Jump to content
Maddios

Kondisjon før styrketrening

Recommended Posts

Hei,

Jeg elsker styrketrening og har veldig lett for å legge på meg muskler, men det er ikke målet mitt. Målet mitt er å gå ned i vekt. Har lest at det du trener først i økten er det kroppen fokusere mest på. Så hvis jeg da trener litt kondisjon før styrkeøkten vil kroppen da prioritere forbrenning av fett istedet for bygging av muskler? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Tullball. Hvorfor er målet og gå ned i vekt? uten om konkurranser ser jeg ikke poenget med og gå ned i vekt. Uansett, om du skal ned i vekt eller miste fett % så burde styrke være hovedfokus, samt at ALT avhenger av kostholdet ditt uansett, målet må være og holde på muskelmassen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tullball. Hvorfor er målet og gå ned i vekt? uten om konkurranser ser jeg ikke poenget med og gå ned i vekt. Uansett, om du skal ned i vekt eller miste fett % så burde styrke være hovedfokus, samt at ALT avhenger av kostholdet ditt uansett, målet må være og holde på muskelmassen.

Er 164cm og veier 75kg noe som gjør meg overvektig, målet er rundt 64kg. Gjør det vel for å se og føle meg bra som de fleste andre:) Men hvis du har kostholdet i orden, kan ikke det vær et ekstra dytt? Har lest det flere steder at det du gjør i starten av økten fokuserer kroppen mest på, mener du det bare er tull? Er ikke så veldig interessert i så mye muskler, trener for å beholde det jeg har av muskelmasse.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om du er redd for synlige muskler er dette noe jeg så og si kan garantere at du ikke får selv om du trener kun kondisjon. Du får en strammere og penere kropp, men musklene blir ikke store og synlige.

Ha hver sine dager for kondisjon og styrke, og pass på kostholdet, så skal du se kroppen forandres :)

Mange fine artikler her på fitnessbloggen du burde lese gjennom :)

Bygg muskler, dette gjør at du forbrenner en del fett!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Om du er redd for synlige muskler er dette noe jeg så og si kan garantere at du ikke får selv om du trener kun kondisjon. Du får en strammere og penere kropp, men musklene blir ikke store og synlige.

Ha hver sine dager for kondisjon og styrke, og pass på kostholdet, så skal du se kroppen forandres :)

Mange fine artikler her på fitnessbloggen du burde lese gjennom :)

Bygg muskler, dette gjør at du forbrenner en del fett!

Hehe, ja jeg vet det, har trent tung styrke i over 1 år. Har lest det meste her av artikler. Er ikke interessert i å bygge muskler, det er en personlig preferanse. Det jeg lurer på er det spørsmålet er, hvis jeg trener litt kondisjon før styrketrening vil kroppen da prioritere fettforbrenning?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kondisjonstrening vil aldri hjelpe deg med å gjøre deg tynn om ikke dietten din er i orden, og du kommer deg unna med å ikke gjøre cardio i det hele tatt. Om utseende betyr noe for deg bør du kaste cardio på havet og begynne med styrketrening og konsentrere deg 100% om dietten din.

Kroppen din prioriterer fettforbrenning om du er i kaloriunderskudd, samt at du bryter ned musklene slik at kroppen ikke vil ta fra deg musklene dine. Med andre ord, slutt med cardio EVT (om du insisterer) ta det på andre dager enn styrketrening, EVT ta det ETTER styrketrening. Du skader fremgangen din ved å gjøre cardio før styrketrening, og det er helt meningsløst uansett hva målet ditt er.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Hehe, ja jeg vet det, har trent tung styrke i over 1 år. Har lest det meste her av artikler. Er ikke interessert i å bygge muskler, det er en personlig preferanse. Det jeg lurer på er det spørsmålet er, hvis jeg trener litt kondisjon før styrketrening vil kroppen da prioritere fettforbrenning?

Det er ikke helt sånn det fungerer. Kroppen din kan like gjerne forbrenne karbohydrater når du løper (som den antagelig gjør) og ikke så mye fett. Litt av begge delene, men mest karbo. Kroppen vil IKKE prioritere fettforbrenning bare fordi du løper, hvorfor i huleste skulle den gjøre det? Kroppen er innstilt på en måte at om du spiser veldig mye karbo, så vil den forbruke så mye karbo som mulig, fordi den prioriterer å lage enzymer til å behandle den maten du spiser mest av. Spiser du mye fett, vil kroppen etterhvert oppregulere enzymer som hjelper til med fettoksidasjon. Mulig at lavkarboentusiaster forbrenner mer fett enn andre, men jeg tror ikke det finnes noen dokumentasjon på det. Skal du ned i fett, må du forbruke mer kcal enn du spiser uavhengig av metode. Løping er en metode til å forbruke kcal. Men du må være obs på at når du kommer hjem, så må du fortsette å pusle med vanlige gjøremål :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kondisjonstrening vil aldri hjelpe deg med å gjøre deg tynn om ikke dietten din er i orden, og du kommer deg unna med å ikke gjøre cardio i det hele tatt. Om utseende betyr noe for deg bør du kaste cardio på havet og begynne med styrketrening og konsentrere deg 100% om dietten din.

Kroppen din prioriterer fettforbrenning om du er i kaloriunderskudd, samt at du bryter ned musklene slik at kroppen ikke vil ta fra deg musklene dine. Med andre ord, slutt med cardio EVT (om du insisterer) ta det på andre dager enn styrketrening, EVT ta det ETTER styrketrening. Du skader fremgangen din ved å gjøre cardio før styrketrening, og det er helt meningsløst uansett hva målet ditt er.

Som jeg allerede har sagt så mener jeg som ett dytt i tillegg til ett kaloriunderskudd. Eneste jeg lurer på er om kroppen prioriterer det som trenes først på økten som jeg har lest flere steder. Liker å trene styrke, men er ikke ute etter å bygge muskler, jeg vet det er vel veldig sjokkerende for dere, men det er en personlig preferanse. Var ikke akkurat på utkikk etter moralprekener, vil bare ha svar på spørsmålet mitt:shy: Trener forresten ikke kondisjon nå, kun styrke.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Som jeg allerede har sagt så mener jeg som ett dytt i tillegg til ett kaloriunderskudd. Eneste jeg lurer på er om kroppen prioriterer det som trenes først på økten som jeg har lest flere steder. Liker å trene styrke, men er ikke ute etter å bygge muskler, jeg vet det er vel veldig sjokkerende for dere, men det er en personlig preferanse. Var ikke akkurat på utkikk etter moralprekener, vil bare ha svar på spørsmålet mitt:shy: Trener forresten ikke kondisjon nå, kun styrke.

Ja. Kroppen prioriterer det du kjører først i økta. Trener du løping, får du bedre kondis. Kjører du styrke først, prioriteres trolig mest styrke.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Som jeg allerede har sagt så mener jeg som ett dytt i tillegg til ett kaloriunderskudd. Eneste jeg lurer på er om kroppen prioriterer det som trenes først på økten som jeg har lest flere steder. Liker å trene styrke, men er ikke ute etter å bygge muskler, jeg vet det er vel veldig sjokkerende for dere, men det er en personlig preferanse. Var ikke akkurat på utkikk etter moralprekener, vil bare ha svar på spørsmålet mitt:shy: Trener forresten ikke kondisjon nå, kun styrke.

Du bygger ikke muskler om du ligger i kcal-underskudd. Du trener styrke for og holde på massen, mens fettet går bort. Øke proteininntaket, trene styrke, og ligge i underskudd om målet er og gå ned i vekt/ fett %og beholde massen mest mulig. Det er lettere og kutte ned f.eks 500 kcal ifra kostholdet en det er og løpe bort 500 kcal. Og Ja, det du trener mest på vil du alltid være best på. Men absolutt ikke og anbefale om du vil ned i vekt, og holde på massen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det er ikke helt sånn det fungerer. Kroppen din kan like gjerne forbrenne karbohydrater når du løper (som den antagelig gjør) og ikke så mye fett. Litt av begge delene, men mest karbo. Kroppen vil IKKE prioritere fettforbrenning bare fordi du løper, hvorfor i huleste skulle den gjøre det? Kroppen er innstilt på en måte at om du spiser veldig mye karbo, så vil den forbruke så mye karbo som mulig, fordi den prioriterer å lage enzymer til å behandle den maten du spiser mest av. Spiser du mye fett, vil kroppen etterhvert oppregulere enzymer som hjelper til med fettoksidasjon. Mulig at lavkarboentusiaster forbrenner mer fett enn andre, men jeg tror ikke det finnes noen dokumentasjon på det. Skal du ned i fett, må du forbruke mer kcal enn du spiser uavhengig av metode. Løping er en metode til å forbruke kcal. Men du må være obs på at når du kommer hjem, så må du fortsette å pusle med vanlige gjøremål :)

Takk for svar:) Er bare det jeg har lest flere steder, men mulig det som menes er at du har mer energi til å gjøre det du gjør først i økten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tror ingen har tatt opp noen moralske spørsmål i denne tråden, og jeg svarer så godt som mulig å svare på spørsmålet ditt samtidig som jeg forklarer deg hvorfor jeg sier det jeg sier. Om du opplever meg som krass må jeg bare beklage, er ikke intensjonen min! :) :)

Hva mener du med at kroppen prioriterer det du gjør først? Altså cardio har ingenting med fett-tap å gjøre, den eneste koblingen er at det er energiforbruk på lik linje med å bruke kroppen din på enhver annen måte (gå en tur, støvsuge hjemme, klatre, reise seg fra sofaen). Så du vil ikke forbrenne mer fett av den grunn. Men om du vil gjøre cardio før styrketrening så "prioriteres" det jo i form av at du vil ha høyere energiøkt for cardioen, som kanskje betyr at du holder et høyere tempo / holder på lengre, som igjen vil bety at du forbrenner mer kalorier.

Men jeg kan ikke understreke nok hvor viktig det er at du forstår at dietten er alt. Det er helt greit å bruke cardio som et verktøy, eller å drive med cardio fordi du liker det, gitt at du forstår hvor du ligger an diettmessig. Jeg vil egentlig anbefale deg å telle kalorier om du ikke gjør det, men det ble ramaskrik her inne sist - så prøv ihvertfall å ha en viss idê om hvor mye du spiser, gjør sunne matvalg og reduser porsjonstørrelsene.

Nå vet jeg ikke hva ditt erfaringsnivå er, så gidder ikke skrive mer med mindre du ønsker svar på noe.

At du ikke vil bygge muskler er helt greit, den ser jeg. Personlig kunne jeg fint levd med å ha zlatans fysikk liksom (den ekke særlig imponerende, lol!). Men jeg har for lengst insett at det å trene vekter ikke resulterer i noe enorm fysikk med mindre man legger ufattelig mye arbeid inn i det over veldig lang tid. Å drive med styrketrening vil gjøre at du ser bedre ut når du går ned i vekt, og det vil forsikre deg om at det du mister er fett og ikke muskler.

Du ser kanskje ikke på det som en stor krise om du mister muskelmasse fordi du ikke har noe behov for å være muskuløs, men tro meg, du vil ikke miste musklene dine. Du blir seende ut nesten verre ut enn når du begynte om du ignorerer muskler og tar av deg kiloene. Kjenner en kar som gjorde det, han har ca ingen muskler, litt mage men ser generelt sett tynn ut i klær. Uten klær ser han ikke særlig bra ut, og det kunne vært ordnet ved at han bare gjorde styrketrening når han slanka seg.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Du bygger ikke muskler om du ligger i kcal-underskudd. Du trener styrke for og holde på massen, mens fettet går bort. Øke proteininntaket, trene styrke, og ligge i underskudd om målet er og gå ned i vekt/ fett %og beholde massen mest mulig. Det er lettere og kutte ned f.eks 500 kcal ifra kostholdet en det er og løpe bort 500 kcal. Og Ja, det du trener mest på vil du alltid være best på. Men absolutt ikke og anbefale om du vil ned i vekt, og holde på massen.

Det er en av grunnene til at jeg trener styrke, for å ikke miste så mye muskelmasse:) Jeg ligger på cirka 2g proteiner per kg kroppsvekt, så tenker ikke å øve det ihvertfall. Har lagd kaloriunderskudd og jeg trener ikke kondisjon (tenker på å legge inn en HIIT økt i uka). Mener ikke hva jeg blir best på, men hvis jeg trener kondisjon før styrkeøkten, noe som forbrenner mer kalorier enn styrketrening, vil kroppen da forbrenne kalorier mer effektivt gjennom styrkeøkten istedet for å fokusere på å bygge muskler. Beklager, ble litt tullete skrevet, men håper du forstår hva jeg mener.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Det er en av grunnene til at jeg trener styrke, for å ikke miste så mye muskelmasse:) Jeg ligger på cirka 2g proteiner per kg kroppsvekt, så tenker ikke å øve det ihvertfall. Har lagd kaloriunderskudd og jeg trener ikke kondisjon (tenker på å legge inn en HIIT økt i uka). Mener ikke hva jeg blir best på, men hvis jeg trener kondisjon før styrkeøkten, noe som forbrenner mer kalorier enn styrketrening, vil kroppen da forbrenne kalorier mer effektivt gjennom styrkeøkten istedet for å fokusere på å bygge muskler. Beklager, ble litt tullete skrevet, men håper du forstår hva jeg mener.

Nei. Om du løper først, vil du få en forbedret kondisjon. Om får et bedre oksygenopptak eller mer perifer treff er litt avhengig av hva slags løping du bedriver. Du vil ikke forbrenne noe mer kalorier ved å kjøre 10 reps i knebøy om du har løpt først eller ikke. Men på en måte har du rett: Vet du hvorfor Marit Bjørgen går så sinnsykt raskt på ski? Fordi hun (og alle andre der oppe) er ekstremt dyktige på å forbrenne kalorier. Om du hadde kjørt samme økt som hun, ville du kunne klart å forbrenne, la oss si 1000 kcal. På samme økt ville hun kunne øst ut 2500. Fordi hun har så god kondisjon.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tror ingen har tatt opp noen moralske spørsmål i denne tråden, og jeg svarer så godt som mulig å svare på spørsmålet ditt samtidig som jeg forklarer deg hvorfor jeg sier det jeg sier. Om du opplever meg som krass må jeg bare beklage, er ikke intensjonen min! :) :)

Hva mener du med at kroppen prioriterer det du gjør først? Altså cardio har ingenting med fett-tap å gjøre, den eneste koblingen er at det er energiforbruk på lik linje med å bruke kroppen din på enhver annen måte (gå en tur, støvsuge hjemme, klatre, reise seg fra sofaen). Så du vil ikke forbrenne mer fett av den grunn. Men om du vil gjøre cardio før styrketrening så "prioriteres" det jo i form av at du vil ha høyere energiøkt for cardioen, som kanskje betyr at du holder et høyere tempo / holder på lengre, som igjen vil bety at du forbrenner mer kalorier.

Men jeg kan ikke understreke nok hvor viktig det er at du forstår at dietten er alt. Det er helt greit å bruke cardio som et verktøy, eller å drive med cardio fordi du liker det, gitt at du forstår hvor du ligger an diettmessig. Jeg vil egentlig anbefale deg å telle kalorier om du ikke gjør det, men det ble ramaskrik her inne sist - så prøv ihvertfall å ha en viss idê om hvor mye du spiser, gjør sunne matvalg og reduser porsjonstørrelsene.

Nå vet jeg ikke hva ditt erfaringsnivå er, så gidder ikke skrive mer med mindre du ønsker svar på noe.

At du ikke vil bygge muskler er helt greit, den ser jeg. Personlig kunne jeg fint levd med å ha zlatans fysikk liksom (den ekke særlig imponerende, lol!). Men jeg har for lengst insett at det å trene vekter ikke resulterer i noe enorm fysikk med mindre man legger ufattelig mye arbeid inn i det over veldig lang tid. Å drive med styrketrening vil gjøre at du ser bedre ut når du går ned i vekt, og det vil forsikre deg om at det du mister er fett og ikke muskler.

Du ser kanskje ikke på det som en stor krise om du mister muskelmasse fordi du ikke har noe behov for å være muskuløs, men tro meg, du vil ikke miste musklene dine. Du blir seende ut nesten verre ut enn når du begynte om du ignorerer muskler og tar av deg kiloene. Kjenner en kar som gjorde det, han har ca ingen muskler, litt mage men ser generelt sett tynn ut i klær. Uten klær ser han ikke særlig bra ut, og det kunne vært ordnet ved at han bare gjorde styrketrening når han slanka seg.

Deer var svaret på det jeg lurte på og nå forstår jeg:D Tenkte kondisjonstrening først ville gjøre at kroppen prioriterte fettforbrenning istedet for muskelbygging, men hvis det ikke er saken ser jeg ikke vits i å trene kondisjon før styrkeøktene mine.

Teller alle kalorier og ligger mellom 1300 og 1600 kalorier per dag og prøver på 150g protein, 40-60g fett og resten karbohydrater.

Skal fortsette med styrketrening altså:)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nei. Om du løper først, vil du få en forbedret kondisjon. Om får et bedre oksygenopptak eller mer perifer treff er litt avhengig av hva slags løping du bedriver. Du vil ikke forbrenne noe mer kalorier ved å kjøre 10 reps i knebøy om du har løpt først eller ikke. Men på en måte har du rett: Vet du hvorfor Marit Bjørgen går så sinnsykt raskt på ski? Fordi hun (og alle andre der oppe) er ekstremt dyktige på å forbrenne kalorier. Om du hadde kjørt samme økt som hun, ville du kunne klart å forbrenne, la oss si 1000 kcal. På samme økt ville hun kunne øst ut 2500. Fordi hun har så god kondisjon.

Ja, nå forstår jeg. Takk skal dere ha! Vil det si at hvis jeg forbedrer kondisjonen vil kroppen bli mer effektiv i å brenne kalorier?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedre kondisjon gjør jo at du presterer bedre. En med dårlig kondis løper 3km på en økt, en med bra kondis løper 6km, så på sikt forbrenner en litt mer.

Tror du må se på hele prosessen med å gå ned i vekt som en langvarig prosess, ingenting kan øke dette raskt og effektiv. Tren styrke, og noen få kondisjonsøkter, ha fokus på kosthold, så kommer resultatene fortere enn du tror :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bedre kondisjon gjør jo at du presterer bedre. En med dårlig kondis løper 3km på en økt, en med bra kondis løper 6km, så på sikt forbrenner en litt mer.

Tror du må se på hele prosessen med å gå ned i vekt som en langvarig prosess, ingenting kan øke dette raskt og effektiv. Tren styrke, og noen få kondisjonsøkter, ha fokus på kosthold, så kommer resultatene fortere enn du tror :)

Selvfølgelig er det ting som kan øke effektiviteten i vektnedgangen. Det er jo en grunn til at noen går ned raskere enn andre, utenom biologiske fordeler/ulemper.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig er det ting å gjøre, men alle tips for vektnedgang er kjent, og du vet nok om dem allerede. Ingen snarvei til en fin kropp. Følg de rådene du har fått og lest deg frem til f.eks. i artiklene her og ta tiden til hjelp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

forbrenner du flere kalorier under trening vil du også trenge mere kalorier. altså du blir bare mere sulten.. forbrenne fett er sikkert målet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...