Gå til innhold
Ulvemannen

Mark Rippetoes Starting Strength

Anbefalte innlegg

Hei. vurderer å starte på dette programmet.

Er en del overvektig, kan man da bruke dette programmet uten å måtte spise så mye?

Vil gjerne bli litt tynnere/ strammere/lavere fettprosent rundt om.

Har dere evt tips for andre treningsprogram jeg kan bruke for å få ned fettprosenten?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. vurderer å starte på dette programmet.

Er en del overvektig, kan man da bruke dette programmet uten å måtte spise så mye?

Vil gjerne bli litt tynnere/ strammere/lavere fettprosent rundt om.

Har dere evt tips for andre treningsprogram jeg kan bruke for å få ned fettprosenten?

Med en kroppsvekt på 80kg (fra den andre tråden) er du ikke "en del overvektig", du trenger bare å gjøre om fett til muskler. Les boka (seriøst, les boka), et mye og riktig, og tren hardt, så fikser dette seg selv.

Glemte jeg å si les boka?

Aurelius liker dette

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke om okveine sa det, men les boka. Selv om du skulle bestemme deg for et annet program enn SS, så kan du lære såpass mye fra boka at den er verdt innkjøpet uansett :)

Interbellum liker dette

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har starta på Texas Method nå. Startet først med det tradisjonelle oppsettet med volumdag på mandag, lettdag på onsdag og intensivdag på fredag.

Men volumdagen ble for lang, så jeg driver nå og prøver ut 4-dagers oppsettet fra pracitcal programming. Og det passer meg langt bedre :)

Noen som trener dette? Hvilke støtteøvelser trener dere på mandagene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

SS gjort riktig kan være veldig effektivt for overvektige for å gå ned i fettprosent og samtidig bli sterkere.

Her er resultatene etter et knapt år med recomp/kaloriunderskudd med SS og etterhvert et par HIIT-økter i uka for ei 165cm høy dame på 30 år:

Gått ned 21kg fra 95kg til 74kg

Knebøy fra halvbøy med stanga til 84kg for 5x5

Markløft 90kg for 1x5

Press 32kg for 5x5

Benkpress 59kg for 5x5

Mistet 28cm rundt livet

Her er hele posten for den som vil lese alt. Et lite utsnitt:

I explained my plan to him, lose enough weight to start running, then high reps and low weight because I didn’t want to get big and bulky. He asked me how that had worked for me in the past; He is not a particularly patient guy. He recommended a website and a book. He said buy the book, read it and do exactly what it says. He said if I had any questions, go the website and search around, and any question I could think of asking on this topic had been asked already and beaten to death in the forums.

He is a Starting Strength Coach, and he agreed to meet me at my gym. When I couldn’t squat down and stand back up, I tried to explain my hip was out, I needed to get adjusted, and maybe I wasn’t getting enough magnesium…. His matter of fact response somehow made things better. “You have two major issues, you are fat and you are weak”, he said. “We will get you strong first and everything else will work out.”

I was prepared to be exhausted every moment, to be in constant pain, and to be screamed at like I was in some boot camp. Of course, that was not the case. I learned the squat, press, deadlift and bench. I wanted to start dieting right away, sort of attack my issue from all sides. The coach said no, he said one thing at a time. Eat some more protein if you can, cut back a little on carbs, but your body needs the resources to recover and adapt. Pretty quickly I was able to squat to depth and start adding some weights, my stomach muscles and C-section scar would often ache from forcing them to work.

ceps, Big Kettle, Interbellum og 3 andre liker dette

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har dere noen forslag til hvor man kan få kjøpt boken? :)

Tittet litt rundt på eBay og Amazon fordi jeg ikke fant den i de vanlige boksjappene, men leveringstiden der var på 2+ uker og fraktkostnaden ble dyrere enn selve boken. Det var ikke så veldig fristende.

Aurelius liker dette

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Amazon.co.uk er som regel langt snillere for boksultne nordmenn enn Amazon.com, ikke koster det stort med post heller, prøv de! :)

Dace liker dette

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
*snip*

Ikke dumt forslag, takk!

Tror riktig nok jeg ville fjernet det igjen, siden forumet antakelig har retningslinjer mot slikt. :whistle:

Amazon.co.uk er som regel langt snillere for boksultne nordmenn enn Amazon.com, ikke koster det stort med post heller, prøv de! :)

Ah, tenkte ikke over at det kunne være forskjell på britisk og amerikansk Amazon. Skal sjekkes ut, takk! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hor lenge går folk på dette programmet? Årevis? Er det lurt å legge til sittende roing.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hvor lenge går folk på dette programmet? Årevis?

Du holder på til du staller. Så tar du en reset. Og kjører ny runde til du staller. Så finner du et nytt program.

Er det lurt å legge til sittende roing.

Nei.

Basert på den andre tråden der du skrev at du begynte fullkropp for 3mnd siden antar jeg at du fortsatt er begynner, og vil ikke ha behov for ekstra dill.

http://www.barbellmedicine.com/training/top-10-mistakes-people-following-starting-strength-make/

Aurelius liker dette

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Ville dere anbefalt Starting Strength for en som ønsker å gå saktere opp i vekt enn det som er "anbefalt" på dette programmet? Jeg sikter på en vektoppgang på 0,1 - 0,3kg i uken over en periode på 5-6 mnd. Ønsker å trene Starting Strength fordi jeg elsker baseøvelser, og vil bli sterk i disse øvelsene. Ikke noe hastverk med å bli grisesterk, og vil unngå å legge på meg mye fett (...forfengelige ungdommen nå til dags...).

Kan også legge til at jeg ikke anser meg selv som nybegynner. Trente Starting Strength en periode tidligere, og har nå trent x-size i 1,5 år. Arbeidssettene mine (5 rep) er på 120kg i bøy, 140kg i mark og 90kg i benken. Har et langsiktig mål om å ha 1RM på 200kg i bøy, 200kg+ i mark og 150kg i benk - kan starting strength være veien å gå?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har erfaringer med SS på kaloriunderskudd? Har spist som en hest og hatt utrolig bra fremgang de siste tre månedene, og tenker å fortsette med dette ut året, for så å legge meg i et kraftig kaloriunderskudd i to måneder fra nyttår (skal på sydenferie i påska). Hvordan skal jeg trene disse to månedene? Skal jeg fremdeles prøve å øke fra økt til økt, eller bare ligge der jeg er og fokusere på å vedlikeholde den muskelmassen jeg har?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har erfaringer med SS på kaloriunderskudd? Har spist som en hest og hatt utrolig bra fremgang de siste tre månedene, og tenker å fortsette med dette ut året, for så å legge meg i et kraftig kaloriunderskudd i to måneder fra nyttår (skal på sydenferie i påska). Hvordan skal jeg trene disse to månedene? Skal jeg fremdeles prøve å øke fra økt til økt, eller bare ligge der jeg er og fokusere på å vedlikeholde den muskelmassen jeg har?

Hva er dine nåværende løft? Hvor mye veier du? Definer "spist som en hest" og "kraftig underskudd" :) 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nåværende løft (3x5):

Benk: 82 kg

Mark: 120 kg

Press: 45 kg

Bøy: 80 kg

 

Veier 87 kg og er 187 cm høy. Teller ikke kalorier om dagen, men sørger for at jeg går i et solid overskudd hver dag. Har lagt på meg 10 kg på tre måneder. Antar at både kroppsvekten og løftene mine kommer til å øke videre frem til nyttår.

 

Etter det tenker jeg å legge meg på 2000 kcal i to måneder. Vet at dette er veldig lite, men alternativet er å starte deffinga på en tidligere dato, og jeg har så god fremgang for tiden at jeg helst vil fortsette med samme opplegget så lenge som mulig. Dessuten har jeg ikke lyst til å tenke kaloriunderskudd i jula.

Endret av RomfordPelé

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ganske ujevne tall der, burde bl.a. hatt betraktelig mer i bøy... men men. OK. 

187, da er du ca på min størrelse. Men 10 kg lettere. 

Og 10 kg på 3mnd er ikke urovekkende mye egentlig på en SS-diett.

Spørsmålet jeg vil at du skal spørre deg er; hva er målet? Hvis målet er å bli sterk, så ville jeg hatt en så liten periode som mulig med "diett". Nyere forskning kan tyde på at man mister mindre muskelmasse av raske og brutale dietter enn "slow and steady" forutsatt at de er satt opp riktig med makroer. Egen empiri heller også samme vei...

(Selvfølgelig, hvis målet er å være tynn og svak, men "se bra ut", så er det bare å begynne deffing 01.01.2016) :roflmao:

02-snapper liker dette

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bøyen er svak på grunn av en skade som holder meg tilbake.

Målet er å bli sterkest mulig før nyttår, og se best mulig ut når jeg skal på tur i mars. Etter det kommer jeg til å begynne å bygge igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


×

Viktig informasjon

Vi benytter cookies til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester. Les mer her