Gå til innhold

Motivasjonstråden for tjukkaser (20+ kg overvekt)


Brokkoli

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei. Ned 35kg på 8-9 måneder nå. Hovedsaklig kostholdsendringer som har vært driveren, gikk til og med 6 uker på vegan-diett uten brus eller snus (veddemål) like etter nyttår. Har svømt 1-2 ganger i uka for å styrke kjernemuskulatur (operert for prolaps i ryggen i september 2010) men har inntil nylig ikke trent noe særlig mer enn det. Har ligget på et vekt'platå' de siste 40-50 dagene, men det begynner å løsne nå som jeg har startet med styrketrening 3 ganger i uka kombinert med 3 joggeturer (3km/20min).

1447528.jpeg

Har hatt et mål på 80kg (183cm) men når jeg runder 90kg skal jeg fokusere mer på fysikken enn selve vekta. Viktig for meg å kunne være rustet slik at et prolaps ikke inntreffer på nytt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har prøvd å tenke gjennom litt hva det er som får meg til å "ramle av vogna", sånn at jeg kan unngå de tingene, eller bare være bevisst så jeg holder ut i lengden .. dvs.. at dette faktisk blir en livsstilsendring, og ikke bare en "kur".

Hva er deres fallgruver, og hvordan unngår dere dem?

Hvor ligger utfordringene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg gått ned 500 g siste uken. Men er fornøyd, gjør ingenting at det går sakte, bare det går ned.

Mine fallgruver er sukker, så derfor spiser jeg ikke det. Er ikke nazi da, spiser mat med tilsatt sukker, bare ikke for mye. Men godis, kaker, is og sånn er forbudt. Men jeg finner alternative ting å kose meg med iblandt, som sukkerfri sjokolade, fruktsalat og krem. For dette overspiser jeg ikke. Klarer fint å bare ta litt.

Men får jeg godis, så er løpet kjørt, da må jeg ha bare mer og mer, og det kan fortsette i uker.

Og nå begynner det å bli lettere. Jeg må bli flinkere til å trene. Bruker eksamener og alt som ellers skjer i livet som unnskyldninger. Men denne uken har jeg vært litt flinkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er deres fallgruver, og hvordan unngår dere dem?

Hvor ligger utfordringene?

Mine fallgruber er først og fremst at jeg blir "matlei" og påfølgende lat. Da orker jeg ikke tenke på middager, lage "sunt snop" og være forberedt på evt sug og lyster som måtte melde seg. Middager er og blir vanskelig for meg, jeg har 4 andre som også skal spise (og like) maten jeg lager, og de blir ofte lei kyllingfilet og karbonadedeig.. Når jeg i tillegg ikke er veldig glad i torsk, blir det fantasiløst.

Har kjøpt Mat for muskler-boka av Kristine Weber, og håper jeg skal få inspirasjon.

Ellers hender det jo at jeg rett og slett "glemmer meg". Kjøper inn favorittsnopet på fredag ettermiddag, gjerne litt for mye, så det varer i noen dager. Dette var iofs mer aktuelt før, nå er det som regel en mer bevisst handling. Jeg elsker Sørlandschips og unner meg det innimellom. Det jeg oftere gjør, er å handle inn det jeg ikke liker aller best, for da spiser jeg mindre av det. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordringene mine er mentale/atferdsmessige.

Unngår de ved å tenke som dette:

  • Du skal spise til du ikke er sulten, å spise seg mett er noe annet. Det er forbeholdt spesiell anledninger.
  • Ingenting er forbudt.
  • Snop er belønning.
  • Kjøper du snop, kjøp den minst tilgjengelige størrelsen. Jeg sparer ikke, kjøper jeg stor pose blir den spist. Det blir ikke bamsemums på meg for å si det sånn. (n)
  • Prøver å lage snop som metter. Hjemmelagede boller (Ikke sånn mandel/kokosmel boller med proteinpulver. Vanlige hveteboller.) Brownies etc. Det metter mer enn en plate sjokolade. Lager også potetbåter i stedet for potetgull.
  • Unngår ikke fristelser, planlegger på forhånd hvordan jeg skal takle dem.
  • Om jeg er faller for fristelsen en gang så krisemaksimerer jeg ikke det sånn at jeg forvandler meg til en støvsuger som suger til seg alt den ser.
  • Dette er ikke noe du skal holde ut en gitt tidsperiode, du skal leve sånn. Føler du at du må holde ut gjør du noe feil.
  • Ikke gjør trening og kosthold avhengige av hverandre. Selv om jeg spiser dårlig en periode, så går ikke det utover treninga. Selv om jeg trener dårlig en periode, spiser jeg likevel sunt. Jeg kjenner jo selvsagt at de to påvirker hverandre likevel.

I perioder er jeg ikke like flink til å tenke sånn selvfølgelig. Blir lettere og lettere å hente seg inn etter en utskeielse da :) Gjør sikkert mye mer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da målte jeg meg for første gang på en måned i går. La ved målene tatt i mai i fjor til sammenligning. Det får så være at magen har økt litt (mistenker at det kan være ryggen som gjør det, livsløgnen lenge leve):

Når det gjelder vekt var jeg faktisk nede i 80 kg i løpet av dette året.

Weight : 88.2 kg Height : 174 cm

Chest : 103 cm Waist : 86 cm Chart Arms : 38 cm

Shoulders : 128 cm Foreams : 29 cm Chart Neck : 39 cm

Hips : 88.5 cm Thighs : 56 cm Chart Calves : 39 cm

2012

Weight : 83.9 kg Height : 174 cm

Chest : 96.5 cm Waist : 84 cm Arms : 36.5 cm

Shoulders : 119 cm Foreams : 29 cm Neck : 38 cm

Hips : 90 cm Thighs : 52.5 cm Calves : 37.5 cm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min største utfordring er nok porsjonskontroll.

Jeg har en tendens til å spise litt mye, dvs. mer enn jeg hadde tenkt.

Ellers føler jeg at jeg har temmelig god kontroll på kostholdet (ketogent/lchf i snart to år nå, lovin' it).

Sliter med det samma sjæl merka jeg nettopp. Spesielt om jeg ikke spiser frokost, blir fryktelig sulten utover dagen. Skulle lage meg frokost (klokka 12.30 liksom..:unsure: hmm). 4 speilegg og to brødskiver. Første brødskive og 2 av egga var konsumert lenge før neste var klar :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste råd for porsjonskontroll er å sørge for så proteinrik mat som mulig. Både fett og karbohydrater er begge veldig kaloritette i forhold til hvor mye man kan spise før det frembringer metthet eller ubehag. Proteiner derimot er det ganske begrenset hvor mye av man kan spise før det blir for mye.

Prøv å drikk 2dl proteinshake av en type med lite karbohydrater før middag for eksempel så skal det godt gjøres å spise for mye. Det samme gjelder hvis man sliter med at man går å fyser på ting på kvelden. Det har fungert supert for meg i allefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Byttnavn

Hei folkens, fin tråd!

Jeg begynte på ca 110 i feb 2012 og var 88 kg for to uker siden. 179 høy og BMI på 26.5 tror jeg nå. 25 er vist i normalvekt hehe vil dit!

Skjønner ikke hvordan i helvete jeg klarte å bli så feit. Eller joda har jo analysert visse vaner og det viser seg at det er ganske lett å legge på seg når man har litt anlegg for det og er ganske ubevist eller bare tenker at man er lubben...

Men jeg skjønner ikke dere som veier dere så ofte? Jeg ble så skuffa i begynnelsen at jeg fremdeles var så tung så lenge så jeg har ikke orket å veie meg mer enn hver fjerde måned ca...

Jeg har fokusert mye på endring av livsstil og ikke så mye på at dette er en diet..

Jeg trener cardio og styrke 5 ganger i uka, spiser mer grønt og proteiner.

Jeg skal ned mer og lurer på om man noen gang kommer litt å slutte å være livredd for å legge på seg igjen :)

Nå er det legday, ha en fin helg folkens :)

PS: Et godt tips er å lene seg litt mot folk som har et positivt syn på kropp og trening.

Og hva er greie med å spørre folk : "Hvor tynn har du tenkt å bli??"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens, fin tråd!

Jeg begynte på ca 110 i feb 2012 og var 88 kg for to uker siden. 179 høy og BMI på 26.5 tror jeg nå. 25 er vist i normalvekt hehe vil dit!

Skjønner ikke hvordan i helvete jeg klarte å bli så feit. Eller joda har jo analysert visse vaner og det viser seg at det er ganske lett å legge på seg når man har litt anlegg for det og er ganske ubevist eller bare tenker at man er lubben...

Men jeg skjønner ikke dere som veier dere så ofte? Jeg ble så skuffa i begynnelsen at jeg fremdeles var så tung så lenge så jeg har ikke orket å veie meg mer enn hver fjerde måned ca...

Jeg har fokusert mye på endring av livsstil og ikke så mye på at dette er en diet..

Jeg trener cardio og styrke 5 ganger i uka, spiser mer grønt og proteiner.

Jeg skal ned mer og lurer på om man noen gang kommer litt å slutte å være livredd for å legge på seg igjen :)

Nå er det legday, ha en fin helg folkens :)

PS: Et godt tips er å lene seg litt mot folk som har et positivt syn på kropp og trening.

Og hva er greie med å spørre folk : "Hvor tynn har du tenkt å bli??"

Noen liker å veie seg for å kontrollere vektnedgangen sin. Blir du skuffa over talla på vekta burde du egentlig jobbe litt med det. They're just numbers.

Det kan hende du aldri slutter å være redd for å legge på deg igjen. Personlig så syns jeg ikke det var ille å være feit, men legger jeg på meg nå er det bare kjipt for arbeidet jeg har lagt ned har vært forgjeves.

Det verste med å være tjukk var at andre syns det var ille og noen var så frekke at de følte de måtte fortelle meg om sine følelser mot min kropp. :cautious: Hadde ingen helseproblemer heller, men sånt kommer jo når man blir eldre. Bedre føre var enn etter snar. :p

Hva menes med et positivt syn på kropp og trening?

Og folk som spør om det (om det er venner osv) er bekymret for at du skal endre deg for mye. Handler litt om vaner, identitet og sosiale relasjoner. Tror jeg da...

Ps. Vi har litt for likt brukernavn :cautious::p;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...