Gå til innhold

Hundetråd (voff voff)


wombat

Anbefalte innlegg

Takk for gode tips! Har nå meldt meg på valpekurs på oslo hundeskole! Oppstart er allerede 2.desember, så her gleder både hund (håper jeg :p ) og eier seg! Den er bare 11 uker nå, men håper det ikke er for tidlig. Jeg ønsker virkelig å gjøre "alt rett" fra begynnelsen av og kjenner meg usikker på veldig mye. Har lest veldig mye, både råd i forum, fagsteder, erfaringsutvekslinger mellom eiere av samme merke osv, men føler likevel at mangel på erfaring gjør det hele litt nervepirrende! Men forsøker som best jeg kan og skal i alle fall virkelig gjøre nytte av valpekurset :)

Enig med det dere peker på om at lett å vente for lenge med oppdragelsen :p den er jo så skjønn og liten at det føles vanskelig å skulle være streng og konsekvent! Bare lyst å plukke den opp og bære den rundt hele tiden! Men skal ikke gå i den "lille-hund" fella! :)

Prøv å huk tak i Geir Grefstad eller AnnKarin Olsen når du er der.. De er veldig dyktige og har masse erfaring som de deler med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilken rase har du og hvor har veterinæren fått det for seg at man ikke kan fore hunden mindre enn 2 g/dag?

Han er mix av terrier og puddel. Jeg vet ikke, jeg fikk som sagt bare tipset på unghundkontrollen vi var på, da jeg nevnte at jeg var litt bekymra for vekta han (han ble veid og undersøkt). Da sa vet. at små hunder trenger mer tid på å fordøye maten, jeg aner ikke om dette er sant, men 1 måltid per dag hadde egentlig vært optimalt for hunden min spisemessig, han hopper jo iver måltider om han får mat 2-3 ganger daglig uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er mix av terrier og puddel. Jeg vet ikke, jeg fikk som sagt bare tipset på unghundkontrollen vi var på, da jeg nevnte at jeg var litt bekymra for vekta han (han ble veid og undersøkt). Da sa vet. at små hunder trenger mer tid på å fordøye maten, jeg aner ikke om dette er sant, men 1 måltid per dag hadde egentlig vært optimalt for hunden min spisemessig, han hopper jo iver måltider om han får mat 2-3 ganger daglig uansett...

Om man har liten eller stor hund, har det ingenting å si på hvor mange ganger man gir hunden mat. Det som er viktig er at hunden får i seg NOK mat... Altså vekt og aktivitet. Dette står som regel veldig greit på sidene av forsekkene, men avhenger veldig av type hund også.

Jeg har 3 små hunder hjemme, de får mat kun på kvelden og mengde er diktert av aktivitetsnivå og fastsatt mengde for den rasen/størrelsen. Altså de dagene de har stor aktivitet (vi trener mye), får de et par gram mer enn normalt. Men de får fortsatt ikke mat mer enn en gang om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre med en lubben valp som får den næringen den trenger enn en spinkel valp som blir underernært og ikke har energi nok til å utvikle seg i den hastigheten den skal - for ikke å snakke om å få stabiliserende muskler til å bygge opp rundt en raskt voksende og ganske ustabil kropp. My couple of cents...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre med en lubben valp som får den næringen den trenger enn en spinkel valp som blir underernært og ikke har energi nok til å utvikle seg i den hastigheten den skal - for ikke å snakke om å få stabiliserende muskler til å bygge opp rundt en raskt voksende og ganske ustabil kropp. My couple of cents...

Selvfølgelig. Jeg snakker om voksne hunder som blir trent og som spiser som ulver!! Skulle nesten tro det, utifra de lydene som kommer fra matskålene :p haha...

Når det gjelder valper, skal man i utgangspunktet fore på valpefor (som er høyere i fettinhold, næringsstoffer, mat o.l) frem til hunden er tippa 9 måneder.. Etter dette, iallefall på små hunder, har benstammen satt seg og blir sett på som ferdig utvokst. Da kan man begynne å fore på "voksenfor". Og det kommer veldig an på foret som hunden har. Noen hunder blir veldig fort matlei ved dårlige fortyper, og noen kan spise hva som helst. Jeg har vel strengt tatt funnet den typen for som funker best på alle hundene, og prøver å holde meg til dette hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...
Jeg får min lille på lørdag! -hvis noen vil komme med pomeranian tips-/ ha valpetreff eller noe slikt er det bare å komme med forslag ;):barefoot:

Hva du enn gjør, vær konsekvent med å sosialisere den med store hunder og ikke løft den opp når *du* blir bekymret. Ellers ender du opp med en av de kjeftete, usikre hundene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror du har et godt (!) poeng. Ikke så glad i masete hunder - selv om det ikke er hundens skyld :) (og hunden er lett og det da blir enkelt å "beskytte" den) :unsure:

Nettop. Det er ikke hunden sin skyld, og derfor jeg liker å si det til folk som skaffer seg små hunder ;) Selv store hunder kan bli angrepet og skadet av ustabile hunder, så det er liten vits i å lage er nervøst vrak av en hund bare fordi den er liten. Dersom den har god sosialisering og lærer seg et bra språk og gode kommunikasjonsferdigheter er den uansett et mindre attraktivt "mål".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettop. Det er ikke hunden sin skyld, og derfor jeg liker å si det til folk som skaffer seg små hunder ;) Selv store hunder kan bli angrepet og skadet av ustabile hunder, så det er liten vits i å lage er nervøst vrak av en hund bare fordi den er liten. Dersom den har god sosialisering og lærer seg et bra språk og gode kommunikasjonsferdigheter er den uansett et mindre attraktivt "mål".

Kunne ikke vært mer enig! Det er alt for få av de med små hunder som sosialiserer dem med større hunder, og jeg skjønner ikke hvorfor.. de er jo fortsatt en hund, akkurat som de større hundene :) Flat-tispa mi synes sånne små hunder er veldig morsomme, og leker GJERNE med dem (hun er veldig forsiktig også, men det tror jeg de fleste store hunder er med de som er såpass mye mindre enn seg) - har en toyterrier som nabo og en chihuahua lenger opp i gata som titt og ofte hilser på og leker med tispa mi uten noe som helst problem ettersom de er godt vant med hunder i alle størrelser. De har drakamp om pinner, springer rundt og leker - godt å se på :) Så jeg skjønner ikke hvorfor folk er så redd for de små hundene sine, så altfor mange små hunder som blir behandlet som om de var en kanin som ville blitt drept av de store hundene :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Pga brå endring i Min hverdag må Jeg dessverre selge min nydelige, flotte og fantastiske lille yorkshire terrier-valp. Han er såvidt over fire mnd gammel, og er bare fantastisk. Vært på kurskvelder på valpekurs, sosialisert med alle type hunder, fullt vant til by, bjeffer ikke, er stueren, alltid godt humør, veldig kontaktsøkende mot mennesker. Full av energi og lekelyst, men også veldig kosete :)

Jeg er veldig ppptatt av å finne et godt hjem til han. Jeg rekker "det nødvendige" med tre turer om dagen osv, men føler ikke at tiden strekker til med å gi han n ok stimulans, lek og oppmerksomhet utenom det. Ønsker det beste for han,og må dessverre tvinge meg selv til å innse at jeg ikke klarer å gi han det nå.. :(

Om du er interessert, eller kjenner noen som er det, send meg pm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh. Mulighet til å vise fram gullene:D

Turbo er min 10 år gamle gordonsetter, Pondus en 4 år gammel engelsksetter.

post-31893-1444096700067_thumb.jpeg

post-31893-1444096700104_thumb.jpeg

Må nesten også snike inn bilder av resten av "flokken" ;)

Kattastrofe, også kalt tjukkepirri.

post-31893-14440967001761_thumb.jpeg

Mozart

post-31893-14440967002111_thumb.jpeg

Furby, også kalt pirrimiis

post-31893-14440967002564_thumb.jpeg

En gjeng med store personligheter;)

post-31893-1444096700288_thumb.jpeg

Oppmerksomhetsyk?

post-31893-14440967003214_thumb.jpeg

Kontrollfrik?

post-31893-14440967003536_thumb.jpeg

Og de er tidvis noe uoppdragen:p

Spammet nok tråden med bilder nå, men vanskelig å la være:-p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...