Gå til innhold

Rare ord og uttrykk

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Populære innlegg

Den har jeg blitt lurt av før. Holdt på med en eller annen øvelse med en trøndersk pasient og etter en pause når jeg tenkte det var dags for en ny serie spør jeg "Er du klar?". "Nei," svarer han. Vent

Ooo... Ville vel ikke si at "I" er typisk trøndersk Går for æ, æ Og tidenes; "itj fårrå nålles"

Beinkløvent= Beskriver en oppgave som er enkel å gjennomføre. Møli= Beskriver oppgave som er vanskelig å gjennomføre Flånnjer= Utfordrene kledd kvinne. Grønvål= Tull, useriøs prat. Darinnj = Der i

Bæsræv - en som klager mye

Bonjævel - nedsettende ord om en som tydelig er fra bygda

Seigmann/laban - en person fra Harstad (jeg har ingen anelse hva som er opphavet til dette uttrykket, kanskje noen her vet det?)

Søring - alle som ikke er fra Nord-Norge :D

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 1 år senere...
Bæsræv - en som klager mye

Bonjævel - nedsettende ord om en som tydelig er fra bygda

Seigmann/laban - en person fra Harstad (jeg har ingen anelse hva som er opphavet til dette uttrykket, kanskje noen her vet det?)

Søring - alle som ikke er fra Nord-Norge :D

Det er heller slik at laban/seigmenn kalles Harstadværinga. ;) (I allefall hvis du er fra Narvik)

La meg først introdusere dere for fonemet [nd]

Flere Nordnorske utrykk, mye fra Narvik regionen som har hentet en del ordlyder fra svensk deriblant retrofleks nasal/tjukk n: IPA [ɳ]

Å bli. Eksempel: "Æ blir (evt. bi) å gjøre noe/nåkka." - Skal gjøre noe (i fremtiden).

Brusa - Brusen (bestemt form) "Kan du gi mæ brusa mi?"

Bakka. F.eks: "Æ ska opp i Bakka". - Slalombakke-/skianlegget i Narvik.

Drekka - alkohol, gjerne "hjemmelaget": "Har du årr'na nå drekka te hælga?"

Fette - kvinnelig kjønnsorgan også gradsadverb/forsterker : "E du fette tullat?!"

Jo/ja på innpust/ingressiv

Kise [uttalles ki'se ikke kji'se] - konsept hvor unge menn skal vise seg frem/tøffe seg og gjerne mislykkes.

Kaffaan? "Kaffaan gjor du det førr?" Negativ

Storunga - barnespråk for tenåringer, antonym er småunga.

Ævenes - Harstad/Narvik Lufthavn Evenes.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...