Gå til innhold

Hundetråd (voff voff)


wombat

Anbefalte innlegg

Noen som har tips for biting? Har en liten sak på 6mnd som biter og napper i alt og alle, har gjort det helt siden vi fikk han. Har masse tyggeleker og har felt alle tennene.

Vi pleier å ignorere han når han napper (avslutte lek, snu oss vekk, overse han), men det funker virkelig ikke. Å komme med en høy lyd funker ihvertfall ikke, da skal han ihvertfall "ta" oss. Han biter ikke hardt, men det er plagsomt... Er det valpebiting, eller har vi et evighetsproblem?

Vil være litt forsiktig med slike råd som Tiwas kommer med her, fordi om det "funker" for hans del.Vet at mange benytter seg av slike utdaterte metoder, med blandet hell..

Hunden din er 6mnd, det er ikke valpebiting lengre. Ikke alle hunder slik hyling hjelper på, de blir bare mere gira(en del terrierraser spes.)

Utestenging fra flokken er vel egentlig den verste straffen en hund kan få, du må lære den at når den holder på slik, får den ikke være sammen med dere.

* Ha på hunden halsbånd, gjerne med f.eks et slips festet i halsbåndet, slik at du slipper nappinga når du skal flytte hund fra a til b:)

* Ha en plass i nærheten av dere hvor du kan ha festet et kobbel, der hunden ikke kommer seg løs.

*Når hunden begynner å bite, ta hunden straks i halsbånd og sett den i kobbelet. Den skal se dere, men ikke få være med dere, om du skjønner.Ikke se på den, ikke snakk til den, ikke vær sint når du setter den fast. La den stå kort tid, bare noen sekunder, el. ihvertfall til den er rolig og ikke pistrer-noen vil protestere høylytt en stund;)) Fortsett å gjør det dere gjorde før nafsing, gjerne les i avisa el noe rolig aktivitet. Rydd litt f.eks;)) Når rolig, slipp løs hund uten å si noe som helst, bare fortsett med det du/dere gjorde.(om nafsing igjen, rett i kobbelet!)

*Gjenta prosessen konsekvent_hver_ eneste gang det er antydning til nafsing(er du ute og går og den begynner å bite, stopp opp, hold rolig i hunden til den roer seg, ev. stå på båndet slik at den ikke rekker opp for å nafse.)

*det er utrolig viktig å være konsekvent på dette, noen merker en liten forverring før det går bedre-, hold ut:)

Dere bør å se på aktivitet ila. dagen, for mye/for lite aktivitet? blir det mye lek inne f.eks? Her i huset har det aldri vært lov med lek inne f.eks. Inne skal vi slappe av og være rolig;)

Lykke til, håper det ordner seg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da leser du helt feil ut fra det jeg sier. Jeg sa det ikke skulle være aggressivt. Det er snakk om å få hunden på ryggen og roe seg ned, og etter 40 år med hunder har vi ikke hatt en eneste som har vært utrygg. Om man er aggressiv ovenfor en valp er det du sier helt korrekt.

Det med å hyle når de piper har jeg også brukt med stort hell, sist på hunden jeg har nå, men slik jeg forsto det på de som stilte spørsmålet hjalp ikke slike ting. Da må man avbryte leken, og det å havne på ryggen er ikke noe utrygt for hunden - men en posisjon der de naturlig avslutter aktivitet.

Klart, det kan være at det kan fungere godt på noen hunder, men om man ikke vet 100% hva man gjør, og ikke gjør det i nøyaktig rette øyeblikk så kan det gå galt. Om det er én ting jeg angrer på at jeg gjorde med min egen hund (skal sies dette var før jeg visste bedre), så var det den gangen jeg la henne på bakken på ryggen. Jeg har i ettertid hatt bruk for å ha henne liggende på ryggen for å undersøke henne, men hun får jo helt panikk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart, det kan være at det kan fungere godt på noen hunder, men om man ikke vet 100% hva man gjør, og ikke gjør det i nøyaktig rette øyeblikk så kan det gå galt. Om det er én ting jeg angrer på at jeg gjorde med min egen hund (skal sies dette var før jeg visste bedre), så var det den gangen jeg la henne på bakken på ryggen. Jeg har i ettertid hatt bruk for å ha henne liggende på ryggen for å undersøke henne, men hun får jo helt panikk...

Alt må gjøres i rette øyeblikk. Det mange gjør feil, siden de venter litt og "tenker seg om" er at de føler de blir straffet når de egentlig har gjort noe riktig, eller at de blir belønnet for noe som egentlig er feil.

Nå har jeg aldri hatt en hund som har vært veldig spak i utgangspunktet, og for dem som har slike hunder kommer jeg aldri med råd - det kan jeg ikke nok om. Men jeg har til gode å se en normal hund som ikke har tålt den behandlingen jeg forsøkte å beskrive. Merk at jeg bruker ordene "jeg" og "til gode" - ikke "alle" og "sånn er det ikke" :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart, alle hunder er egne individer, med forskjellige grenser og forskjellige behov. Det som kan fungere knallgodt for den ene kan gi ei ustødig bikkje til den neste, og for noen trengs det klarere grensesetting og mindre dikke-dulle.

Jeg skal være ærlig nok til å si at jeg kan det meste kun i teorien. Det begynner bli 5 år siden jeg oppdro bikkja, og det er de siste 3 årene jeg har lært teorien, så jeg mangler den empiriske delen av det. I tillegg finnes det jo like mange teorier som hundetrenere der ute, og en enkelt teori er jo ikke fasiten for alle hunder.

Jeg har jo sett jaktfolk som så godt som gir bikkja juling, og dersom de føler seg trygge på det og føler det er det som må til, så får de jo bare stå bak den teorien.

...Meeen, jeg er nok mer den 'positiv forsterkning'-typen, og det er jo fordi det er metoden jeg vet best hvordan fungerer og er oppmerksom på ulempene med det. Jeg hadde ikke klart å stå inne for å legge hånd på hunden, og klarer man ikke gjøre det med overbevisning vil jo bikkja merke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er også kjempefan av positiv forsterkning, men for meg fungerer det veldig bra å også la hunden få vite når den har gjort noe feil - men å slå eller mishandle hunden ville jeg aldri gjort.

Bare en presisering til dem som mener det er slemt å legge hunden på ryggen - jeg gjør det like mykt og pent som om jeg hadde løftet valpen opp for å ha den liggende på ryggen i fanget mitt. Bare uten å oppfordre til mer enn å bare ligge rolig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en terrierblanding. Vi tar ham i riktig øyeblikk, men han gir seg bare ikke. Og han småbiter konstant, noe dyrlegen for 3 mnd siden sa skyldtes tannfelling, men han er like ille nå som tennene er ute! Han er kjempeherlig ellers, respektfull og morsom å håndtere, men den smånappingen er så sykt irriterende....

Om bitingen ikke har sluttet til nå, har dere ikke "tatt" ham i riktig øyeblikk..:whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er tough love, og vondt å høre men; Det er det verste du kan gjøre mot bikkja di. Du skaper kun en utrygg hund som ikke vet om du er i godt lune eller ikke i dag, eller om det vil endre seg i morgen. I verste fall får du en hund som ikke tar 5 flate for å hogge hånda av deg skulle den føle seg truet.

Det beste mot lekebiting er å enten sette i et hyl (det er slik valpene selv sier i fra om at det har gått for langt), ellers kan man kaste en leke eller en godbit bortover golvet for å flytte fokus. Men vær obs på at det kan gå sport i dette, ved at valpen føler det er positiv forsterkning. Men det er de beste rådene jeg kan gi. Og hundeflk har jo stort sett hundegodt i lomma til enhver tid uansett. Godbiter og bæsjeposer er et must.

Dette lærte jeg også på valpe kurset, men etter å ha hatt lange samtaler med oppdretter så er jeg ikke enig i det du sier. Jeg tar min alaskan malamute på 1 år og hun er ikke det mintse redd noen ting som helst (bortsett fra sauer etter at hun stakk snuten i et strømgjerde). Jeg tar henne ikke så hardt at det blir mishandling eller at hun får vondt, men hardt nok til at hun skjønner at jeg ikke leker med henne. Du kan jo prøve selv å ignorere en polarhund med sylskarpe tenner!? Når det gjelder den hylingen så er det en super trigger for henne, og hun leker bare mer. Min hund er en veldig uredd hund som virkelig tåler å bli satt på plass.

Jeg bruker klikkertrening med godbiter når jeg skal lære henne nye ting eller bare mentalt stimulere henne, men det å gå med godbiter i lommen hele tiden er tungvindt, og ufattelig kjedelig om du skulle gå tom, så har du plutselig ikke noe "overtak" lenger. dette fungerer sikkert for mange, men blir litt dumt å si at man skaper en utrygg hund ved å ikke 100% følge denne moderne oppdragelsesmåten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier bare at det han gjør funker tydeligvis og det er veldig mange som er fornøyd med det arbeidet han gjør.

For det første: Det denne mannen driver med, er mishandling. Søk rundt på nett, dyrleger og utdannede atferdsspesialister går ut med advarsler mot å bruke metodene til CM.

For det andre: Vi får ikke se bak kameraet, vi er ikke med under hele den såkalte "rehabiliteringen" han bedriver. Strømming, spark, slag er noe av det denne mannen bruker.

Kan man _litt_hundespråk, ser man hva de stakkars hundene prøver å si om denne behandlingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: Det denne mannen driver med, er mishandling. Søk rundt på nett, dyrleger og utdannede atferdsspesialister går ut med advarsler mot å bruke metodene til CM.

For det andre: Vi får ikke se bak kameraet, vi er ikke med under hele den såkalte "rehabiliteringen" han bedriver. Strømming, spark, slag er noe av det denne mannen bruker.

Kan man _litt_hundespråk, ser man hva de stakkars hundene prøver å si om denne behandlingen.

Veldig godt mulig, men jeg vet bare det som foregår på skjermen og det er vel en grunn til at det er så mange som bruker han. Hva som er bak fasaden vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette lærte jeg også på valpe kurset, men etter å ha hatt lange samtaler med oppdretter så er jeg ikke enig i det du sier. Jeg tar min alaskan malamute på 1 år og hun er ikke det mintse redd noen ting som helst (bortsett fra sauer etter at hun stakk snuten i et strømgjerde). Jeg tar henne ikke så hardt at det blir mishandling eller at hun får vondt, men hardt nok til at hun skjønner at jeg ikke leker med henne. Du kan jo prøve selv å ignorere en polarhund med sylskarpe tenner!? Når det gjelder den hylingen så er det en super trigger for henne, og hun leker bare mer. Min hund er en veldig uredd hund som virkelig tåler å bli satt på plass.

Jeg bruker klikkertrening med godbiter når jeg skal lære henne nye ting eller bare mentalt stimulere henne, men det å gå med godbiter i lommen hele tiden er tungvindt, og ufattelig kjedelig om du skulle gå tom, så har du plutselig ikke noe "overtak" lenger. dette fungerer sikkert for mange, men blir litt dumt å si at man skaper en utrygg hund ved å ikke 100% følge denne moderne oppdragelsesmåten.

Hvorfor er du nødt til å ta hunden? Og hvorfor blander du klikkertrening oppi denne suppa? Du kan risikere å få en totalt forvirra hund.

Du har rett i det med at hyling kan bli en trigger, men det finnes da et hav av muligheter mellom å ta pelsen og ignorere den, om ikke dette funker.(noe som jeg tror at det egentlig gjør, du har bare ikke gjort det riktig;))

Jeg synes nå det høres fryktelig tungvindt ut å må drive å ta bikkja(i en alder av et år, skal nå pelsen ha lært seg "skikk og bruk" da men.. Hvorfor skal du ha et "overtak", og hvor kommer godbitene inn som "overtaket"??:eek: Du skal ikke gå rundt som hverken en tidsinnstilt bombe(satt litt på spissen) som må ta hunden(plutselig en dag _kan du får svar på tiltale fra hunden sin side:rolleyes:) , like lite trenger du å gå rundt som ei degradert "foringsmaskin". Har du vært en god og rettferdig leder i fra dag en, med klare tydelige regler om hva som er lov/ikke lov burde den firbente ha lært seg "oppførsel" for leeenge siden;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er du nødt til å ta hunden? Og hvorfor blander du klikkertrening oppi denne suppa? Du kan risikere å få en totalt forvirra hund.

Det tror jeg ikke noe på. Jeg har selv kjørt samme komboen. Klikker for å gi positiv feedback i rett øyeblikk, og "ta" om den går veldig langt over streken - men det krever jo at den vet hvor streken skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg ikke noe på. Jeg har selv kjørt samme komboen. Klikker for å gi positiv feedback i rett øyeblikk, og "ta" om den går veldig langt over streken - men det krever jo at den vet hvor streken skal være.

Blanding av to så forskjellige metoder anbefales ikke, du får rett og slett en forvirret hund. Men om man er klar og tydelig som leder(noe man ikke er om man driver og blander så vidt forskjellige metoder) skal ikke hunden være nødt til å "gå over streken".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

.

.

.

.

.

.

Bare tenkte jeg skulle nevne at jeg snakket med dyrlegen nå på grunn av cushings-behandlingen hunden min gjennomgår. Hun sa selv at på en såpass stri rase som terrier hadde hun ikke vært i tvil om å ta den i nakkeskinnet og legge den ned om den ikke forsto hintet. De er tross alt kjent for å være strie. Ved ca 6 måneder er den også midt i verste tenåringsopprør.

MEN - hun rådet til å ta kontakt med Sara på Asker Dyreklinikk. Hun jobber mye med hunder med adferdsproblemer og har mye erfaring. Der kan man beskrive akkurat sitt tilfelle og få noen gode tips - eventuelt ta et kurs om det trengs.

Blanding av to så forskjellige metoder anbefales ikke, du får rett og slett en forvirret hund. Men om man er klar og tydelig som leder(noe man ikke er om man driver og blander så vidt forskjellige metoder) skal ikke hunden være nødt til å "gå over streken".

Nei, unnskyld at jeg sier det, men nå må du gi deg. Det er ikke så sort/hvitt at man ikke kan gi både negative og positive tilbakemeldinger. Jeg sier både "Nei!" og "Flink gutt" til hunden min og da han var ung og til tider ulydig fikk han godbiter for å gjøre som han skulle og ble lagt i bakken (som siste utvei) dersom han ikke forsto når nok var nok. Tryggere hund skal du lete lenge etter - FORDI HAN VET DET ER GRENSER OG KONSEKVENSER. Ikke kom og si at en hund du aldri har truffet er usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amen! Har gjort det samme på min hund og han er (etter min mening, verdens flotteste fyr) snill, rolig, glad, trygg, fornøyd og lydig. Det går mange veier til Rom, ikke bare din.

Edit: Og følger man 100% positiv oppdragelse på hunden, skal man aldri si nei eller fy - da skal man bare belønne ønsket oppførsel, og ignorere uønsket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lærte jeg også på valpe kurset, men etter å ha hatt lange samtaler med oppdretter så er jeg ikke enig i det du sier. Jeg tar min alaskan malamute på 1 år og hun er ikke det mintse redd noen ting som helst (bortsett fra sauer etter at hun stakk snuten i et strømgjerde). Jeg tar henne ikke så hardt at det blir mishandling eller at hun får vondt, men hardt nok til at hun skjønner at jeg ikke leker med henne. Du kan jo prøve selv å ignorere en polarhund med sylskarpe tenner!? Når det gjelder den hylingen så er det en super trigger for henne, og hun leker bare mer. Min hund er en veldig uredd hund som virkelig tåler å bli satt på plass.

Jeg bruker klikkertrening med godbiter når jeg skal lære henne nye ting eller bare mentalt stimulere henne, men det å gå med godbiter i lommen hele tiden er tungvindt, og ufattelig kjedelig om du skulle gå tom, så har du plutselig ikke noe "overtak" lenger. dette fungerer sikkert for mange, men blir litt dumt å si at man skaper en utrygg hund ved å ikke 100% følge denne moderne oppdragelsesmåten.

Er jo derfor jeg også sier at alle hunder er individuelle, både i personlighet og behov. Og derfor jeg også sier at hvis man kan stå inne for metodene man bruker, så er det fint. Man skal bare vite med sikkerhet hva man gjør. Jeg har sett eiere som har sagt "Jeg bruker å gjøre sånn hjemme!" og forsøker legge de på rygg når hunden er livredd og ikke har kontroll, og også sett bittsår deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amen! Har gjort det samme på min hund og han er (etter min mening, verdens flotteste fyr) snill, rolig, glad, trygg, fornøyd og lydig. Det går mange veier til Rom, ikke bare din.

Edit: Og følger man 100% positiv oppdragelse på hunden, skal man aldri si nei eller fy - da skal man bare belønne ønsket oppførsel, og ignorere uønsket.

Ja, det er jo det som er tanken bak positiv forsterkning. Men man opererer jo også med negativ straff, hvor man tar vekk ønsket objekt (være seg leke, godbit, oppmerksomhet osv), og dyret blir snudd mot ønsket adferd ved dette. Man kan puste og blåse hvor mye man vil, men man kommer ikke unna bruk av positiv forsterkning uten å i tillegg bruke negativ straff.

Negativ forsterkning og positiv straff er derimot noe man ikke engang bør tenke på å foreta seg uten at man vet hva man gjør.

Og i forhold til valg av forskjellige metoder til samme hund, så er dette sjelden noe problem. Det blir litt som det over med at man alltid har et element av negativ straff sammen med positiv forsterkning, og at man fint kan innlemme klikkertrening i dette. Igjen vet jeg av folk med strie hunder som knøvler bikkja i det ene øyeblikket, og grisekoser den og tyner i den godbiter i neste øyeblikk.

Man -vet- om så meget, man må bare vite hva man kan stå for selv. Uansett vil jeg anbefale alle å lese opp omkring hundens dempede signaler :) Der kan man lære seg mye lurt, og ta tak i adferden før det skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...