Gå til innhold

Mark Rippetoes Starting Strength


Ulvemannen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er da jammen meg ingen dum ting? :p

Skulle ønske jeg ikke var så feit som jeg er, så skulle jeg kjørt hårdt med GOMAD og friske knær og utknebøyd dere alle sammen. Men akk!:/

Enig. Løfte så mye jern som mulig er viktig, men for meg er å beholde samme buksestørrelsen nesten like viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Løfte så mye jern som mulig er viktig, men for meg er å beholde samme buksestørrelsen nesten like viktig.

+1

Jeg har i snitt økt vekta med ca. 700 gram pr uke, over de siste 7 ukene med 3500kcal+ i daglig matinntak. Har samtidig økt en cm eller to rundt magen og det er forsåvidt ok, men jeg har ikke lyst til å øke det så veldig mye mer heller. Er 94 cm rundt magen og vil et eller annet tidspunkt ønske å redusere det endel sammen med den totale fettprosenten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å komme med en liten update på hva jeg har fått ut av SS ila 6mnd.

(hvorav tot 1mnd uten trening pga ferie, skade og sykdom)

Start :

Høyde/Vekt 172cm 72kg > 81kg

Benk 45kg > 80kg

Press 30kg > 60kg

Bøy 60kg > 130kg

Mark 80kg > 140kg

Planen videre for min del etter SS :

Valget har fallt på Wendler`s 531 program, samt prøver å få inn 1dag med fotball ila uken(kondis).

Målet for resten av året er å fortsette å spise MASSE, å bli sterkere.

Har ein drøm om å løfte 100 i benken å Bøye 150 før året er slutt. :-)

Neste år skal det jobbes med å bli kvitt det overflødige flesket som jo var der fra før, + kommer av å spise så mye,

uten at det skal påvirke altfor mye på den hardt opparbeidde styrken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er forholdet Benkpress/Skulderpress for dere? Jeg har 5RM på omtrent 95 i benk, og 52,5 i press, og føler dette er veldig skjevt fordelt?

Tja, du har vel trent endel mer benk i starten?

jeg begynte direkte på Starting Strenght, helt uten å ha drevet noe form for styrketrening i forkant.

Når jeg var på 5x3 @ 75kg i benkpress , klarte jeg og 5x3 @ 57,5 i Press

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan er forholdet Benkpress/Skulderpress for dere? Jeg har 5RM på omtrent 95 i benk, og 52,5 i press, og føler dette er veldig skjevt fordelt?

Er et ganske vanlig forhold dette. Men Starting Strength er kanskje ikke det programmet man blir raskest sterkest på i benken, så derfor er det mange som får en relativt sterkere frontpress en benkpress etter Starting Strength. Akkurat det trenger jo ikke være noe ulempe da siden SS først og fremst skal bygge grunnstyrke for videre trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er forholdet Benkpress/Skulderpress for dere? Jeg har 5RM på omtrent 95 i benk, og 52,5 i press, og føler dette er veldig skjevt fordelt?

Jeg trener med 3x5x75kg i benk og 3x5x51 i press så langt med SS. Benken øker fortere enn pressen (som ikke er så rart..) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja vanvittig seig.. Må finne meg noen mindre vekter, 2,5 kg økning går ikke lenger:/

Har ikke lest alle Rippetoe sine anbefalinger her. Men generelt i styrkeløft så trenes press ofte med relativt lette vekter uten å nærme seg failure. Det kan derfor være en idé å heller deloade ofte og deloade såpass mye at det vil ta noen økter før du igjen prøver deg på samme vekter som du stagnerte på. Skal sies at jeg ikke legger dette fram som noe fasitsvar, men bare noe du kan prøve ut for å se hva som fungerer best for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Vært stille her på tråden en stund, tenkte å komme med et spørsmål.

Lurer på det med bruk av belte i knebøy. Har inntrykk av at Rippetoe er mer "liberal" med bruk av belte enn en del andre. Jeg har nesten aldri brukt belte før da jeg vil helst løfte uten utstyr og prøve å drøye uten belte så lenge jeg kan. Prøvde par reps med belte her om dagen, følte meg betydelig sterkere.

Hva synes dere om bruk av belte? Når bør man begynne gå over fra å løfte uten belte til å løfte med belte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg kan huske uten å ha SS:BBT foran meg, så sier Rip at beltet gjør at magemusklene trenes i større grad med belte enn uten fordi det gir musklene noe å presse imot. Jeg tror han anbefaler å bruke det hvis det hjelper.

Min egen oppfatning er at det bare er svake folk som diskuterer om de skal bruke belte. De som er sterke har testet det og tatt en avgjørelse. De fleste bruker det, og jeg ser ikke noe problem med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kjøper dere boka fra? Har alltid brukt eu-amazon, men der kostet den jo mye mer enn com-amazon. Og de sender vel ikke til Norge? Finnes det ingen norske nettbutikker som selger?

Jeg kjøpte fra -.com. Hvorfor skulle de ikke sende til Norge? Det er i såfall nytt for meg.

Jeg vil anbefale Practical Programming når du først er i gang, det er kanskje en bedre bok når man ikke er nybegynner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...