Gå til innhold

Jørgen foss vil at restauranter skal servere mindre porsjoner


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

skjønner ikke at media gidder å skrive om alt som kommer ut av kjeften på´n

Iom at han er en representant for en landomfattende interesseorganisasjon så er vel dette helt å forvente? Han uttaler seg jo ikke som privattjukkas sånn som det kan virke som om veldig mange har inntrykk av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håpløst forslag. Hvor ofte spiser man uansett på restauranter? Det er først og fremst hverdagskosten som er avgjørende for hvordan man blir seende ut, ikke at man i ny og ne unner seg noe godt på restauranter.

Men nå er det jo ikke dette saken handler om i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter å ha sett trådens tema, Jørgen Foss på Tv3 med Eyvind Helstrøm i går, skal jeg hvertfall være den første til å si at mitt inntrykk av han har vært riv ruskende galt. Slik han har fremstått etter utspillene i media, har gitt meg inntrykk av at han har lagt skylden på alle sine problemer på samfunnet og dårlig tilrettelegging. Etter programmet i går har jeg et HELT annet syns på han. Han fremstod både svært sympatisk og ydmyk over det faktum, som han selv sa "jeg er ikke i stand til å ta vare på meg selv". Jeg er fremdeles kanskje ikke enig i alle utspillene han kommer med, men mitt inntrykk av han er endret drastisk.. og da i positiv retning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, universell utforming i boliger og rullestolplattformer overalt for eksempel koster uproporsjonalt mye med tanke på hvor marginal den gruppen er. Selvsagt går slike million- og milliardoverføringer på bekostning av noe. All pengebruk som går til marginalgruppe x, enten det er religiøse, fysiologiske eller psykiske årsaker bak gruppens eksistens gjør at majoritetsbefolkningen får et mindre eller dårligere tilbud. Et annet eksempel er den ikke-lenger-marginale innvandringen hvor gjennomsnittet går inn yrker som er mer lavtlønnet enn den norsketniske majoriteten og betaler mindre mengder skatt gjennom livet eller ikke jobber i det hele tatt. Overføringene disse tilkjemper seg vil være uproporsjonalt store kontra det de gir tilbake, hvilket i sum gjør at levestandarden for oss alle i snitt går ned. All den tid penger og ressurser er begrenset, vil tilbudet til majoriteten bli mindre og dårligere av et overfokus på marginale grupper. Det JF ofte fronter er saker som er av så liten viktighet at en blir smertet fysisk av at det i det hele tatt får mediefokus, men det gjelder så altfor mye i status quo..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At levestandarden til "resten av oss" skal gå ned er vel ikke noe vi skal bruke spesielt mange kalorier på å bekymre oss for med det første. Det å redusere samfunnsproblemet med overvekt er noe som til syvende og sist vil gagne oss. Man får da velge om man vil bruke penger på å legge til rette for å gjøre noe med dette problemet for de som trenger det (overvektige er tross alt ikke en marginal gruppe heller lenger), eller om man heller vil bruke masse penger på ekstrautgiftene som følger med økende overvektsproblematikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha sett trådens tema, Jørgen Foss på Tv3 med Eyvind Helstrøm i går, skal jeg hvertfall være den første til å si at mitt inntrykk av han har vært riv ruskende galt. Slik han har fremstått etter utspillene i media, har gitt meg inntrykk av at han har lagt skylden på alle sine problemer på samfunnet og dårlig tilrettelegging. Etter programmet i går har jeg et HELT annet syns på han. Han fremstod både svært sympatisk og ydmyk over det faktum, som han selv sa "jeg er ikke i stand til å ta vare på meg selv". Jeg er fremdeles kanskje ikke enig i alle utspillene han kommer med, men mitt inntrykk av han er endret drastisk.. og da i positiv retning!

Fikk nøyaktig samme reaksjon etter å ha sett programmet! Det er tydelig at media er gode på å skape reaksjoner hos folk (for å selge flere aviser). Litt det samme som da Marte Krogh ble feilsitert og vridd til at hun mente alle burde ta seg selv i nakkeskinnet og trene, mens hun egentlig snakket om seg selv. Jørgen Foss fremstår som en sympatisk, engasjert og åpen fyr. Forslaget om ulike porsjonsstørrelser kan jo også være aktuelt for andre enn de som har gjennomgått fedmeoperasjon og jeg oppfattet det mer som en oppfordring og ikke en lovendring han snakker om.

Folk som bli opprørt over denne fyren bør kanskje spørre seg selv om de har fordommer mot overvektige eller om de blir lurt av media.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk nøyaktig samme reaksjon etter å ha sett programmet! Det er tydelig at media er gode på å skape reaksjoner hos folk (for å selge flere aviser). Litt det samme som da Marte Krogh ble feilsitert og vridd til at hun mente alle burde ta seg selv i nakkeskinnet og trene, mens hun egentlig snakket om seg selv. Jørgen Foss fremstår som en sympatisk, engasjert og åpen fyr. Forslaget om ulike porsjonsstørrelser kan jo også være aktuelt for andre enn de som har gjennomgått fedmeoperasjon og jeg oppfattet det mer som en oppfordring og ikke en lovendring han snakker om.

Folk som bli opprørt over denne fyren bør kanskje spørre seg selv om de har fordommer mot overvektige eller om de blir lurt av media.

Enig, enig og enig. Jeg fikk stor respekt for han, og vil i fremtiden ta alle mediers vinkling av hans utspill med så mye som TRE klyper salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her var det snakk om overvektige som har gjennomgått slankeoperasjon så vidt jeg forstod og de er svært marginale.

Svært marginale med helt spesifikke fysiologiske utfordringer.

Men de fleste av forslagene han har frontet gjelder jo generelt. Ikke alle er like gjennomtenkte, noen er direkte idiotiske, men han har hvertfall bidratt til å sette ting på dagsorden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de setter ikke "ting på dagsorden". De skaper forargelse i befolkningen i et par dager før det blåser over og han ser seg nødt til å fronte ytterligere tåpelige standpunkt. Imens øker antipatien overfor ham i styrke.

Men det er jo ikke befolkningen som skal gjennomføre eventuelle tiltak. Folk flest har fryktelig dårlig innsikt i situasjonen til de som sliter med dette, og i hva som vil være effektive intervensjoner. Det er heller ikke snakk om at disse intervensjonene på noen måte skal være en kur for de som allerede er overvektige, det meste er foreslått med tanke på forebygging av problemet i fremtiden. Ting har absolutt blitt satt på dagsorden rent politisk. Og i tillegg så er det fremdeles ikke han som privatperson som uttaler seg, han uttaler seg som representant for et interesseorgan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen tro på at han (eller mennesket for øvrig i lignende situasjoner) klarer å skille mellom privatliv og arbeidsliv når de er så uløselig knyttet til hverandre: en av de mest overvektige i Norge som leder i et interessorgan for overvektige. Kanskje du ikke er like preget av kynisme som undertegnede, men det er nå min mening.

Uansett er problemet at JF aldri fronter såkalte enkle, gjennomførbare intervensjoner som gir resultater. Forståelse for naturvitenskap, empiri, logikk og pragmatikk er ikke tilstede blant mange politikere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig dette er utrolig offtopic, men jeg har aldri hørt om dette interesseorganet før han stod frem i fjor (eller når det var) og snakka om for lange køer til slankeoperasjon. Hvordan kan de som interesseorgan representere meg (som jeg var) når jeg aldri har hørt om de? Hvor mange overvektige er det som faktisk har hørt om dem? Hvor mange medlemmer har de? JF og vennene hans? Hva er fanesakene deres? Sånn bortsett fra belteforlengere, kortere køer til slankeoperasjon og mindre porsjoner på restauranter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett er problemet at JF aldri fronter såkalte enkle, gjennomførbare intervensjoner som gir resultater. Forståelse for naturvitenskap, empiri, logikk og pragmatikk er ikke tilstede blant mange politikere.

Hvilke enkle, gjennomførbare intervensjoner mener du vil gi resultater på overvektsproblematikken på samfunnsnivå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...