Gå til innhold

Mark Rippetoes Starting Strength


Ulvemannen

Anbefalte innlegg

Leser også om SS på http://www.kalibergym.no/bygg-grunnstyrke-med-riptoes-starting-strength/ , der har de lagt til dips og mage.

Hvor mange mndr bør man evt vente før man tester seg på 1RM? Er det dumt i heletatt kanskje.

Lastet ned SS-appen i itunes, genial sak. Her har du full oversikt over øktene, legger inn kg etc. Da foreslår den også oppvamingsøktene detaljert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Leser også om SS på http://www.kalibergym.no/bygg-grunnstyrke-med-riptoes-starting-strength/ , der har de lagt til dips og mage.

Hvor mange mndr bør man evt vente før man tester seg på 1RM? Er det dumt i heletatt kanskje.

Lastet ned SS-appen i itunes, genial sak. Her har du full oversikt over øktene, legger inn kg etc. Da foreslår den også oppvamingsøktene detaljert.

For det første; vær skeptisk til en gym der sjefen sitter inne.

For det andre; les boka. Ikke bare gir den deg info "rett fra kilden", men den svarer sannsynligvis på de fleste andre spørsmål du måtte ha også.

For det tredje; 1RM kan du teknisk sett prøve når tid du måtte ønske, men hvorfor? Hvis du legger på vekt hvert eneste sett slik at 5RM øker, så øker nødvendigvis 1RM også. Men, hvis du skal prøve å gå for en ekte 1RM, så kommer den til å ødelegge for 1-2 økter fremover, økter hvor du kunne blitt sterkere :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Ser jeg ikke kan følge dette lenger pga jobbsituasjon. Så går over til fullkropp 2/3 ganger i uka med baseløftene inkludert. Tenkte å gå fra 3x5 til 4x6 i knebøy. Markløft holde kanskje 1 gang i uka? bygge seg opp til en 2x5, eller 4x5?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 25. november 2015 at 0.12, okveine skrev:

Ganske ujevne tall der, burde bl.a. hatt betraktelig mer i bøy... men men. OK. 

187, da er du ca på min størrelse. Men 10 kg lettere. 

Og 10 kg på 3mnd er ikke urovekkende mye egentlig på en SS-diett.

Spørsmålet jeg vil at du skal spørre deg er; hva er målet? Hvis målet er å bli sterk, så ville jeg hatt en så liten periode som mulig med "diett". Nyere forskning kan tyde på at man mister mindre muskelmasse av raske og brutale dietter enn "slow and steady" forutsatt at de er satt opp riktig med makroer. Egen empiri heller også samme vei...

(Selvfølgelig, hvis målet er å være tynn og svak, men "se bra ut", så er det bare å begynne deffing 01.01.2016) :roflmao:

Spennende teori, og ganske logisk også ettersom kroppen tilpasser seg over tid :-)

Men hva er din erfaring i tiden etter dietten,da? Med tanke på stabilisering av vekt/kroppssammensetning? 

 

(Så først nå at dette var temmelig lenge siden du skrev... :-p)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, 02-snapper said:

Spennende teori, og ganske logisk også ettersom kroppen tilpasser seg over tid :-)

Men hva er din erfaring i tiden etter dietten,da? Med tanke på stabilisering av vekt/kroppssammensetning? 

 

(Så først nå at dette var temmelig lenge siden du skrev... :-p)

hehe, det går fint :) 

Jeg avsluttet diett ca 01.07.2015, og dro på 14 dager ferie. I løpet av de to ukene gikk jeg opp ca 2,5-3 kg (teknisk sett 4,5 da jeg gikk på vekten første dag tilbake i Norge, men den bikket ned igjen etter å ha fått tømt systemet for øl). Fra da og til i dag (dvs ca 8mnd) har jeg gått sakte opp ytterligere 3 kg, og stabilisert meg på en vekt ca 4 kg under utgangspunkt med kun minimal innsats for å kontrollere makroer. Jeg er sterkere (spesielt i benk og OHP), og noe bedre kroppskomposisjon. Har vært noen småskader og uheldige perioder underveis, men vil si det har vært et bra år B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, nyttig skrev:

Ser jeg ikke kan følge dette lenger pga jobbsituasjon. Så går over til fullkropp 2/3 ganger i uka med baseløftene inkludert. Tenkte å gå fra 3x5 til 4x6 i knebøy. Markløft holde kanskje 1 gang i uka? bygge seg opp til en 2x5, eller 4x5?

markløft 1 gang i uka er nok på SS. Da er gjerne intensiteten(% av 1RM) veldig høy og du klarer å legge på mer vekt for hver uke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, playfair90 skrev:

markløft 1 gang i uka er nok på SS. Da er gjerne intensiteten(% av 1RM) veldig høy og du klarer å legge på mer vekt for hver uke. 

Nå var det markløft på fullkropp jeg tenkte på, etter å ha avsluttet SS. Foreløpig går jeg for å bygge meg opp til 2x5 en gang i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 28.3.2016 at 13.23, nyttig skrev:

Nå var det markløft på fullkropp jeg tenkte på, etter å ha avsluttet SS. Foreløpig går jeg for å bygge meg opp til 2x5 en gang i uka.

Beklager. Men ja du kommer en lang vei på markløft 1 gang pr. uke med skikkelig intensitet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 25. mars 2016 at 6:02 PM, nyttig said:

Ser jeg ikke kan følge dette lenger pga jobbsituasjon. Så går over til fullkropp 2/3 ganger i uka med baseløftene inkludert. Tenkte å gå fra 3x5 til 4x6 i knebøy. Markløft holde kanskje 1 gang i uka? bygge seg opp til en 2x5, eller 4x5?

 

Det er fullt mulig å følge SS med to økter i uka istedenfor de vanlige tre. Du skriver fullkropp 2/3 ganger i uka - hvorfor ikke bare straight SS? Sånn sett er det ingen grunn til å forandre på sett/reps om endringen er én økt mindre i uka, om du allerede har god framgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Tronaldo skrev:

 

Det er fullt mulig å følge SS med to økter i uka istedenfor de vanlige tre. Du skriver fullkropp 2/3 ganger i uka - hvorfor ikke bare straight SS? Sånn sett er det ingen grunn til å forandre på sett/reps om endringen er én økt mindre i uka, om du allerede har god framgang.

Hei :) får ikke trent hver uke lenger. Så da blir det noe ujevn fremgang. Får kanskje 3 økter annenhver uke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg har nå denne uka kjørt programmet i 2 uker. Mest fokus på teknikk innledningsvis. Men skal begynne å øke jevnt nå. 

Knebøy: 3x5 x 30kg.
Markløft: 3x5 x 40kg.
Benkpress: 3x4 x 30kg.
Pendlay Rows: 3x5 x 30kg.
Press: 3x5 x 20kg.

Tar det basert på artikkelen om Starting Strength på fitnessbloggen.no. Kjørte tidligere på nybegynnerprogrammet på siden her og har gått opp litt, men har trent alene og slitet med kontinuiteten. Om meg: 24år, 187cm høy, 71kg. 

Hvor mye bruker dere på mat hver måned? Er klar over at det er snakk om å ete MYE mat.. Så spør av nysgjerrighet rett og slett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har begynt med SS (fra: http://fitnessbloggen.no/starting-strength/)

Lurer på om jeg kan trene pushups daglig i tillegg til SS? (med denne planen: http://www.100pushups.com/intermediate-training-plan/)

Tenker at trening på hviledagene ikke er optimalt, men så er det "bare" pushups jeg trener. Jeg trener med SS for å øke i vekt, om det er relevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...