Gå til innhold

Ønsker råd og veiledning


ramforth

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har nettopp begynt å interessere meg for helsa mi. Det er lovlig seint, med tanke på at jeg er 36 år. Men bedre sent enn aldri, er det ikke det de sier?

Jeg er 175cm og 97kg i skrivende øyeblikk. Har lidd under syndromet kronisk treningsvegring i snart 30 år. Har nylig "våkent" og luktet litt på kaffen, som amerikanerne sier. Jeg har innsett at jeg er altfor tung i kroppen, og har altfor romslig livvidde.

Desverre vet jeg lite om hva som funker, og hvordan det funker. Derfor tar jeg mot til meg og skriver meg inn her. Håper det er masse kompetanse her, og villige sjeler som har tid og ønske i sin aktive hverdag og at man kan få litt bistand til å starte med veien til et bedre liv.

For meg startet dette med et gallestensanfall i forkant av Jul 2012. Da veide jeg 104kg. Etter det fikk jeg beskjed om at galleblæren skulle opereres ut ved en senere anledning, og i mellomtiden burde jeg være svært forsiktig med hva jeg spiste av fet mat.

Så. Ribbematen og alt det gode i forbindelse med Jul fikk jeg være uten. Det har gått i kylling og mager fisk etter denne episoden. Det har hjulpet betraktelig, synes jeg.

Operasjonen med fjerning av galleblæren fant sted for omtrent en måned siden. I tiden etter operasjonen har jeg spist etter en slik crash-diett. Har gått ned noen kilo til, og ender nå som sagt på 97kg i dag. På fredag er crash-dietten ferdig, og jeg skal begynne å spise riktig. Problemet er at jeg ikke lenger vet hva riktig er. Jeg skal også trene litt, men kan ikke trene styrke før Juni, siden legen er bekymret for operasjonssårene. Derfor går jeg en del. Helst i skog og mark, med variert terreng.

Det jeg egentlig lurer på, er hvordan jeg kan maksimere effekten av disse "trimturene" mine i tiden fram mot datoen for total friskmelding. Når jeg i Juni også kan trene styrke vil jeg vel også få en raskere vektreduksjon etter det jeg forstår.

Det er mange som poengterer fordelene ved bruk av proteinpulver og kosttilskudd. Men for meg er dette en vill og uoversiktlig jungel, både av råd og produkter.

Har noen anledning til å veilede litt, så hadde jeg vært svært glad for det.

Det er mulig at det ikke er nok info her, men da er det bare å spørre så skal jeg forsøke å svare etter beste evne. Hjelp til selvhjelp er vel det jeg er ute etter her.

Håper på god kommunikasjon med dere som vet hva dere gjør.

Tusen takk for at du tok deg tid til å lese dette. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fantastisk, halveis inn i innlegget mitt bare lukker browsern min seg. Jaja, vi forsøker pånytt.

Hvorfor skal du høre på hva jeg har å si? Jeg har gått fra 150kg til 93KG (192cm), lest ufattelig mye stoff om temaet og prøvd mer eller mindre alt av metoder som er der ute. Jeg oppdaget sannheten tidlig i 2011, men ble så forvirret av all informasjonen der ute at jeg kasta bort tid på tull. Jeg ønsker at andre skal slippe det, så derfor gidder jeg å sette meg ned å skrive disse vel lange tekstene, i håp om at noen vil høre.

Jeg tar utgangspunkt i at du er en mann (ref avatar).

Først og fremst vil jeg understreke viktigheten av dietten din. Dietten din er det eneste du skal konsentrere deg om for vekttap (fettprosenten din). Ikke bland trening og diett. Gjør treningen for helsa, utseende og velvære, hold det unna slankeprosessen din. Dietten er det som vil skape vekttap, ingenting annet.

Her skrev jeg en lengre utdypning om hvorfor de skal separeres, men jeg skriver bare kort:

Ja, det er faktorer som betyr noe annet enn diett, viktigst av alt hva du gjør ila en dag (kontorjobb? Håndtverker? Hvor aktiv er du?), og mindre viktig er hvor mye / hvordan du trener. Til syvende og sist er det dietten din det koker ned til.

Et eksempel på dette: Om du har et forbruk på 2500kcal i snitt (du vil ikke forbrenne samme mengde kcal hver eneste dag, det vil variere fra dag til dag), og har det samme inntaket i mat, ergo du hverken legger på deg eller tar av deg, vil du måtte skape 500kcal i underskudd oppå det du allerede gjør. Om du jogger i middels tempo i 30 minutter vil du forbrenne ca 200-250kcal. Og da tar vi ikke med hva du ville forbrent om du hadde gjort noe annet i de 30 minuttene - altså er ditt reelle resultat veldig svakt.

Du ville måtte trent en ekstrem mengde for å skape underskuddet via trening, og det gjør det tøffere mentalt enn nødvendig. Det er ekstremt mye lettere å endre matvanene enn å begynne å løpe i timesvis flere ganger i uka.

Så om vi er enige om at dietten er det eneste du trenger å konsentrere deg om for vekttap, hva gjør vi videre? (DISCLAIMER: Jeg anbefaler deg å trene, for all del. Det er fantastisk og absolutt alle burde gjøre det. Men det er ikke det som betyr noe hva vekttap angår)

Det du må finne ut er sånn sirkus hvor mye du forbrenner i løpet av en dag, for deretter å skape et underskudd. Det er ikke barebare. Det finnes kalkulatorer på internett som gjør anslag for deg, men spør du meg varierer vi i for stor grad, og vi har forskjellig definisjon av hva "middels aktiv" etc er, at det er best at du legger ned litt arbeid og finner ut dette selv. Det gjør du ved å kontrollere vekta di, være streng med å følge opp inntaket ditt, og prøve deg fram.

For eksempel kan du prøve å spise 2500 kcal å se hvor det tar deg. Hold deg til det i 3 uker, kontroller vekta, ta bilder, mål med måleband etc. Går du opp i vekt har du dessverre et lavere forbruk enn først antatt. Går du ned i vekt kan du fortsette å spise den mengden kalorier (går du enormt mye ned i vekt etter 3 uker bør du skru opp inntaket, da vet du at du forbrenner fett og ikke muskler).

Så da spør du sikkert "Hva skal jeg spise, da?".

Jo, det skal jeg fortelle deg. Hva du vil! Utrolig nok møter jeg enda folk som tror at det er kylling og brokkoli som er tingen, tilogmed ekstremt seriøse og suksessfulle kroppsbyggere sverger til denne metoden.

Det ENESTE du trenger å forholde deg til hva vekttap angår, er hvor mange gram karbohydrater, proteiner og fett du spiser, og hva totalen av det er i kalorier. Lag en konto på Free Calorie Counter, Diet & Exercise Journal | MyFitnessPal.com, skriv inn alt du spiser (mål og vei ALT! Kan ikke understreke nok hvor viktig det er. Ergo kjøp deg kjøkkenvekt om du ikke allerede har).

En generell tommelfinger-regel er minimum 2,5g protein per KG kroppsvekt, 1,5G fett per KG kroppsvekt, og resten karbohydrater. Disse varierer alt ettersom hvem du spør, det viktigste er at du holder proteininntaket høyt, og fettinntaket på et minimumsnivå.

Hvilken mat du spiser, gitt at du følger disse reglene, betyr ingenting. Kroppen din vet ikke forskjell på 100g karbs fra donuts eller havregrøt (ja det er fiber i havregrøt som spiller en rolle, ja du vil føle deg elendig om du kun spiser donuts som karb-kilde, ja det er dårlig for helsa, nei det vil ikke bety noe for vekttapet ditt)..

Jeg anbefaler naturligvis at du prøver å spise sunn mat, men uansett hva folk sier om å telle kalorier - Det er et MUST om du er seriøs og vil se rask suksess. Sånn er det bare. Om du ikke gidder å ta deg 5 minutt av dagen for å garantere at det du driver med sender deg i riktig retning har du helt feil prioriteringer.

Så kan vi ta litt ang treningen. Du skriver at styrketrening vil gjøre at du går ned i vekt raskere.

Nei, det vil den dessverre ikke. Styrketrening vil gjøre at du ser bedre ut når du når målet ditt, det vil hjelpe deg med å bevare muskelmassen din (ergo det du mister er fett, ikke muskler), og du vil ha høyere funksjon i alt du foretar deg av fysiske aktiviteter.

Med det sagt, når det kommer til kaloriforbrenning vil AKTIVITET være langt bedre. En gåtur, joggetur eller løpetur, skitur eller sykkeltur vil ALLTID forbrenne mer enn vektløfting (med mindre man har latterlig korte cardioøkter).

Men som jeg allerede sa, ikke bekymre deg om det. Konsentrer deg om dietten når det kommer til vekttap.

Jeg vet ikke hva ditt kunnskapsnivå er, men det er godt mulig at du må lære deg hva maten du spiser inneholder. Da må du bare begynne å lese på næringsinnholdet på alt du kjøper er, reduser restaurantbesøk til et minimum og kontroller inntaket ditt som en absolutt autist. Det er ingenting hysterisk ved dette, du vil kunne spise langt friere med denne metoden, og det koster lite av tiden din.

Du nevnte kosttilskudd, så jeg skriver en liten guide. Jeg jobber forøvrig i en helsekostkjede, men heldigvis for deg er jeg en elendig salgsmann. Kort sagt, du trenger ingen tilskudd. Men, det er langt ifra bortkasting av penger.

Ting jeg vil anbefale deg:

Kreatin monohydrat (når du begynner med styrketrening): Det er bevist effektivt, det er det nærmeste dop du kommer uten sideeffekter og kriminalisering av deg selv.

Omega 3-fettsyrer: Generelt godt for helsa, latterlig lang liste over positive effekter, kan hjelpe med fettforbrenning

Vitaminkapsler: Om du vil være på den sikre siden kan dette være lurt, da det ikke er noen som har oversikt over hvor mange mg vitaminer av ditt og datt de trenger eller tar inn ila en dag. Personlig tror jeg vi klarer oss fint uten med mindre vi spiser ufattelig ensidig og lite mat.

Koffeinkapsler: Litt vel dyrt i Norge for disse, men jeg syns de er fantastisk om jeg er litt halvslapp før trening, være seg styrke eller cardio.

Kommer ikke på noe mer nå, bare spør meg om du lurer på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk, halveis inn i innlegget mitt bare lukker browsern min seg. Jaja, vi forsøker pånytt.

Hvorfor skal du høre på hva jeg har å si? Jeg har gått fra 150kg til 93KG (192cm), lest ufattelig mye stoff om temaet og prøvd mer eller mindre alt av metoder som er der ute. Jeg oppdaget sannheten tidlig i 2011, men ble så forvirret av all informasjonen der ute at jeg kasta bort tid på tull. Jeg ønsker at andre skal slippe det, så derfor gidder jeg å sette meg ned å skrive disse vel lange tekstene, i håp om at noen vil høre.

Jeg tar utgangspunkt i at du er en mann (ref avatar).

Først og fremst vil jeg understreke viktigheten av dietten din. Dietten din er det eneste du skal konsentrere deg om for vekttap (fettprosenten din). Ikke bland trening og diett. Gjør treningen for helsa, utseende og velvære, hold det unna slankeprosessen din. Dietten er det som vil skape vekttap, ingenting annet.

Her skrev jeg en lengre utdypning om hvorfor de skal separeres, men jeg skriver bare kort:

Ja, det er faktorer som betyr noe annet enn diett, viktigst av alt hva du gjør ila en dag (kontorjobb? Håndtverker? Hvor aktiv er du?), og mindre viktig er hvor mye / hvordan du trener. Til syvende og sist er det dietten din det koker ned til.

Et eksempel på dette: Om du har et forbruk på 2500kcal i snitt (du vil ikke forbrenne samme mengde kcal hver eneste dag, det vil variere fra dag til dag), og har det samme inntaket i mat, ergo du hverken legger på deg eller tar av deg, vil du måtte skape 500kcal i underskudd oppå det du allerede gjør. Om du jogger i middels tempo i 30 minutter vil du forbrenne ca 200-250kcal. Og da tar vi ikke med hva du ville forbrent om du hadde gjort noe annet i de 30 minuttene - altså er ditt reelle resultat veldig svakt.

Du ville måtte trent en ekstrem mengde for å skape underskuddet via trening, og det gjør det tøffere mentalt enn nødvendig. Det er ekstremt mye lettere å endre matvanene enn å begynne å løpe i timesvis flere ganger i uka.

Så om vi er enige om at dietten er det eneste du trenger å konsentrere deg om for vekttap, hva gjør vi videre? (DISCLAIMER: Jeg anbefaler deg å trene, for all del. Det er fantastisk og absolutt alle burde gjøre det. Men det er ikke det som betyr noe hva vekttap angår)

Det du må finne ut er sånn sirkus hvor mye du forbrenner i løpet av en dag, for deretter å skape et underskudd. Det er ikke barebare. Det finnes kalkulatorer på internett som gjør anslag for deg, men spør du meg varierer vi i for stor grad, og vi har forskjellig definisjon av hva "middels aktiv" etc er, at det er best at du legger ned litt arbeid og finner ut dette selv. Det gjør du ved å kontrollere vekta di, være streng med å følge opp inntaket ditt, og prøve deg fram.

For eksempel kan du prøve å spise 2500 kcal å se hvor det tar deg. Hold deg til det i 3 uker, kontroller vekta, ta bilder, mål med måleband etc. Går du opp i vekt har du dessverre et lavere forbruk enn først antatt. Går du ned i vekt kan du fortsette å spise den mengden kalorier (går du enormt mye ned i vekt etter 3 uker bør du skru opp inntaket, da vet du at du forbrenner fett og ikke muskler).

Så da spør du sikkert "Hva skal jeg spise, da?".

Jo, det skal jeg fortelle deg. Hva du vil! Utrolig nok møter jeg enda folk som tror at det er kylling og brokkoli som er tingen, tilogmed ekstremt seriøse og suksessfulle kroppsbyggere sverger til denne metoden.

Det ENESTE du trenger å forholde deg til hva vekttap angår, er hvor mange gram karbohydrater, proteiner og fett du spiser, og hva totalen av det er i kalorier. Lag en konto på Free Calorie Counter, Diet & Exercise Journal | MyFitnessPal.com, skriv inn alt du spiser (mål og vei ALT! Kan ikke understreke nok hvor viktig det er. Ergo kjøp deg kjøkkenvekt om du ikke allerede har).

En generell tommelfinger-regel er minimum 2,5g protein per KG kroppsvekt, 1,5G fett per KG kroppsvekt, og resten karbohydrater. Disse varierer alt ettersom hvem du spør, det viktigste er at du holder proteininntaket høyt, og fettinntaket på et minimumsnivå.

Hvilken mat du spiser, gitt at du følger disse reglene, betyr ingenting. Kroppen din vet ikke forskjell på 100g karbs fra donuts eller havregrøt (ja det er fiber i havregrøt som spiller en rolle, ja du vil føle deg elendig om du kun spiser donuts som karb-kilde, ja det er dårlig for helsa, nei det vil ikke bety noe for vekttapet ditt)..

Jeg anbefaler naturligvis at du prøver å spise sunn mat, men uansett hva folk sier om å telle kalorier - Det er et MUST om du er seriøs og vil se rask suksess. Sånn er det bare. Om du ikke gidder å ta deg 5 minutt av dagen for å garantere at det du driver med sender deg i riktig retning har du helt feil prioriteringer.

Så kan vi ta litt ang treningen. Du skriver at styrketrening vil gjøre at du går ned i vekt raskere.

Nei, det vil den dessverre ikke. Styrketrening vil gjøre at du ser bedre ut når du når målet ditt, det vil hjelpe deg med å bevare muskelmassen din (ergo det du mister er fett, ikke muskler), og du vil ha høyere funksjon i alt du foretar deg av fysiske aktiviteter.

Med det sagt, når det kommer til kaloriforbrenning vil AKTIVITET være langt bedre. En gåtur, joggetur eller løpetur, skitur eller sykkeltur vil ALLTID forbrenne mer enn vektløfting (med mindre man har latterlig korte cardioøkter).

Men som jeg allerede sa, ikke bekymre deg om det. Konsentrer deg om dietten når det kommer til vekttap.

Jeg vet ikke hva ditt kunnskapsnivå er, men det er godt mulig at du må lære deg hva maten du spiser inneholder. Da må du bare begynne å lese på næringsinnholdet på alt du kjøper er, reduser restaurantbesøk til et minimum og kontroller inntaket ditt som en absolutt autist. Det er ingenting hysterisk ved dette, du vil kunne spise langt friere med denne metoden, og det koster lite av tiden din.

Du nevnte kosttilskudd, så jeg skriver en liten guide. Jeg jobber forøvrig i en helsekostkjede, men heldigvis for deg er jeg en elendig salgsmann. Kort sagt, du trenger ingen tilskudd. Men, det er langt ifra bortkasting av penger.

Ting jeg vil anbefale deg:

Kreatin monohydrat (når du begynner med styrketrening): Det er bevist effektivt, det er det nærmeste dop du kommer uten sideeffekter og kriminalisering av deg selv.

Omega 3-fettsyrer: Generelt godt for helsa, latterlig lang liste over positive effekter, kan hjelpe med fettforbrenning

Vitaminkapsler: Om du vil være på den sikre siden kan dette være lurt, da det ikke er noen som har oversikt over hvor mange mg vitaminer av ditt og datt de trenger eller tar inn ila en dag. Personlig tror jeg vi klarer oss fint uten med mindre vi spiser ufattelig ensidig og lite mat.

Koffeinkapsler: Litt vel dyrt i Norge for disse, men jeg syns de er fantastisk om jeg er litt halvslapp før trening, være seg styrke eller cardio.

Kommer ikke på noe mer nå, bare spør meg om du lurer på noe.

For eit utruleg bra svar!

Eg var ikkje trådstartar her, og har vel på ein måte lest så auga blir tørre og raude, dette var uansett ein fantastisk oppsummering!

Eg er uansett klar for å miste nokon kilo, og dette var akkurat det kicket ein viss plass som eg trengte for å finne fram att kjøkenvekta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skriver mye bra torres, men vil kommentere et par ting.

Så da spør du sikkert "Hva skal jeg spise, da?".

Jo, det skal jeg fortelle deg. Hva du vil! Utrolig nok møter jeg enda folk som tror at det er kylling og brokkoli som er tingen, tilogmed ekstremt seriøse og suksessfulle kroppsbyggere sverger til denne metoden.

Det ENESTE du trenger å forholde deg til hva vekttap angår, er hvor mange gram karbohydrater, proteiner og fett du spiser, og hva totalen av det er i kalorier. Lag en konto på Free Calorie Counter, Diet & Exercise Journal | MyFitnessPal.com, skriv inn alt du spiser (mål og vei ALT! Kan ikke understreke nok hvor viktig det er. Ergo kjøp deg kjøkkenvekt om du ikke allerede har).

Dette er en sannhet med store modifikasjoner. Selv om makronæringsstoffene er det som primært avgjør effekten på kroppssammensetning, så er det flere ting som spiller inn her. Anbefaler deg å lese gjennom denne for en liten gjennomgang av IIFYM-konseptet.

IIFYM – Fleksibelt kosthold | MyRevolution

En generell tommelfinger-regel er minimum 2,5g protein per KG kroppsvekt, 1,5G fett per KG kroppsvekt, og resten karbohydrater. Disse varierer alt ettersom hvem du spør, det viktigste er at du holder proteininntaket høyt, og fettinntaket på et minimumsnivå.

Et så høyt proteininntak er i beste fall svært unødvendig. Dette er typisk forumkunnskap, ettersom internett over tid har skapt et proteinbehov som er helt hinsides. 1,5g/kg er i de fleste tilfeller mer enn nok, spesielt for en som er overvektig, ettersom proteinbehov per kg synker med økende fettprosent. 1,5g fett per kg er også høyt for en overvektig som skal ned i vekt.

Et fettinntak på 1,5g/kg er spesielt høyt i denne situasjonen med tanke på at vi her snakker om en som nylig har operert vekk galleblæren.

Hvilken mat du spiser, gitt at du følger disse reglene, betyr ingenting. Kroppen din vet ikke forskjell på 100g karbs fra donuts eller havregrøt (ja det er fiber i havregrøt som spiller en rolle, ja du vil føle deg elendig om du kun spiser donuts som karb-kilde, ja det er dårlig for helsa, nei det vil ikke bety noe for vekttapet ditt)...

Indirekte vil det bety noe for vekttap også, ettersom dette er mat som metter mindre. Om man veier og teller alt man spiser så vil det ikke spille noen rolle, men dette er ikke noe folk flest driver med (med mindre man snakker om en helt spesifikk subpopulasjon). Sultfølelsen er veldig sentral for suksessraten i det lange løp.

Og det går heller ikke an å sammenligne enkeltnæringsstoffer på tvers av matvarer, fordi dette ikke tar hensyn til kvaliteten på resten av matvaren. Det at karbohydratmolekylene er de samme er ikke et argument for at disse matvarene fint kan benyttes om hverandre. Jeg sier ikke at du påstår det, men mange andre gjør nettopp det.

Jeg anbefaler naturligvis at du prøver å spise sunn mat, men uansett hva folk sier om å telle kalorier - Det er et MUST om du er seriøs og vil se rask suksess. Sånn er det bare. Om du ikke gidder å ta deg 5 minutt av dagen for å garantere at det du driver med sender deg i riktig retning har du helt feil prioriteringer.

Nei, å telle kalorier er ikke et must for å se resultater. Spesielt ikke i kontekst av en overvektig som vil ned i vekt. Det kan være et nødvendig hjelpemiddel i en helt annen situasjon, men det er viktig å tilpasse rådene til konteksten.

Jeg vet ikke hva ditt kunnskapsnivå er, men det er godt mulig at du må lære deg hva maten du spiser inneholder. Da må du bare begynne å lese på næringsinnholdet på alt du kjøper er, reduser restaurantbesøk til et minimum og kontroller inntaket ditt som en absolutt autist. Det er ingenting hysterisk ved dette, du vil kunne spise langt friere med denne metoden, og det koster lite av tiden din.

Selv om dette kan være nyttig, så er det på ingen måte noe man trenger å gjøre. De aller fleste kommer veldig langt med matvarebaserte kostråd og noenlunde mengdebegrensninger. Å anbefale noen å kontrollere matinntaket sitt som en autist er ekstremt unødvendig. De fleste har veldig lite behov for å detaljstyre kostholdet på denne måten. Det gjelder kanskje på slutten av en deff om man skal i sceneform, men det gjelder et fåtall.

Du kan åpenbart en del, men jeg vil virkelig råde deg til å sette deg inn i konteksten før du gir råd. Mange av rådene du gir her vil være helt konge i mange situasjoner, men fryktelig overkill i mange andre. Og det å ta hensyn til fysiologiske ting som fjerning av galleblære er veldig viktig! Alt dette er skrevet i beste mening.

ramforth: Har du fått noen kostråd i forbindelse med fjerningen av galleblæren din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegard L, hele greia er at man ikke skal overkomplisere det. Det at du skriver dette er jo nok til å forvirre en nybegynner. Ja, det du skriver er riktig, nei det er ikke essensiell kunnskap for folk som vil ned i vekt. Hele hensikten er å holde ting simpelt så folk slipper å bli forvirret. Om man setter rammer der kalorier er hovedfokus med en generell oppfordring til å spise sunn mat, så kan man det man skal kunne.

Vi kan gjerne ta en diskusjon på hvorvidt kaloritelling er et must eller ikke - Jeg er selvsagt klar over at kaloritelling i seg selv ikke er det eneste som kan skape et kaloriunderskudd og dermed forårsake vekttap, men å telle kalorier er ca alt man trenger å kunne for å trygt, effektivt og (så raskt som mulig) gå ned i vekt. At du kommer å taler imot kaloritelling syns jeg er merkelig, da du sier "nei, ikke bruk den suverent mest effektive metoden, det trengs ikke". Selvsagt er det mulig å gå ned i vekt uten å telle kalorier, men det er ufattelig enkelt å gjøre, og nærmest garanterer suksess. Teller man ikke kalorier/gjør anslag vet man simpelthen ikke hvor denne dagen eller denne uka fører en.

edit: Bare sånn for å forklare hvorfor jeg er så imot "matvarebaserte råd":

Jeg spant hjulene ufattelig lenge fordi min oppfatning av en "normal" porsjon ikke gikk overens med hvor mye jeg egentlig kunne spise. Det hjelper ikke å spise utelukkende sunne og gode måltider når man overskrider mengden kalorier man kan spise uansett. At sultfølelse betyr noe er jeg helt enig i, men hele poenget med IIFYM er jo at man får bestemme selv innenfor faste kalorirammer, men løse matvare-rammer.

Kalorirammene garanterer suksess, de løse matvarerammene garanterer at man vil kunne delta i sosiale lag uten å risikere å kaste vekk dagen (eller uka), og man beholder sinnet i godt behold. Man slipper å legge om mer enn det som er nødvendig, og man lærer seg å kontrollere inntaket sitt og får en mye bedre oppfatning av porsjonstørrelser man må forholde seg til ift matvarene man spiser.

Det at folk får "generelle kostholdsråd" og denne frykten for å telle kalorier fordi det liksom er farlig eller hva det er som motiverer folk til å argumentere mot det må være det som irriterer meg aller mest i denne "industrien". Det stopper folk fra å oppnå målene sine, jeg har sett det gang på gang. I beste fall mister man vekt på en sub-optimal måte, i værste fall kommer man seg ingen vei.

EDIT2: Nå er jeg jo allerede godt i gang med et behemoth-innlegg, så kan jo fortsette.

Ang retningslinjene ved inntak av protein og fett så får det være opp til enhver å vurdere. Du kan gå ned i vekt på utelukkende karbohydrater, eller bare fett, eller bare proteiner. Poenget er jo at han vil beholde muskelmassen sin. Etter min erfaring hjelper et høyt proteininntak på restitusjon, metthetsfølelse og det hjelper i tillegg på å beskytte muskelmassen. Det samme gjelder i mindre grad fett.

Jeg elsker karbohydrater, spesielt i form av sjokolade eller ris - Men når man skal ned i vekt kommer det i tredje rekke.

Jeg har ingen grunnlag for å uttale meg om operasjonen hans eller hvordan kostholdet hans skal være rundt det. Der får han snakke med legen sin, ikke oss på fb. Jeg tar det for gitt at OP ikke tar innlegget mitt som skreddersydd for folk som har gjennomført samme operasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tingen er at kaloritelling er noe de aller aller fleste ikke har interesse av å begynne med, og det er etter min mening helt feil ende å starte i. Kjernen på et treningsforum er fryktelig langt fra representativ fra den generelle befolkningen, og rådene du gir bør tilpasses situasjonen til den du gir dem til.

Ved å gi et inntrykk av at enten så teller du kalorier og regner på alt du får i deg, eller så gjør du ikke en god nok innsats, så risikerer du at personen du snakker til ender opp med å tenke at "faen, dette gidder jeg ikke", og mister all motivasjon. Jeg har vært borti flere som har gått på akkurat denne smellen, og uten å se an hvem du snakker til så er det ikke alltid det lureste å gi full gass og kjøre på med de mest effektive tingene.

Jeg respekterer selvfølgelig at du har egenerfaring med å gå ned i vekt, men du bør også være ydmyk nok til å innse at dette ikke gir deg en kjempekompetanse i å tilrettelegge for andre. Spesielt ikke når vi snakker om folk med fysiologiske utfordringer i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan gjerne være "ydmyk" nok til å akseptere at folk flest rett og slett ikke gidder å telle kalorier - Mange som har spurt meg om råd og veiledning bare lukker ørene når jeg kommer inn på delen der jeg krever noe av de. Jeg er helt enig i at ekstremt mange mennesker bare gir opp ved synet av ordet kaloritelling.

Men det betyr ikke at jeg skal slutte å militant anbefale det. Jeg skulle ønske at noen forklarte meg hvordan ting hang sammen når jeg begynte å gå ned i vekt, og at jeg ville hørt på de med en gang. Det hadde spart meg ufattelig mye tid, forvirring og vansker. Men dessverre er verden fylt med mennesker som er ute etter å få ting til å høres lettvint ut, være skånsom og mild, men som til syvende og sist bare trekker vekk fokuset fra det som betyr noe.

Hadde det vært slik at jeg på forhånd kunne vite om en person ville gitt opp om jeg nevnte kaloritelling, og at forskjellen ville være på om de i det hele tatt begynte eller ikke - ja da sier det seg selv at det er bedre at en person får kostholdsråd så de i det minste tar tak i problemet, istedenfor at de får kostholdsråd som får de til å gi opp, uansett så riktig rådene er. Naturligvis er det bedre å foreta seg noe enn å gi opp. Det sier seg selv.

Men slik er det ikke, jeg kan ikke vite det. Det får bli opp til folk selv om de vil høre på meg eller ikke - men det endrer ikke på det faktum at kaloritelling er enkelt, og en garantist for suksess, samtidig som man (i mine øyne) utvikler et langt sunnere forhold til mat enn om man kutter ned på inntaket sitt på måfå og må velge mellom å kutte ut nesten alt de liker for å ikke gå over kalorimengden sin, eller å gamble totalt på suksess.

Igjen, jeg skjønner virkelig ikke hvorfor folk skal drive å anbefale i mot kaloritelling. Grunnen til at det er subpopulasjonen som driver med det er jo fordi folk har et helt irrasjonelt forhold til kaloritelling, og at det aldri kommer fram for lett gjennomførbart og uproblematisk det er. Hadde vi alle drevet med kaloritelling hadde folk skjønt det. Hadde hollywood-stjernene anbefalt kaloritelling hadde folk orka. Men siden vi nå har en masse nay-sayers så forblir det veldig problematisk bare å anbefale kaloritelling fordi det alltid skal være noen som sier at "nei det trenger du ikke / bør du ikke gjøre".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men slik er det ikke, jeg kan ikke vite det. Det får bli opp til folk selv om de vil høre på meg eller ikke - men det endrer ikke på det faktum at kaloritelling er enkelt, og en garantist for suksess, samtidig som man (i mine øyne) utvikler et langt sunnere forhold til mat enn om man kutter ned på inntaket sitt på måfå og må velge mellom å kutte ut nesten alt de liker for å ikke gå over kalorimengden sin, eller å gamble totalt på suksess.

1. Det er ikke en garantist for suksess.

2. Å telle kalorier gir et sunnere forhold til mat? På ingen som helst måte!

3. De to ekstremene du setter opp mot hverandre er ikke de alternativene man har å velge mellom.

Igjen, jeg skjønner virkelig ikke hvorfor folk skal drive å anbefale i mot kaloritelling. Grunnen til at det er subpopulasjonen som driver med det er jo fordi folk har et helt irrasjonelt forhold til kaloritelling, og at det aldri kommer fram for lett gjennomførbart og uproblematisk det er. Hadde vi alle drevet med kaloritelling hadde folk skjønt det. Hadde hollywood-stjernene anbefalt kaloritelling hadde folk orka. Men siden vi nå har en masse nay-sayers så forblir det veldig problematisk bare å anbefale kaloritelling fordi det alltid skal være noen som sier at "nei det trenger du ikke / bør du ikke gjøre".

Har du tenkt tanken at flere av de som "anbefaler i mot" kaloritelling har brukt en god del år av livet sitt på å studere dette, og opparbeidet seg en reell faglig kompetanse? Kan det tenkes at du, som er ung og har kunnskapen din fra ting du har lest på nett og forumer, ikke ser hele bildet? Kan det tenkes at det som kan se ut som en forferdelig god løsning ikke nødvendigvis er så lurt likevel?

Denne er ganske relevant for poenget jeg vil ha fram:

David Katz, M.D.: Opinion Stew

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på om jeg i det hele tatt skal orke å fortsette denne diskusjonen, da du setter deg på en hest som er så høy at jeg tviler på at det er mulig å få deg ned igjen. Du velger å gå vekk fra sak og "angripe" bakgrunnen min som ungt forum-medlem, og da er det egentlig lite jeg kan si i mot. Men jeg gjør følgende frieri til OP og andre som ønsker å gå ned i vekt:

Kaloritelling er, som jeg allerede har skrevet, veien å gå. Er du uinteressert i å risikere å kaste vekk tid, spinne hjulene dine - rett og slett gjennomgå en læringsprosess som kan ta deg flere år før du klarer å oppnå suksess? Tell kaloriene dine, forsikre deg om at det du spiser er det du trenger å spise for å oppnå resultatene dine. Ikke gamble med en så stor fysisk og emosjonell investering.

Kaloritelling er helt ufarlig, og det har et uforståelig frynsete rykte fordi det handler om matvanene våre. Å sette opp et økonomisk budsjett gir bare mening, da vi ønsker kontroll over økonomien vår. Å sette opp et budsjett for kaloriene våre, det som dikterer om vi går opp eller ned i vekt, gir like mye mening. Det er hverken slitsomt, tidskrevende eller mentalt stressende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, jeg sitter og diskuterer fra et faglig standpunkt og er i stand til å se kompleksiteten og eventuelle konsekvenser av rådene du gir. Og etterhvert så provoserer det meg også ganske mye at du ikke innser dine egne begrensninger. Det eneste jeg ville oppnå med å ta denne diskusjonen er at du tenker deg om når du velger å gå inn og gi råd til folk, og at du i det minste vurderer å ta hensyn til folks problemstillinger før du gir spesifikke råd.

Dette handler ikke om å sitte på noen høy hest, det handler om en kultur som ofte oppstår på forum der folk gir råd uten å ha noen forståelse for konsekvensene av det. Jeg angriper deg ikke som ungt forummedlem, jeg luftet ideen om at det kanskje var ting i det store bildet som du ikke har vurdert eller i det hele tatt tenkt på.

Det er eksempler i denne tråden der du gir enkelte råd som er helt horrible med tanke på informasjon du kan finne i første post, og det var grunnen til at jeg valgte å kommentere her i utgangspunktet.

Kaloritelling er helt ufarlig, og det har et uforståelig frynsete rykte fordi det handler om matvanene våre. Å sette opp et økonomisk budsjett gir bare mening, da vi ønsker kontroll over økonomien vår. Å sette opp et budsjett for kaloriene våre, det som dikterer om vi går opp eller ned i vekt, gir like mye mening. Det er hverken slitsomt, tidskrevende eller mentalt stressende.

Hva tenker du om den lange rekken med fitnessutøvere som sliter med spiseforstyrrelser? Er kaloritelling helt ufarlig i alle situasjoner? Er IIFYM forsvarlig å anbefale til folk uten kunnskaper om mat og matvarer?

Du uttaler deg ekstremt bastant og med en enorm selvtillit, men du bør kanskje tenke litt på om den reelle kompetansen står i stil med den selvopplevde kompetansen. Jeg postet Dunning-Krügergrafen i den andre tråden, det er ganske tydelig hvor du er på den ut ifra det du skriver her ;) Les gjerne kronikken til Katz også om du ikke gjorde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, her er vi ferdig ser jeg. Helt uaktuelt å diskutere med deg Vegard L. Det er synd, for jeg elsker diskusjoner, men når du mener at jeg lider av dunning-kruger-syndrom på et tema jeg har brukt årevis på å opparbeide meg kunnskap i(ikke gjennom forum, btw), så er det umulig å fortsette debatten. Vi er begge bastante, og det er helt greit. Jeg har ingen problemer med at du er bastant, men det betyr ikke at jeg mener du ikke kan bidra med noe når det kommer til mine synspunkt på saken.

Det absolutt klør i fingrene etter å diskutere videre på punktene du nevnte, men jeg ser absolutt ingen måte denne diskusjonen kan fortsette på en konstruktiv måte. Alle mine argumenter vil nok uansett avises som noe en kvisete tenåring på /fit/ ville skrevet. Du har opp til flere gode poeng, men jeg skal spare deg for skammen det er å ha en meningsfelle som lider av dunning-kruger-syndromet.

edit: Forstår forøvrig godt om du syns jeg tegner urettferdige karikturer av deg her, det kan hende jeg gjør det. Men det er slik jeg oppfatter deg - Du er uinteressert i å høre på hva jeg har å si, fordi jeg, ifølge deg, ikke kan nok om temaet til å i det hele tatt uttale meg. Du ser sikkert selv hvor lite hensikt det for meg da har å fortsette debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du uttaler deg ekstremt bastant og med en enorm selvtillit, men du bør kanskje tenke litt på om den reelle kompetansen står i stil med den selvopplevde kompetansen. Jeg postet Dunning-Krügergrafen i den andre tråden, det er ganske tydelig hvor du er på den ut ifra det du skriver her ;) Les gjerne kronikken til Katz også om du ikke gjorde det.

Ser jeg et dårlig forsøk på hersketeknikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker kaloritelling. Det gir en følelse av kontroll og en lærer sånn ca. hvor mye energi og hvilke makronæringsstoffer det er i en viss matvare (2 egg? Oh, ca 150kcal! Halvliter helmelk? Drøye 250). Etter en stund klarer man det til en viss grad med øyemål og enkel hoderegning. Å fraråde det og risikere dårlige(re) resultater fordi det krever innsats og kan være skadelig for visse individer er tåpelig.

Jeg vedkjenner DK som fenomen, men det virker som om det går sport i være moderat og PK her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...