Jump to content
Spotty

Tips om kosthold

Recommended Posts

Jeg har trent masse og har en rimelig bra styrke men har ikke passet på hva jeg spiser og får i meg.

tenkte nå å prøve å få ett litt bedre kosthold sånn jeg ser det blir forandringer.

Så lure på om dere kjære medlemmer på fitnessbloggen har noen enkle tips til meg.

gjerne komme med oppskrifter for vær dag i uken :)

har lest masse på nettet men blir ikke helt klok på alt av den forskjellige maten :p

jeg er 23 år, 172 cm og har en vekt på 77 kg om det spiller noen rolle :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Det er enklere å komme med tips hvis du skriver litt om hvordan kostholdet ditt har vært til nå og hvilke matvarer du liker? Også hva som er målet ditt:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kylling, hvit fisk, laks/(faen hva heter den andre rosa fisken igjen?) eller karbonadedeig med grønnsaker og forskjellige variasjoner. Omelett og salater f. eks. kan man bruke med tingene ovenfor i.

Share this post


Link to post
Share on other sites

jeg spiser som regel det jeg har lyst på, helt "normal kost" i de fleste hjem som ikke har trening som fokus ;P men jeg liker som regel det meste, og liker å prøve noe nytt :)

Målet mitt? Bli fit og markert :p

Har normal kroppsfasong om det spiller noen rolle :p

Takk for svar sindyeah :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
wombat: uer? :p

Nææ.. Ørret kanskje? Husker faen ikke :p

Jaaa og du kan ovnsbake ting i sånn ildfast form, det kan gi en piff når man blir lei også!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Nææ.. Ørret kanskje? Husker faen ikke :p

Jaaa og du kan ovnsbake ting i sånn ildfast form, det kan gi en piff når man blir lei også!

ørret kanskje ja :p

det hørtes deilig ut :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg velger heller den "umagre" vanilje kesamen, fordi jeg ikke syns den magre har nok vaniljesmak. Den inneholder litt mer fett, men det fettet sparer jeg da heller inn andre steder.

Tror at det aller viktigste for å endre kostholdet er å planlegge litt:)

For min del skriver planlegger jeg maten jeg skal spise i dagene fremover og så skriver jeg ned hva jeg skal ha før jeg drar på butikken. Handler et par ganger i uka. Veldig greit.. da har jeg alltid sunn mat hjemme og ikke en unnskyldning for å spise usunt.

Min handleliste ser feks. sånn ut:

-En pakke kalkun (1kg i frysedisken på Rema1000), en pakke laks(400gram) og to karbonadedeig (400grams)

-Egg

-Noen pakker med skinke/salami (denne her)

-Kesam/Cottage cheese (Ikke så nøye på om det er mager, men passer på å variere det bare)

-Et par brokkoli/blomkål (av og til frossenmix), en pakke gulrot, 2 paprika, to pakker cherrytomater, avocado

-Litt frukt; for eksempel banan, epler, kiwi, druer

-Hakkede tomater, kokosmelk

-Speltlomper, (søt)poteter

Med den listen over her har jeg frokost/lunsj og mellommåltider en ukes tid. Pågrunn av at jeg har samboer, lager vi felles middag og da regner jeg ikke med det. Jeg har ris/riskaker, krydder, nøtter og diverse andre basisvarer hjemme.

Et par timer i uken lager jeg ferdig noen måltider. Foretrekker å ha noen måltider klart slik at jeg bare kan ha det i mikroen og varme opp. Da slipper jeg å bruke tid på matlaging flere ganger om dagen. Da hiver jeg f.eks 400g laks i ovnen, steker en pakke kjøttdeig og koker masse grønnsaker. Fordeler maten i matbokser og har i kjøleskapet:)

Da blir det f.eks 150-200 gram laks +grønnsaker til frokost, 150-200 gram karbonadedeig+ost og grønnsaker til lunsj, banan og proteinshake til mellommåltid, 150-200 gram kalkun i kokosmelk +grønnsaker til middag og kesam+eple til kvelds.

Jeg er ikke så nøye på å regne kalorier, fett, karbohydrater. Er mer opptatt av å variere maten jeg spiser. Men vet at jeg får i meg mest proteiner :)

Nå er det også forskjell på folk, hvor mye mat og hva man bør ha i seg. Noen trenger mer karbohydrater for å fungere enn andre osv. Dette må du prøve deg fram på selv:)

Men du kan jo få en liten pekepinn ved å sjekke ut denne: Kalkulator for å regne ut energiforbruk

Jeg har også hatt nytte av denne siden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeg velger heller den "umagre" vanilje kesamen, fordi jeg ikke syns den magre har nok vaniljesmak. Den inneholder litt mer fett, men det fettet sparer jeg da heller inn andre steder.

Tror at det aller viktigste for å endre kostholdet er å planlegge litt:)

For min del skriver planlegger jeg maten jeg skal spise i dagene fremover og så skriver jeg ned hva jeg skal ha før jeg drar på butikken. Handler et par ganger i uka. Veldig greit.. da har jeg alltid sunn mat hjemme og ikke en unnskyldning for å spise usunt.

Min handleliste ser feks. sånn ut:

-En pakke kalkun (1kg i frysedisken på Rema1000), en pakke laks(400gram) og to karbonadedeig (400grams)

-Egg

-Noen pakker med skinke/salami (denne her)

-Kesam/Cottage cheese (Ikke så nøye på om det er mager, men passer på å variere det bare)

-Et par brokkoli/blomkål (av og til frossenmix), en pakke gulrot, 2 paprika, to pakker cherrytomater, avocado

-Litt frukt; for eksempel banan, epler, kiwi, druer

-Hakkede tomater, kokosmelk

-Speltlomper, (søt)poteter

Med den listen over her har jeg frokost/lunsj og mellommåltider en ukes tid. Pågrunn av at jeg har samboer, lager vi felles middag og da regner jeg ikke med det. Jeg har ris/riskaker, krydder, nøtter og diverse andre basisvarer hjemme.

Et par timer i uken lager jeg ferdig noen måltider. Foretrekker å ha noen måltider klart slik at jeg bare kan ha det i mikroen og varme opp. Da slipper jeg å bruke tid på matlaging flere ganger om dagen. Da hiver jeg f.eks 400g laks i ovnen, steker en pakke kjøttdeig og koker masse grønnsaker. Fordeler maten i matbokser og har i kjøleskapet:)

Da blir det f.eks 150-200 gram laks +grønnsaker til frokost, 150-200 gram karbonadedeig+ost og grønnsaker til lunsj, banan og proteinshake til mellommåltid, 150-200 gram kalkun i kokosmelk +grønnsaker til middag og kesam+eple til kvelds.

Jeg er ikke så nøye på å regne kalorier, fett, karbohydrater. Er mer opptatt av å variere maten jeg spiser. Men vet at jeg får i meg mest proteiner :)

Nå er det også forskjell på folk, hvor mye mat og hva man bør ha i seg. Noen trenger mer karbohydrater for å fungere enn andre osv. Dette må du prøve deg fram på selv:)

Men du kan jo få en liten pekepinn ved å sjekke ut denne: Kalkulator for å regne ut energiforbruk

Jeg har også hatt nytte av denne siden.

Takk for svar igjen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...