Gå til innhold

Hundetråd (voff voff)


wombat

Anbefalte innlegg

Man trenger vel ikke utdannelse for å komme med råd som har funket for seg og sitt vel?

Hei.

For min del er det vesentlig når det er snakk om et levende vesen. Så lenge folk oppfatter at det er kun råd, men man skal huske når man slenger ut råd er det noen som vil forsøke seg på disse rådene og hvilke fatale konsekvenser dette kan spille inn på dem og deres eget liv.En hund er et levende dyr med masse krefter som kan forårsake mye skade. Klart man ikke behøver utdannelse for å gi råd, du kan spørre hvem som helst om alle slags råd om saker de ikke har nok kompetanse i, og hvem som helst kan slenge ut råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Erfaring, det sier meg absolutt ingenting. Det finnes gode og dårlige erfaringer. Utdannelse er et viktig begrep her.

Så...det du skriver er at det ikke finnes dårlig utdannelse? Jøss - trodde det var det man blant annet hadde karakterer til. I tillegg vet jeg om professorer som kan mye teoretisk om faget sitt, men ikke klarer å jobbe med det ;)

Klart man ikke behøver utdannelse for å gi råd, du kan spørre hvem som helst om alle slags råd om saker de ikke har nok kompetanse i, og hvem som helst kan slenge ut råd.

Det var litt av en uttalelse å komme med på et fitnessforum, du. For på slike fora er det jo aldri noen som uttaler seg uten utdannelse - og i hvert fall ikke uten kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Jeg liker kattefolk jeg!:cat:

Neida. Joda.

Men fra spøk til alvor; Å diskutere hundetrening med hundefolk er omlag like stort minefelt som å diskutere barneoppdragelse med småbarnsmammaer. Folk blir noen tigre gitt.

Men, man har heldigvis lov til å ha egne tanker og meninger, det er tross alt ingen fasit på hva som er riktig, bare man kan stå for det man gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er en naturlig måte å avslutte en aktivitet på når valpen ikke selv ønsker det, ja. I motsetning til unger er det vanskelig å snakke med dem for å forklare dem ;)

Siden det uansett høres ut som alle som driver med "ren positiv forsterkning" ikke klarer å lese det jeg sier slik det står kommer jeg ikke til å gidde å ta diskusjonen lengre.

Her i huset driver vi overhodet ikke med ren positiv forsterkning. Om det er noen her som setter folk i bås er det vel deg?

Når hundene våre var valper og de tygget på bordet - markerte innendørs - spiste mat fra kjøkkenbenken etcetcetc stod vi ikke og ventet til de var ferdig og ga belønning for å stoppe. Haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er noen her som setter folk i bås er det vel deg?

Jo, den skal jeg ta til meg. Jeg har satt dem som reagerer på det de kaller negative feedback (tydelig vis helt uten å lese hva jeg faktisk skriver) og satt dem i båsen for folk som kun bruker positiv feedback ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset driver vi overhodet ikke med ren positiv forsterkning. Om det er noen her som setter folk i bås er det vel deg?

Når hundene våre var valper og de tygget på bordet - markerte innendørs - spiste mat fra kjøkkenbenken etcetcetc stod vi ikke og ventet til de var ferdig og ga belønning for å stoppe. Haha.

Det håper jeg virkelig ikke det er noen som gjør. Uønsket adferd må stoppes.

Det er mange metoder som fungerer på oppdragelse av hund, man velger utifra egen etikk hva man velger å gjøre i slike situasjoner. Og man har et valg, det er det ingen tvil om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo, den skal jeg ta til meg. Jeg har satt dem som reagerer på det de kaller negative feedback (tydelig vis helt uten å lese hva jeg faktisk skriver) og satt dem i båsen for folk som kun bruker positiv feedback ;)

Jeg trooor egentlig vi er ganske så enige, uten at det nødvendigvis kom fram i kampens hete, hehe;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

For min del er det vesentlig når det er snakk om et levende vesen. Så lenge folk oppfatter at det er kun råd, men man skal huske når man slenger ut råd er det noen som vil forsøke seg på disse rådene og hvilke fatale konsekvenser dette kan spille inn på dem og deres eget liv.En hund er et levende dyr med masse krefter som kan forårsake mye skade. Klart man ikke behøver utdannelse for å gi råd, du kan spørre hvem som helst om alle slags råd om saker de ikke har nok kompetanse i, og hvem som helst kan slenge ut råd.

Der er jeg helt enig med deg. Ikke alle klarer å sile ut rådene, og når det kommer til levende dyr, i dette tilfellet hund kan det bli fatalt desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er jeg helt enig med deg. Ikke alle klarer å sile ut rådene, og når det kommer til levende dyr, i dette tilfellet hund kan det bli fatalt desverre.

Det viktigste, slik jeg ser det, er at man i det minste har gjort seg opp en mening og er konsekvent til den fremgangsmåten. Gir man mye kjærlighet og en "plass i flokken" er metodene man bruker (så lenge man holder seg borte fra fysisk eller psykisk vold) slik jeg ser det mest det som skiller om akkurat det individet man har blir engasjert og lærevillig eller uinteressert og rebelsk. Rebelskheten vil uansett gå over når de blir voksne, i de fleste tilfeller.

Jeg trooor egentlig vi er ganske så enige, uten at det nødvendigvis kom fram i kampens hete, hehe;)

Det skal man ikke se bort fra, men så er det jo det med oppildnede diskusjoner - man drar ikke videre ting man ikke er uenige om ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker vanligvis ikke å generalisere, men hvorfor er det sånn at ALLE jeg har møtt som har en polarhund har en hund som "må" taes (og tåler det)? De aller fleste som uttaler dette har en tendens til å også poengtere at "alle med polarhunder blir angrepet! sånn er det å ha polarhund". Jeg passet en av disse polarhundene i 16 dager og på den tiden var jeg faktisk 100% pølsetante (gitt meg med det nå altså), men det gikk så fint at. Enda jeg hadde fått beskjed om at fysisk straff var nødvendig til både det ene og det andre......... I got 99 problems but a polardog aint one (humoristisk ment altså)

PS: Jeg er ikke motstander av hva du driver med altså, for det har jeg ikke sett, men jeg undrer meg bare på generell basis over hvorfor "alle" med polarhunder mener akkurat dette... Hvorfor er det bare polarhunder dette gjelder for?

Alle med polarhunder blir angrepet? forsto ikke den :S Jeg har aldri fått noe negativt med at jeg har en polar hund.. Jeg vet heller ikke hva alle andre med polarhunder sier om oppdragelse, men jeg valgte å høre på oppdretteren fordi hun kjenner rasen best. Jeg har vært på hundekurs i to måneder og lært om 100% positiv forsterkning metoden, og jeg sier ikke at den IKKE fungerer, men jeg valgte å stole på oppdretteren..

En polarhund er jo heller ikke en typisk problemhund, men de er jo spesielle på sine måter. Gemytt, lynne eller hva det nå heter (blir sikkert slaktet av hundefolk om feil bruk av ordet men det driter jeg i) er jo forskjellig fra hund til hund...

Et eksempel er å kaste ball til en polarhund. det er som regel ikke som å kaste ball til en annen hund. De vil ofte helst leke med den eller leke "dra-leken" med deg istedenfor å slippe den foran beina dine slik at du kan kaste den engang til. Det er jo forskjell på raser, men ja selvfølfelig spiller miljø inn og. Jeg er ikke noe hunde-ekspert så jeg skal ikke late som det heller, men ville bare presisere at det er forskjell på raser. Fungerte helt fint med min hund og godbit trening og, men når jeg ikke hadde en kommando for nei eller for dette får du ikke gjøre, type "det er min feil at de gardinene henger der så du kan bite i de", følte jeg at det ikke var så gjennomførbart. Mulig at hun ble forvirret den gang da, men Mika er en smart jente og klarte helt fint å tilpasse seg. Sier heller ikke at å være pølsetante ikke fungerer, det har jeg jo sett at det gjør, men jeg syntes det ble tungvindt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå ditt problem:) Jeg har ikke sagt at "min"( verden er kommet videre, også innen hundetrening-det gjelder å holde seg oppdatert;)) metode er den eneste riktige, men jeg reagerer på at folk er nødt til å "ta" hunden sin for å få den til. Mange folk trener hundene sine ved å korrigere og knøvle dem, og de får det stort sett til, det er bare det at å gi råd om å knøvle andres hunder pr.internett-uten å ha sett den, kan være farlig!

Og å blande to vidt forskjellige metoder som "knøvling"(el. trad.trening) og klikkertrening-det blir å forvirre hunden. Jeg snakker ikke om å bruke klikkern, det er ikke noe magiskt med den-du kan like godt da bruke stemmen-men har dere egentlig lest dere opp på filosofien bak klikkertrening? Hvordan man _egentlig_ klikkertrener?

Ja, kall meg gjerne bastant, jeg tåler det;)

Gikk på hundekurs i to måneder med Fjellanger, så nei jeg har ikke satt i gang å klikke helt på egenhånd. Og tanken stammer vell fra Skinner og de rottene eller hva det var tror jeg? Operant betinging eller noe sånt. Hadde om det i psykologien for noen år siden.

Det er heller ikke sånn at jeg banker hunden min.. det er litt sånn jeg føler det blir fremstilt. Hun har aldri fått vondt av noe jeg har gjort, men hun får beskjed om at dette er ikke lov på en konsekvent og streng måte, og jeg kan ta henne vekk eller holde henne over snuten. Jeg sier ikke at andre skal gjøre dette, eller at dette er eneste måte å gjøre det på, men jeg sier at det har gått helt fint med min hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, den skal jeg ta til meg. Jeg har satt dem som reagerer på det de kaller negative feedback (tydelig vis helt uten å lese hva jeg faktisk skriver) og satt dem i båsen for folk som kun bruker positiv feedback ;)

Jeg reagerte nå ikke på det du hadde gjort, men hva du påsto at det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det håper jeg virkelig ikke det er noen som gjør. Uønsket adferd må stoppes.

Det er mange metoder som fungerer på oppdragelse av hund, man velger utifra egen etikk hva man velger å gjøre i slike situasjoner. Og man har et valg, det er det ingen tvil om.

Det er det folk som gjør, ja. Vanlig i "rosa" hundetrening er å fjerne objektet som forårsaker problemet. Tisser hunden på planten = fjern planten f. eks. Men det gjør altså ikke vi her i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle med polarhunder blir angrepet? forsto ikke den :S Jeg har aldri fått noe negativt med at jeg har en polar hund.. Jeg vet heller ikke hva alle andre med polarhunder sier om oppdragelse, men jeg valgte å høre på oppdretteren fordi hun kjenner rasen best. Jeg har vært på hundekurs i to måneder og lært om 100% positiv forsterkning metoden, og jeg sier ikke at den IKKE fungerer, men jeg valgte å stole på oppdretteren..

En polarhund er jo heller ikke en typisk problemhund, men de er jo spesielle på sine måter. Gemytt, lynne eller hva det nå heter (blir sikkert slaktet av hundefolk om feil bruk av ordet men det driter jeg i) er jo forskjellig fra hund til hund...

Et eksempel er å kaste ball til en polarhund. det er som regel ikke som å kaste ball til en annen hund. De vil ofte helst leke med den eller leke "dra-leken" med deg istedenfor å slippe den foran beina dine slik at du kan kaste den engang til. Det er jo forskjell på raser, men ja selvfølfelig spiller miljø inn og. Jeg er ikke noe hunde-ekspert så jeg skal ikke late som det heller, men ville bare presisere at det er forskjell på raser. Fungerte helt fint med min hund og godbit trening og, men når jeg ikke hadde en kommando for nei eller for dette får du ikke gjøre, type "det er min feil at de gardinene henger der så du kan bite i de", følte jeg at det ikke var så gjennomførbart. Mulig at hun ble forvirret den gang da, men Mika er en smart jente og klarte helt fint å tilpasse seg. Sier heller ikke at å være pølsetante ikke fungerer, det har jeg jo sett at det gjør, men jeg syntes det ble tungvindt.

Veldig mange som har polarhunder sier det er helt nødvendig med fysisk avstraffelse og deretter legger ut om hvor mange ganger de har blitt bitt av hunden de mener MÅ ha fysisk avstraffelse i en sånn situasjon. Typ: Dra hunden i halen = bittsår. Hvis du skjønner hva jeg mener. Av de jeg har truffet med polarhunder er dette noe jeg hører ofte, uten at jeg skjønner hvorfor. Hvis de biter når du gir de korrigeringer er det jo noe galt veldig mange plasser i hundeholdet. Nå mente jeg ikke dette rettet mot deg, men på generell basis.

Det med ballen tror jeg er sånn for de aller fleste hunder (jeg har møtt ihvertfall) helt til man faktisk har LÆRT dem å slippe ballen foran deg. Og det er ikke alltid så lett. Bare spør leonbergeren vår ;) Og hun er heller ikke polarhund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk på hundekurs i to måneder med Fjellanger, så nei jeg har ikke satt i gang å klikke helt på egenhånd. Og tanken stammer vell fra Skinner og de rottene eller hva det var tror jeg? Operant betinging eller noe sånt. Hadde om det i psykologien for noen år siden.

Det er heller ikke sånn at jeg banker hunden min.. det er litt sånn jeg føler det blir fremstilt. Hun har aldri fått vondt av noe jeg har gjort, men hun får beskjed om at dette er ikke lov på en konsekvent og streng måte, og jeg kan ta henne vekk eller holde henne over snuten. Jeg sier ikke at andre skal gjøre dette, eller at dette er eneste måte å gjøre det på, men jeg sier at det har gått helt fint med min hund.

Du har og vært på Fjellanger ja? Hahahhahah, de foreslo for oss å ta alle møblene ut av stuen til hunden var voksen. Rosatrening ftw <3<3<3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har og vært på Fjellanger ja? Hahahhahah, de foreslo for oss å ta alle møblene ut av stuen til hunden var voksen. Rosatrening ftw <3<3<3

hehe vi skulle ligge masse bøker og stoler i sofaen siden hun ikke fikk lov å ligge i den :-p (det endte med at hun fikk ligge i den) ;) Er helt enig at noe er hakkende gale visst hunden biter deg når du korrigerer den. det gjør heldigvis ikke Mika. Faktisk aldri sett aggresive tendenser i det hele tatt, men valpebitingen har vært litt plagsom. Det har nok mest gått på manglende mental stimulering tror jeg, for den forsvinner fort når hun får litt arbeidsoppgaver. Har litt lyst til å prøve blodspor, har en formening om at det er krevendes :)

Må forresten også bare si at det er litt synd at mange tror at polarhundene er så fientlig mot andre hunder. Mika er så snill som dagen er lang, og blir skikkelig skuffet når hun ikke får leke med alle hun ser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe vi skulle ligge masse bøker og stoler i sofaen siden hun ikke fikk lov å ligge i den :-p (det endte med at hun fikk ligge i den) ;) Er helt enig at noe er hakkende gale visst hunden biter deg når du korrigerer den. det gjør heldigvis ikke Mika. Faktisk aldri sett aggresive tendenser i det hele tatt, men valpebitingen har vært litt plagsom. Det har nok mest gått på manglende mental stimulering tror jeg, for den forsvinner fort når hun får litt arbeidsoppgaver. Har litt lyst til å prøve blodspor, har en formening om at det er krevendes :)

Må forresten også bare si at det er litt synd at mange tror at polarhundene er så fientlig mot andre hunder. Mika er så snill som dagen er lang, og blir skikkelig skuffet når hun ikke får leke med alle hun ser.

Hahaha, ja, de har noen merkelige ting for seg på Fjellanger altså...! Klarte ikke ta så veldig mye av det de sa seriøst :p

Ja, det er det! Man kan gjerne korrigere for min del (i kontrollerte former altså) - men om hunden svarer på tiltale så har den misforstått hva du driver med så da burde man for leeenge siden oppfattet signalene og korrigert seg selv.

Valpebiting tror jeg er plagsomt for alle! Om det er noen trøst... Haha. Tro det eller ei, så tror jeg få hunder kan overgå mopsen vår i valpebiting. Han var 6 mnd når vi fikk han og hadde åpenbart ikke lært NOE SOM HELST der han kom fra. Han gikk alltid etter sokkene, så som uviten 17-åring som ikke kunne NOE om hund, ante jeg ikke hva jeg skulle gjøre og turte såvidt å trakke på gulvet... Haha. Leonbergeren vår fikk utrolig nok (heldigvis!) aldri noen bite-periode - aner ikke hvorfor, men gud så deilig å slippe! :)

Mental stimulering pleier å hjelpe ja. :) Blodspor har vi også tenkt å begynne med etterhvert, akkurat nå driver vi med lydighet og vanntrening - så vi prøver å ikke forvirre henne for mye siden hun har en veldig typisk fjortis-pms-hjerne og blir lett forvirret - men når vi er kommet litt lengre på det skal det definitivt begynnes med. :) Har en venninne + maaaange i leoklubben som driver med det og det ser jo kjempestas ut for hundene! Får brukt seg godt også.

Åååh, ja, har merket at mange tror det. De jeg har møtt er dog supersnille - min leo eeeeelsker polarvoffser, hehe. Når hun ser en polarhund ELLER en beige mops (hun har lært at svarte mopser er udugelige pga sin bror :-B) blir hun heeeeelt gal! Hihi :) Du får si hvis du trenger lekekamerat til din! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle som har tipset meg ang biting fra unghund på 6 mnd: Takk for alle råd, alle er lest og "notert", så får vi mikse sammen noe vi får prøve ut :)

Det viktigste er å være konsekvent, og uansett hvilken fremgangsmåte må du gjøre det med kjærlighet. som du ser er det mange veier til Rom, selv om oss imellom er meget uenig om både størrelse og fartsgrense ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...