Gå til innhold

Motivasjonstråden for tjukkaser (20+ kg overvekt)


Brokkoli

Anbefalte innlegg

Vekta stod stille forrige helg, men var fornøyd med det da det ble en del 'juksing' med maten.

Dagens vekt viste ned 0,7 kg. Har dermed tatt av 5 kg siden slutten av juni. Veier fortsatt fire kg mer enn jeg gjorde i fjor sommer, men merker at klær sitter mye løsere over magen, og litt strammere over skuldrene.

Målet er å komme ned på 80 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 4 uker senere...
Noen tanker jeg har gjort meg de siste dagene rundt dette med fettreduksjon, muskelbygging, vaner og endring. Noen er generelle, andre er mer ‘meg’.

Det å redusere fettprosenten er i og for seg enkelt. Det handler om å bruke mer energi enn man får i seg. Det var det enkle. Det vanskelige er å gjøre det. Kunnskap er selvsagt omega i dette. Man må vite hvordan man skal få det til. Og det er flere veier til Rom, enten man velger lavkarbo, lavfett eller hva pokker. Det som funker for kompisen eller venninna, er ikke sikkert at funker for deg. Du må finne ut hva som funker for deg. Hva liker du å spise, hva liker du å trene, bygg opp under det positive.

Men det som er alfa, det aller, aller viktigste, er motivasjonen. Det hjelper ikke med all verdens kunnskap om sunt kosthold, trening, glykemisk indeks, kaloriinnhold eller oppskrifter så lenge motivasjonen ikke er der.

Motivasjon er både intern og ekstern. Det er du som skaper din egen motivasjon. Det er du, og kun du, som kan få dette til. Selvsagt kan du få drahjelp av andre, enten det er venner, familie, kolleger eller andre steder. I dagens internettsamfunn er det uhyre lett å få slikt påfyll. Det er enorme ressurser der ute som det bare er å forsyne seg av. Blogger, tidsskrifter, youtube, Facebook, en nesten uendelig mengde fora. Det er mye dritt der ute, og det er mye bra. Det er pro-ana, pro-dop, bro science, zyzz og annen skit som gjør mer skade enn noe annet.

Så er det folk som Elliott Hulse, Scooby, det er utallige filmer, både klipp og hele, med storheter som Schwartzenegger, Ferrigno, Zane, Vince Gironda, Larissa Reis, Dana Bailey. Det er bare å forsyne seg.

Så, nå har du grunnlaget. Du har motivasjonen. Du har kunnskapen.

Det er ikke dermed gitt at fettreduksjonen kommer. Vanene er der fortsatt. Vaner kan være enormt vanskelige å bryte. Særlig om man ikke går dypere i seg selv for å se hvorfor vanene ble, ja, nettopp, vaner. Hva er årsaken til overvekten? Hva er de underliggende forholdene som førte til at man ble som man ble?

Det sies at det tar tre uker å legge om en vane. Å gå vekk fra det en gjorde før og erstatte det men en ny vane. Tre uker er ikke lenge. Og det kan føles uendelig langt.

Da er det viktig å holde fast ved målet sitt. Ha viljestyrke, bruke den motivasjonen man har internt, fylle på med ekstern motivasjon og ikke minst, benytte seg av den kunnskapen man har.

Husk, du gjør dette for deg selv. Ingen andre. Kun deg!

Ja gjør man dette for Ektefellen,familien,venner osv,osv så klarer men det ikke.Gubben prøvde i 1,5 år å få meg til å gå ned i vekt og det funka dårlig.MEN da jeg fant ut selv at jeg var klar, funka det som bare det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

  • 2 uker senere...
Kan legge inn min også - 105+ til 79kg på ca 18 måneder

Wow, imponerende stykke arbeid. Kommer jeg halveis ditt skal jeg være fornøyd.

Så en kar som lignet veldig på deg, på Magasinet i Drammen på onsdag morgen. Kan jo ikke være for mange med sånn rå fysikk som også ligner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, imponerende stykke arbeid. Kommer jeg halveis ditt skal jeg være fornøyd.

Så en kar som lignet veldig på deg, på Magasinet i Drammen på onsdag morgen. Kan jo ikke være for mange med sånn rå fysikk som også ligner?

Du skal ikke se bort fra at det kan ha vært meg - jeg jobber rett ved siden av ;)

Takk for komplimentet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle egentlig ikke logge på fitnessbloggen før etter eksamen var ferdig. Men er bare en igjen da!

Jeg har nå gått ned 20 kilo siden forje jul og syntes det burde feires litt :) ser selv stort sett ikke forskjell i speilet, men glad for at bildene sier noe annet. Ikke before and after enda. Men, før og underveis ;)

[ATTACH]125379[/ATTACH]

Var litt usikker på om jeg skulle ta med bikini bildene.. Men de er vel på en måte de mest "ærlige" bildene av hvordan fremgangen egentlig er. post-29028-14440963103689_thumb.jpg

Min høyeste vekt var 96 kilo, men før bildet ble tatt når jeg veide 93. Nå veier jeg 76 kilo :) jeg er 168 høy for de som lurer.

Mye hardt arbeid som ligger bak, så syntes det er lov å være litt stolt. Håper bildene kan være til litt motivasjon :)

post-29028-14440963102483_thumb.jpg

post-29028-14440963102947_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var litt usikker på om jeg skulle ta med bikini bildene.. Men de er vel på en måte de mest "ærlige" bildene av hvordan fremgangen egentlig er.

Mye hardt arbeid som ligger bak, så syntes det er lov å være litt stolt. Håper bildene kan være til litt motivasjon :)

Kjempebra jobbet, vær stolt (y) .

Og ang. bikini bildene, her er du iblandt likesinnede, som alle vet hva som ligger bak av innsats, selv om vi alle har forskjellige utgangspunkt, og forskjellige mål. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som det siste jeg skrev her var at jeg hadde nådd MINUS 10 KILO merket mitt.

Vel, da er det jo litt kjedelig å innrømme at i dag nådde jeg det igjen.. hehe... Etter en hard sommer på mange måter krøp vekta jevnt og trutt oppover, men nå har jeg i hvert fall kommet meg nedover igjen :)

Og det positive med dette er at jeg har lært å bruke sinne og andre negative følelser til å gi mer under trening (og da får man som regel en god utblåsning og slipper å være grinete på ektefellen i stedet).

Stå på, alle dere andre, ingenting er umulig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mye hardt arbeid som ligger bak, så syntes det er lov å være litt stolt. Håper bildene kan være til litt motivasjon :)

Kjempemotivasjon! Vi hadde ca samme utgangspunkt (jeg veier 6 kg mer enn din startvekt), og vi er ca like høye - så dette vil helt klart bidra til å holde meg gående. Utrolig bra jobbet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

melder meg inn jeg også.

begynte sånn ca 1 november i år, og har vel gått ned et par buksestørrelser.

kjøpte nettopp en genser her om dagen, og størrelsen hadde ikke x i seg. :D

utenom at magen krymper så blir kragebein og skuldermuskulatur mer fremtredende.

så det går jo rette veien, men fortsatt langt igjen.(y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fra 84 til 73 kilo. Akkurat en måned igjen til årsdagen nå, spent på hvordan det ser ut da ;) Har som mål å få ned fettprosenten en god del mer, slik at musklene mine faktisk kan komme til å synes, og ikke bare være skjult av spekk.

Gikk opp halvannen kilo i jula, og magen så noe dvaskere ut, men etter et par dager med mindre fet mat og mer aktivitet er jeg tilbake der jeg var lillejulaften. Ingen krise, med andre ord :)

Brukte 42/44 i klesstørrelse i februar, mens nå er mye i 38 mer enn komfortabelt nok til daglig bruk. Ting går i hvert fall riktig vei, til tross for gedigent tilbakesteg i sommer...

[ATTACH]127555[/ATTACH]

post-25864-1444096517815_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...