Gå til innhold

Skoliose og trening..


B.o.b

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en kjæreste med Skoliose (skjev ryggrad).. Noen som har erfaringer med trening i forbindelse med skoliose ?

Hørte fra en muskelterapeut at trening av dyp muskulatur, ikke overflate var å anbefale..

Hun har trent en del tidligere, men lite styrketrening.. Hun har fått beskjed av lege at vanlig styrketrening ikke bør være noe problem for henne, men det skal sies at legen hennes kjører bil med sykkelhjelm og er ikke akkurat noen Stuart Mcgill, så det han sier tar jeg med en klype salt..

Jeg har skoliose!

Har trent meg så og si smertefri de siste to årene, kombinert med opphold i utlandet et par uker på det kaldeste om vinteren.

Trener styrke 6 dager i uken og har ikke vondt med mindre den bli belastet med mye ståing eller lignende utenom det vanlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har selv nettopp fått vite av en kiropraktor at jeg har skoliose. Men han sa ikke hvor mange grader skeiv jeg var, må en ta røntgen for å finne ut av det? Regner ikke med jeg har en veldig alvorlig skoliose da jeg selv ikke kan se det. har bare lagt merke til at ene skulderen er lavere enn den andre. Også hadde jeg visst en fot som var 12-13mm kortere enn den andre, så det er vel muligens årsaken. Jeg har ikke spurt noe særlig om trening, da jeg selv føler det går greit (om jeg tar det rolig, og ikke lasser på med for mye kg :p), men er dette noe en kiropraktor kan hjelpe meg med? sette opp et program tenker jeg på da.

Kjekt å se at noen hadde laget en tråd om dette, her skal jeg følge med
:)
Har bare vært hos kiropraktoren en gang, så har ikke fått så mye info ang. dette enda
:)

Man må ta røntgen for å gradere scoliosen, men det er sjeldent veldig nødvendig. Det er mest aktuelt hvor unge pasienter (særlig med nevrologiske skader) hvor scoliosen utvikler seg eller er så stor at det vurderes operasjon.

Benlengdeforskjellen din kan være årsaken til scoliosen, dette kan kiropraktoren fortelle deg i så fall. Om det er tilfelle vil den rette seg ut ved å bygge opp det korte benet og du kan for det meste trene som om du ikke ha scoliose.

Mange har små scolioser og ryggvondt uten at det nødvendigvis er scoliosen som forårsaker smertene. Tren balansert og med god teknikk så pleier det å gå bra. Om kiropraktoren kan sette opp treningsprogram eller ikke kommer an på hvor mye kompetanse han har på området, du får bare spørre han ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ta røntgen for å gradere scoliosen, men det er sjeldent veldig nødvendig. Det er mest aktuelt hvor unge pasienter (særlig med nevrologiske skader) hvor scoliosen utvikler seg eller er så stor at det vurderes operasjon.

Benlengdeforskjellen din kan være årsaken til scoliosen, dette kan kiropraktoren fortelle deg i så fall. Om det er tilfelle vil den rette seg ut ved å bygge opp det korte benet og du kan for det meste trene som om du ikke ha scoliose.

Mange har små scolioser og ryggvondt uten at det nødvendigvis er scoliosen som forårsaker smertene. Tren balansert og med god teknikk så pleier det å gå bra. Om kiropraktoren kan sette opp treningsprogram eller ikke kommer an på hvor mye kompetanse han har på området, du får bare spørre han ;)

Tusen takk for svar! :) Har ny time idag, så får spørre han ut litt mer da ;) Regner ikke med røntgen er nødvendig for min del da nei, heldigvis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...