Gå til innhold

ang oppgang i vekt når man driver å kutter ned på kcal,litt hjelp?


Anbefalte innlegg

Den artikkelen er faktisk veldig bra, selv om "whoosh-effekten" som den så vitenskapelig kalles bare er en hypotese :-D. Den går i korte trekk ut på at på en kaloristrikt diett vil kroppen bli stresset og utskille kortisol som gjør at man holder på vann; jo mer kaloristrikt, jo mer kortisol og vannretensjon. Vannet kamuflerer vekttapet, og man kan oppleve å stå stille lenge på "platåer" før man får plutselig får vekt-nedgang typisk etter et større måltid enn man er vant til. Jeg fant endel trøst i denne teorien da jeg leste den for første gang :-D
Åja,ja har lest en del om det selv..men jeg har prøvd slike triks for å få vekk vann osv osv..men trur ikke det virker som det er tilfelle hos meg da..pluss at jeg opplever aldri å gå ned i vekt etter et større måltid...jeg går bare opp med en gang jeg spiser noe mer enn planlagt..er typen som kan gå opp 5-10 kg noen ganger etter en helg med litt mye kos for eksempel...noe som er grunnen til at jeg å og si nesten aldri koser meg spesielt mer..d er ytterst lite i helgene også for tiden,enda kan jeg risikere å gå opp ved for eksempel bare en is eller noe ekstra middag...reagerer veldig på salt...men jeg blir jo usikker nå da når du sier dette med kortisol..for jeg velger å legge meg veldig lavt på kcal nå igjen,...men så blir jeg skeptisk på om det er lurt...mens andrei denne tråden sier ,når jeg for eksempel sier at jeg ikke greier å ligge så lavt spesielt lenge...at nei da får jeg heller ikke til å ned i vekt....hehe...altså jeg aner jo ikke hva jeg skal gjøre....jo flere svar her inne jo mindre vet jeg hva jeg skal gjøre:P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har jeg ivertfall de to siste ukene gått ned 2,5 kg,så noe må ha skjedd her...jeg tror at kortisolnivået mitt var skyhøyt,mest fordi jeg gikk rundt å var stressa om jeg spiste nok,spiser jeg lite nok for å gå ned osv...og generellt stressa...har jobba mye med det...føler meg mer sikker på at 1900 kcal passer fint for meg akkurat nå og har egentlig bare gått på autopilot ..og vips...ned 2,5 og et par cm på målebåndet...så ja..tydeligvis funker det nå:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ivertfall de to siste ukene gått ned 2,5 kg,så noe må ha skjedd her...jeg tror at kortisolnivået mitt var skyhøyt,mest fordi jeg gikk rundt å var stressa om jeg spiste nok,spiser jeg lite nok for å gå ned osv...og generellt stressa...har jobba mye med det...føler meg mer sikker på at 1900 kcal passer fint for meg akkurat nå og har egentlig bare gått på autopilot ..og vips...ned 2,5 og et par cm på målebåndet...så ja..tydeligvis funker det nå:D

Så bra!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra!!
Ja:D Håper bare ikke at alt stopper opp nå fordi jeg skryter over at vekta går ned,hehe:LOL:Det hadde vært typisk;) Men jeg har nok vært en del lavere enn 1900 også noen dager og jeg vet ikke om det er så smart men,ting funker tydeligvis nå så jeg er ikke noe bekymra akkurat:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja:D Håper bare ikke at alt stopper opp nå fordi jeg skryter over at vekta går ned,hehe:LOL:Det hadde vært typisk;) Men jeg har nok vært en del lavere enn 1900 også noen dager og jeg vet ikke om det er så smart men,ting funker tydeligvis nå så jeg er ikke noe bekymra akkurat:)

At du plutselig gikk ned kan jo skyldes at du var på et platå? Og at du har gjort det riktige, selv om du var i tvil. Stod selv stille nå i to uker før BAM, og så var jeg plutselig en kilo lettere. Ting ordner seg, tar bare litt tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du plutselig gikk ned kan jo skyldes at du var på et platå? Og at du har gjort det riktige, selv om du var i tvil. Stod selv stille nå i to uker før BAM, og så var jeg plutselig en kilo lettere. Ting ordner seg, tar bare litt tid :)
Platå som har vart i 6 mndr pga at jeg har spist mer enn nå :p Neida,jeg har kuttet mye kcal,har nok ligget litt høyt:) I mitt tilfelle var det ikke platå tror jeg da..bare stress,kortisol problemer og for mye mat fordi jeg følte meg utslitt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Har hatt samme problemet, lavt kaloriinntak men ikke gått ned i vekt. Har ikke lest alle svarene du har fått, så vet ikke om noen har foreslått intervalltrening? Det har ihvertfall hjulpet på meg! 2-3 ganger i uken i tillegg til vekttrening som jeg trener 5-6 dager i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...