Gå til innhold

Mark Rippetoes Starting Strength


Ulvemannen

Anbefalte innlegg

Nå har Rip & Co laget en video med gamla over her. Digger henne :D Hvis ei 91 år gammel dame kan løfte vekter, så kan de aller fleste løfte vekter. Som SS-coach og lege Jonathon Sullivan sier: Alle som kan løfte vekter, bør løfte vekter.

Jeg tar med det siste foredraget av Sullivan her med det samme. Ikke den beste lydkvaliteten, men vel verdt å se. Heldigvis er det undertekster. For de som heller vil lese så er manuskriptet tilgjengelig her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 1 måned senere...
Et spørsmål: Trener dere 3 ganger i uken, eller har dere andre treningsøkter også?

SS legger opp tre økter i uken, det gir best resultat. Det går også an å kjøre med to økter i uken hvis det er vanskelig å få inn tre økter.

Og et annet spm: Kan man gjøre programmet med slike "stenger"? Treningssenteret jeg trener på har ikke så stort styrkerom, men har mange av disse stengene i ulike kg.

De stengene pleier å stoppe på 20kg, og det blir fort altfor lite vekt. Skal du trene med vekstang så trenger du skikkelig stang og stativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

SS legger opp tre økter i uken, det gir best resultat. Det går også an å kjøre med to økter i uken hvis det er vanskelig å få inn tre økter.

De stengene pleier å stoppe på 20kg, og det blir fort altfor lite vekt. Skal du trene med vekstang så trenger du skikkelig stang og stativ.

Men det går an å bruke de? F.eks i starten må jeg få inn teknikk osv og jeg vil ikke starte altfor tungt mtp eventuelle skader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De stengene pleier å stoppe på 20kg, og det blir fort altfor lite vekt. Skal du trene med vekstang så trenger du skikkelig stang og stativ.

Men det går an å bruke de? F.eks i starten må jeg få inn teknikk osv og jeg vil ikke starte altfor tungt mtp eventuelle skader.

Det kan til nød fungere i knebøy og benkpress, men i markløft vil du være avhengig av å få stanga skikkelig opp fra bakken og i riktig høyde, og det får du ikke med slike stenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdig med historiens første SS-økt!

Hvor lang tid bruker dere normalt på en økt?

I starten brukte jeg vel knapt en halvtime, så ,etterhvert som øktene ble tyngre og behovet for lengre pauser gjorde seg gjeldende, krøp tiden oppover mot halvannen time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har masse energi og skulle gjerne trent 4 ganger i uken. Forslag til hva jeg kan legge inn på den ekstra dagen? Tenkte kanskje kjernekmuskulatur og noe cardio kunne vært greit? Altså trene SS mandag, onsdag og fredag, så en ekstra økt på lørdag.

Etter tre uker med ML, KB og BP er jeg nå på følgende:

Kroppsvekt: 73 (opp 3 ish)

Markløft: 80kg 5x5 (opp 10)

Knebøy: 65kg 5x5 (opp 15 :shy:)

Benkpress: 65kg 5x5 (opp 5)

Ser frem til å få kjøtt på beina haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har masse energi og skulle gjerne trent 4 ganger i uken. Forslag til hva jeg kan legge inn på den ekstra dagen? Tenkte kanskje kjernekmuskulatur og noe cardio kunne vært greit? Altså trene SS mandag, onsdag og fredag, så en ekstra økt på lørdag.

Etter tre uker med ML, KB og BP er jeg nå på følgende:

Kroppsvekt: 73 (opp 3 ish)

Markløft: 80kg 5x5 (opp 10)

Knebøy: 65kg 5x5 (opp 15 :shy:)

Benkpress: 65kg 5x5 (opp 5)

Ser frem til å få kjøtt på beina haha

Det anbefales i grunn å ikke legge til noe særlig eller i det hele tatt når man kjører SS, da det fort blir krevende å gjennomføre programmet etter boka. Om du vil kjøre litt ekstra armtrening så er ikke det noe problem så lenge du ikke dreper armene dine. En HIIT-økt i uka kan ha overføringsverdi til styrketrening, spesielt når du blir mer viderekommen.

BTW: Ikkeno press? ;)

Denne er verdt å lese: http://barbellmedicine.com/2013/07/27/top-10-mistakes-people-following-starting-strength-make/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det anbefales i grunn å ikke legge til noe særlig eller i det hele tatt når man kjører SS, da det fort blir krevende å gjennomføre programmet etter boka. Om du vil kjøre litt ekstra armtrening så er ikke det noe problem så lenge du ikke dreper armene dine. En HIIT-økt i uka kan ha overføringsverdi til styrketrening, spesielt når du blir mer viderekommen.

BTW: Ikkeno press? ;)

Denne er verdt å lese: http://barbellmedicine.com/2013/07/27/top-10-mistakes-people-following-starting-strength-make/

Txh 4 tipz, skal unngå å innkorporere for mye bullshit i øktene, følger programmet slavisk og ser hvor det tar meg istedenfor (y) Har tatt skulderpress med manualer og der går 3x8 med 20kg, men vet ikke hva jeg tar med stang og 3x5 enda. Begynner med SS neste uke da jeg først fikk vite om og begynte å lese om det i går, og vil jo helst starte programmet på en mandag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rip sier selv at programmet består av 6 øvelser (baseløftene + chins + rygghev), men siden han vet at du kommer til å gjøre bicepcurls uansett så er det egentlig 7 øvelser ;) Kjør på!

Kommer til å gjøre curls i knebøy-racket faktisk! best der :roflmao: tja starter med baseløftene og får til de skikkelig, og nå er jaggu en pdf fil av boken på plass og. Sweet! Ser frem til en sterk og aktiv fritid :happy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Bytte pendley row med liggende latsroing. Livsfarlig? ;) Ser for meg at det kun er kjernen som blir mindre belastet

Pendlay rows er ikke i programmet. Power cleans er.

edit

Rip sier:

Usually, people just feel intimidated by anything that resembles a technical exercise and just would rather not do them. This is just being a pussy, and sets a bad precedent for the management of both training and life.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Har følgt denne: http://fitnessbloggen.no/starting-strength/. Der er pendlay rows med.

Jo da. Mange som endrer SS. Og spesielt den endringen som er gjort her; power clean -> roing. Det står i artikkelen at:

De som kjenner til Starting Strength fra før legger merke til at Power Cleans er byttet ut med Pendlayroing. Dette er en vanlig modifikasjon av splitten, da Power Cleans er mer teknisk krevende og har større skaderisiko

Jeg er bare delvis enig. Mer teknisk krevende; ja. Men hvis man har vett nok til å begynne med lav vekt, er det minimal skaderisiko også på PC. Quoten fra forrige post står 8-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...