Gå til innhold

Hundetråd (voff voff)


wombat

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Noen som har tips for biting? Har en liten sak på 6mnd som biter og napper i alt og alle, har gjort det helt siden vi fikk han. Har masse tyggeleker og har felt alle tennene.

Vi pleier å ignorere han når han napper (avslutte lek, snu oss vekk, overse han), men det funker virkelig ikke. Å komme med en høy lyd funker ihvertfall ikke, da skal han ihvertfall "ta" oss. Han biter ikke hardt, men det er plagsomt... Er det valpebiting, eller har vi et evighetsproblem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har tips for biting? Har en liten sak på 6mnd som biter og napper i alt og alle, har gjort det helt siden vi fikk han. Har masse tyggeleker og har felt alle tennene.

Vi pleier å ignorere han når han napper (avslutte lek, snu oss vekk, overse han), men det funker virkelig ikke. Å komme med en høy lyd funker ihvertfall ikke, da skal han ihvertfall "ta" oss. Han biter ikke hardt, men det er plagsomt... Er det valpebiting, eller har vi et evighetsproblem?

Du må ta valpen DER og da, ikke 5 sek etterpå, da skjønner den ikke hva den har gjort galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har tips for biting? Har en liten sak på 6mnd som biter og napper i alt og alle, har gjort det helt siden vi fikk han. Har masse tyggeleker og har felt alle tennene.

Vi pleier å ignorere han når han napper (avslutte lek, snu oss vekk, overse han), men det funker virkelig ikke. Å komme med en høy lyd funker ihvertfall ikke, da skal han ihvertfall "ta" oss. Han biter ikke hardt, men det er plagsomt... Er det valpebiting, eller har vi et evighetsproblem?

en valp på 6 mnd kan være en handfull :)

Si ifra der og da, vær konsekvent med straff, ikke lek med han der dere vet han vil bite :) hvilken rase er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har tips for biting? Har en liten sak på 6mnd som biter og napper i alt og alle, har gjort det helt siden vi fikk han. Har masse tyggeleker og har felt alle tennene.

Vi pleier å ignorere han når han napper (avslutte lek, snu oss vekk, overse han), men det funker virkelig ikke. Å komme med en høy lyd funker ihvertfall ikke, da skal han ihvertfall "ta" oss. Han biter ikke hardt, men det er plagsomt... Er det valpebiting, eller har vi et evighetsproblem?

Ikke straff, men få den til å bite i hånden. Når den gjør det tar du rundt underkjeven og snur ham (?) over på ryggen. Mer dominant kan du ikke være, og da trenger du ikke være hardhendt eller noe. Så fort den gir seg går du over til å kose. Min var også fæl til å småbite, så det jeg gjorde var å gi ham hånden min og så bet jeg ham ca like hardt i øret som han bet i hånden. Da han kjente det var det nesten som om han følte at han bet seg selv, og det var faktisk siste gang han tok hardt i - han forsto sammenhengen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min labbis ser dere i profilbildet. På bildet er hun 3 mnd, nå er hun 3 år. Men oppfører seg enda som hun var 3 mnd:ROFLMAO:. Labradorer er vel ikke akkurat kjent for å bli særlig voksne i hodet, men jeg elsker rasen. Nå har jeg nettopp kommet hjem fra en 11 km løpetur med verdens beste tur-og treningskamerat(y).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er vitsen med å snu den på rygg?? Jeg har aldri snudd min på rygg og det er helt klart at jeg er sjef fordet. Blir for dumt at folk skal løpe rundt å gjøre en drøss med Cesar Millan greier når de ikke er CM og ikke har kunnskapen han sitter med.

Mange måter å være sjef på uten å "dominere" over alt.

Fordi selv aggressive *buller slipper når de havner på ryggen, og det er en fin måte å vise at det ikke er lek uten å måtte bli streng.

Og hvorfor i all verden skal folk trekke frem CM som en hersketeknikk i hundetråder? At noen av mine metoder kanskje ligner kan godt hende, men jeg har da aldri tatt imot noen tips fra ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en terrierblanding. Vi tar ham i riktig øyeblikk, men han gir seg bare ikke. Og han småbiter konstant, noe dyrlegen for 3 mnd siden sa skyldtes tannfelling, men han er like ille nå som tennene er ute! Han er kjempeherlig ellers, respektfull og morsom å håndtere, men den smånappingen er så sykt irriterende....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor i all verden skal folk trekke frem CM som en hersketeknikk i hundetråder? At noen av mine metoder kanskje ligner kan godt hende, men jeg har da aldri tatt imot noen tips fra ham.

For som oftest når folk nevner det å legge hunden på rygg har de plukket det fra CM i beste sendetid.

Hvilken metoder folk selv vil bruke får egentlig være opp til de men jeg syns folk er så raske til å bruke metoder som ikke alltid er de beste. Og jeg mener ikke at klikkertrening o.l er den beste måten, bare for å utelukke det :)

Var i såfall ikke meningen å hentyde at du er en CM mann så beklager det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke straff, men få den til å bite i hånden. Når den gjør det tar du rundt underkjeven og snur ham (?) over på ryggen. Mer dominant kan du ikke være, og da trenger du ikke være hardhendt eller noe. Så fort den gir seg går du over til å kose. Min var også fæl til å småbite, så det jeg gjorde var å gi ham hånden min og så bet jeg ham ca like hardt i øret som han bet i hånden. Da han kjente det var det nesten som om han følte at han bet seg selv, og det var faktisk siste gang han tok hardt i - han forsto sammenhengen :)

Dette er tough love, og vondt å høre men; Det er det verste du kan gjøre mot bikkja di. Du skaper kun en utrygg hund som ikke vet om du er i godt lune eller ikke i dag, eller om det vil endre seg i morgen. I verste fall får du en hund som ikke tar 5 flate for å hogge hånda av deg skulle den føle seg truet.

Det beste mot lekebiting er å enten sette i et hyl (det er slik valpene selv sier i fra om at det har gått for langt), ellers kan man kaste en leke eller en godbit bortover golvet for å flytte fokus. Men vær obs på at det kan gå sport i dette, ved at valpen føler det er positiv forsterkning. Men det er de beste rådene jeg kan gi. Og hundeflk har jo stort sett hundegodt i lomma til enhver tid uansett. Godbiter og bæsjeposer er et must.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er tough love, og vondt å høre men; Det er det verste du kan gjøre mot bikkja di. Du skaper kun en utrygg hund som ikke vet om du er i godt lune eller ikke i dag, eller om det vil endre seg i morgen. I verste fall får du en hund som ikke tar 5 flate for å hogge hånda av deg skulle den føle seg truet.

Det beste mot lekebiting er å enten sette i et hyl (det er slik valpene selv sier i fra om at det har gått for langt), ellers kan man kaste en leke eller en godbit bortover golvet for å flytte fokus. Men vær obs på at det kan gå sport i dette, ved at valpen føler det er positiv forsterkning. Men det er de beste rådene jeg kan gi. Og hundeflk har jo stort sett hundegodt i lomma til enhver tid uansett. Godbiter og bæsjeposer er et must.

Da leser du helt feil ut fra det jeg sier. Jeg sa det ikke skulle være aggressivt. Det er snakk om å få hunden på ryggen og roe seg ned, og etter 40 år med hunder har vi ikke hatt en eneste som har vært utrygg. Om man er aggressiv ovenfor en valp er det du sier helt korrekt.

Det med å hyle når de piper har jeg også brukt med stort hell, sist på hunden jeg har nå, men slik jeg forsto det på de som stilte spørsmålet hjalp ikke slike ting. Da må man avbryte leken, og det å havne på ryggen er ikke noe utrygt for hunden - men en posisjon der de naturlig avslutter aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da leser du helt feil ut fra det jeg sier. Jeg sa det ikke skulle være aggressivt. Det er snakk om å få hunden på ryggen og roe seg ned, og etter 40 år med hunder har vi ikke hatt en eneste som har vært utrygg. Om man er aggressiv ovenfor en valp er det du sier helt korrekt.

Det med å hyle når de piper har jeg også brukt med stort hell, sist på hunden jeg har nå, men slik jeg forsto det på de som stilte spørsmålet hjalp ikke slike ting. Da må man avbryte leken, og det å havne på ryggen er ikke noe utrygt for hunden - men en posisjon der de naturlig avslutter aktivitet.

Hei,

Du kommer med mange utsagn her, hvilken utdannelse på dete området har du for å backe up disse påstandene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Du kommer med mange utsagn her, hvilken utdannelse på dete området har du for å backe up disse påstandene?

Tror han skriver det, 40 års erfaring med hund.

Uansett; før man eventuelt gjør som Tiwas sier må man se an hunden litt. Jeg gidder ikke å lese alt over her, så sier ikke at noen har sagt noe galt. _Men_ hadde jeg lagt Frost ned i bakken på ryggen mens jeg holdt han i underkjeven, hadde han blitt liggende der etterpå. Utrolig myk hund, helt tydelig at han føler seg svært utilpass bare jeg får litt grovere mål. Så se an hunden først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Du kommer med mange utsagn her, hvilken utdannelse på dete området har du for å backe up disse påstandene?

Hvilken utdannelse har de som forsøker å si at det er feil å roe ned en hund ved å legge den pent og rolig på ryggen? Skal vi kun uttale oss om ting vi har utdannelse innen? I såfall blir fitnessbloggen redusert til en bitteliten håndfull personer som kan mene noe som helst.

Men seriøst - om folk ikke vil ta mot rådet, så greit for meg. Det er en anerkjent teknikk, men det betyr ikke at den passer for alle.

Fin argumentasjon, forresten. Regner med at du kommer langt med den. Som når du spør kassadamen hvilken økonomiutdannelse hun har fordi du er uenig i prisen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

før man eventuelt gjør som Tiwas sier må man se an hunden litt.

Absolutt enig - og grunnen til at jeg foreslo det var fordi hunden høres stri ut (eller ekstremt uerfarne eiere, men det hørtes ut som de hadde prøvd en del). Da er mitt forslag å avslutte leken på en pen måte, og det gjør man ikke med å belønne den med godbiter eller leker (som folk tror man kan gjøre for å avlede den - det er en belønning man gir), men ved å legge den i en stilling der det er naturlig å roe ned for å unngå at ting eskalerer. Selv pleier jeg selvsagt å slippe kjeven når den legger seg (man skal heller ikke vri nakken på den for å få den ned) og så legge en hånd rolig, men bestemt på brystkassen. Ikke noe aggressivt, men veldig beroligende på hunden. Og ikke minst "biting = slutt på lek".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...