Gå til innhold

"Sliter med å få i meg nok mat"


Gjest Hanne_

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Såfremt vekta vedlikeholdes er man ikke småspist, da spiser man nok til nåværende kroppsform (til tross for andres eventuelle innvendinger eller meninger). Ønsker man dog å fremme muskelvekst fordres et kalorisk overskudd. Er man "småspist" (les: har liten kropp som ikke krever all verdens energi og derav få/små måltider) lønner det seg å tilstrebe det overskuddet med energitette, næringsrike varer (som for eksempel helmelk). En trenger ikke +500, +300 holder lenge. Det er en halvliter helmelk eller 15 mandler om dagen verdt med kcal.

Det er kanskje ikke så lett for de som har slike utfordringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne_
Det er pussig all den tid det er oppførsel som er særs ugunstig for overlevelse og mennesket er bare overlevelsmaskiner. Mager med lemmer som søker mat og sex.

Nettopp! (y)

Og vil påstå at "ikke sulten" er synonymt med "mett".

Det er ikke snakk om svære bolegutter som trenger 5000kcal og enorme mengder mat her. Det er jenter som påstår at de VIL helst innta en veldig moderat mengde mat, men som mener at det er fysisk "vanskelig". Et glass helmelk med oboy og proteinpulver er ikke vanskelig.

Jeg tror også at veldig mange tror de spiser veldig mye mindre enn det de faktisk gjør. Type rett og slett overvektige jenter som trosser fysikkens lover og ikke går ned på påstått heftig underskudd og jenter som holder vekta stabil i lengre tid på et kalorinivå som tilsvarer total hvileforbrenning. Samt at det er litt status å spise lite så man runder godt nedover og fisker etter "spis mer, du er altfor dedikert og streng med deg selv snuppa <3 <3 <3". Sier ikke at det gjelder her nå. Det er basert på årevis med internetobservasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg et sulten på 2000 kcal og på 3500 kcal. Uansett hvor mye mat jeg har dytta i meg så er jeg sulten.

Jeg veier ikke mer enn 60 kg og jeg skjønner ikke at noen klarer å leve på sp lite som 1300 og 1500 kcal over lang tid.

Tror nok jeg er over gjennomsnittet glad i mat og spise mye er ikke noe problem. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men spiser du virkelig BARE proteiner og grønnsaker på diett? Det er da rimelig kjipt og unødvendig. En normalvektig jente trenger jo bare ca 500 kcal fra protein, det finnes jo masse annet å fylle opp med.

Tilbake til blogger e igjen. "Diett = nitrist mat og bare protein og grønt". Neeeeei! :p

Det var det jeg gjorde den gangen jeg sleit med å få i meg mat;) nå orker jeg ikke diett mer, spiser hva jeg vil av godteri og alt anna mat, men unngår å kjedespise bare^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i den! Ingen kan vel si kjøttet smaker best uten saus, eller at de ikke har lyst på den herlige sjokoproteinshaken på slutten av dagen.. Mat er jo herlig godt uansett, og det er ikke vanskelig å øke kalorier uten at det tar opp mer plass i magen:) vil man så får man til, vil man underbevisst ikke - vil man si til seg selv at man heller tar litt ekstra grønnsaker for å ikke havne i overskudd. PSYKEN!

- Enn om de ikke liker kjøttet da?:)

En av grunnene til at jeg fremdeles går ned i vekt selv om jeg spiser det jeg vil når jeg vil, er at det er mye mat jeg ikke liker.

Jeg misliker det ikke heller, og spiser det uten problem, men liker det ikke nok til å orke å spise så mye at jeg blir ordentlig mett. Og jeg blir hjemme til mor og noen ganger får jeg servert noe som er så godt at jeg spiser så jeg sprekker, andre ganger klarer jeg ikke spise siste biten av en porsjon middag.

Og brødskive? Ugh, så vidt jeg gidder å trykke i meg en.. Så jeg spiser mye/lite avhengig av smak på mat, ikke sult eller energinivå. Så skulle jeg vært på bulk noengang låtte jeg levd på "søppelmat" ellers hadde jeg aldri klart det.

-Ble litt off topic detta, men er en av grunnene til at jeg spiser for lite, jeg liker ikke maten godt nok til å spise mye-,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske jeg hadde det problemet.. med å spise nok.. Problemet her er vel at jeg spiser som en voksen mann ;D Og spiser jeg lite er jeg konstant sulten.. så jeg kan heller ikke skjønne de som er mett på 1500 kcal.. sikker på jeg lett kan spise 2000 kcal bare i middag jeg da..:|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Enn om de ikke liker kjøttet da?:)

En av grunnene til at jeg fremdeles går ned i vekt selv om jeg spiser det jeg vil når jeg vil, er at det er mye mat jeg ikke liker.

Jeg misliker det ikke heller, og spiser det uten problem, men liker det ikke nok til å orke å spise så mye at jeg blir ordentlig mett. Og jeg blir hjemme til mor og noen ganger får jeg servert noe som er så godt at jeg spiser så jeg sprekker, andre ganger klarer jeg ikke spise siste biten av en porsjon middag.

Og brødskive? Ugh, så vidt jeg gidder å trykke i meg en.. Så jeg spiser mye/lite avhengig av smak på mat, ikke sult eller energinivå. Så skulle jeg vært på bulk noengang låtte jeg levd på "søppelmat" ellers hadde jeg aldri klart det.

-Ble litt off topic detta, men er en av grunnene til at jeg spiser for lite, jeg liker ikke maten godt nok til å spise mye-,-

Jo, er forsåvidt sånn selv også - elsker frossen grønnsaksblanding og er så vant til å spise det i store mengder at det er plass for lite annet, har kun brukt krydder på - men akkurat sånne ting hindrer meg fra å gå opp i vekt(som er målet) og da må jeg bare legge til ting som bernaisesaus etc for å få det litt mer kaloritett,(i begynnelsen føltes det helt meningsløst da jeg syntes det var best uten, men etter jeg blir mer vant til å bruke sauser osv på maten nå - og det er jo faktisk godt å ha noe å dyppe i:) Men fatter poenget ditt veldig godt også, selv om jeg mener at det sikkert ikke er noen som har noe imot den ekstra proteinsjokoladen som smaker herlig bare for å få inn de ekstra kaloriene:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye arrogante kommentarer her. Stiller meg bak Penny og Dwarniel

Tør påstå at jeg har en del erfaring med tema, både teoretisk og praktisk, og det er et fullt reelt "problem" for gutter også, ikke bare jenter. At folk bare ignorerer fakta/teori(?) om at folk er forskjellig slutter nesten aldri å forbause meg.

Alle kan gå ned i vekt, alle kan gå opp i vekt. At noen vil klare det ene eller det andre lettere anser jeg som fakta. At noen stiller spørsmål ved det er forbi min fatteevne. Alle "tynne" har ikke spiseforstyrrelser, alle "tjukke" er ikke ukontrollerbare godtegriser. Verden er full av nyanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også at oppdragelse fra foreldre kan spille en liten rolle.

"Hele livet", har jeg fått kjeft/klaging hvis jeg spiser et mellommåltid for tett på middagen, eller hvis jeg spiser sjokolade/proteinbar eller noe anna mat rett etter middag. Skal jeg lage toast, og tar 4 brødskiver, får jeg kjeft fordi jeg "trenger" ikke mer enn to. Hvis jeg drikker en liter melk på en dag får jeg kjeft for det fordi melk er dyrt, hvis jeg har på for mye pålegg(vi er ikke grådige på det området her i huset men jeg kan overdrive litt) så kan jeg få kjeft for det... Spiser jeg for mye middag er det feil, spiser jeg ikke opp middagen er det feil.

Og sånn har det vært hele tiden, og sånn(liknende) har det sikkert vært i en del andre hjem og at foreldre lager retningslinjer for hva som er mye/lite mat uavhengig av hvor mye næring og energi det faktisk er i maten.

Tror mamma har vært sånn fordi jeg var i grenseland til å bli småfeit på vgs og jeg har en lillesøster som hele livet har vært overvektig, og har litt sykt forhold til mat(smugspiser alt hu finner i skapet osv) og mamma har prøvd å holde kontroll på inntaket vårt, uten å sette igang et slankeprosjekt med diett på hele familien osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det vært mer sånn.. "vi hiver ikke mat, spis opp maten din" .. så jeg spiser lett selv om jeg er mett.. fordi det er godt, og fordi det er "synd å kaste mat".. Kaste det i kroppen istedet, som om kroppen skulle være ei søppelbøtte... Er nok psykisk mest.. Maten er jo betalt for og brukt uansett om den går i kroppen eller søpla men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ganske pussig sammenligning :hungover:

Synes egentlig ingen av delene er vanskelig (bortsett fra de ekstreme endene av skalaen, men der er jeg aldri og ser heller ingen grunn for noen å være der).

Stort underskudd: Stor sult

Lite underskudd: litt sulten

Hva kroppen faktisk bruker, sånn ca: Passe mett

Overskudd: Stappmett.

Stort overskudd: Vondt i magen mett

Det som er litt pussig er de som er:

Underskudd: Stappmett

Jeg har mellomgulvsbrokk og er således kanskje ikke det beste eksempelet.

Men her har du jo tatt hva du selv føler etter måltid og generalisert det til alle andre.

Enig med de som sier at folk er forskjellige og at det selvsagt er kompliserte årsaker til at folk blir overvektige, men er uenig i at det skal være like vanskelig å la være å spise som å tvinge seg til å spise mer enn man ønsker.

Jeg er nok farget av at jeg selv har et så anstrengt forhold til mat, men jeg kan ikke si jeg føler at kamerater som er runde i kantene har det så forferdelig når vi er på buffet og jeg blir kvalm etter 2-3 pizzastykker og sitter resten av middagen og prøver å dytte i meg et siste, mens de hiver i seg 10-15 stk og avslutter med sjokoladepudding og vaniljesaus.Da tenker jeg at de har hatt en forholdsvis god opplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg et sulten på 2000 kcal og på 3500 kcal. Uansett hvor mye mat jeg har dytta i meg så er jeg sulten.

Jeg veier ikke mer enn 60 kg og jeg skjønner ikke at noen klarer å leve på sp lite som 1300 og 1500 kcal over lang tid.

Tror nok jeg er over gjennomsnittet glad i mat og spise mye er ikke noe problem. ;)

Amen. Er sulten uansett hvor mye jeg spiser. Skal jeg være helt ærlig kunne jeg godt tenkt meg at det var motsatt. Det er overhodet IKKE ment slemt mot noen, og jeg har respekt for at det er tøft for noen å måtte slite for å få i seg den maten de skal ha, men jeg synes også det er et strev å måtte legge bånd på meg konstant. Gjør jeg ikke det, ender jeg helt ærlig opp på 5000 kalorier om dagen (nei, det er ikke en overdrivelse, har prøvd.) Kunne faktisk heller ønske jeg var nødt til å stappe i meg litt ekstra for å ende opp på riktig inntak. Ligger på 2000-2500 kalorier hver dag (hvis ikke mer,) som betyr over mitt vedlikehold, men allikevel har jeg nærmest alltid sultfølelse. Å fungere på underskudd gjør jeg med andre ord overhodet ikke, da blir jeg naturlig nok enda mer sulten (i tillegg til GRINETE, altså en pain in the ass for alle rundt meg), og på grunn av at jeg takler underskudd så dårlig når jeg aldri til kroppslige målene mine. IKKE gøy. (n)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne_
Amen. Er sulten uansett hvor mye jeg spiser. Skal jeg være helt ærlig kunne jeg godt tenkt meg at det var motsatt. Det er overhodet IKKE ment slemt mot noen, og jeg har respekt for at det er tøft for noen å måtte slite for å få i seg den maten de skal ha, men jeg synes også det er et strev å måtte legge bånd på meg konstant. Gjør jeg ikke det, ender jeg helt ærlig opp på 5000 kalorier om dagen (nei, det er ikke en overdrivelse, har prøvd.) Kunne faktisk heller ønske jeg var nødt til å stappe i meg litt ekstra for å ende opp på riktig inntak. Ligger på 2000-2500 kalorier hver dag (hvis ikke mer,) som betyr over mitt vedlikehold, men allikevel har jeg nærmest alltid sultfølelse. Å fungere på underskudd gjør jeg med andre ord overhodet ikke, da blir jeg naturlig nok enda mer sulten (i tillegg til GRINETE, altså en pain in the ass for alle rundt meg), og på grunn av at jeg takler underskudd så dårlig når jeg aldri til kroppslige målene mine. IKKE gøy. (n)

Hvis det deg på bildet så har du jo nesten ikke fett på kroppen?

Kjenner til sulte-grinete.. Kombiner det med PMS og mangel på koffein, oi oi..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det deg på bildet så har du jo nesten ikke fett på kroppen?

Kjenner til sulte-grinete.. Kombiner det med PMS og mangel på koffein, oi oi..

Haha, jeg har heldigvis ikke koffein-problemet, men for lite mat i kombinasjon med PMS... oh lord, sier bare jeg. Stakkars familie og kjæreste. For å si det sånn er det en grunn til at jeg har bilde av overkroppen... I tillegg strammer jeg litt her, så jukser egentlig. Underkroppen min, derimot, er et kapittel for seg som jeg holder på å gi opp. Skulle ønske det gikk an å punktslanke :banghead:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er for øvrig ganske mange som får problemer med å få i seg nok mat dersom de trener veldig hardt, spesielt kardio. Matlysten forsvinner. Det er jo fremmet som en av årsakene til at utøvere innenfor kondisjonsidrett sliter med å få i seg nok mat - på den ene siden har de et enormt energibehov, på den andre siden demper treningen apetitten. For andre handler det jo om mat og angst, noen er bare småspiste, og andre igjen lager mat som er så smakløs og uinteressant at de mister matlysten av den grunn.

Og ja - dersom man skal spise ekstremt "clean" og bare torsk og brokkoli, må man jo fort opp i enorme mengder av både torsk og brokkoli (gjerne kun "spicet" opp med litt krydder og null fett eller saus eller noe, og da blir det tørt også), maten blir et helvete å spise, enormt med tygging (spesielt for dem som spiser mye RÅ grønnsaker i tillegg) og i det hele tatt. Jeg har ingen problemer med å skjønne at problemstillingen eksisterer - men det finnes en del måter å jobbe rundt det på, en del av dem skissert i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne_

Tviler heller ikke på at det finnes unntak og nyanser. Jeg mener ikke at alle som spiser lite og føler seg mette lyver. Selvfølgelig. Men nå velger jeg å sette ting på spissen for skape en diskusjon på et diskusjonsforum.

De jeg sikter til er de som spiser "en HEL boks kesam og en STOR bolle fluff", er sååå mette og ikke kan fatte og begripe hvordan man kan få i seg så mye mat som er anbefalt. Det handler mye om sykeliggjøring av helt vanlig mat. Har sett så mye av det rundt omkring. De kan bare ta seg en bolle, bokstavelig talt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...