Gå til innhold

ang oppgang i vekt når man driver å kutter ned på kcal,litt hjelp?


Anbefalte innlegg

Jeg var der du var og er det vel tildels enda. iflg energi ut vs kcal inn burde jeg gått ned 0,5 kg i uken. men d skjer ikke. var hos ernæringsfysiol og fikk beskjed om å spise 2000 kcal på treningsdager og 1700/1800 ellers. Og ang d md at vekta stangerer;så var d bare sånn...dess lengre en hadde slanket seg dess mer ville kroppen bremse. varierer vekten din mye fra dag til dag? Min kan variere md så mye som 7-8 kg fra f.eks mandagsmorgen til torsdagsmorgen. D mente ernæringsfysiologen å var normalt. Dvs d er mye en ikke vet om kroppens prosesser mente hun. konklusjonen jeg fikk var altså noe så traurig som at slik er det..:-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er 1,67 selv, veide 63 Kg og fikk en profesjonell til å hjelpe meg med kostoppsett og den begynte på 1500 Kcal treningsdager og 13kcal treningsfri dager. Trente 4 dager styrke og begynte med 3 dager morgencardio, har også en jobb hvor jeg går mye til tider. Litt sliten i begynnelsen men gikk over ettersom kroppen omstilte og psyken min kom seg.

Poenget er ihvertfall at du faktisk kanskje må så langt ned for å fortsette, og det er tungt, og kanskje du hadde feil fordeling av karb, fett og proteiner. Merker om jeg går for lavt på karb trengs det en spisedag etter en uke ellers raider jeg skapet! Måtte selv få litt ekstra hjelp, har endel kunnskaper selv men fordelingen kan ha litt å si og hvor ofte spisedag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var der du var og er det vel tildels enda. iflg energi ut vs kcal inn burde jeg gått ned 0,5 kg i uken. men d skjer ikke. var hos ernæringsfysiol og fikk beskjed om å spise 2000 kcal på treningsdager og 1700/1800 ellers. Og ang d md at vekta stangerer;så var d bare sånn...dess lengre en hadde slanket seg dess mer ville kroppen bremse. varierer vekten din mye fra dag til dag? Min kan variere md så mye som 7-8 kg fra f.eks mandagsmorgen til torsdagsmorgen. D mente ernæringsfysiologen å var normalt. Dvs d er mye en ikke vet om kroppens prosesser mente hun. konklusjonen jeg fikk var altså noe så traurig som at slik er det..:-\

Problemet med den tankegangen er at man går utifra at inntak og uttak er uavhengige variabler, noe det ikke er. En justering der vil påvirke den andre og vice versa. Så å spise - 500 x 7 = 3500 kcal = vektnedgang på 0,5kg er ikke reelt. Dette er bare en forenkling som også noen ernæringsfysiologer ikke ser ut til å tenke over (FY). De fleste tar utgangspunkt i at vekttapet er utelukkende fettmasse uten å tenke over at kroppen overhodet ikke bryr seg om estetikk og da gir faen at du vil beholde muskelmasse og ned i fettmasse, den foretrekker blant annet kroppseget protein som substrat for å nydanne sukker. Heldigvis skjønner den også fort at dette ikke er spesielt bærekraftig over tid (1,75g kroppsprotein = 1 gram glukose) og vil over lengre tid/underskudd stadig bruke mer fett som substrat. Ved å bruke fett som energi (beta-oksidasjon) dannes biprodukter ( ketoner - hovedsakelig 3-oksobutanoat vi bruker) kan brukes av store deler perifert vev. For øvrig så er det en av teoriene bak å være i ketose i og med at avfallstoffet aceton kvitter seg via pusten og en av teoriene er at vi kvitter oss med noe energi derifra.Andre faktorer er glykogenlager & væsketap, innhold i tarm-kanalen etc som kan påvirke vekten fra dag til dag.

Jo lengre du er i energiunderskudd jo lengre vil kroppen tilpasse seg for å bli mest mulig effektiv ved lavest mulig energi-kostnad. Her vil blant annet basal-bruket for celler falle i og med at stoffskiftehormonet T4 (inaktivt) blir lavere takket være lavere leptinivå. (revers-T3) --> inaktivt --> lavere oksygenbruk for celler. Enten du vil eller ikke vil det sende ut signaler for at din indirekte aktivitet/fikling blir nedjustert og som en konsekvens går de fleste rundt, er trøtte og skjønner ikke hvorfor vekten står stille og tenker at "nå må jeg kutte ut enda mere kalorier" når det burde ha vært motsatt.

Til slutt; en matvare er aldri homogent; en kyllingfile eller kornblanding er tatt utgangspunkt i et gjennomsnitt-verdi. Om man ikke måler innholdet korn for korn så vil det reelle energiinnholdet variere. Så å telle det minste kalori er noe en bør være noenlunde forsiktig med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Metal_Barbie, tråden er "ødelagt" når du selv velger at den skal være det. Du oppretter en tråd med et ønske om hjelp, og det er hjelp du blir tildelt. Dersom du ikke aksepterer de svarene du får, er det ingen grunn til å stille spørsmålet fra starten av.

Jeg forstår at du ikke ønsker å oppsøke profesjonell hjelp, likevel råder jeg, og de fleste andre her inne, deg til å gjøre det likevel. Ja, du har mye kunnskap, det tviler jeg heller ikke på, men det er lett å se seg blind på seg selv. Noen ganger er det verdt å la andre ta over kontrollen, og det vil ikke være som om du legger alt du har i noen andres hender. Du vil ha muligheten til å bidra, komme med egne erfaringer og sammen med den profesjonelle finne en løsning på dine problemer. Hva har du å tape?

Jeg tror du misforstår,jeg aksepterer svarene jeg,dette handler ikke om det overhodet.Nå er ikke grunnen ar jeg ikke vil ha hjelp fra en annen,men slikt koster en del penger ,som jeg prøvde å si før,noe som dessverre blir utelukkende pr i dag.Jeg hat ikke påstått noe spesielt om å ha så voldsomt med kunnskap og at det er grunn til at jeg ikke vil ha hjelp av andre,ellers ville jeg jo ikke spurt her inne. Alt her har blitt blåst ut av proporsjoner pga enkelte andre kommentarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo lavere enn din hvileforbrenning? Var d en lege som rådet deg til å ligge så lavt?

Nei profesjonell coach, som har fått flere utøvere til pallen, samt seg selv så hun vet hva hun gjør. Dette var ingen langvarig diett men for å gå ned 2-4kg ca, så over lengere tid er dette bunnen hva en kan gå på hva som er sunt, men ned til 1500 på hviledager kanskje kan hjelpe for å sette fart på ting, siden hun har prøvd forskjellige kcalnivåer høyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med den tankegangen er at man går utifra at inntak og uttak er uavhengige variabler, noe det ikke er. En justering der vil påvirke den andre og vice versa. Så å spise - 500 x 7 = 3500 kcal = vektnedgang på 0,5kg er ikke reelt. Dette er bare en forenkling som også noen ernæringsfysiologer ikke ser ut til å tenke over (FY). De fleste tar utgangspunkt i at vekttapet er utelukkende fettmasse uten å tenke over at kroppen overhodet ikke bryr seg om estetikk og da gir faen at du vil beholde muskelmasse og ned i fettmasse, den foretrekker blant annet kroppseget protein som substrat for å nydanne sukker. Heldigvis skjønner den også fort at dette ikke er spesielt bærekraftig over tid (1,75g kroppsprotein = 1 gram glukose) og vil over lengre tid/underskudd stadig bruke mer fett som substrat. Ved å bruke fett som energi (beta-oksidasjon) dannes biprodukter ( ketoner - hovedsakelig 3-oksobutanoat vi bruker) kan brukes av store deler perifert vev. For øvrig så er det en av teoriene bak å være i ketose i og med at avfallstoffet aceton kvitter seg via pusten og en av teoriene er at vi kvitter oss med noe energi derifra.Andre faktorer er glykogenlager & væsketap, innhold i tarm-kanalen etc som kan påvirke vekten fra dag til dag.

Jo lengre du er i energiunderskudd jo lengre vil kroppen tilpasse seg for å bli mest mulig effektiv ved lavest mulig energi-kostnad. Her vil blant annet basal-bruket for celler falle i og med at stoffskiftehormonet T4 (inaktivt) blir lavere takket være lavere leptinivå. (revers-T3) --> inaktivt --> lavere oksygenbruk for celler. Enten du vil eller ikke vil det sende ut signaler for at din indirekte aktivitet/fikling blir nedjustert og som en konsekvens går de fleste rundt, er trøtte og skjønner ikke hvorfor vekten står stille og tenker at "nå må jeg kutte ut enda mere kalorier" når det burde ha vært motsatt.

Til slutt; en matvare er aldri homogent; en kyllingfile eller kornblanding er tatt utgangspunkt i et gjennomsnitt-verdi. Om man ikke måler innholdet korn for korn så vil det reelle energiinnholdet variere. Så å telle det minste kalori er noe en bør være noenlunde forsiktig med.

Off Topic; jeeeezzez, vil ikke kjøre et kostholdskurs neste gang du er i Grenland :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man virkelig begynne å passe på at man ikke svarer samme person i to ulike tråder her inne? Det er førøvrig nesten umulig ikke å forfølge deg, du har et utall tråder om akkurat det samme. Du har fått så vanvittig mange gode svar så vanvittig mange ganger, og når det tydeligvis ikke fungerer det du gjør, da er du nødt til å tenke utenfor boksen. Du veier 40kg mer enn meg på samme høyde og spiser (i følge deg selv) færre kalorier enn meg, og vi har begge svært aktive dager. Med mindre du fusjonerer energi så spiser du mer enn du tror eller beveger deg mindre enn du tror. Her er det selvsagt mange variabler inne, men dette er så komplekse områder at du trenger en dyktig ernæringsfysiolog til å undersøke det.

Nei ,du også misforstår det hele.Hadde ikke reagert om det var du som svarte i en tråd og en annen med forskjellig emne. Nå gjaldt dette noe du tydeligvis ikke har fått med deg da,så nei jeg mener ikke at man ikke kan svare samme person i flere tråder altså. Ellers takk for info,jeg er fult klar over de andre tingene du skriver,jeg hsdde jo ikke slanka og slitt livet av meg om jeg var 40 kg lettere,så tudrn takk for den fine påminnelsen,nå føler jeg meg såååå mye bedre og får jo ikke lyst til å bare gi opp hele dritten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janeee: Jeg hadde muligheten sammen med Skien kommune ved behov å holde foredrag hos frisklivesentralen rundt ernæring, det har ikke latt seg gjøre tidligere i og med at jeg har bodd i Oslo de siste årene. Men tror jeg skal kontakte dem denne sommeren og høre i og med at jeg er hjemme nå. Så kanskje noe skjer. :)

Åh stilig :) Hyl ut så satser jeg på at jeg har fri, myyye igjen å lære!:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei profesjonell coach, som har fått flere utøvere til pallen, samt seg selv så hun vet hva hun gjør. Dette var ingen langvarig diett men for å gå ned 2-4kg ca, så over lengere tid er dette bunnen hva en kan gå på hva som er sunt, men ned til 1500 på hviledager kanskje kan hjelpe for å sette fart på ting, siden hun har prøvd forskjellige kcalnivåer høyere.

jeg har ligger på 14-1500 lenge tidligere og jeg gikk jo ned mye i vekt før det også på et mye høyere kcalbivå...etter laasng tid..sikkert et år nesten så klarte jeg ikke mer,ble ødelagt av å ligge så lavt og det gikk utover både jobb og familie ,så ble syklusen helt crazy og til tider ikke tilstedte...så lavt tør jeg ikke gå igjen rett og slett...ig det siste året her nå gikk jeg ned ca null eller 0,3 gram hver uke...og ja jeg teller kcal nøye ,drikker masse vann og trener beinhardt..så at dette funker og er fakta og at alle går ned i vekt på lavt inntak er ikke alltid sant altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har ligger på 14-1500 lenge tidligere og jeg gikk jo ned mye i vekt før det også på et mye høyere kcalbivå...etter laasng tid..sikkert et år nesten så klarte jeg ikke mer,ble ødelagt av å ligge så lavt og det gikk utover både jobb og familie ,så ble syklusen helt crazy og til tider ikke tilstedte...så lavt tør jeg ikke gå igjen rett og slett...ig det siste året her nå gikk jeg ned ca null eller 0,3 gram hver uke...og ja jeg teller kcal nøye ,drikker masse vann og trener beinhardt..så at dette funker og er fakta og at alle går ned i vekt på lavt inntak er ikke alltid sant altså.

Kan være etter så mye slanking og mye underskudd, føler kroppen den har blitt herja med og litt ødelagt forbrennning, som gjør at beregningene dine på den ikke stemmer. Litt dårlig skrevet men du skjønner hva jeg mener? Men hva svaret er og hva du må gjøre vet jeg ikke helt. men det er noen billigere løsninger på online coach, f.eks Gympartner. ikke prøvd de selv men andre har vært fornøyde som jeg har hørt. prøvd noe sånt for å få trenden til å snu og fortsette selv? For du har jo klart mye selv, men hadde det vært lett for alle hadde det ikke vært behov for så mye type "slankehjelp" (Grete Roede osv) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er FYSIOLOGISK umulig å ikke gå ned på et underskudd. Klart det er mye som kan ødelegge, som foreksempel stress, som det virker som om du har mye av.

Kan være mye av dette ja, opplevd det selv! Og lite søvn..

Opplevde selv i en periode at vekta stod stille, målebåndene forandret seg ikke men så tydelig forskjell på bilder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, her var det dårlig stemning :huh:. Det jeg tenkte med en gang jeg leste ditt første innlegg var at du kanskje egentlig lå i overskudd mens du trodde du lå i vedlikehold og at du nå når du ligger i underskudd utligner tidligere overskudd hvilket medfører at vekten står i ro. Dette har skjedd meg før da min kropp kan ta både 1 og 2 mnd før den merker at den ligger i overskudd og reagerer med å gå opp i vekt. Hvis dette er tilfeller er i hvertfall den gode nyheten at du bare kan fortsette som du gjør og at vekten vil slippe taket til slutt :).

Kan ikke dy meg :p:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være etter så mye slanking og mye underskudd, føler kroppen den har blitt herja med og litt ødelagt forbrennning, som gjør at beregningene dine på den ikke stemmer. Litt dårlig skrevet men du skjønner hva jeg mener? Men hva svaret er og hva du må gjøre vet jeg ikke helt. men det er noen billigere løsninger på online coach, f.eks Gympartner. ikke prøvd de selv men andre har vært fornøyde som jeg har hørt. prøvd noe sånt for å få trenden til å snu og fortsette selv? For du har jo klart mye selv, men hadde det vært lett for alle hadde det ikke vært behov for så mye type "slankehjelp" (Grete Roede osv) :)

Joda,jeg vet det,men jeg vil ikke at det skal være slik,Hehe..jeg får se,noe som ikke koster skjorta er selvfølgelig en mulighetJeg må vel bare innse at jeg må spise enda mindre kcal enn nå så jeg skal ivertfsll midlertidig mens jeg ser litt etter alternativer til annen hjelp bare kutte enda 200 kcsl å se an enda en stund.

Nei du sier noe..men noen ganger virker det så enkelt for mange,inkludert jeg syntes det var enkelt å slanke meg flr jeg fikk barn f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være mye av dette ja, opplevd det selv! Og lite søvn..

Opplevde selv i en periode at vekta stod stille, målebåndene forandret seg ikke men så tydelig forskjell på bilder..

Jeg ser forskjell på bilder og føler meg bedre men vekt og målebånd beg to differ liksomEller tja..en cm på 6 mnr inn på mål...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...