Gå til innhold

AFPT lanserer "elitetrener"-studiet - begynner det å bli trangt i andedammen?


Pinglo

Anbefalte innlegg

Studietilbud - afpt.no

AFPT har lansert sitt "elitetrener"-studie, som går over ni fulle dager som er et opplegg som satser på at man skal "learn more to earn more". Det er jo ikke overraskende at man begynner å nærme seg det at det å være personlig trener "ikke er nok", men det får en til å tenke.

Er dette, styrkecoachsertifiseringer, strikksertifiseringer, trx-sertifiseringer +++++ et symptom på at det begynner å bli fryktelig trangt i den lille dammen som er PT-markedet i Norge? Jeg har forstått at en del også tar slik utdannelse for sin egen utvikling, og det er jo ingenting i veien med det, men noe skal man jo leve av også.

Jeg var for et par år siden på et treningssenter i Oxford, der jeg la merke til at forholdet mellom personlige treniere og mosjonister på senteret var nesten 1:1. I en bransje som utdanner alle som har lyst (og det er mange) vil det jo før eller siden ende opp sånn, men er det bærekraftig eller bærer det preg av pyramidetendenser?

Ender Personlig Trener-bransjen opp på samme sted som (blant annet men ikke utelukket til) alternativbransjen og livscoach/suksessbransjen*, der et lite fåtall av utøverne faktisk tjener penger og der mesteparten av pengene vil ligge i å sertifisere/videreutdanne hverandre?

*Jeg sammenlikner ikke disse ellers, men strukturen likner litt.

** Har heller ingenting imot PTer eller de som utdanner dem - det er en ren refleksjon knyttet til hvordan markedet ser ut i dag etter min oppfatning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

Studietilbud - afpt.no

AFPT har lansert sitt "elitetrener"-studie, som går over ni fulle dager som er et opplegg som satser på at man skal "learn more to earn more". Det er jo ikke overraskende at man begynner å nærme seg det at det å være personlig trener "ikke er nok", men det får en til å tenke.

Er dette, styrkecoachsertifiseringer, strikksertifiseringer, trx-sertifiseringer +++++ et symptom på at det begynner å bli fryktelig trangt i den lille dammen som er PT-markedet i Norge? Jeg har forstått at en del også tar slik utdannelse for sin egen utvikling, og det er jo ingenting i veien med det, men noe skal man jo leve av også.

Jeg var for et par år siden på et treningssenter i Oxford, der jeg la merke til at forholdet mellom personlige treniere og mosjonister på senteret var nesten 1:1. I en bransje som utdanner alle som har lyst (og det er mange) vil det jo før eller siden ende opp sånn, men er det bærekraftig eller bærer det preg av pyramidetendenser?

Ender Personlig Trener-bransjen opp på samme sted som (blant annet men ikke utelukket til) alternativbransjen og livscoach/suksessbransjen*, der et lite fåtall av utøverne faktisk tjener penger og der mesteparten av pengene vil ligge i å sertifisere/videreutdanne hverandre?

*Jeg sammenlikner ikke disse ellers, men strukturen likner litt.

** Har heller ingenting imot PTer eller de som utdanner dem - det er en ren refleksjon knyttet til hvordan markedet ser ut i dag etter min oppfatning.

Det er veldig få trenere i norge som tjener noe særlig spenn når vi ser på hvor mange det er så ja. Jeg tror det er slik at det er veldig mange men bare noen som tjener gode penger. Det jeg og ser at jeg vet om veldig få trenere som meg, som ser for seg at om 15 år er de forsatt personlige trenere. Mange unge ser på trener jobben som noe de skal gjøre en periode.

Jeg synes det er kjempe viktig med utdanningene og de gjør en god jobb. Men jeg vil oppfordre flere til og ta en høyere utdanning som bachelor master da det gir en helt annen helthet og ha i bunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig få trenere i norge som tjener noe særlig spenn når vi ser på hvor mange det er så ja. Jeg tror det er slik at det er veldig mange men bare noen som tjener gode penger. Det jeg og ser at jeg vet om veldig få trenere som meg, som ser for seg at om 15 år er de forsatt personlige trenere. Mange unge ser på trener jobben som noe de skal gjøre en periode.

Jeg synes det er kjempe viktig med utdanningene og de gjør en god jobb. Men jeg vil oppfordre flere til og ta en høyere utdanning som bachelor master da det gir en helt annen helthet og ha i bunn.

Dette er jo en interessant betraktning. Om de fleste som er i et yrket ser en viss midlertidighet i det hele, er de jo erfaringsmessig langt mindre opptatt av betingelser, arbeidstid osv. enn folk som forventer å være i bransjen lenge. Det kan jo i seg selv gjøre noe med hvor lenge folk ønsker/orker å jobbe som PT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne_

Jeg tenker at PT ikke er et yrke så mange blir gamle i, så levetiden på hver utdannede i bransjen er veldig kort. Det blir en gøy greie man gjør når man er ung, akkurat som et friår på reisefot, før man får seg et "ordentlig yrke". Selve utdannelsen er jo en gøy reise i seg selv til USA eller Bali.

så jeg at Fjeldmann skrev akkurat det samme :p Så ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En annen ting som jeg har lagt merke til sånn apropos det utsagnet der, er hvor ofte du ser folk som prøver å markedsføre seg selv som PTer med at "hele bransjen er helt ubrukelig - JEG, derimot". De er tilsynelatende ganske flinke å snakke ned sine egne kolleger. Det er selvsagt ikke alle som er sånn, men har lagt merke til fenomenet.

Normalfordeling. <3

Litt for mange tror de er utdannet og faglig dyktige etter et 4 måneders ferieopphold på Bali antar jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser fenomenet overalt i samfunnet og naturen. Det handler om å skape et positivt inntrykk av en selv for å fremme sin egen inntektsstrøm til fordel for konkurrentenes. Det gjelder når man skal ha seg kjæreste og det gjelder når man skal selge seg selv som PT. Spesielt viktig i et overetablert marked hvor man sjelden har noe nytt å tilføre. Det er imidlertid ingenting negativt ved å påpeke at du ikke får ervervet annet enn en brøkdel av en teoretiskfaglig grunnsten etter ferieopphold på Bali, derav Fjeldmanns oppfordring til høyere utdanning. Det finnes helt garantert dyktige, uutdannede PTer som får resultater hos sine klienter uten en B.Sc. Tror egentlig vi kan eniges om at det er et vidt spekter parametre som kan være tilstede eller fraværende hos en god PT. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om noen som har jobbet som pt hele yrkeskarrieren til pensjonist? Føler det er mer og mer et moteyrke

Det er vel et yrke som først har blusset virkelig opp i Norge de siste 10 årene, så er nok enda litt vanskelig å gi noe svar på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overflod av PTer er det ikke, verken gode eller dårlige. Det er en stadig økende kundegruppe, spesielt de over 50 år, og dermed økt behov for PTer - og helst gode.

jeg vil påstå det er overflod, slik jeg oppfatter det. Og mange av de klarer ikke å sette opp sin egen trening enn gang. Hvordan i all verden kan de ta seg betalt for å gjøre det for andre? Kvalitetssikring er ikke mye noe hører mye om innen pt-yrket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil påstå det er overflod, slik jeg oppfatter det. Og mange av de klarer ikke å sette opp sin egen trening enn gang. Hvordan i all verden kan de ta seg betalt for å gjøre det for andre? Kvalitetssikring er ikke mye noe hører mye om innen pt-yrket

En rar påstand, hva baserer du den på? En følelse? Samtlige kjeder utvider og kundegruppen utvider seg, altså øker behovet for personlige trenere. Hvorfor lar man andre bygge husene sine, når man kan gjøre det selv? Samme greia. At PTer generelt er dårlig er også en svak påstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En rar påstand, hva baserer du den på? En følelse? Samtlige kjeder utvider og kundegruppen utvider seg, altså øker behovet for personlige trenere. Hvorfor lar man andre bygge husene sine, når man kan gjøre det selv? Samme greia. At PTer generelt er dårlig er også en svak påstand.

det er den dummeste sammenligningen jeg har sett på en stund. Pga det er mye arbeid om man skal bygge hus som arbeid og så bygge sitt eget på kvelden og helger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er den dummeste sammenligningen jeg har sett på en stund. Pga det er mye arbeid om man skal bygge hus som arbeid og så bygge sitt eget på kvelden og helger.

Nei, sammenligningen er slik at man søker fagpersoner til hjelp med det man selv ikke kan. Du kan trene selv, flott, Finn på 50 med diabetes og overvekt kan det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Nå har jeg ikke så veldig stor innsikt i dette markedet, men jeg har et inntrykk av at etterspørssiden har vokst minst like mye som tilbudssiden her.

Da tenker jeg spesielt på at det virker som trenden går mer mot at fler ønsker å ta treningen til et nytt (høyere) nivå og få enda tettere oppfølging. Typ til performance coach-nivå etc. Og at terskelen for å kjøpe seg PT har blitt lavere. Det henger nok sammen med at det sannsynligvis aldri har blitt snakket mer om trening og helse i media enn den siste tiden.

Men det er vel ikke til å stikke under en stol at det sikkert kan trekkes paraleller til f.eks. næringslivet hvor den omtrent går inflasjon i mastergrader. Bedrifter vil ha de beste, til tross for at de kanskje er overkvalifiserte for jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I løpet av relativt kort tid har PT gått fra å være et privilegium for de med ekstra god råd til noe "alle" vil ha og kan betale for. Det som i begynnelsen var en luksusvare og medførte et visst sosialt stigma i form av uvettig bruk av penger er blitt en investering tilgjengelig for folk flest.

Det jeg synes er mest interessant hvis dette som forutsetning aksepteres, er at PT som "luksusprodukt" ikke ser ut til å forsvinne selv i trangere økonomiske tider. Goder folk er blitt vant til å ha, er fryktelig vanskelig å venne seg av med.

Uten å bli altfor politisk, for det var neppe intensjonen med tråden, synes jeg dette er et tankekors for Norge og velferdssystemets fremtid. Realitetsorienteringen kom raskere enn forventet med fjorårets store fall i oljepris, klimaforandringer grunnet blant annet forbruk aksepteres som et faktum av verdens ledere, fremtiden er mer usikker enn den var og vi blir bare nødt til å omprioritere, justere forventninger og si fra oss visse goder. Jeg er ikke pessimist, og tror absolutt vi har gode tider foran oss, desto bedre om vi klarer å starte kursendring allerede nå.

Men PT-en min får dere aldri... :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...