Gå til innhold

Hundetråd (voff voff)


wombat

Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

Hahaha, ja, de har noen merkelige ting for seg på Fjellanger altså...! Klarte ikke ta så veldig mye av det de sa seriøst :p

Ja, det er det! Man kan gjerne korrigere for min del (i kontrollerte former altså) - men om hunden svarer på tiltale så har den misforstått hva du driver med så da burde man for leeenge siden oppfattet signalene og korrigert seg selv.

Valpebiting tror jeg er plagsomt for alle! Om det er noen trøst... Haha. Tro det eller ei, så tror jeg få hunder kan overgå mopsen vår i valpebiting. Han var 6 mnd når vi fikk han og hadde åpenbart ikke lært NOE SOM HELST der han kom fra. Han gikk alltid etter sokkene, så som uviten 17-åring som ikke kunne NOE om hund, ante jeg ikke hva jeg skulle gjøre og turte såvidt å trakke på gulvet... Haha. Leonbergeren vår fikk utrolig nok (heldigvis!) aldri noen bite-periode - aner ikke hvorfor, men gud så deilig å slippe! :)

Mental stimulering pleier å hjelpe ja. :) Blodspor har vi også tenkt å begynne med etterhvert, akkurat nå driver vi med lydighet og vanntrening - så vi prøver å ikke forvirre henne for mye siden hun har en veldig typisk fjortis-pms-hjerne og blir lett forvirret - men når vi er kommet litt lengre på det skal det definitivt begynnes med. :) Har en venninne + maaaange i leoklubben som driver med det og det ser jo kjempestas ut for hundene! Får brukt seg godt også.

Åååh, ja, har merket at mange tror det. De jeg har møtt er dog supersnille - min leo eeeeelsker polarvoffser, hehe. Når hun ser en polarhund ELLER en beige mops (hun har lært at svarte mopser er udugelige pga sin bror :-B) blir hun heeeeelt gal! Hihi :) Du får si hvis du trenger lekekamerat til din! :)

vi er med, alltid kjekt med nye turbuddys :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen har nå mer eller mindre gitt seg med bitingen ( :D ), men han fremdeles ikke bitefri, men det minker for hver dag. Han er 7 mnd nå, så mulig han er i ferd med og vokse det av seg???

Et spm: Hva fôrer dere hundene deres med og hvorfor? Skriv gjerne hvilken hund dere har og evt alder :) Eventuelt om noen har tipps til småspiste hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen har nå mer eller mindre gitt seg med bitingen ( :D ), men han fremdeles ikke bitefri, men det minker for hver dag. Han er 7 mnd nå, så mulig han er i ferd med og vokse det av seg???

Et spm: Hva fôrer dere hundene deres med og hvorfor? Skriv gjerne hvilken hund dere har og evt alder :) Eventuelt om noen har tipps til småspiste hunder.

Jeg startet med rått for, men ga meg fordi det ble for mye hassle å regne på at han fikk alt han skulle ha. I tillegg var det ikke like lett å få tak i ingredienser her i Norge som i Australia. MEN - største grunnen til at jeg valgte å gå over til tørrfor var nok at det er lettere å reise med. Prøv å ta med deg kyllingnakker, innvoller og blandet kjøtt på en ukes tur til en hytte uten strøm, liksom... :p

Hvis hunden din ikke spiser så mye, så ta et lite glass med varmt vann og rør ut med en teskje leverpostein og hell over. Da pleier det å gå ned på høykant. Pass på å vaske skålen oftere om du bruker det eller annet ferskfòr. Ikke bruk for mye, og ikke skjem bort hunden så den blir enda mer småspist.

Og...om du holder deg til tørrfór som du ikke trekker i vann, så kommer du antakelig vis aldri til å trenge å rense eller pusse tennene til hunden. Plakk og alt mulig annet blir fjernet av tyggingen.

Som godbit kan du gjerne gi frosen (RÅ, ikke kokt, stekt, bakt, eller noe som helst!) kyllingvinger om sommeren. Da får den noe å gnage på som holder lenge-ish, og siden de er frosne vil de også hjelpe til med å kjøle ned hunden. Det tipset fikk jeg i Australia, og fungerte fint for å kjøle ned en labrador i 40+ grader. Så lenge kyllingen ikke er varmebehandlet er bena relativt trygge, men etter å ha blitt varmet opp blir de sprøe og kan splintre opp i skarpe biter som kan sette seg fast i halsen på dyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle minne dere alle på å bruke så mye tid dere kan med deres firbente venner mens dere har muligheten.

Min Tiesto fikk plutselig total nyresvikt i forrige uke, og etter tre dager med rask forverring var det på tide å la ham slippe mer. Han hadde vært min beste venn siden jeg traff ham første gang da han var 2 uker gammel (født 15.06.03) til han sovnet inn på armen min (ja, jeg krevde full narkose først) uten smerter på formiddagen 14.11.13. Nå venter jeg på at han skal komme hjem igjen. Urne og vitrinehylle er bestilt.

post-28009-14440961560073_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mater med 50/50 Vom&Hundemat (våtfor)/Eukanuba. 30kg Samojedgutt, 3.5 år. Han pleide å være småspist, gikk fra maten før han var ferdig. Prøvde en del ting forskjellige ting, men det som fungerte best var å ta bort maten når han gikk fra den og så hoppe over neste måltid - la han faste, akkurat som meg :p! Så spedde jeg bare på med den ekstra maten han ikke fikk dagen før. Etter noen runder med det ble han glupsk, nå forlater han ikke maten sin.

En annen ting jeg har sett, blir litt som det Tiwas sier - bare jeg bruker våtfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg startet med rått for, men ga meg fordi det ble for mye hassle å regne på at han fikk alt han skulle ha. I tillegg var det ikke like lett å få tak i ingredienser her i Norge som i Australia. MEN - største grunnen til at jeg valgte å gå over til tørrfor var nok at det er lettere å reise med. Prøv å ta med deg kyllingnakker, innvoller og blandet kjøtt på en ukes tur til en hytte uten strøm, liksom... :p

Hvis hunden din ikke spiser så mye, så ta et lite glass med varmt vann og rør ut med en teskje leverpostein og hell over. Da pleier det å gå ned på høykant. Pass på å vaske skålen oftere om du bruker det eller annet ferskfòr. Ikke bruk for mye, og ikke skjem bort hunden så den blir enda mer småspist.

Og...om du holder deg til tørrfór som du ikke trekker i vann, så kommer du antakelig vis aldri til å trenge å rense eller pusse tennene til hunden. Plakk og alt mulig annet blir fjernet av tyggingen.

Som godbit kan du gjerne gi frosen (RÅ, ikke kokt, stekt, bakt, eller noe som helst!) kyllingvinger om sommeren. Da får den noe å gnage på som holder lenge-ish, og siden de er frosne vil de også hjelpe til med å kjøle ned hunden. Det tipset fikk jeg i Australia, og fungerte fint for å kjøle ned en labrador i 40+ grader. Så lenge kyllingen ikke er varmebehandlet er bena relativt trygge, men etter å ha blitt varmet opp blir de sprøe og kan splintre opp i skarpe biter som kan sette seg fast i halsen på dyret.

Først - så utrolig trist med hunden din <3

Og tusen takk for gode fôringstips. Det funker veldig bra å gi han (7 mnd gammel liten hannhund) tørt fôr oppbløtt i litt varmt vann, men det er vel ikke helt heldig å gi han det til alle måltider. Han tygger endel på lekebein og kvister etc ute, samt at vi pusser tenner annenhver dag (mest for treningens skyld, da det er greit at han tåler at folk driver i kjeften på han). Han får også litt Vom og Hundemat i blant, da fryst i små biter, noe han elsker.

Men det kan gjerne gå flere dager mellom hver gang han spiser dersom han bare får skåla fylt med det vanlige tørrfôret sitt, og det anser jeg ikke som helt bra for en tass i vekst med heftig aktivitetsnivå (leker mye selv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mater med 50/50 Vom&Hundemat (våtfor)/Eukanuba. 30kg Samojedgutt, 3.5 år. Han pleide å være småspist, gikk fra maten før han var ferdig. Prøvde en del ting forskjellige ting, men det som fungerte best var å ta bort maten når han gikk fra den og så hoppe over neste måltid - la han faste, akkurat som meg :p! Så spedde jeg bare på med den ekstra maten han ikke fikk dagen før. Etter noen runder med det ble han glupsk, nå forlater han ikke maten sin.

En annen ting jeg har sett, blir litt som det Tiwas sier - bare jeg bruker våtfor.

Vi tar vekk maten etter 20 minutter. Gjort det i 5 mnd., han er fremdeles småspist.. Ellers takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tar vekk maten etter 20 minutter. Gjort det i 5 mnd., han er fremdeles småspist.. Ellers takk for tips :)

Hm, står han der i 20 min og pjusker med maten eller går han vekk før? Nårtid gir dere han mat på nytt? Dere kan prøve å la han faste enda lengre enn mellom to/tre måltider og. Hunder er jo opportunistiske spisere, og i naturen kan det fint gå flere dager mellom de spiser - ikke noe jeg vil anbefale å gjøre til en rutine, men går an å prøve å la hunden gå uten mat enda lengre - bare sørg for at han får det han skal ha totalt.

Hvor mange ganger i døgnet mater dere hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, står han der i 20 min og pjusker med maten eller går han vekk før? Nårtid gir dere han mat på nytt? Dere kan prøve å la han faste enda lengre enn mellom to/tre måltider og. Hunder er jo opportunistiske spisere, og i naturen kan det fint gå flere dager mellom de spiser - ikke noe jeg vil anbefale å gjøre til en rutine, men går an å prøve å la hunden gå uten mat enda lengre - bare sørg for at han får det han skal ha totalt.

Hvor mange ganger i døgnet mater dere hunden?

Før fikk han 3g/daglig, men vi har gått ned i to. Han spiste -aldri- på det midtmåltidet, selv ikke når han fikk oppbløtt og vom.

Nå får han mat mellom 6 og 7 og ca kl. 17. Får han litt varmt vann i maten / vom i, så er han veldig intr., og spiser som regel opp raskt. Får han tørt er det ikke sikkert han enser at han får mat, går vekk og later som ingenting. Men har det gått oen dager spiser han hele tørrfôr-rasjonen sin med stor iver.

Jeg er på jobb på dagtid, så har ikke anledning til å gi han mat midt på dagen… Så spiser han ikke kl 6 prøves det på nytt kl 17. Han er sjekket hos veterinær, har normal vekt og er frisk med gode tenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Det tipset jeg fikk om å ta vekk muligheten så fort han går vekk fra maten fikk jeg fra oppdretteren min, og det fungerte kjempebra for oss. Det at hunder er opportunitiske spisere betyr jo at dem spiser når de kan, og hva de kan - helst så mye som mulig. Her tenker jeg jo bare litt løst - at om det blir for mye rutiner på maten, kan det hende at det blir litt kræsj i forhold til instinktene deres (obs, jeg har ikke noe teori på dette, bare mine tanker).

Jeg gir Frost frokost mellom 7-13 og kvelds mellom 21-01 - alt etter hva som passer meg best - han maser aldri om mat. Foreldrene mine har gitt deres hun mat klokka 12 og 21, på sekundet i snart 8 år. Får ikke hun mat da blir det baluba! De har det samme med turene deres. Klokken 18:00 begynner hun å mase (skikkelig) om at hun skal på tur - men det er jo rutinene hun har blit vant til gjennom mange år, så det er kanskje ikke så rart?

Om du ikke har gjort det, ta kontakt med oppdretter (tipper du har relativt god kontakt med dem nå i starten?) eller noen andre som kjenner rasen. Spør om det er ille å kutte ut maten i 12t, 18t, 24t. Det er ikke ideelt når han enda vokser, men det jo akkurat som med oss mennesker: Kcal inn/kcal ut. Og om han faster en dag er det jo bare å gi han 0.5x mer dag 2 og dag 3 og så har han fått i seg det han skal ha.

Den andre tingen jeg ville ha gjort er å be han sette seg (ligge, eller et annen triks). Vente på maten til du sier "Værsågod". Spiser han ikke da, så tar du maten bort med en gang. Spiser han litt, og går bort, tar du bort maten med en gang.

En tredje ting, om dere har venner med voksene hunder (som er bra sosialisert og frisk i hodet). Mat dem sammen. Frost vokste opp med tanten sin og fikk 2/3 måltid sammen med henne. Det er en annen måte å lære han på, at om han ikke spiser sitt, så spiser noen andre det. Det er litt mer komplisert, og da må jo de som eier den andre hunden kompensere for at deres hun kanskje spiser noe mer.

Og for det fjerde. Om hunden har normal vekt og er frisk - så trenger han kanskje ikke all maten som blir satt frem? Men vil uansett tro at hunden har godt av å lære å spise det som blir satt frem - mat er ikke noe som skal være tilgjenglig for mye. Ikke for hunder, og ikke for oss! :p

/endrant. Nå har jeg ikke noe mer å komme med - sorry for repitisjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode råd!!! Kanskje det er den kjedelige rutinen som tar knekken på matlysten…? Hm.

Oppdretter har mor og mormor + en søster, og de er småspiste hele gjengen. Deres råd er å bare fortsette som vi har gjort - tilby han maten, men ikke krisemaksimere om han ikke spiser på noen dager. Han spiser som en hest når han er hos mine svigers, det kan enten være fordi de har en annen hund, eller fordi de har et fôr han synes er mer spennende (sender med han egen mat, men de fôrer han oftest på den de har). Har prøvd å fôre han sammen med glupsk og matvoktende elghund, men da står han bare og glor på at hun spiser….

Vi får bare se det ann. Han spiser jo som en helt når maten er -oppbløtt-, men jeg vet ikke hvor bra det er for en 7 mnd gammel hund å få oppbløtt mat hele tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Væh! Hunder og mennesker kan være sære! Det skal sies at når hunden til foreldrene mine bare får tørrfor, så må mamma bløte det litt opp :p! Og hun er 8 år! Jeg tenker nå sånn at om vi mennesker ikke tar skade av å faste i 24t gjør ikke hunder det heller (og da lærer de å spise som menn og!)! Frost har vært PF hund like lenge som meg, i 2.5 år og han er den flotteste fyren jeg vet av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Væh! Hunder og mennesker kan være sære! Det skal sies at når hunden til foreldrene mine bare får tørrfor, så må mamma bløte det litt opp :p! Og hun er 8 år! Jeg tenker nå sånn at om vi mennesker ikke tar skade av å faste i 24t gjør ikke hunder det heller (og da lærer de å spise som menn og!)! Frost har vært PF hund like lenge som meg, i 2.5 år og han er den flotteste fyren jeg vet av!

Det er ingen uting å bløte opp tørrfôret, siden det sveller i magen, og for noen hunder blir det for voldsomt. Uansett bør de alltid ha tilgang til vann om de fôres på tørrfôr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre med enn slank hund enn en tjukk hund! Det er viktig å huske - om hundene blir overvektig kan det bli en enorm slitasje på leddene deres. Var på utstilling en gang, og da overhørte jeg en dommer si til en annen eier at han drev med dyreplageri, siden hunden var 0.5kg overvektig :p! Kanskje litt ekstremt, men sikkert noe sannhet i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tre schipperker, hvor jeg har to stk boende hjemme og en hos svigermor. Bruker begge hundene som jeg har hjemme aktivt i agility og har nå planer om å parre en tispen i vinter, for å forhåpentligvis få valper i februar-ish...

Dere kan se hundene våre på www.ikoria.net , treningsbloggen vår på www.leijaboble.blogspot.com . der finner du også linken til youtube-kanalen vår.

[ATTACH]123962[/ATTACH]

post-28301-14440961575058_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle minne dere alle på å bruke så mye tid dere kan med deres firbente venner mens dere har muligheten.

Min Tiesto fikk plutselig total nyresvikt i forrige uke, og etter tre dager med rask forverring var det på tide å la ham slippe mer. Han hadde vært min beste venn siden jeg traff ham første gang da han var 2 uker gammel (født 15.06.03) til han sovnet inn på armen min (ja, jeg krevde full narkose først) uten smerter på formiddagen 14.11.13. Nå venter jeg på at han skal komme hjem igjen. Urne og vitrinehylle er bestilt.

[ATTACH=full]123950[/ATTACH]

Huff da, kondolerer så mye:((

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, så morsomt å oppdage denne tråden nå! Ser det er utrolig mange her med flotte og fine hunder, og som virkelig har kunnskap om hundehold! Jeg skal hente min aller første hund nå førstkommende søndag, og er mildt sagt spent/nervøs/gleder/gruer meg! På grunn av allergi i min familie har jeg aldri hatt hund, så jeg føler meg ganske så grønn på området. Har selvfølgelig lest mye på nettet og forsøkt å sette meg inn i de fleste aspekter med hundehold, men føler også at mye er erfarings- og individbasert.

Det jeg lurte på var om hva folket mener om dressurkurs, er dette noe jeg bør/må melde mg opp på? Bor i Oslo, er det noen som eventuelt vet om noen kurs å anbefale? Og hva pleier lengde og pris å være på slike? Håper på svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...