Jump to content
Gladlaks1

Sliter med å få kontakt med skulderbladene i ryggøvelser.

Recommended Posts

Jeg har en naturlig sterkere muskulatur i øvre trapezius og har derfor utrolig vanskelig for å få god kontakt med nedre del av ryggen og trekke skulderbladene godt sammen i ryggøvelser. Dette skjer som oftest når jeg begynner å bli sliten og at jeg merker trapezius på en måte "tar over". Noen som har noen tips til hvordan jeg kan fikse problemet og "koble ut" trapezius samtidig som jeg får mer kontakt med skulderbladene?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Kjører som regel foroverbøyd roing med vanlig skulderbreddes grep eller t-bar roing. til dels også kabelroing med smalt grep. er særlig på foroverbøyd roing jeg sliter med å få god kontakt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

samme problem her.. stang roing gir meg ingen ting:( har prøvd å "vinkle" meg annerledes, endre grep osv osv.. Eneste jeg ender opp med er å kjenne det kun i den høyre vingen.(?!) Lurer på om jeg er skeiv:confused:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Et kjapt tilleggspørsmål fra ei som sliter med det samme.. Hvilket grep anbefales på stående roing? Supinert eller pronert? Har hittil kun kjørt med pronert grep...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ville iallefall ikke kjørt mer T-bar om det er sterk trapezius som er problemet. Chins med smalt supinert grep mens man lener seg godt bakover på toppen gir meg bra trykk langt nede iallefall.

Ellers er vel foroverbøyd roing med supinert grep også en god øvelse for nedre del av lats, det samme er nedtrekk med supinert grep. Men jeg synes det generelt er ganske forskjellig hvor folk kjenner det, det trenges både fysisk og mental jobbing med øvelsen for å trykke den inn på riktig sted.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Det er veldig mange som aktivt bruker Traps mer enn lats i foroverbøyd roing fordi de ikke bøyer seg langt nok fremover. Gå ned i vekt, bøy det mer fremover, skulderne ned og bak sånn som i benkpress og fokuser på å trekke med latsa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ville iallefall ikke kjørt mer T-bar om det er sterk trapezius som er problemet. Chins med smalt supinert grep mens man lener seg godt bakover på toppen gir meg bra trykk langt nede iallefall.

Ellers er vel foroverbøyd roing med supinert grep også en god øvelse for nedre del av lats, det samme er nedtrekk med supinert grep. Men jeg synes det generelt er ganske forskjellig hvor folk kjenner det, det trenges både fysisk og mental jobbing med øvelsen for å trykke den inn på riktig sted.

Takk for gode tips, skal prøve meg litt fram med ulike øvelser og grep. Hva er hensikten med supinert fremfor pronert grep?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Høres kjent ut:) Jeg bruker sittende roapparat for å få koble ut Trapezius. Funker for meg, selv om det ikke ser så tøft ut som stangroing:cool:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Høres kjent ut:) Jeg bruker sittende roapparat for å få koble ut Trapezius. Funker for meg, selv om det ikke ser så tøft ut som stangroing:cool:

Hvem bryr seg om det ikke ser like tøft ut hvis det funker for deg? ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har samme problemet. Føler jeg kjører roingen skjevt. Føler jeg kjenner det mer på venstre skulderblad. Jeg kjører med overhånds grev. Av å til går det tåli greit. Men føler (og syns det er tykkere ryggmuskler på venstre side  Utrolig frustrende. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...