Gå til innhold

Skoliose og trening..


B.o.b

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en kjæreste med Skoliose (skjev ryggrad).. Noen som har erfaringer med trening i forbindelse med skoliose ?

Hørte fra en muskelterapeut at trening av dyp muskulatur, ikke overflate var å anbefale..

Hun har trent en del tidligere, men lite styrketrening.. Hun har fått beskjed av lege at vanlig styrketrening ikke bør være noe problem for henne, men det skal sies at legen hennes kjører bil med sykkelhjelm og er ikke akkurat noen Stuart Mcgill, så det han sier tar jeg med en klype salt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei!

har selv scoliose som har ført til prolaps blant annet, slet med sterke smerter leeenge... jeg startet med å trene ett prog som var spes for å trene opp støttemusklaturen i ryggen og magen.. masse kjerneøvelser.. dette hjalp masse på smertene:) etter jeg begynte å føle at dette ble for enkelt, begynte jeg med vanlig styrketrening igjen.. her har jeg vel fulgt "skynde seg sakte" prinsippet.. tatt i så det er tungt nok, men ikke så det gjør vondt.. alt som gjør vondt stopper jeg med og prøver heller andre øvelser..

synes styrketreningen har fungert veldig bra! tok mr før jeg begynte igjen, og tok nå noen måneder etterpå, var blitt 6 grader rettere i ryggen!

så jeg vil absolutt anbefale styrketrening, bare sørg for å ha ett godt grunnlag og god kjernemusklatur.. jeg kjører øvelser for støttemusklatur som en del av oppvarmingen.

ellers har også naprapat hjulpet en god del i perioder med stivhet og smerter..

håper dette var til hjelp! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja at styrketrening hjelper er det ingen tvil om :) Fikk du programmet ditt satt opp av en PT med kunnskap om Scoliose eller bare satt du opp programmet selv ? Hvilke kjernetreningsøvelser anbefaler du ? Snakket med en lege på gymmet. Han anbefalte meg å oppsøke ortoped, men de har ofte ingen spesifikke råd når det gjelder trening.. Han snakket om korset o.l, men hun er 28, så korsett ser jeg ikke noe poeng i.. Hun har også gått til regelmessig sjekk frem til hun var 18 år.. Takk for svar :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

har selv scoliose som har ført til prolaps blant annet, slet med sterke smerter leeenge... jeg startet med å trene ett prog som var spes for å trene opp støttemusklaturen i ryggen og magen.. masse kjerneøvelser.. dette hjalp masse på smertene:) etter jeg begynte å føle at dette ble for enkelt, begynte jeg med vanlig styrketrening igjen.. her har jeg vel fulgt "skynde seg sakte" prinsippet.. tatt i så det er tungt nok, men ikke så det gjør vondt.. alt som gjør vondt stopper jeg med og prøver heller andre øvelser..

synes styrketreningen har fungert veldig bra! tok mr før jeg begynte igjen, og tok nå noen måneder etterpå, var blitt 6 grader rettere i ryggen!

så jeg vil absolutt anbefale styrketrening, bare sørg for å ha ett godt grunnlag og god kjernemusklatur.. jeg kjører øvelser for støttemusklatur som en del av oppvarmingen.

ellers har også naprapat hjulpet en god del i perioder med stivhet og smerter..

håper dette var til hjelp! :)

Har en liten skoliose jeg og, og det skal lite til før ryggen blir helt vrang, f.eks. litt dårlig seng eller liggestilling, så jeg vil veldig gjerne styrke alt av muskulatur som kan hjelpe!

Hva har du trent, hvilke øvelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ortoped hjalp meg veldig lite.. har heller ikke brukt korsett, og ser heller ikke noe poeng i det hvis hun er 28 år som du sier..

jeg fikk en PT med kjennskap til scoliose og prolaps til å sette opp, skl prøve å forklare deg øvelsene som best jeg kan:P

bortsett fra trening syns jeg som sagt det var veldig til hjelp å gå til naprapat og på massasje jevnlig for å få "løst opp" stivheten litt..

øvelse 1: henger i chin-up bar så lenge som mulig, UTEN å løfte seg noe opp.. så fort man kjenner at skuldre og armer begynner å "løfte" for å holde igjen slipper man, og rister løs litt.. gjorde dette så lenge jeg klarte x3

øvelse 2: satt på pilates-ball og rullet hoftene i store sirkler, uten å bevege overkroppen, 20 sirkler hver vei x3

øvelse 3: skulderrulle med hantler, sakte fremover og bakover 20x3 hver vei

øvelse 4: brukte en lett stang som jeg la over skuldrene, holdt bredt tak med armene, bena i hofte bredde og svingte fra side til side stående. så langt til siden du kommer ved å bare svinge overkroppen. 50x3

øvelse 5: kan by på vansker å forklare, men skl prøve etter beste evne..:p

knestående stilling på gulvet.. skyt rygg (som en katt) og pass på at du stramer magemusklene skikkelig hele veien. i denne stillingen fjrner du vekten fra ett og ett kne,UTEN å løfte det opp fra gulvet. skjønner??

og samme på annenhver arm etterpå.. 50x3

etterpå tar man først bredere benstilling og gjør det samme 20x3, for så å ta en bredere armstilling og ta 20x3. kjenn etter så det tar i ryggen hver gang man fjerner vekten..

øvelse 6: rygghev på pilatesball

nå er ikke jeg noe ekspert altså, men det hjalp hvertfall meg veldig.. trente vanlige styrkeøvelser med kroppsvekt på resten av kroppen, og holdt meg unna jogging.. brukte heller en ellipse maskin, eller gikk turer rett og slett.. også er zumba ganske fint for å myke opp også,for den som syns det er moro:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja at styrketrening hjelper er det ingen tvil om :) Fikk du programmet ditt satt opp av en PT med kunnskap om Scoliose eller bare satt du opp programmet selv ? Hvilke kjernetreningsøvelser anbefaler du ? Snakket med en lege på gymmet. Han anbefalte meg å oppsøke ortoped, men de har ofte ingen spesifikke råd når det gjelder trening.. Han snakket om korset o.l, men hun er 28, så korsett ser jeg ikke noe poeng i.. Hun har også gått til regelmessig sjekk frem til hun var 18 år.. Takk for svar :))

Blir litt vanskelig å gi råd når man ikke vet hvilken type skoliose det er.

Er det f.eks. en funksjonell skoliose (mellom 10 og 25 grader ved måling av Cobb-vinkel), har hun mest sannsynlig svært lite eller ingen problem med vanlig trening. Er skoliosen derimot strukturell (over 25 grader v. måling av Cobb-vinkel), vil det være en del faktorer som kan forverre symptomer og plager.

Mtp. korsett er dette for å forebygge videre utvikling av skoliosen, evt. lindre symptomer (brukes på pasienter som har 25-40 graders Cobb-vinkel) En skoliose der Cobb-vinkel er over 40 grader vil som oftest behandles ved kirurg. Men som du sier, hun er jo 28, så dette er nok klarert allerede.

Et besøk til Mr. Ortoped synes jeg høres lurt ut uansett.

Om ikke annet, så hadde det vært greit å vite litt om symptomer og vinkler i de ulike kurvene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt vanskelig å gi råd når man ikke vet hvilken type skoliose det er.

Er det f.eks. en funksjonell skoliose (mellom 10 og 25 grader ved måling av Cobb-vinkel), har hun mest sannsynlig svært lite eller ingen problem med vanlig trening. Er skoliosen derimot strukturell (over 25 grader v. måling av Cobb-vinkel), vil det være en del faktorer som kan forverre symptomer og plager.

Mtp. korsett er dette for å forebygge videre utvikling av skoliosen, evt. lindre symptomer (brukes på pasienter som har 25-40 graders Cobb-vinkel) En skoliose der Cobb-vinkel er over 40 grader vil som oftest behandles ved kirurg. Men som du sier, hun er jo 28, så dette er nok klarert allerede.

Et besøk til Mr. Ortoped synes jeg høres lurt ut uansett.

Om ikke annet, så hadde det vært greit å vite litt om symptomer og vinkler i de ulike kurvene ;)[/q

sant det, jeg har funksjonell så er det jeg har erfaring med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har bedt henne sjekke ut litt, og det viser seg at skoliosen var på 19 grader ved siste sjekk.. Det var 11 år siden, men siden den gang har hun ikke hatt noe ryggtrøbbel i det hele tatt.. I mitt hode blir det feil å sette henne på øvelser som virker nedover på ryggraden, feks knebøy, skulderpress varianter osv.. Har også lest at Markløft er fy fy, helt til jeg kom over artikkelen om Jeannie Bassi her på Fitnessbloggen.. Hun tar dobbelt av sin vekt i markløft og har en skoliose på 12 grader, som i utgangspunktet var på 25.. Da må det være håp da vel ? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv skoliose på en 15-20 grader. Den retter seg ganske ut når jeg bøyer meg framover.. Har uansett ikke opplevd smerter i forbindelse med knebøy, markløft og lignende. Slutter nok ikke med styrketrening før jeg eventuelt får smerter. Sliter likevel med en ganske så usymmetrisk ryggmuskulatur :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bedt henne sjekke ut litt, og det viser seg at skoliosen var på 19 grader ved siste sjekk.. Det var 11 år siden, men siden den gang har hun ikke hatt noe ryggtrøbbel i det hele tatt.. I mitt hode blir det feil å sette henne på øvelser som virker nedover på ryggraden, feks knebøy, skulderpress varianter osv.. Har også lest at Markløft er fy fy, helt til jeg kom over artikkelen om Jeannie Bassi her på Fitnessbloggen.. Hun tar dobbelt av sin vekt i markløft og har en skoliose på 12 grader, som i utgangspunktet var på 25.. Da må det være håp da vel ? :p

Det er absolutt håp ;) Har hun en skoliose på 19 grader vil det si at den er funksjonell. Dvs. at det er en adaptasjon fra ting som f.eks. benlengdeforskjell, hypertrofi/atrofi av muskulatur, låsninger i columna, muskelspasmer i paravertebral muskulatur osv. osv.

Poenget mitt er at det er mulig å gjøre noe med denne skoliosen, fysikalsk, ved å rette opp grunnen til at skoliosen har oppstått. Hvis det er noe hun på noen måte plages med, ville jeg ha kommet meg til behandling! Anbefaler osteopati på det varmeste da mye av filosofien bak hele profesjonen handler mye om å se sammenhenger i kroppen.

Den retter seg ganske ut når jeg bøyer meg framover..

Negativ Adam's test ;)

Litt morsomt.. Casen min på eksamen idag var en 12 år gammel jente med skoliose som hadde førstegangskonsultasjon.

Ble forsåvidt en finfin A :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Spennende lesing :)

Er også operert for scoliose (48 grader skjev).

Kjernemuskulatur er helt klart essensielt, men etterhvert må man føle litt på selv hvor man vil og hva man klarer, og ikke minst hva man synes er gøy å trene. Alt går med visse tilpasninger og justeringer.

Har selv fått eget opplegg fra PT, som nå fungerer greit.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en ganske stor scoliose i ryggen.

Treningen som jeg selv bedriver med fortiden er et treningsprogram i slynge som er satt opp av fysioterapaut. I det treningsprogrammet trener jeg blant annet sideplanken, vanlig planke, variant hvor man tar vanlig planken samtidlig som man fører knærne/ hoftene innover mot magen, samt rygghev i slyngen.

Jeg trener et helkroppssprogram i slyngen hvor også rygg mage bein, armer, skuldrer og bryst er med og føler at det fungerer helt greit, er veldig plaget med ryggen, men er smertefri mens jeg trener.

Iforhold til kondisjonstrening så blir det sykkel eller roing. Har fått løpedilla, men det passer veldig dårlig med løpeforbud. Ellers driver jeg på med klatring:)

Min oppfordring er å spør en fagperson om råd, da vi alle sammen er forkjellig og det som fungerer for en person kan bli helt galt for en annen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Har selv nettopp fått vite av en kiropraktor at jeg har skoliose. Men han sa ikke hvor mange grader skeiv jeg var, må en ta røntgen for å finne ut av det? Regner ikke med jeg har en veldig alvorlig skoliose da jeg selv ikke kan se det. har bare lagt merke til at ene skulderen er lavere enn den andre. Også hadde jeg visst en fot som var 12-13mm kortere enn den andre, så det er vel muligens årsaken. Jeg har ikke spurt noe særlig om trening, da jeg selv føler det går greit (om jeg tar det rolig, og ikke lasser på med for mye kg :p), men er dette noe en kiropraktor kan hjelpe meg med? sette opp et program tenker jeg på da.

Kjekt å se at noen hadde laget en tråd om dette, her skal jeg følge med
:)
Har bare vært hos kiropraktoren en gang, så har ikke fått så mye info ang. dette enda
:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...