Gå til innhold

Hvor mye vann er mest optimalt å få i seg hver dag?


Cala_

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvor mye vann du trenger avhenger av mye forskjellig, og et universelt optimalt inntak finnes ikke. En grei regel er å drikke når du er tørst, til du ikke er tørst lenger og litt til. Å alltid ha en drikkeflaske tilgjengelig fungerer bra for meg, så kan du ta en slurk en gang i blant. Farge på urin kan være en indikator på at du har drukket nok, men det er ikke sikkert at det er så enkelt allikevel (Urine color, osmolality and specif... [J Sports Med Phys Fitness. 1999] - PubMed - NCBI).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil jo også avhenge en god del av hvor mye væske du får i deg fra maten, hvor mye annen væske du drikker (brus, kaffe, te etc), om du er frisk/syk og hvor mye aktivitet du er i i løpet av dagen. Så nei, det går ikke an å si at "alle skal drikke 1,534783 liter vann hver dag".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det går vel også helt ann på hva mat man spiser, noe mat krever mer veske e.c.t. noe er vanndrivende. og om du går på noe kosttilskudd? bl.a. Kreatin krever jo en god del ekstra vanninntak, det samme gjør pre-workout / "fettforbrennere" som inneholder mye koffein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det går greit med en mini-avsporing: Jeg drikker fun light saft til måltider og sånn (vann ellers, men blir veldig lett kvalm av vann alene) så lurer jeg på om kroppen tar det opp som "vann" selvom det er bittelitt saft i? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er mange som sliter med å få i seg nok væske. Ville vel egentlig annbefale alle om å ha en drikkeflaske i nærheten å ta seg en slurk i ny og ne :3

Jeg tror derimot mange får i seg unødigvendig mye vann. Med mindre man opplever konkrete symptomer på dehydrering kan en anta at man har velfungerende tørstekänsla som fremmer en kropp som drikker når den har behov for væske..

Lyle McDonalds mål er forresten lys urinering 5 ganger i løpet av en dag, om jeg husker rett.

For all del, kroppen tar neppe noen skade av én liter for mye, i like liten grad som den tar skade av overflødige mengder protein inntatt gjennom proteinpulver..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror derimot mange får i seg unødigvendig mye vann. Med mindre man opplever konkrete symptomer på dehydrering kan en anta at man har velfungerende tørstekänsla som fremmer en kropp som drikker når den har behov for væske..

Lyle McDonalds mål er forresten lys urinering 5 ganger i løpet av en dag, om jeg husker rett.

For all del, kroppen tar neppe noen skade av én liter for mye, i like liten grad som den tar skade av overflødige mengder protein inntatt gjennom proteinpulver..

Ahh, jeg bare sliter med mye hodepine når jeg drikker for lite væske selv. Går på kreatin, og prøver å drikke en 3-4 liter om dagen, men får jeg i meg 2 eller mindre kan jeg bli kvalm og få hodepine :-/ men kan godt være jeg enten drikker for lite, eller altfor mye altså :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drekkka massssssssssssssssssssse :) bruker å få i meg omtrent 1l til hvert måltid.

Bare bra å drekka mye vann, rense nyrene (sies det)..

Dette er bare noe jeg har hørt men logisk når man tenker hvor mye H2O kroppen inneholder. Får du i deg 1l for lite vann mister du 10% av yteevne..Så kan man spekulere hva som er 1l for lite for deg x) Sikreste er å drekka som FAEN :)

Edit "Mister du 1 % vann, mister du 10 % yteevne."..Men må finne kilde først :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...