Gå til innhold

Jørgen foss vil at restauranter skal servere mindre porsjoner


Anbefalte innlegg

Det er jo allerede statlige reguleringer på omsetning av alkohol og tobakk. Jeg mener ikke at man skal ha noe "sukkermonopol", men det er da fullt mulig å innføre slike omstillinger. Det at mennesker ikke liker å omstille seg vil jo bare være et forbipasserende problem. Det er en million overvektige i Norge i dag. Skal vi bare stå og se på at antallet mennesker med fedme øker?

I et tidligere innlegg ser det forresten ut som om du mener at det som bidrar til fedme er at staten syr puter. Hvordan forklarer du da en høyere forekomst av fedme i f.eks land som USA og UK hvor staten er mindre innvolvert i menneskers liv?

Jeg sier ikke det er umulig, bare usannsynlig. Svært lite er umulig, men menneskets samfunnskonfigurasjoner setter likevel begrensninger (business as usual).

Jeg kan ikke se at jeg eksplisitt har skrevet at putesying korrelerer med overvekt, bare at fravær av slikt er noe mennesket har godt av uansett. Å skulle utlede noen enkel "USA/UK"s befolkninger er særs overvektige grunnet fenomen x, y, z og fravær av a, b, c tviler jeg på at jeg er i stand til. Tilgjengeligheten og prissettingen i tillegg til aksepten (høy kroppsvekt normaliseres over tid) og mangelen på kunnskap og gode valgalternativer blant mange grupper mennesker er helt sikkert foranledigende. Porsjonsstørrelser som øker over tid, umiddelbar tilfredsstillelsestrang, forakt for fysisk fostring fordi man ikke var dyktig på barneskolenivå, kontorjobb og karrierejag, gaming som hobby kontra løping, fattigdom, vaner..

EDIT: Noe annet jeg kom på nettopp er nemlig at nettooverskuddet per capita (det man sitter igjen med etter alle utgifter er betalt) har økt nær sagt ufortrødent de siste tiårene. Mulighet for discretionary spending tilgjengeliggjør snop enda mer. Før var det noe man kjøpte for å kose seg til fødselsdagen mens det nå er en daily treat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da har du bodd sentralt hele livet ditt. For mennesker i utkantsNorge er disse tiltakene uten betydning.

Jeg har aldri bodd i by :)

Edit: poenget er uansett at selv om et tiltak ikke er perfekt så er det allikevel et tiltak. Det finnes alltid noe kritikkverdig, men det å kun fokusere på det kritikkverdige er svært lite konstruktivt.

Kom nettopp forresten på at jeg bodde i Sandefjord på vgs :p men før det bodde jeg i en bygd med 400 innbyggere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke det er umulig, bare usannsynlig. Svært lite er umulig, men menneskets samfunnskonfigurasjoner setter likevel begrensninger (business as usual).

Hva er det som er så usannsynlig?

Her er en forskningsbasert rapport med konkrete forslag til tiltak. Jeg ser på dette som veldig lovende og overhodet ikke usannsynlig.

Edit: Kanskje lurt å legge ved linken :p

http://www.instituteforgovernment.org.uk/sites/default/files/publications/MINDSPACE.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri bodd i by :)

Edit: poenget er uansett at selv om et tiltak ikke er perfekt så er det allikevel et tiltak. Det finnes alltid noe kritikkverdig, men det å kun fokusere på det kritikkverdige er svært lite konstruktivt.

Kom nettopp forresten på at jeg bodde i Sandefjord på vgs :p men før det bodde jeg i en bygd med 400 innbyggere.

Sandefjord er vel ikke utkant. Når du må kjøre 2 timer, over/under et fjell, rundt en fjord/innsjø, rundt 5000 svinger(liten overdrivelse), for å komme deg til et kommunesenter er du utkant, Bor det maks 200 personer i kommunen din bor du i utkant. I Møre og Romsdal (som jeg og de fleste på vestlandet kan relatere til) er det 8 sånne sentraler. Hurra du må kjøre eviglangt for å komme frem, kjøpe ferjebilletter, bruke mye penger på bensin. Tidstyv og pengetyv. Fører dette til at folk vil benytte seg av det? Nei. De fleste driter i det om de umiddelbare konsekvensene er for negative/problematiske, selv om de langsiktige er positive/gode.

Påpekte vel også at det er rettet mot fysisk problematikk og ikke atferdsendring. De aller fleste har behov for individuell tilpasset og langvarig veiledning. Tviler på at disse sentralene har kompetanse til å vurdere sånt.

Og nei, at det er et tilbud betyr ikke at det er bra nok eller funksjonelt nok til at det er betydningsfullt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med frisklivssentraler er i oppstartsfasen, og målet er at det skal etableres slike i hver eneste kommune. Og det er store forbedringspotensialer, det er alle enige om!

Frisklivssentraler - Helsedirektoratet.no

Angående det at det er flaut å spørre om hjelp så er det ikke så frykelig mye å gjøre med det. Man kan senke terskelen så mye som mulig, men man kommer ikke unna at man på et eller annet tidspunkt faktisk må ta initiativ til å be om hjelp selv dersom man trenger det. At det oppleves flaut går det ikke an å eliminere.

Det er også et spørsmål om ressurser. I et land som Norge der vi bor så spredd som vi gjør så lar det seg ikke gjøre å få tilbudet ut i alles nærområde. Med samhandlingsreformen så er målsetningen å overføre mer kompetanse til lokale krefter slik at en større del av helsetilbudet kan foregå lokalt fremfor sentralt. Men det er begrensninger på hvor lokalt man kan klare å få det, rett og slett pga geografiske utfordringer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med frisklivssentraler er i oppstartsfasen, og målet er at det skal etableres slike i hver eneste kommune. Og det er store forbedringspotensialer, det er alle enige om!

Frisklivssentraler - Helsedirektoratet.no

Angående det at det er flaut å spørre om hjelp så er det ikke så frykelig mye å gjøre med det. Man kan senke terskelen så mye som mulig, men man kommer ikke unna at man på et eller annet tidspunkt faktisk må ta initiativ til å be om hjelp selv dersom man trenger det. At det oppleves flaut går det ikke an å eliminere.

Det er også et spørsmål om ressurser. I et land som Norge der vi bor så spredd som vi gjør så lar det seg ikke gjøre å få tilbudet ut i alles nærområde. Med samhandlingsreformen så er målsetningen å overføre mer kompetanse til lokale krefter slik at en større del av helsetilbudet kan foregå lokalt fremfor sentralt. Men det er begrensninger på hvor lokalt man kan klare å få det, rett og slett pga geografiske utfordringer :)

Flaut er feil ord egentlig, det er skamfullt. Det er ikke så lett å si at man skal ta initiativ til det selv, men den som aldri har følt ekte og genuin skam over seg selv/og egen kropp vet ikke hva de snakker om. Det er jævlig, og du spørr ikke lett om hjelp.

Jeg ser problemet med geografiske utfordringer og er enig. Men det betyr vel ikke at problemet ikke bør påpekes? Generelt sett kan man vel si at økonomisk er helse- og sosialsektoren et eneste sort hull som bare sluker penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flaut er feil ord egentlig, det er skamfullt. Det er ikke så lett å si at man skal ta initiativ til det selv, men den som aldri har følt ekte og genuin skam over seg selv/og egen kropp vet ikke hva de snakker om. Det er jævlig, og du spørr ikke lett om hjelp.

Dette har jeg ingen som helst problemer med å forstå, og til å ikke ha vært der selv så vil jeg påstå at jeg har en veldig god forståelse for problematikken. Men vi kommer ikke unna at uansett hvor langt man klarer å senke terskelen så må man ta det første skrittet selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandefjord er vel ikke utkant. Når du må kjøre 2 timer, over/under et fjell, rundt en fjord/innsjø, rundt 5000 svinger(liten overdrivelse), for å komme deg til et kommunesenter er du utkant, Bor det maks 200 personer i kommunen din bor du i utkant. I Møre og Romsdal (som jeg og de fleste på vestlandet kan relatere til) er det 8 sånne sentraler. Hurra du må kjøre eviglangt for å komme frem, kjøpe ferjebilletter, bruke mye penger på bensin. Tidstyv og pengetyv. Fører dette til at folk vil benytte seg av det? Nei. De fleste driter i det om de umiddelbare konsekvensene er for negative/problematiske, selv om de langsiktige er positive/gode.

Påpekte vel også at det er rettet mot fysisk problematikk og ikke atferdsendring. De aller fleste har behov for individuell tilpasset og langvarig veiledning. Tviler på at disse sentralene har kompetanse til å vurdere sånt.

Og nei, at det er et tilbud betyr ikke at det er bra nok eller funksjonelt nok til at det er betydningsfullt.

Jeg skjønner ikke helt hva du vil frem til.. Mener du at det ikke bør være noen tilbud fordi da er det urettferdig for de som har lang reisevei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som er så usannsynlig?

Her er en forskningsbasert rapport med konkrete forslag til tiltak. Jeg ser på dette som veldig lovende og overhodet ikke usannsynlig.

Edit: Kanskje lurt å legge ved linken :p

http://www.instituteforgovernment.org.uk/sites/default/files/publications/MINDSPACE.pdf

Det er usannsynlig fordi det aldri legges helhjertet trykk på noe i samfunnet slik jeg ser det, det er stort sett bare ad-hoc-løsninger og flyktig interesse, i tillegg til de sterke kreftene som ikke ønsker forandring (sjokolade-, snop-, brus-, kiosk- og dagligvarebransjen). Rapporten var grei den, liker å lese om slikt, minnet meg om Influence av Cialdini (en bok som omhandler hvordan mennesket kan påvirkes i ønsket retning av psykologiske prinsipper/fenomen). Hadde man klart å gjennomføre noe slikt ville det helt sikkert gjort noe med statistikken, men jeg ser på det som usannsynlig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg har fundert på om jeg noen gang skulle ha hatt en restaurant/thingie, er at alt på menyen skulle ha vært oppsummert i makroer og noen interessante mikroer (folk er ivrig på tilsatt sukker og kostfiber ++)

Mange som sliter med vekten er ofte reserverte mot å gå på restaurant pga at de ikke vet hva som er i maten mtp næring etc.

For restauranten, så er edt veldig enkelt å måle opp dette, bare å remse opp alt som er i retten og regne ut totalen.

Om de hadde ønsket det, så kunne de ha skrevet opp hva sausen vil gi, og dermer en opsjon på å fjerne denne..

Tar ikke mye krefter for en restaurant dette, men mange vil nok sette pris på det.

(ikke 100% relevant for saken, men hjelper de som ikke har tatt steget til en operasjon enda)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva mener du ?

Å konstatere at han er smellfeit er kun en faktaopplysning. Slutt heller med å være forbanna politisk korrekt.

Og i hvilken sammenheng er det relevant for saken I.DET.HELE.TATT..?

At det er mulig å være så lite utviklet på det intellektuelle plan som dette trodde jeg nesten ikke var lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i hvilken sammenheng er det relevant for saken I.DET.HELE.TATT..?

At det er mulig å være så lite utviklet på det intellektuelle plan som dette trodde jeg nesten ikke var lov.

Hva mener du?

Å konstantere at han lite utviklet på det intellektuelle plan er kun en faktaopplysning. Slutt heller å være forbanna politisk korrekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme erfaring som Krembolle. Når jeg sitter hos legen som 25-åring og sier jeg har lyst til å ta tak i egen situasjon, og de eneste alternativene jeg får lansert er slankepiller og operasjon, da er det noe galt. Beskjeden var at det var det som var det beste alternativet for meg, og dette fra en egentlig helt fantastisk lege (om en kanskje noe mangelfull innsikt i overvektspsyk.?).. Ernæringsfysiolog ville jeg og måtte ventet i over ett år på, og som student hadde ikke jeg råd til å betale noe selv... så jeg føler virkelig ikke det er noe godt, rimelig, kjapt og vetugt lavterskeltilbud.

Det kan godt hende jeg høres fordømmende og lite følsom ut nå, isåfall vennligst bær over meg, for det er en ting jeg ikke klare å forstå. Hvis man ønsker å gjøre noe med sin egen situasjon, trenger man da egentlig ernæringsfysiolog? Hvor mange overvektige finnes det som ikke vet hva som skal til for at vekten skal gå i riktig retning (spise mindre og bevege seg mer)?

Er jeg fordømmende nå? Ja, jeg mener dette seriøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt hende jeg høres fordømmende og lite følsom ut nå, isåfall vennligst bær over meg, for det er en ting jeg ikke klare å forstå. Hvis man ønsker å gjøre noe med sin egen situasjon, trenger man da egentlig ernæringsfysiolog? Hvor mange overvektige finnes det som ikke vet hva som skal til for at vekten skal gå i riktig retning (spise mindre og bevege seg mer)?

Er jeg fordømmende nå? Ja, jeg mener dette seriøst.

Neida, jeg syns ikke det er forømmende. Det er et helt fair spørsmål.

Svaret er litt komplekst syns jeg.. for så tenker jeg jo det, at det bare er å trene og spise sunt. Og det er jo det jeg har gjort også for å gå ned disse første 20kg.. Men i den situasjonen jeg var i, der jeg hadde fryktelig lite kunnskap, dårlig selvbilde, null tro på egen evne til å klare dette.. etter mange halvhjertede forsøk.... ja, da føltes det jo veldig uoverkommelig. Jeg har siden da lest vannvittig mye på egen hånd, men jeg tror nok at en samtale med noen som hadde kunnskapen i startfasen hadde vært en god hjelp. Motivasjon er viktig når man skal ned mange kilo, og det å ha troen på at man kan er viktig - det var det for meg i alle fall.. Så det jeg tenkte var vel at hvis jeg fikk snakke med noen som kunne si meg helt konkret hva jeg skulle gjøre, så hadde jeg et sted å begynne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i hvilken sammenheng er det relevant for saken I.DET.HELE.TATT..?

At det er mulig å være så lite utviklet på det intellektuelle plan som dette trodde jeg nesten ikke var lov.

Har ikke på noen måte påstått at innlegget har relevans i saken!

Men for moro skyld, vær vennlig å gi din beskrivelse av Jørgen Foss sin rent fysiske tilstand når du skal beskrive han for en som ikke vet hvordan han ser ut. Ønsker bare å få et innblikk i hvordan intelligensian, da representert ved deg, ordlegger seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes egentlig denne oppsummerer det bra (når det kommer til mat): Feit fordi du spiser for mye og prioriterer å være det - Fitnessbloggen

For folk som er dypt deprimerte og trøstespiser holder ikke denne artikkelen noe mer vann enn "du er narkoman fordi du velger å være det". En ting er å være litt chubby, en helt annen ting er å være sykelig overvektig. Man blir ikke 200 kg tung fordi man synes bacon er fryktelig godt, eller fordi det er mange 2-for-1-tilbud.

Jeg synes absolutt at folk skal ta ansvar for sin egen kropp og sunnhet, men samtidig må man klare å skille mellom dem og dem som ble misbrukt som barn og fant ut at trøstespising hjalp å dempe følelsene (eller variasjoner over temaet). Jeg har hørt fra folk som har jobbet på avdelinger som nærmest omtaler slankeoperasjoner som psykoperasjoner, fordi det alltid ligger et eller annet psykisk der bak som trigger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...