjer sumo mark og sumo strak mark så har du i grunn det meste dekket til du får litt styrke. Gjør disse uten å sette ned vekten(y)

Hvorfor skal jeg ta annet markløft når jeg ikke får vondt i korsryggen under selve utførelsen? Jeg løfter som sakt ikke tungt nå, styrkemessig har jeg en del å gå på. Spør fordi jeg lurer, ikke fordi jeg betviler :)

Under øvelsen får jeg altså ingen smerter, men i dag, dagen etter jeg har trent har jeg vondt/støl. Men jeg har gangsperr/er støl i hele kroppen, så kan jo bare være det.

ta video fra siden og bak mens du trener mark/bøy. Du vet ikke hva som er galt, da fortsetter du ikke med det som gir smerter. Er ganske mange her på forumet som kan si om du gjør noe galt når de får se video.

Skal se om jeg får filmet, men må igjen presisere, jeg får ikke noen som helst smerter under markløft eller knebøy.

Merket det kun dagen etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Etter jeg begynte å trene styrke nå merker jeg at de 5 etg opp til leiligheten er veldig tunge å gå opp, og vonde å gå ned.... Og må jo ut flere ganger om dagen med hundene.. :cry::D

Men skal prøve å filme i morgen på vanlige markløft. Håper bare det ikke er så mange der.. :cautious:

Jeg fikk tilbakemelding på at jeg gjorde det teknisk greit når jeg hadde med "hjelpemann" første dagen, men da ble jeg jo rettledet hele tiden dersom jeg gjorde feil. Noe annet når man trener aleine, og jeg ikke er helt trygg på øvelsen. Mandag var 2 treningsøkt med øvelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er vell nerver som har kommet i klem. det er ikke bra å få dette ofte, men kan skje visst du overbelaster deg ved trening. kan være du ikke var varm nok da du begynte?

eller så er det bare vanlig treningsverk;) Det er helt VANLIG å bli støl av mark, særlig når man ikke har så mye styrkegrunnlag og øvelsen er ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var helt varm, noe dynamisk oppvarming + tøying + flere sett knebøy :) Er treningsvant, bare ikke trent styrke på lenge, og aldri trent denne øvelsen før. Så kroppen min har nok fått litt sjokk nå.

Magefølelsen min sier meg at det er treningsverk på en helt uvant plass bare, men jeg skal følge med fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt morsomt at du skrev det her, for jeg skulle akkurat til å opprette noe lignende. Jeg har alltid litt "ubehag" (sliten typ følelse, eller litt sånn følelse av "pump" i korsryggen (som man får i f. eks. biceps etter bicepstrening)), men idag NEMLIG, så fikk jeg VONDT. Og da var plutselig forskjellen mellom støl/ubehag/sliten VELDIG stor. Jeg går som en 90-åring. Klarer ikke trapper eller oppoverbakker og det føles som alt inni ryggen er knust. Så tror du merker det om du er "skadet" :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, det opplever jeg og. Er ubehagelig, men litt digg og. :p

Men da må jeg løfte 8-10reps med over middels tung belasting.

Roer seg etter 30sek-noen minutter, kommer an på hvor hardt jeg presser meg.

Jeg kjenner det ikke i selve ryggsøylen, men ryggstrekkerne. Eller hva muskulaturen heter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen erfaring med rygghev dessverre.

Litt morsomt at du skrev det her, for jeg skulle akkurat til å opprette noe lignende. Jeg har alltid litt "ubehag" (sliten typ følelse, eller litt sånn følelse av "pump" i korsryggen (som man får i f. eks. biceps etter bicepstrening)), men idag NEMLIG, så fikk jeg VONDT. Og da var plutselig forskjellen mellom støl/ubehag/sliten VELDIG stor. Jeg går som en 90-åring. Klarer ikke trapper eller oppoverbakker og det føles som alt inni ryggen er knust. Så tror du merker det om du er "skadet" :p

Ok, det høres jo bra ut! Med unntak av at du skadet deg i dag da. :p Satser på at det går raskt over for deg, skader er noe dritt :)

Tror jeg satser på å kjøre med samme vekt en stund fremover, og se hva som skjer med ryggen. Jeg har god tid på å bli sterk, så har ingen behov for å rushe ting unødvendig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få noen styrkeløftere til å se på teknikken din! :)

Hvor finner jeg disse? :p Med unntak av om jeg legger ut film her da... :cool:

Min bror var med meg første gang jeg trente øvelsen, men han bor i en annen by, så litt dumt at vi bare rakk en trening sammen. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...