Gå til innhold

Motivasjonstråden for tjukkaser (20+ kg overvekt)


Brokkoli

Anbefalte innlegg

Hvorfor hvorfor hvorfor går jeg alltid ned i omkrets rundt låra, men aldri mage og overarm? :mad::mad: Frustrert!.

Samme her, det får jo magen til å se enda større ut, men har gått ned noe rundt arma også, noe som bare forsterker magen, hahaha. Hah. Ha. .... :( blir litt deppa av de 'post dine former' osv trådene her, siden diskusjonene alltid ender opp med 'smal midje er kvinnelig'. Jeg sku gjerne hatt pærefasong, jeg. Heller hofter enn magefett, men nå er den nå en gang der jeg lagrer fettet så jeg vet at når jeg blir lita igjen så betyr det lite rumpe, lite pupper, og fortsatt litt mage.

Har gått ned rundt 8kg siden jeg starta for to måneder siden, og vil gjerne ned 4-5kg til før sommern (Juli) og enda 8kg til jul. Samt opp i muskelmasse. Egentlig føler jeg for å droppe å se på vekta helt, veier meg bare en gang i måneden uansett, men føler det er mer motiverende å kjenne at klær passer bedre og ikke minst beundre legg og lårmusklene. Whaaat? Har ikke hatt sånne store før, det er facinerende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen tanker jeg har gjort meg de siste dagene rundt dette med fettreduksjon, muskelbygging, vaner og endring. Noen er generelle, andre er mer ‘meg’.

Det å redusere fettprosenten er i og for seg enkelt. Det handler om å bruke mer energi enn man får i seg. Det var det enkle. Det vanskelige er å gjøre det. Kunnskap er selvsagt omega i dette. Man må vite hvordan man skal få det til. Og det er flere veier til Rom, enten man velger lavkarbo, lavfett eller hva pokker. Det som funker for kompisen eller venninna, er ikke sikkert at funker for deg. Du må finne ut hva som funker for deg. Hva liker du å spise, hva liker du å trene, bygg opp under det positive.

Men det som er alfa, det aller, aller viktigste, er motivasjonen. Det hjelper ikke med all verdens kunnskap om sunt kosthold, trening, glykemisk indeks, kaloriinnhold eller oppskrifter så lenge motivasjonen ikke er der.

Motivasjon er både intern og ekstern. Det er du som skaper din egen motivasjon. Det er du, og kun du, som kan få dette til. Selvsagt kan du få drahjelp av andre, enten det er venner, familie, kolleger eller andre steder. I dagens internettsamfunn er det uhyre lett å få slikt påfyll. Det er enorme ressurser der ute som det bare er å forsyne seg av. Blogger, tidsskrifter, youtube, Facebook, en nesten uendelig mengde fora. Det er mye dritt der ute, og det er mye bra. Det er pro-ana, pro-dop, bro science, zyzz og annen skit som gjør mer skade enn noe annet.

Så er det folk som Elliott Hulse, Scooby, det er utallige filmer, både klipp og hele, med storheter som Schwartzenegger, Ferrigno, Zane, Vince Gironda, Larissa Reis, Dana Bailey. Det er bare å forsyne seg.

Så, nå har du grunnlaget. Du har motivasjonen. Du har kunnskapen.

Det er ikke dermed gitt at fettreduksjonen kommer. Vanene er der fortsatt. Vaner kan være enormt vanskelige å bryte. Særlig om man ikke går dypere i seg selv for å se hvorfor vanene ble, ja, nettopp, vaner. Hva er årsaken til overvekten? Hva er de underliggende forholdene som førte til at man ble som man ble?

Det sies at det tar tre uker å legge om en vane. Å gå vekk fra det en gjorde før og erstatte det men en ny vane. Tre uker er ikke lenge. Og det kan føles uendelig langt.

Da er det viktig å holde fast ved målet sitt. Ha viljestyrke, bruke den motivasjonen man har internt, fylle på med ekstern motivasjon og ikke minst, benytte seg av den kunnskapen man har.

Husk, du gjør dette for deg selv. Ingen andre. Kun deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamlebyen Kjente meg mye igjen i siste innlegget ditt, spesielt det med rutiner! For meg er det rutine å ta meg noe godt når jeg kommer hjem fra en lang dag på biblioteket eller etter middag.. Og siden jeg bare har vært ute av gamlerutinen i en drøy uke så er det som om hodet mitt sier til meg at "nå skal vi ha sjokkis", selv om jeg ikke har lyst på det, jeg gjelder meg til de nye rutinene kommer på plass!

Har foresten enda et motivasjonstips! I går ble det spinning til The Biggest Loser, herregud for en motiverende program! Jeg tråkket mye hardere når de var ute og løp for å si det sånn :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamlebyen Kjente meg mye igjen i siste innlegget ditt, spesielt det med rutiner! For meg er det rutine å ta meg noe godt når jeg kommer hjem fra en lang dag på biblioteket eller etter middag.. Og siden jeg bare har vært ute av gamlerutinen i en drøy uke så er det som om hodet mitt sier til meg at "nå skal vi ha sjokkis", selv om jeg ikke har lyst på det, jeg gjelder meg til de nye rutinene kommer på plass!

Har foresten enda et motivasjonstips! I går ble det spinning til The Biggest Loser, herregud for en motiverende program! Jeg tråkket mye hardere når de var ute og løp for å si det sånn :D

rebeccasreise det å unne seg noe godt er ikke en dum ting! Jeg gjør det nesten daglig, men den gode belønningen når en kommer hjem kan jo være en sunn OG god belønning! Et godt eple, en nydelig solmoden plomme, eller noe annet avhengig av hva slags kosthold man har (Derfor elsker jeg LCHF...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rebeccasreise det å unne seg noe godt er ikke en dum ting! Jeg gjør det nesten daglig, men den gode belønningen når en kommer hjem kan jo være en sunn OG god belønning! Et godt eple, en nydelig solmoden plomme, eller noe annet avhengig av hva slags kosthold man har (Derfor elsker jeg LCHF...)

Formulerte meg vel litt dårlig, når jeg mente "noe godt" mente jeg vel egentlig noe litt mer syndefullt! Droppa sjokoladen for ananas i går, smaker egentlig vel så godt og jeg føler meg mye bedre etterpå og :D

Når det er sagt så skal jeg love dere at det blir kakesmaking på fredag! Håper alle som vil tar seg en is på nasjonaldagen vår! Er mye bedre å bestemme seg for å gjøre det enn å straffe seg selv dersom man gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formulerte meg vel litt dårlig, når jeg mente "noe godt" mente jeg vel egentlig noe litt mer syndefullt! Droppa sjokoladen for ananas i går, smaker egentlig vel så godt og jeg føler meg mye bedre etterpå og :D

Når det er sagt så skal jeg love dere at det blir kakesmaking på fredag! Håper alle som vil tar seg en is på nasjonaldagen vår! Er mye bedre å bestemme seg for å gjøre det enn å straffe seg selv dersom man gjør det.

Nettopp! Det er det jeg mener. At om 'omprogrammerer' seg fra å belønne seg selv med noe som er syndefullt til noe som ikke er så gæli!

Rå ananas er jo snadder! Merker faktisk at det begynner å bli for søtt for meg.

Det blir nok både kake, is og annet snadder fredag. For det er også viktig, når det er merkedager av den typen, at man slapper litt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nettopp! Det er det jeg mener. At om 'omprogrammerer' seg fra å belønne seg selv med noe som er syndefullt til noe som ikke er så gæli!

Rå ananas er jo snadder! Merker faktisk at det begynner å bli for søtt for meg.

Det blir nok både kake, is og annet snadder fredag. For det er også viktig, når det er merkedager av den typen, at man slapper litt av.

Enig! :)

Har så lyst til å spinne i dag, men er jogging på planen... Grunnen til at jeg vil spinne er egentlig for å se biggest loser samtidig, too much fun :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kul tråd! ..eventuelt fet tråd!!! hehe

Vektnålen stod på 151,2 i september 2012..heh, da fikk jeg litt sjokk. Sist gang jeg veide meg var på søndag forrige uke, da viste vektnålen 116.7 ..så det er jo gøy. Har et mål om matchvekt på 90-95 med styrke til å totalt løfte 600kg i "de tre store"...det er fortsatt litt igjen, men jeg satser på å nå målet innen juni 2014.

Etter å ha mistet litt vekt nå har jeg gjort noen interessante oppdagelser. Når man har gått ned i vekt da er det plutselig okey for alle å kommentere hvor stor man var før man gikk ned i vekt. Det er ikke okey. For alle som har gått ned i vekt veit hvor enkelt det er å plutselig havne tilbake på den gamle stien.

Jeg forstår heller ikke helt hvorfor alle skal kommentere ting.."Ja, er det frivillig at du gikk ned? ..du er vel ikke blitt syk?" .. "Ja, du begynte jo å bli ganske så stor" .."Nå er du liksom mer deg.."

Det er sikkert ment hyggelig...men det jeg hører er "før var du jævelig". Når det er sagt så er det utrolig deilig å kunne bevege seg helt annerledes. Jeg kan hoppe. Jeg kan jogge. Jeg løper i trapper..gjerne 3-4 trappetrinn om gangen...

Fordelen for de som har vært tunge / er tunge..er at vi er sjukt sterke i beina..går vi ned i vekt relativt raskt vil styrken være der og det føles ut som om jeg går på skyer av og til.. Tenk hvordan det blir med 25 kilo til vekk fra kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

phatlegs - veldig godt jobba!! (y)

Og jeg merker (heldigvis!) ikke så mye til de sarkastiske kommentarene fra folk rundt meg, men jeg har begynt å få mye oppmerksomhet på treningssenteret - noe som er fryktelig moro, men samtidig litt awkward! Samtidig tror jeg faktisk jeg hadde satt pris på _litt_ fæle sannheter også, det gjør at grensen mot å havne tilbake blir endel større..

Men kjenner meg igjen i dette med å kunne bevege meg annerledes.. FOR en boost det er innimellom å innse at, ja, det er faktisk slitsomt, men jeg klarer å jogge hele denne distansen! Selvtilliten sprenger jo snart alle grenser, haha (den har vel mer eller mindre gjort det allerede - jeg har bestemt meg for å skulle gjennomføre Tough Mudder neste år!)

Men jeg sliter skikkelig med cravings for tiden.. Antall ekstra fri/kose/fest-dager, og en kropp som ikke er fornøyd med å forlate siste platå gjør at jeg har skikkelige merkelige diskusjoner med meg selv i hodet mitt (type engel vs djevel som kjefter ned hverandre), og at jeg sprekker SKIKKELIG på ting.. Må få orden på dette! For tiden er det mest bakverk som kroppen min liksom blir trukket mot.. Alt av boller, kaker etc..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg vært en uke i Mallorca, og gikk ned i vekt. Kjenner at det med at rutiner er inne, hjelper så utrolig mye. Slet jo med å finne mat som faktisk var god mat. For nå har jeg jo rutiner hjemme på å lage god, sunn, ren mat. Kom hjem i natt, og har storkost meg med sunn god mat.

Min store kamp kommer den dagen jeg skal holde vekten min. Det har jeg funnet ut før at ikke er så enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Jeg har endelig innsett at det må begevelse til for å løsne på flesket, så jeg har begynt med kardio i tillegg til styrke. :dry:

Men! Oppe i nord har vi fint sommervær, og med mindre klær på, er det klart at motivasjonen er der. Det er tungt å holde inn magen hele tiden! :p

Samme her. Har styrt unna kardio en god, god stund selv, mest fordi jeg hater f eks å løpe. Men tvinger meg til en runde med tabata (sprint) på morran, evt speed squats eller annen form for tortur for å se om det gjør utslag på bukflesket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den derre tabata'en altså.. :cautious: Jeg er ikke helt der enda, kjenner jeg, men snart! Har lasta ned en app, da. Hehe!

Det er jo en start!

Tabata er jo litt hva en gjør det til selv. Og som med så mange andre ting, så må man begynne et sted. Merker at jeg ikke har det trykket jeg ønsker på sprinten, men det kommer seg, sakte, men sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. Jeg er nede i en matchvekt på 90kg nå(fra 109kg i Januar). Har også hatt en formidabel treningsøkt idag hvor jeg både løftet 102,5kg i mark og 100kg i knebøy. Samt 82,5kg(nesten 4 reps på siste settet) på benkpress. Dette kan ha noe med at jeg hadde en slags spisedag igår grunnet at vi arrangerte mat demonstrasjon på jobben så jeg var i overskudd for første gang på lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...