Gå til innhold

Jørgen foss vil at restauranter skal servere mindre porsjoner


Anbefalte innlegg

Utsagnet finnes i denne artikkelen: HERMAN FOSS - Vil at restaurantene skal servere mindre porsjoner - Side2

Jørgen Foss vil nå at restauranter skal ta mer hensyn til fedmeopererte..

Hva tror dere? Er han inne på noe, eller er dette nok et utspill helt uten rot i det rimelige?

Min personlige mening er at han utelukkende har et problem med egne begrensninger. Først vil han ha dyrerer smågodt fordi dette skal hindre i fråtsing. Her er vel tanken god..(selvom det er helt idiotisk) smågodt er sikkert noe som burde forekomme i mindre grad på generell basis i samfunnet.

MEN, deretter foreslår han også mindre porsjoner på restauranter. Dette understreker egentlig bare den oppfatningen jeg hele tiden har hatt: Mannen er åpenbart ikke i stand til å begrense seg en milimeter. Og fordi han har dette problemet, så skal det også gå utover resten av befolkningen som kanskje foretrekker å kunne spise seg mette når de først er på restaurant ? Nei.. denne mannen fremstår for meg bare mer og mer useriøs og sutrete, og gir meg i tillegg heller ikke noe bedre inntrykk av foreningen han representer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min mening er at du m/flere må slutte med den utrolig kjedelige og ukonstruktive kritikken av Jørgen Foss som privatperson.

Hva mener du er ukonstruktivt med dette? Meningen er saklig begrunnet. Går han ut i media er han ikke lenger en privatperson, men en representat for Landsforeningen for overvektige. Da bør han tenke på hva slags utspill han kommer med, og også tåle kritikk/debatt rundt det han sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du er ukonstruktivt med dette? Meningen er saklig begrunnet. Går han ut i media er han ikke lenger en privatperson, men en representat for Landsforeningen for overvektige. Da bør han tenke på hva slags utspill han kommer med, og også tåle kritikk/debatt rundt det han sier.

Jeg bare klarer å se inn i den store krystallkule, og allerede nå se hva slags kommentarer denne tråden vil få. Selvfølgelig går han ut i media som representant for Landsforeningen for overvektige og må tåle kritikk for sine utspill, men allikevel påpeker du hans personlige problemer med egne begrensninger, samt at hans forslag er useriøse og sutrete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare klarer å se inn i den store krystallkule, og allerede nå se hva slags kommentarer denne tråden vil få. Selvfølgelig går han ut i media som representant for Landsforeningen for overvektige og må tåle kritikk for sine utspill, men allikevel påpeker du hans personlige problemer med egne begrensninger, samt at hans forslag er useriøse og sutrete.

Ja da er jo det i aller høyeste grad noe som kan diskuteres / kritiseres, at han lar personlige meninger og problemer påvirke hva slags inntrykk han gir øvrigheten av Landsforeningen for overvektige. Det fantes folk her som sa seg enig i utspillet med smågodt, så det er ikke gitt at alle er uenig med han i denne saken heller.

Selvom du finner temaet kjedelig / uniteressant, så betyr det ikke at andre ønsker å diskutere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja da er jo det i aller høyeste grad noe som kan diskuteres / kritiseres, at han lar personlige meninger og problemer påvirke hva slags inntrykk han gir øvrigheten av Landsforeningen for overvektige. Det fantes folk her som sa seg enig i utspillet med smågodt, så det er ikke gitt at alle er uenig med han i denne saken heller.

Selvom du finner temaet kjedelig / uniteressant, så betyr det ikke at andre ønsker å diskutere det.

Selvfølgelig er det alltid noen som syns det er gøy å drive med personangrep bak et anonymt kallenavn. Du spurte innledningsvis om meninger. Jeg kom med min mening :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det alltid noen som syns det er gøy å drive med personangrep bak et anonymt kallenavn. Du spurte innledningsvis om meninger. Jeg kom med min mening :)

Joda, helt i orden at du skriver tilbake, men innspillet ditt dreide seg jo om hvorvidt dette burde diskuterer eller ikke.. og ikke selve spm i tråden :) Kan godt diskutere med fult navn jeg.. kommer ikke med noen ufine utspill uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er viktig at "Landsforeningen for overvektige" er etablert og de fortsetter sitt arbeid med å fronte saker som kan bidra til å gjøre livet for de kronisk/sykelig overvektige bedre. Der finnes ikke en eneste overvektig som ikke vet at et økt aktivitetsnivå og en tilpasset kostholdsplan vil kunne hjelpe dem på sikt. Så å hamre løs på selvfølgeligheter er lite nyttig. Når en ser hvor provoserende Jørgen Foss virker på mange - enten han snakker om lengre sikkerhetsbelter i buss, dyrere smågodt eller mindre porsjoner på restauranter - da er det åpenbart at han fyller en viktig rolle.

Ytringsfrihet og meningsberettigelse er noe vi holder høyt her til lands, ihvertfall så lenge ytringer og meninger sammenfaller med våre egne. Å skape aksept for at noen faktisk er smellfeit og fortsatt vil være det i morgen betyr at vi innrømmer dem betingelser som er tilpasset dem og ikke bare oss. Enten det er homofile prester, muslimske bønnerom i militæret, sprøyterom for narkomane - eller what not - så utfordrer det oss å skulle akseptere at vi skal gi plass til slike "annerledes-menneskers" behov. Saken er at de forsvinner ikke - de er her i morgen også! Homsene, muslimene, de narkomane og de ekstremt fete - de er her for å bli. Det beste vi kan gjøre er å tilrettelegge for at de skal føle seg inkludert og likeverdig. Det vil være til det beste for alle parter.

Ingenting kommer gratis. Spør Karen Friele om homokamp, spør Aslam Ahsan om integrering - og om han var i live, kunne FrPs John Alvheim blitt spurt om kampen for sprøyterom til de narkomane. Jørgen Foss ttenger vi ikke spørre. Vi vet at han provoserer, vi vet at han får mye dritt og vi vet at han må tåle det om han vil fortsette som talsmann for "Landsforeningen for overvektige."

Er alt han sier like fornuftig?

Neppe - han er ingen messias han heller.

Men han er en tøff og uredd talsmann, som virker å være ekte, ærlig og med de beste intensjoner.

Og ja - han er feit. Smellfeit!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At restauranter kan tilby mindre porsjoner til fedmeopererte er positivt spør du meg..

Har selv tatt slankeoperasjon, og jeg syntes det er flaut å bestille mat ute- da jeg ikke klarer spise mer enn 1/4 på tallerken.. Selv om det er kjempegodt!

Barnemeny består utelukkende av pølse og chips eller pasta bolognese/lasagne- så det er ikke mye sunt eller fristende heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På generelt grunnlag så kan en si det er menneskelig å ønske å avskrive seg ansvar og kreve at alle andre tilrettelegger for seg. Landsforeningen for overvektige er ikke i særstilling i så måte.

Vanligvis forbinder en det med barn og det er noe de fleste legger av når de blir voksne. Det er kanskje derfor en blir irritert over krav som skrikes ut av voksne mennesker, som er uten ønske om å bidra med noe selv. Kanskje det egentlig er snakk om mangel på god oppdragelse?

Jeg personlig, er i alle fall lei av å lese og høre om enkeltindividers eller gruppers krav og sutring, etter å få alt mulig tilrettelagt uten å ønske å løfte en lillefinger for å bidra selv. På tide å bli voksen og ta ansvar for eget liv, og ikke forvente at alle andre skal gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at med fedmeopererte er det ikke et psykisk begensningsproblem, men et fysisk, de KAN ikke spise opp, og da må det jo være kjipt å betale full pris og sitte igjen med tre fjerdedeler av tallerkenen urørt..

Og det har du også rett i IdaEriksen :)

Nå er ikke dette et kjempestort problem, løser seg gjerne ved å ta en forrett f eks. Men det bør ikke by på store problemer og kunne ha en slags mini-hovedrett. Som sagt ikke stort problem, men mange tenker selvsagt kostnad også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at med fedmeopererte er det ikke et psykisk begensningsproblem, men et fysisk, de KAN ikke spise opp, og da må det jo være kjipt å betale full pris og sitte igjen med tre fjerdedeler av tallerkenen urørt..

Det går an å spørre om å få mindre eller større porsjon (nesten) overralt (unntaket er kjeder som MøkkDonalds, BurgerKing osv). Problem solved.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At restauranter kan tilby mindre porsjoner til fedmeopererte er positivt spør du meg..

Har selv tatt slankeoperasjon, og jeg syntes det er flaut å bestille mat ute- da jeg ikke klarer spise mer enn 1/4 på tallerken.. Selv om det er kjempegodt!

Barnemeny består utelukkende av pølse og chips eller pasta bolognese/lasagne- så det er ikke mye sunt eller fristende heller..

Jeg forstår :) Men er det sånn at man kan spørre om å få mindre porsjoner når man bestiller ute? Jeg er rimelig grisk, så har aldri tenkt denne tanken.. :p Vil du da ha en separat meny som er "vanlig", og en med mindre porsjoner? Eller syns du at porsjonene generelt bør være mindre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går an å spørre om å få mindre eller større porsjon (nesten) overralt (unntaket er kjeder som MøkkDonalds, BurgerKing osv). Problem solved.

Ifølge artikkelen er det jo nettopp det han etterspør, virker det som, så kanskje ikke det er tilfelle overalt, jeg vet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Restauranter idag serverer vel relativt normale porsjoner vil jeg tro- og folk med vanlige magesekker er det forhåpentlig flest av!

Jeg vil vel heller ha at det er en kultur for å kunne spørre om små porsjoner- uten å føle seg uglesett av ansatte eller spisefølge.. Det samme med å føle at det er greit å spørre detaljert om innhold i retten.

Nå er det kanskje jeg som lider litt av høflighet i forhold til sånt og har sperrer på dette! :)

Ofte finner man menyer som inneholder "litt sulten" f eks. Dessverre er dette som regel bare snacks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk om å legge ansvaret for sin egen mangel på viljestyrke på andre mennesker.

Folk er ikke tykke fordi porsjonene på restauranter er for store. Punktum.

Hvorfor? Det gidder jeg ikke å diskutere engang da det rett og slett er for innlysende.

At porsjonene er større er ikke en DIREKTE årsak til at folk er større, men ser man på størrelsene på tallerknene man får kjøpt i dag sammenlignet med de man kjøpte for noen tiår tilbake er det ganske stor forskjell. Rett og slett fordi folk spiser mer enn det man gjorde før. Så porsjonsstørrelse er en indirekte årsak.

Slutt å vær så arrogant.

Utsagnet finnes i denne artikkelen: HERMAN FOSS - Vil at restaurantene skal servere mindre porsjoner - Side2

Jørgen Foss vil nå at restauranter skal ta mer hensyn til fedmeopererte..

Hva tror dere? Er han inne på noe, eller er dette nok et utspill helt uten rot i det rimelige?

Min personlige mening er at han utelukkende har et problem med egne begrensninger. Først vil han ha dyrerer smågodt fordi dette skal hindre i fråtsing. Her er vel tanken god..(selvom det er helt idiotisk) smågodt er sikkert noe som burde forekomme i mindre grad på generell basis i samfunnet.

MEN, deretter foreslår han også mindre porsjoner på restauranter. Dette understreker egentlig bare den oppfatningen jeg hele tiden har hatt: Mannen er åpenbart ikke i stand til å begrense seg en milimeter. Og fordi han har dette problemet, så skal det også gå utover resten av befolkningen som kanskje foretrekker å kunne spise seg mette når de først er på restaurant ? Nei.. denne mannen fremstår for meg bare mer og mer useriøs og sutrete, og gir meg i tillegg heller ikke noe bedre inntrykk av foreningen han representer.

Han er en politiker, det er supert at han viser engasjement. Det handler ikke om HAN hele tiden. Han vil ikke øke prisen på smågodt fordi HAN ikke klarer å styre seg. Han vil ikke ha mindre porsjoner fordi HAN ikke klarer å styre seg. Han gjør det rett og slett fordi han ønsker å gjøre små samfunnsnyttige grep som kan bidra til å senke fedmeutviklingen i Norge.

Ta oslo som eksempel hvor hver fjerde ungdom er overvektig, dette er ganske skremmende.

Hvorfor har det blitt sånn?

1: Digitalisering

2: Mindre aktivitet

3: Konstant tilgjenglighet på god mat

4: Økte porsjonsstørrelser

5: En pervers matindustri som ikke ligner grisen

6: Alt for lite kunnskap hos befolkningen ( Når det er sagt tror jeg bevisstheten hos mange blir bedre og bedre noe som er positivt. Selv om bevissthet på hva som er sunt ikke nødvendigvis gir et balansert, sunt og helsefremmende kosthold )

7: Produktplassering i butikker

Dette er vel de første grunnene jeg kommer på. Jeg er nesten sikker på om det var en normalvektig person som kom med de samme forslagene ville tonen vært en annen. Greit, dere hadde nok fortsatt vært i mot mye av det som ble sagt, MEN dere hadde ikke kommet med nedlatende argumentasjon som "herregud, bare fordi han er feit så skal ikke dette gå utover oss vanlig mennesker " ( Jeg sier ikke at du har kommet med dette argumentet Armadillo, men det er typiske argumenter man ser i debatter om JF )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...