Gå til innhold

VG: Flyselskap innfører kilopris - tykke personer må betale mer


Tor

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Man kan ta dette videre til tog, t-bane, buss etc etc, det er klart, men der har man som regel ikke en maks grense som det lastes tett oppunder på flygninger, derfor er det ikke like viktig å faktisk ha kontroll på hva folk veier.

Drivstofforbruket er også av en helt annen dimensjon. Et fly tygger igjennom flere titusen(og over 100tusen) liter på de lengste flygningene.

Nå vet jeg ikke hva et tog bruker av drivstoff om det går på diesel, men det er ikke 100tusen liter pr etappe iallefall :p

Prisene er også helt anderledes. 146kroner koster det meg å ta tog inn til Trondheim (ish 120 km), en evt justering på vekt ville maks ha utgjort 5 kroner, kontra 500 på et fly.

Det samme gjelder for buss og trikk etc også. Her er kapasiteten så mye større pr. passasjer enn på fly der det stables folk så trangt som mulig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan røykere og overvektige sammenlignes? Tenker du passiv røyking er det samme som å måtte sitte sammenklemt i setet sitt fordi man sitter ved siden av en feit person? Er det helseskadelig på samme måte som passiv røyking?

Litt flåsete sagt, men jeg sammenligner strengt tatt ikke effekten. Jeg sammenlignet behandlingen.

Men igjen, man kan jo se for seg hvordan argumentene ville bli brukt i vanlig kollektivtransport også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Færre og færre røyker, ja, men ville færre og færre blitt lange ved at kollektivtilbudet ble verre for disse? Tvilsomt.

Jeg ser folk henger seg opp i vekt og høyde her, men det blir dessverre bare litt tåpelig. Dette forslaget hadde aldri sett dagens lys med mindre overvekt hadde vært et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser folk henger seg opp i vekt og høyde her, men det blir dessverre bare litt tåpelig. Dette forslaget hadde aldri sett dagens lys med mindre overvekt hadde vært et problem.

På hvilken måte blir det tåpelig? Jeg på 193cm vil naturlig nok veie mer enn en på 170cm uten å være overvektig av den grunn? Og det er ikke et forslag, men noe som blir gjennomført på Samoa, et av verdens mest overvektige land. I tillegg naivt å tro at ledelsen i andre flyselskaper ikke har vurdert samme løsning, som de jo garantert må ha gjort, men funnet det for tungvint og lite lønnsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser ikke på dette som noe problem. Om dette resulterer i dyrere flybilletter innad i dette selskapet er det bare å velge det billigste flyselskapet. Har aldri vært lettere å sammenligne priser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan røykere og overvektige sammenlignes? Tenker du passiv røyking er det samme som å måtte sitte sammenklemt i setet sitt fordi man sitter ved siden av en feit person? Er det helseskadelig på samme måte som passiv røyking?

Ser poenget ditt, men at det er en ting som skiller røykere og overvektige betyr ikke at de to ikke har mange sammenlignbare likhetstrekk også. Begge er ting som medfører store samfunnskostnader, plager for individet det gjelder, senskader og komplikasjoner, og følelsesmessig smerte for alle pårørende den dagen det skjer noe.

I tillegg er begge problemene selvforskyldt. Ja, en overvektig kan ha havnet der grunnet psykiske lidelser, fysisk sykdom, og mye annet jeg ikke begriper annet om enn at det er vanskelig å håndtere, men... en røyker kan da si det samme? Å si "Stump røyken, Stinky!" til en røyker er like forutinntatt som å si "Legg fra deg sjokoladen, Tjukken!", er det ikke? Kan da godt tenkes at en sigarett er en god trøst i en mørk periode, på samme måte som noen finner trøst i ekstra mat? :p

Hva flygreiene angår.. Ja til fast grunnbeløp for å dekke de mer-eller-mindre konstante kostnadene. Utover dette kan man gjerne belastes i forhold til totalvekta på seg selv og baggasje.

Pros:

- Det blir billigere å fly med barn.

- Det blir mulig å ha med mye baggasje om man vil.

- Det blir billigere å fly med mindre baggasje ("mannfolk-pakking").

- Det blir et incentiv til overvektige for å gå ned i vekt, fremfor skreddersying alá USA med double size bøtteseter fordi folk er blitt så store.

Cons:

- Avisforsider med representanter for Landsforeningen for Overvektige som klager over diskriminering i alle landets tabloide tulleaviser. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at drivstoffmengde og effektivitet er uinteressant? Er du klar over at drivstoff er en av hovedutgiftspostene til flyselskapene? Fluktuasjon i drivstoffprisen dikterer hvordan budsjettene til flyselskapene blir formet fremover.

YES! Spot on på drivstoff!

Drivstoff utgifter var en av de tingene som kjapt kunne kjørt sas alldeles i grøfta her tidligere i vinter. Tilbyderene fikk nyss i at Sas var i problemer og vurderete nøye hvorvidt de skulle la sas flyene fuele fra dag til dag i frykt for ikke å få betalt ved en konkurs.

Virkelig festlig var det jo når flyselskapene skulle betale for 140$ fatet uten at det skulle gjenspeiles i bilett prisene.

Hadde folk reflektert over billettprisene og hvor lave de i enkelte tilfeller er blitt, så hadde de kanskje grøsset litt. Å drifte et fly er svært kostbart. Det gjør meg litt betenkt å tenke på at du kan få billett hos norwegian fra oslo til bergen for langt under 500,- når flyet appåtil går halvfullt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde folk reflektert over billettprisene og hvor lave de i enkelte tilfeller er blitt, så hadde de kanskje grøsset litt. Å drifte et fly er svært kostbart. Det gjør meg litt betenkt å tenke på at du kan få billett hos norwegian fra oslo til bergen for langt under 500,- når flyet appåtil går halvfullt.

Helt enig, men tja, noen må vel også kjøpe disse Full Flex-billettene eller hva de nå heter til 2 500,- for samme strekningen antar jeg? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De hadde vel avtale med SAS når jeg var inne i 05-06, men har fått inntrykk av at avtalen nå er knyttet til Norwegian.

Om en bestilte billettene selv og måtte få igjen på reiseregning, så skulle det vel gjøres med billigste billett om jeg ikke husker feil?

Edit: Etter det jeg kan finne ut ser det ut som Norwegian har avtalen med Forsvaret, så da går det ikke på statsstøtte hvertfall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Militæret f.eks. opererer KUN med full flex-billetter, som et innspill på sidelinjen.

En form for statlig støtte?

(dette gjaldt iallefall da jeg var inne i 06-07)

Muligens en form for indirekte subsidiering? Nå eier fremdeles staten en god slump i sas og wideroe sitt rutenett er vell i stor grad diktert av staten... Så tanken er ikke helt fjern.

2500 for en fullflex billett for en tur fra Stavanger til Kristiansund (Rute jeg flyr vann og dann) er billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Blir litt feil den overskriften her,dette gjelder alle passasjerene og ikke bare tykke. Leste gjennom infoen på nettsiden til flyselskapet og dette gjelder alle tyngre passasjerer,da også kroppsbyggere.

Jeg fant ikke hva som er grunnvekten for å beregne overvekten da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Posten feks har jo praktisert dette i uminnelige tider, og all transport på gods er jo etter enten kubikk eller vekt, så dette er helt rett spør du meg.. :)

Dette kan jeg kun begrunne med at det koster mere for et flyselskap å fly med feks 50 tonn last enn 30 tonn last i form av drivstoff, slitasje osv - så enkelt er det bare!

Dessuten krever de større plass innvendig, noe som gjør at de som sitter ved siden av får en forverret sittestilling. Dette kan føre til at det blir misnøye og kunder finner alternativ reisemåte..

Selvfølgelig kan dette bli feil ved at menn ofte er tyngre enn damer, men det er egentlig det mest rettferdige uansett.. ;)

Slanke mennesker koster samfunnet mindre, kan dette være en måte å rettferdigjøre noe for de..? (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det er greit, men da må man finne et normalområde der det er en flat pris - og ikke belønne undervektige, siden det vil være mot sin hensikt. Jeg kan godt betale litt ekstra for å være i god form så lenge jeg var at personen ved siden av meg, som tyter ut av stolen sin, måtte betale for begge setene sine. Det er jo egentlig litt hårreisende at jeg skal betale i blod for å få med meg litt ekstra stasj i kofferten mens noen med 50kg ekstra på kroppen ikke skal straffes for økt plass- og drivstoffbruk. I tillegg til økt risiko for helse på lengre flygninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en verden hvor nettoenergien på oljeproduksjon faller raskere og raskere vil flyreiser tidligere enn vi ønsker bli noe kun oligarker fra Russland, statsoverhoder ol. får benyttet. Den beste oljen blir foredlet til drivstoff for fly. Prisene vil rase oppover.

Uansett, poenget mitt er at inntjening er viktig for alle selskaper. Man tilstreber overskudd. Det får man ved å kutte kostnader og/eller øke inntjening. En bransje som er så utrolig influert av oljepris vil gjøre det mest bisarre, som å kun ansette kvinner utenom pilotene (India) eller ta kilospris (fordi det er vekt som påvirker hvor mye drivstoff et fly forbrenner).

Regn med at hverken Norwegian eller SAS vil gjøre det bra i årene fremover. :)

Merk: Jeg smiler ikke fordi dette er ønsket, jeg liker å fly og å fly billig, men "it's not in the cards, baby".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig :) Dette syns jeg er helt riktig. Det må være totalvekta på en person inkl. bagasje som gjelder.

Flere selskaper har en grense på bagasjevekt på 21 kg.

Har irritert meg lenge at når jeg som er 75 kg m/25 kg bagasje, altså totalt 100 kg må betale tillegg pga vekt, når det kommer en person som har egenvekt på 100 kg med 21 kg bagasje altså totalt 121 kg som slipper å betale tillegg. Nei makan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...