Gå til innhold

Ønsker råd og veiledning


ramforth

Anbefalte innlegg

Nei, her er vi ferdig ser jeg. Helt uaktuelt å diskutere med deg Vegard L. Det er synd, for jeg elsker diskusjoner, men når du mener at jeg lider av dunning-kruger-syndrom på et tema jeg har brukt årevis på å opparbeide meg kunnskap i(ikke gjennom forum, btw), så er det umulig å fortsette debatten. Vi er begge bastante, og det er helt greit. Jeg har ingen problemer med at du er bastant, men det betyr ikke at jeg mener du ikke kan bidra med noe når det kommer til mine synspunkt på saken.

Det absolutt klør i fingrene etter å diskutere videre på punktene du nevnte, men jeg ser absolutt ingen måte denne diskusjonen kan fortsette på en konstruktiv måte. Alle mine argumenter vil nok uansett avises som noe en kvisete tenåring på /fit/ ville skrevet. Du har opp til flere gode poeng, men jeg skal spare deg for skammen det er å ha en meningsfelle som lider av dunning-kruger-syndromet.

edit: Forstår forøvrig godt om du syns jeg tegner urettferdige karikturer av deg her, det kan hende jeg gjør det. Men det er slik jeg oppfatter deg - Du er uinteressert i å høre på hva jeg har å si, fordi jeg, ifølge deg, ikke kan nok om temaet til å i det hele tatt uttale meg. Du ser sikkert selv hvor lite hensikt det for meg da har å fortsette debatten.

Vel, beklager den ene kommentaren, den var skrevet i frustrasjon :)

Intensjonen min med å kommentere opprinnelig var at jeg syns du skriver mye bra, og at ved å gjøre noen små justeringer så kunne du blitt en veldig stor ressurs her inne. Det gjelder da hovedsakelig å ta hensyn til situasjonen til de du snakker til, og da med eksempel i noen av rådene du gav.

Innvendingene mine på det opprinnelige innlegget ditt var legitime og konstruktive, men i stedet for i det hele tatt å vurdere noe av det jeg skrev så fortsatte du å kjøre på akkurat det samme, noe som var grunn til frustrasjonen fra min side. Jeg er absolutt lydhør for hva du sier, og kunne godt diskutert de enkelte punktene, men når du går i forsvarsposisjon i stedet for tenke at det kanskje er en grunn til at jeg skrev akkurat det jeg skrev, så blir det litt vanskelig ja.

Ang retningslinjene ved inntak av protein og fett så får det være opp til enhver å vurdere. Du kan gå ned i vekt på utelukkende karbohydrater, eller bare fett, eller bare proteiner. Poenget er jo at han vil beholde muskelmassen sin. Etter min erfaring hjelper et høyt proteininntak på restitusjon, metthetsfølelse og det hjelper i tillegg på å beskytte muskelmassen. Det samme gjelder i mindre grad fett.

Det er nettopp dette, denne veldig forenklede forståelsen, som gjør at man ikke burde uttale seg så bastant. Et så høyt proteininntak som du anbefalte er langt over hva som er nødvendig, spesielt hos en som er overvektig. Folk bestemmer selvfølgelig helt selv hva de spiser, men rådene trenger ikke å skyte over mål av den grunn. Jeg har selv vært der at jeg har anbefalt såpass høyt proteininntak, det er ikke engang lenge siden, men etter et solid dypdykk i litteraturen på protein så var ikke det så aktuelt lenger. :)

Jeg kan gjerne være "ydmyk" nok til å akseptere at folk flest rett og slett ikke gidder å telle kalorier - Mange som har spurt meg om råd og veiledning bare lukker ørene når jeg kommer inn på delen der jeg krever noe av de. Jeg er helt enig i at ekstremt mange mennesker bare gir opp ved synet av ordet kaloritelling.

Men det betyr ikke at jeg skal slutte å militant anbefale det.

Og her, du sier selv at slike råd kan være kontraproduktive, hvorfor forsvarer du da å fortsette å militant anbefale det? Du skriver jo rett ut at dette er et must for å få resultater. Hvor gode rådene er handler også om gjennomførbarhet, ikke bare om hva som fungerer best i teorien.

Vi kan godt avslutte her, ettersom dette gikk veldig mye lenger off-topic enn jeg hadde trodd. Håper du har fått noe ut av kritikken, for som sagt var den skrevet i beste mening selv om det ble skinnende gjennom litt for mye frustrasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

akkurat dette med dunning-kruger-syndromet var direkte ufint. Ganske lavmål å prøve å "vinne" en diskusjon ved et person angrep.. Men men artig diskusjon fram til det! Hipp hipp

Det handlet ikke om å vinne en diskusjon, det handlet om å beskrive en observasjon. Det var derimot uheldig at det gikk utover torres. :)

edit: Det var heller ikke et personangrep, det ble understreket at dette var på bakgrunn av hva som ble skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, beklager den ene kommentaren, den var skrevet i frustrasjon :)

Intensjonen min med å kommentere opprinnelig var at jeg syns du skriver mye bra, og at ved å gjøre noen små justeringer så kunne du blitt en veldig stor ressurs her inne. Det gjelder da hovedsakelig å ta hensyn til situasjonen til de du snakker til, og da med eksempel i noen av rådene du gav.

Innvendingene mine på det opprinnelige innlegget ditt var legitime og konstruktive, men i stedet for i det hele tatt å vurdere noe av det jeg skrev så fortsatte du å kjøre på akkurat det samme, noe som var grunn til frustrasjonen fra min side. Jeg er absolutt lydhør for hva du sier, og kunne godt diskutert de enkelte punktene, men når du går i forsvarsposisjon i stedet for tenke at det kanskje er en grunn til at jeg skrev akkurat det jeg skrev, så blir det litt vanskelig ja.

Det er nettopp dette, denne veldig forenklede forståelsen, som gjør at man ikke burde uttale seg så bastant. Et så høyt proteininntak som du anbefalte er langt over hva som er nødvendig, spesielt hos en som er overvektig. Folk bestemmer selvfølgelig helt selv hva de spiser, men rådene trenger ikke å skyte over mål av den grunn. Jeg har selv vært der at jeg har anbefalt såpass høyt proteininntak, det er ikke engang lenge siden, men etter et solid dypdykk i litteraturen på protein så var ikke det så aktuelt lenger. :)

Og her, du sier selv at slike råd kan være kontraproduktive, hvorfor forsvarer du da å fortsette å militant anbefale det? Du skriver jo rett ut at dette er et must for å få resultater. Hvor gode rådene er handler også om gjennomførbarhet, ikke bare om hva som fungerer best i teorien.

Vi kan godt avslutte her, ettersom dette gikk veldig mye lenger off-topic enn jeg hadde trodd. Håper du har fått noe ut av kritikken, for som sagt var den skrevet i beste mening selv om det ble skinnende gjennom litt for mye frustrasjon.

Jeg er klar over at måten jeg skriver på har litt vel mye brodd, og at det kanskje ikke kommer igjennom nok at jeg er enige i observasjoner du gjør. Men dette er jo et polariserende tema - og da blir det polariserte meninger. Kort sagt, jeg er enig i at for veldig mange vil det å anbefale kaloritelling bli for mye for folk. Men jeg er uenig i problemene rundt kaloritellingen som presenteres her, og jeg har etter personlig erfaring lidd av at folk trekker vekk fra den absolutt enkleste og sikreste metoden (etter egen erfaring og logisk resonnering) for å gjøre det mer overkommelig å sette igang.

Basically, jeg er fullt klar over at mange er uenig i at kaloritelling er veien. Det er folk som sverger til et strict lavkarbo-kosthold, eller å bruke trening som hovedmetode for å ta av kiloene etc. Det er mennesker som er totalt umottakelig for mine råd, men det endrer ikke på det faktum at jeg mener kaloritelling er suverent alt annet.

Ang proteinanbefalingene etc skrev jeg jo at dette var tommelfingerregler, og jeg skrev jo umiddelbart etterpå at det viktigste er å få i seg mye proteiner (i forhold til det man til vanlig vil spise), og et minimumsnivå av fett. Her er det jo mange forskjellige schools of thought, og folk reagerer forskjellig - Noen fungerer eksepsjonelt bra på lavkarbo, andre krever å ha et mer moderat proteintilskudd for å gjøre plass til karbohydrater. Men på papiret vil det nesten alltid være mer effektivt å holde proteininntaket høyere. Det finnes det mye forskning på, og det gjelder spesielt slanking.

Så for å understreke det: Jeg har full forståelse for at - noen mennesker vil styre unna hele greia fordi de ikke orker å telle kalorier - noen svært få mennesker vil ha et problematisk forhold til mat om de teller kalorier. Som jeg allerede har sagt, det vil alltid være bedre å foreta seg noe enn å ikke gjøre noe som helst. Men det betyr ikke at jeg beskytter råd som "mat er ikke så viktig, det viktigste er å trene", selv om det kan motivere personen til å begynne å trene, og kanskje skape et kaloriunderskudd via diett i samme slengen selv om de ikke teller kalorier eller tenker så veldig mye på hva de spiser.

Jeg mener at kaloritelling er den beste måten å gjøre det på, og jeg føler du ikke er klar over hvor mange mennesker som ender opp med å spinne hjulene sine fordi de ikke forstår hva som skaper vekttap (kaloriunderskudd), og heller ikke kontrollerer det. Jeg prøver å gi mine beste råd, og å fokusere på akkurat det som skaper vekttap er i mine øyne det viktigste man kan gjøre for mennesker som vil ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, jøye meg.

Her var det livlig, plutselig. :)

Jeg ønsket råd i forbindelse med kosthold (og velvære, trening og langsiktighet). Det har jeg fått i bøtter og spann.

Men også her ser det ut at det til dels er veldig varierte meninger om fasiten.

For å oppsummere det jeg tror jeg har forstått;

Jeg har ingenting imot å prøve kaloritelling. Det kommer jeg til å prøve. Jeg har laget med en liten loggbok, og lastet ned en kaloriteller-app på telefonen. Den er grei.

Det er alltid bra å ha oversikt, såpass vet jeg. Men jeg er veldig glad for innspillet til torres fordi det pusher meg litt i rett retning. Likevel etterspør jeg litt mer.

Jeg tror ikke det er så enkelt at man kan spise hva man vil, så lenge det er under kalorigrensen for hvileforbrenning. Det må noen justeringer inn i mitt kosthold som går på hvillke matvarer/råvarer jeg skal prioritere.

Mitt kosthold har vært til dels ensidig, og med lite grønnsaker og fisk.

Nå har jeg investert i selolje og vitaminer. Det er nok lurt tror jeg.

Etter denne krasj-dietten jeg er på nå, som er ferdig i morgen, vil jeg prøve å rette opp i mye av det som er feil med kostholdet mitt. Jeg vil ha raske resultater, og varige. Jeg vil ned i vekt slik at jeg ikke "dreper meg" når jeg kan begynne å trene.

Kalkulatoren min sier at jeg skal ligge på omtrent 1730 kalorier pr dag, men de siste 12 dagene har jeg ligget på 500-700. Det har ikke gjort noe særlig monn.

Det har åpenbart minket omkretsen min, ja, men vekta har ikke satt skikkelig fart den veien jeg håpet den skulle gjøre. Har vel gått ned omtrent 5-6 kg når kuren er fullendt i morgen.

Til uka er sykmeldingen min etter operasjonen over. Da skal det prøves i hverdagen. Jeg kjører servicebil, og har veldig varierte dager. Mange dager er det mye overtid, og tilgangen til god mat er ikke alltid god.

Det er sikkert en masse folk her inne som har det akkurat likt, og som har knekt koden for hvordan dette kan gjøres.

Kanskje skulle man betalt for en PT/Coach? Det er litt dyrt, men fullstendig verdt pengene om det gir riktige resultater.

For det er joe forskjell på resultatene også? Om det er gode endringer, som er til dels behagelige å følge opp. Eller som denne dietten jeg er på nå, som ødelegger mer enn den retter opp, virker det som.

Jeg har vært elendig på å planlegge mat, og er nok det enda. Forskjellen er vel at nå er jeg oppmerksom på at endringer må til.

Tusen takk til alle som har svart på dette innlegget så langt. Det er veldig verdifullt for meg, og jeg setter veldig pris på at dere tar dere tid til å vie meg litt oppmerksomhet.

Nå skal jeg lese svarene en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ENESTE du trenger å forholde deg til hva vekttap angår, er hvor mange gram karbohydrater, proteiner og fett du spiser, og hva totalen av det er i kalorier. Lag en konto på Free Calorie Counter, Diet & Exercise Journal | MyFitnessPal.com, skriv inn alt du spiser (mål og vei ALT! Kan ikke understreke nok hvor viktig det er. Ergo kjøp deg kjøkkenvekt om du ikke allerede har).

En generell tommelfinger-regel er minimum 2,5g protein per KG kroppsvekt, 1,5G fett per KG kroppsvekt, og resten karbohydrater. Disse varierer alt ettersom hvem du spør, det viktigste er at du holder proteininntaket høyt, og fettinntaket på et minimumsnivå.

Hvilken mat du spiser, gitt at du følger disse reglene, betyr ingenting. Kroppen din vet ikke forskjell på 100g karbs fra donuts eller havregrøt (ja det er fiber i havregrøt som spiller en rolle, ja du vil føle deg elendig om du kun spiser donuts som karb-kilde, ja det er dårlig for helsa, nei det vil ikke bety noe for vekttapet ditt)..

Jeg anbefaler naturligvis at du prøver å spise sunn mat, men uansett hva folk sier om å telle kalorier - Det er et MUST om du er seriøs og vil se rask suksess. Sånn er det bare. Om du ikke gidder å ta deg 5 minutt av dagen for å garantere at det du driver med sender deg i riktig retning har du helt feil prioriteringer..

Jeg er veldig enig i det du skriver, og kjempe bra svart, blir veldig glad når folk legger så mye tid i svarene sine!:)

Men min erfaring med slanking er at jeg ble utrolig stressa av å telle karbs, fett og proteiner, og tilslutt hvor mye kcal dette ble. Og deretter skulle "regne ut" og planlegge måltider dag etter dag. Det tok tid, og jeg fikk det ikke til(får det fremdeles ikke til), det ble for mange faktorer å ta hensyn til.

Så jeg leste meg opp på lavkarbo, for der trenger man bare å telle karbs, og skal "spise så mye man vil" ellers..

Jeg begynte på ketogen diett, og da kunne jeg veie opp grønnsakene mine kvelden før, og sørge for at det var 20g karbs i grønnsaker tilsammen, også kjøpte jeg inn alt av egg, kjøtt, fisk o.l. og laget meg god ren mat av det ( jeg spiste i tilegg 100% gluten og melkefritt, men det var mitt valg og ikke en del av "reglene" innen lavkarbo).

Så for en som nettopp har startet å slanke seg, og som har en del å gå på, og synes det er vanskelig og måtte ta hensyn til når man skal kutte på kcal inntak men samtidig spise riktig sammensatt mat, så tror jeg det kan være enklere å teste ut lavkarbo. Man kan spise melkeprodukter, alt av kjøtt/fisk/egg, oljer, smør. Eneste man trenger å tenke på er karb inntak, og det er mye mindre stressende. Men like effektivt.

Men er såklart TS som må avgjøre hvilken retning han vil gå, noen klarer ikke å leve uten pasta/ris ol. og er villige til å legge litt mer tid på kostholdet sitt for å kunne spise disse matvarene.

For meg funka lavkarbo kjempe bra, gikk ned 10kg på 2 mnd, hadde masse energi, fikk finere hud, min ADHD ble mye enklere å "ha med å gjøre" osv.

Men ja, ønsker TS lykke til, en mange veier til Rom, håper du finner en vei du trives med! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ang proteinanbefalingene etc skrev jeg jo at dette var tommelfingerregler, og jeg skrev jo umiddelbart etterpå at det viktigste er å få i seg mye proteiner (i forhold til det man til vanlig vil spise), og et minimumsnivå av fett. Her er det jo mange forskjellige schools of thought, og folk reagerer forskjellig - Noen fungerer eksepsjonelt bra på lavkarbo, andre krever å ha et mer moderat proteintilskudd for å gjøre plass til karbohydrater. Men på papiret vil det nesten alltid være mer effektivt å holde proteininntaket høyere. Det finnes det mye forskning på, og det gjelder spesielt slanking.

Ja, det finnes veldig mye forskning på protein, og derfor er det synd at internett har skapt dette enorme proteinbehovet som det ikke finnes grunnlag for i det hele tatt om man går til denne forskningen. Olympiatoppen sine proteinanbefalinger stemmer forøvrig veldig godt overens med det som foreligger av forskning, og er tilpasset folk med en normal kroppsbygging, altså ikke veldig over- eller undervektige :)

Individuell tilpasning av kosthold er noe av det jeg brenner mest for, og går igjen i omtrent samtlige av artiklene jeg skriver.

Jeg mener at kaloritelling er den beste måten å gjøre det på, og jeg føler du ikke er klar over hvor mange mennesker som ender opp med å spinne hjulene sine fordi de ikke forstår hva som skaper vekttap (kaloriunderskudd), og heller ikke kontrollerer det. Jeg prøver å gi mine beste råd, og å fokusere på akkurat det som skaper vekttap er i mine øyne det viktigste man kan gjøre for mennesker som vil ned i vekt.

Selvfølgelig er jeg klar over hvor ekstremt mange som ikke lykkes med vektnedgang, og mange av disse har også basert seg på kaloritelling og nøye oppsatte matplaner. En av grunnpilarene i det å oppnå langvarige resultater er å få til endringer som varer. Derfor er ikke nødvendigvis kaloritelling den beste fremgangsmåten, selv om det vil fungere for mange og at de fleste vil lære mye av å gjøre det i en periode.

Mitt inntrykk er at du ikke er klar over hvor mange som ender opp med større problemer etter å ha blitt veldig opptatt av å telle kalorier. Ortoreksi er eksempelvis den raskest voksende spiseforstyrrelsesdiagnosen. Dette er ikke noe man nødvendigvis får av å telle kalorier, og man kan også få det med å ta det til det ekstreme den andre veien og bare spise kylling og brokkoli, men poenget mitt er at det også kan være negative konsekvenser. Jeg sier ikke at kaloritelling fører til spiseforstyrrelser, for det gjør det selvfølgelig ikke, men man kommer uansett ikke utenom at det *kan* bidra.

Og når andre råd kan føre til langt bedre sluttresultat alt etter hvem man møter, så er det greit å trå litt forsiktig i starten og sondere terrenget litt, hvertfall om motivasjonen er å hjelpe personen best mulig og ikke bare dele ut sine standardråd som ikke nødvendigvis passer så bra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, jøye meg.

Her var det livlig, plutselig. :)

Jeg ønsket råd i forbindelse med kosthold (og velvære, trening og langsiktighet). Det har jeg fått i bøtter og spann.

Men også her ser det ut at det til dels er veldig varierte meninger om fasiten.

For å oppsummere det jeg tror jeg har forstått;

Jeg har ingenting imot å prøve kaloritelling. Det kommer jeg til å prøve. Jeg har laget med en liten loggbok, og lastet ned en kaloriteller-app på telefonen. Den er grei.

Det er alltid bra å ha oversikt, såpass vet jeg. Men jeg er veldig glad for innspillet til torres fordi det pusher meg litt i rett retning. Likevel etterspør jeg litt mer.

Jeg tror ikke det er så enkelt at man kan spise hva man vil, så lenge det er under kalorigrensen for hvileforbrenning. Det må noen justeringer inn i mitt kosthold som går på hvillke matvarer/råvarer jeg skal prioritere.

Mitt kosthold har vært til dels ensidig, og med lite grønnsaker og fisk.

Nå har jeg investert i selolje og vitaminer. Det er nok lurt tror jeg.

Etter denne krasj-dietten jeg er på nå, som er ferdig i morgen, vil jeg prøve å rette opp i mye av det som er feil med kostholdet mitt. Jeg vil ha raske resultater, og varige. Jeg vil ned i vekt slik at jeg ikke "dreper meg" når jeg kan begynne å trene.

Kalkulatoren min sier at jeg skal ligge på omtrent 1730 kalorier pr dag, men de siste 12 dagene har jeg ligget på 500-700. Det har ikke gjort noe særlig monn.

Det har åpenbart minket omkretsen min, ja, men vekta har ikke satt skikkelig fart den veien jeg håpet den skulle gjøre. Har vel gått ned omtrent 5-6 kg når kuren er fullendt i morgen.

Til uka er sykmeldingen min etter operasjonen over. Da skal det prøves i hverdagen. Jeg kjører servicebil, og har veldig varierte dager. Mange dager er det mye overtid, og tilgangen til god mat er ikke alltid god.

Det er sikkert en masse folk her inne som har det akkurat likt, og som har knekt koden for hvordan dette kan gjøres.

Kanskje skulle man betalt for en PT/Coach? Det er litt dyrt, men fullstendig verdt pengene om det gir riktige resultater.

For det er joe forskjell på resultatene også? Om det er gode endringer, som er til dels behagelige å følge opp. Eller som denne dietten jeg er på nå, som ødelegger mer enn den retter opp, virker det som.

Jeg har vært elendig på å planlegge mat, og er nok det enda. Forskjellen er vel at nå er jeg oppmerksom på at endringer må til.

Tusen takk til alle som har svart på dette innlegget så langt. Det er veldig verdifullt for meg, og jeg setter veldig pris på at dere tar dere tid til å vie meg litt oppmerksomhet.

Nå skal jeg lese svarene en gang til.

Så bra at du har fått noe ut av dette, som til tider har handlet om alt annet enn det du opprinnelig spurte om :p

Noen ting:

1. 5-6 kg på 12 dager er ekstremt mye, ikke tenk at dette ikke er bra nok!

2. Du må ikke legge deg under hvileforbrenningen din. Det vil over tid ha en del uheldige konsekvenser. Med din vekt og målvekt så vil 1700 kcal være et alt for lavt utgangspunkt. Her har du veldig lite rom for å redusere underveis. Jeg vil absolutt anbefale deg å starte vesentlig høyere enn dette, du kan sannsynligvis starte på minst 2500 kcal, spesielt om du tenker å trene ved siden av.

3. Om du føler at du ikke har oversikt og at det er vanskelig å orientere seg i all informasjonen, så kan det være nyttig å investere i hjelp. Tenk at det du betaler for er at en annen person har brukt lang tid på å utdanne seg innen dette fagfeltet, slik at du kan utnytte hans/hennes kunnskap uten å måtte fordype deg på samme måte selv. Litt på samme måte som man betaler folk med andre typer kompetanse og på den måten slipper å sette seg inn i andre ting på egen hånd.

4. Det med planlegging virker å være det viktigste for deg mtp din jobbsituasjon. Enkle ting som å lage store porsjoner med middag og fordele restene på bokser som du kan ha med deg på jobb dagen etter kan f.eks. være gull verdt.

Og sist men ikke minst. De fleste råd er ganske meningsløse om de ikke passer inn med akkurat din hverdag. Du har jo selv erfaring med denne ekstremkuren som du ikke trivdes spesielt godt med. Derfor vil det være veldig nyttig å vite mer om hvordan du spiser til vanlig, ettersom det gir et bilde av hva du er vant til. Små justeringer varer stort sett lenger enn store omveltninger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi begynner å nærme oss enighet. Spiseforstyrrelser er noe mange lider av, og noe man bør ta høyde for, kaloritelling eller ikke. Innlegget mitt er først og fremst rettet mot det som er mest effektiv, men jeg legger premissføringer som nok i mange tilfeller ikke er riktig, og som jeg tidligere har sagt - At det blir et resultat ut av rådene man gir er viktigere enn noe absolutt sannhet, uansett hva det nå en er.

Jeg ønsker bare ikke å være personen som trekker vekk fra kalori som hovedfokus, fordi det har stukket kjepper i hjulene for meg selv og andre personer jeg har snakket med opp igjennom.

Avsluttende vil jeg si at protein-retningslinjene som ble nevnt i første post ikke er noe jeg nødvendigvis stiller meg bak, da jeg som sagt mener at individet selv må gjøre opp en vurdering på hva de foretrekker - En diett som man lever godt med er det viktigste av alt - gitt at man kommer i kaloriunderskudd. Men at et proteininntak over det den gemene hop spiser (80-120g per dag) er uten tvil noe jeg nok må stille meg hardnakket bak om man er ute etter å gjøre ting mest mulig effektivt.

Jeg gir forøvrig også ut standard-råd fordi kaloriunderskudd er et must for å gå ned i vekt uansett hvordan man vrir og vender på det, og jeg anser ikke min oppgave å skreddersy programmet. Jeg er ute etter å gi råd til hva som, i mine øyne, er den mest effektive og enkleste måten å oppnå suksess på. Med det sagt er jeg igjen enig i problemområdene i retorikken min, og konsekvensene det kan ha for personer som har et usunt forhold til kalorier, og som reagerer dårlig på kaloritelling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det an å sette opp en slags standard for hva man skal spise? Jeg spiser alt, eller kan spise alt. Har ingen motforestillinger overhodet.

Er veldig glad i egg, kylling og kjøttmat. Fisk har jeg generellt spist lite av, men det er fordi jeg ikke vet helt hvordan jeg skal begå meg med den. Jeg liker jo fisk, er bare ikke så flink til å tilberede fisk.

Det eneste kostholdsrådet i forbindelse med fjerning av galleblæren var at jeg skulle være forsiktig med fettrik mat, og at middagsmåltider burde introduseres gradvis.

Nå er det jo en stund siden operasjonen.Ca en måned. Har vært veldig forsiktig med fettrik mat etter uke 1. I uke en laget jeg meg pannekaker ( standard pannekake med havremel/hvetemel 50/50 og en del egg, lite smør, litt sukker) Litt smør i stekepanna for første pannekaka (som jeg desverre spiste).

Har ikke lyst på pannekaker igjen riktig enda. Resultatet lot ikke vente på seg, og jeg brukte mye tid på badet den dagen.

Ellers liker jeg tanken på å spise mer av mat som ikke er ferdig. Altså kyllingfilet til fordel for pølser, f.eks.

Biffstrimler i stedet for kjøttdeig. Inni hodet mitt er det en god idé. Vet ikke helt hvorfor. Men det føles mer naturlig, og således sunnere. Kan det være noe i det? Jeg vil jo ta vare på fordøyelsen også. Den har nemlig blitt litt sart etter fjerning av galleblæren. Egentlig er det fett som er synderen i så måte, men litt fett må man jo ha?

I dag har jeg spist 2 brødskiver, ristet. (Hjemmebakt havrebrød etter egen oppskrift)

Pålegg var et tynt (ikke heldekkende) strøk med nugatti. Har jo fått et avsindig søtsug etter den krasj-dietten.

Drikke var 1 kopp te uten sukker og 2dl espresso og 0.7l vann.

Det ble omtrent 256 kalorier. Er det en grei frokost? Det mettet voldsomt i allefall.

Jeg er nesten avhengig av frokost for å få dagen igang. Ellers er jeg stort sett miserabel hele dagen.

Før spiste jeg ofte 2 hardkokte egg med 2 brødskiver til frokost. Frokost inntas før klokka sju)

Lunsj besto ofte av det man kan finne på bygda-butikker eller bensinstasjoner. Pluss en del sjokolade. Lunsjen kunne inntas mellom klokka 1030 og 1500 en gang.

Middag var ofte typisk hurtigmat, men hjemmelaget. Type pasta og kjøttdeig, ostesmørbrød eller pølse og ris/pommesfrites.

På tidlige dager kunne middagen være inntatt rundt klokka 15-1700. På sene dager kunne den være borti klokka 2100.

I tillegg kunne det komme en del snacks/kosemat/komfortmat på tampen av dagen. Før leggetid som vanligvis var omkring klokka 00-02.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må nesten bare prøve seg frem med mat man liker. Man vet jo selv sånn nogenlunde hva som er godt for kroppen og hva som ikke er så godt for kroppen. Personlig foretrekker jeg noen typer mat som "basis" i hverdagen, da disse måltidene er mettende, har næringsinnholdet jeg er ute etter, og er såpass lav på kalorier at jeg kan kose meg til kvelds:

- Cottage cheese med diverse tilbehør. Her kan man være kreativ. Min favoritt er fersken

- Biff + cottage cheese!

- Omelett

- Kokte egg på brødskive med kaviar

- Finnbiff + cottage cheese

Sleng inn grønnsaker som du selv føler for i disse.

Jeg vil også anbefale et minimumsinntak av fiber, og der er jo klassikern havregrøt et godt alternativ. En annen ting som er fint med havregrøt er at det ikke er noen nytelse å spise, har en del tyggemotstand og metter noe kolosalt. Hjelper også veldig på magen føler jeg. Knekkebrød går litt på det samme.

Personlig føler jeg at fordøyelsen min er på sitt beste når jeg får maten min fra rene kilder, holder meg unna det verste av raske karbohydrater (loff, landgang etc), inntar en moderat mengde fiber (15-25g) og holder et relativt høyt proteininntak (for meg blir det alt over 160g). Dette er bare en observasjon, BTW.

Frokosten din er helt grei. Du skjønner sikkert selv at nugatti på skive som frokost hver bidige dag ikke er optimalt, men du straffes ikke for å spise det en gang i blant. Du kan fint spise "skitmat" her og der så lenge størstedelen av dietten din er fra gode kilder. Personlig foretrekker jeg å holde ting veldig "rent" og strengt fram til kveldstid, da jeg elsker å benke meg forran tv'en med noe litt mindre sunt. Da jeg sliter med å få i meg nok fett (liker ikke nøtter) liker jeg å spise is til dessert etter middag, og det er naturligvis fantastisk med kaffe og.

Bottom line er at du må prøve deg fram med det du liker å spise. Du vet hva jeg mener om at du bør telle kalorier, så sålenge du forholder deg innenfor rammene du setter opp der er det meste god business, men du bør uten tvil prøve å spise så sunn mat som mulig - la 80% av dietten din være god, sunn mat som er laget fra bunn av, så kan resten være tullball du har cravings for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, altså den oppskrifta var ganske typisk for meg tidligere. Det vil si at nå er jo den også opp til revisjon, siden jeg tror på en ganske helhetlig livsstilsendring.

Jeg tror nok det å få nok hvile er ganske viktig, og i økende grad om man skal trene ved siden av.

Jeg har pr. nå omtrent forkastet denne krasj-dietten på 500-700kalorier pr døgn til fordel for oppmerksom kaloritelling. Krasj-dietten kan kanskje funke bra for mange, men det er ikke tilrådelig, tror jeg.

Men med diettklakulator i hånd har jeg og min kone prøvd å sette opp en dags rasjoner. For min egen del tror jeg at jeg kommer til å være mett som aldri før, samtidig som jeg lander på rundt 2400kalorier, óg at sammensetningsforholdet mellom proteiner, fett og karbohydrater ser ganske ok ut. Protein-nivået mitt på denne planen ligger ganske høyt i forhold til det denne kalkulatoren tilsier, men kroppen kan begå seg med overskudd av proteiner mener jeg å ha hørt. Er det sånn?

Om man spiser, la oss si, 200gr i stedet for anbefalt 107gr. Vil det ha mye å si for vektreduksjon?

Og, hva er gode kilder til karbohydrater som ikke trekker opp fett-innholdet? Min kone sliter med det reknestykket, siden hun skal ha noe mindre av alt.

Lunsj i dag ble:

1 egg

37gr kokt skinke

25gr paprika rød

25gr agurk

1 skive brød

1 yoghurt 150gr med 2 ts Herbalife Personalized Protein Powder tilsatt.

Totalt, i følge kalkulator: 336 kalorier.

Skyhøyt protein-nivå og moderat lavt på fett og karbo.

Spiser jeg riktig da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser jo ut som en veldig fin lunsj det der. Igjen kommer det til antall karbohydrater, proteiner og fett, og om de passer i rammene du har satt.

200g er mye, men trenger ikke å være for mye. Nå bruker kroppen litt mer energi på å forbrenne protein enn fett og karbohydrat, så det vil ha litt utslag, men å være konsistent på kalori-inntaket vil trumfe antall gram proteiner hver eneste gang. Med det proteininntaket der bør du derimot klare å bli veldig mett, og du vil bevare muskelmasse bedre enn om du hadde spist 107g. Kan jo slenge med at det kan bli dyrt å spise 200g proteiner, så du det må du jo se an.

Hvile er uten tvil viktig, men man kan presse kroppen sin ganske langt, spesielt når man er nybegynner. Du må selvsagt ta høyde for operasjonen din, men du vil nok ha meget god restitusjon nå som du er ny til trening - du kommer nok ikke til å bli overtrent med det første, for å si det slik.

Edit: Ang karbohydratkilder, så er ris, søtpoteter, poteter, frukt og grønt, juice etc gode kilder uten noe særlig fett. Men det er uten tvil vanskelig å finne lavkalori høykarbo matvarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forekommer meg da likevel fortsatt som at det er noen ting som skurrer her.

Fordi, tidligere hadde vi et ganske lite balansert kosthold i huset. Men mengden kalorier (etter å ha brukt kalkulatoren) var egentlig under det som var hvileforbrenningen. Likevel gikk vi begge opp i vekt. Ikke raskt, egentlig, men stadig.

Det var nok for lite grønnsaker. Det var nok for mye ris, pommesfrites og farse-mat, og sauser. Grillet og stekt mat i masser.

Men, det totale antall kalorier ser ut til å være ganske lavt. Derfor spør jeg. Ikke for å trekke noen av de innkomne svar i tvil. Jeg vil bare forstå.

Er det viktig å ha kontroll på når man inntar maten? Har sammensetningen av hvert måltid mye å si, eller er det nok at det balanserer i løpet av døgnet?

Det er så mye jeg lurer på, men som jeg ikke kommer på å spørre om med en gang.

Igjen må jeg takke alle som har viet meg tid og energi i denne saken. Dere er fantastiske!

Tusen takk alle sammen. Dette løfter både motivasjon og energi noe voldsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo ut som en veldig fin lunsj det der. Igjen kommer det til antall karbohydrater, proteiner og fett, og om de passer i rammene du har satt.

200g er mye, men trenger ikke å være for mye. Nå bruker kroppen litt mer energi på å forbrenne protein enn fett og karbohydrat, så det vil ha litt utslag, men å være konsistent på kalori-inntaket vil trumfe antall gram proteiner hver eneste gang. Med det proteininntaket der bør du derimot klare å bli veldig mett, og du vil bevare muskelmasse bedre enn om du hadde spist 107g. Kan jo slenge med at det kan bli dyrt å spise 200g proteiner, så du det må du jo se an.

Hvile er uten tvil viktig, men man kan presse kroppen sin ganske langt, spesielt når man er nybegynner. Du må selvsagt ta høyde for operasjonen din, men du vil nok ha meget god restitusjon nå som du er ny til trening - du kommer nok ikke til å bli overtrent med det første, for å si det slik.

Edit: Ang karbohydratkilder, så er ris, søtpoteter, poteter, frukt og grønt, juice etc gode kilder uten noe særlig fett. Men det er uten tvil vanskelig å finne lavkalori høykarbo matvarer.

Er det nødvendig med et visst forhold mellom karbohydrater, fett og proteiner for å maksimere utnyttelsen av dem?

Om det er dyrt med 200gr proteiner pr dag? Nei, egentlig ser det ikke sånn ut, om det klarer seg med det jeg har satt opp som test.

Er det bedre med et overskudd av protein og fett, enn karbohydrater og fett? Eller er det beste å ha protein og karbohydrater på topp?

Det ser ut til at jeg skal holde på lenge før jeg får det til å gå opp med alle fire verdiene, i alle fall.

Jeg bruker "ShapeUp kaloriteller"-applikasjonen på telefon/nettbrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klokkeslett er totalt irrelevant, antall måltid er totalt irrelevant - kalorier inn, kalorier ut.

Å telle sånn sirkus anslag gir deg dessverre ikke svaret, og dere spiste nok mer. Veldig typisk at folk undervurderer mengden mat de spiser, og det er derfor jeg mener det er så viktig å være ærlig med seg selv å telle alt, så slipper man å gå over. Husk at om man skal skape et underskudd på 500kcal, så er et så lite feiltrinn som 300kcal for mye per dag nok til å ødelegge fremgangen for hele uka.

Om dere faktisk spiste det dere har telt dere frem til (noe jeg nok tviler på), så betyr det bare at du har et lavere energiforbruk enn først antatt. Det er enormt med forskning på dette temaet, og thermodynamics ender opp med å være the end all be all til vektnedgang. Som sagt, i teorien kan du gå ned i vekt utelukkende på sukkerbiter og donuts. Kroppen din kan ikke stoppe deg fra å gå ned i vekt fordi du spiser "usunt", når du ikke gir energien den trenger. Da må den ta av fettlagrene, og slik er det med den saken :p

edit: Tenker du et visst forhold typ i et gitt måltid, eller totalt? Måltidsammensetning vil nok bety en del på metthetsfølelsen, og totalt sett vil jo samspillet bety noe i form av at regnstykket skal gå opp, og du trenger både fett, protein og karbohydrater (i teorien "trenger" du ikke karbohydrater, men det er bare tull å kutte de ut)

Det beste er å treffe det du setter som minimum med protein og fett, og deretter fylle opp med karbohydrater. Om du går i overskudd i fett og protein vil det bare være en kostbar måte å få i seg energi på, og energien vil ikke gi like bra utslag på f.eks treningsprestasjon som karbohydrater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste kostholdsrådet i forbindelse med fjerning av galleblæren var at jeg skulle være forsiktig med fettrik mat, og at middagsmåltider burde introduseres gradvis.

Dette er fornuftig. Med stor sannsynlighet vil toleransen for fett øke etterhvert, ettersom tarmen "adapterer til situasjonen". En ting du kan prøve er MCT-fett, som typisk kan bety kokosolje. Dette fettet er lettere å fordøye, og kan brukes for å øke fettinntaket. Samtidig kan det ha en litt uheldig effekt på avføringen din (for å si det på en fin måte) dersom du får for mye om gangen, så begynn forsiktig :p

Fordi, tidligere hadde vi et ganske lite balansert kosthold i huset. Men mengden kalorier (etter å ha brukt kalkulatoren) var egentlig under det som var hvileforbrenningen. Likevel gikk vi begge opp i vekt. Ikke raskt, egentlig, men stadig.

Husk at disse kalkulatorene ikke gir deg annet enn et estimat, basert på svært begrenset informasjon :)

Er det viktig å ha kontroll på når man inntar maten? Har sammensetningen av hvert måltid mye å si, eller er det nok at det balanserer i løpet av døgnet?

Det er ikke noen direkte sammenheng mellom måltidsfrekvens og vektendring, men det kan være en del indirekte effekter som påvirker sult/metthet og dermed inntaket, og det kan påvirke opplevd energinivå, noe som påvirker forbruket.

MEN! I din situasjon nå vil det være viktigere å tenke på måltidsfrekvensen. Som følge av operasjonen du har tatt og hvordan dette påvirker fordøyelsen, vil det å fordele maten utover være veldig nyttig mtp å unngå flere pannekake-situasjoner :)

Det er enormt med forskning på dette temaet, og thermodynamics ender opp med å være the end all be all til vektnedgang.

Men det er viktig å skille mellom energibalanse som forklarende og som prediktor. Ettersom inntak og forbruk interagerer og man ikke har noen spesielt god kontroll på forbrukssiden, så vil ikke nødvendigvis kaloritelling gi noen som helst form for garanti for at man er i underskudd eller hvor stort dette er. Kaloritelling vil gi en god oversikt over inntaket :)

Litt høyttenkning om dette med inntak og forbruk i dette innlegget som kan være relevant å ta med for trådstarter:

Kcal inn, kcal ut. | Fitnessbloggen Forum

Mer inngående om energibalanse her:

Energibalansen - hva sier den egentlig? | Frisk og Funksjonell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garantisten er jo at man har kontroll og dermed kan endre. Vi kan selvsagt aldri vite akkurat hvor mye vi forbrenner fra dag til dag, men vi kan få god oversikt og gjøre justeringer basert på hvilke resultater vi ser utifra inntaket vårt :)

Jepp, men det er ikke alltid den fornuftige veien å justere er ned, just sayin ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...