Gå til innhold

VG: Flyselskap innfører kilopris - tykke personer må betale mer


Tor

Anbefalte innlegg

Flyselskapet er Samoa Air. Løsningen er "Pay by Weight" og artikkelen finner du her

Påstanden er

Kostnadene varierer med hvor mye flyet veier, og for oss spiller det liten rolle om den vekten kommer fra personer eller bagasje. Dermed blir det mest rettferdig at alle betaler for den vekten de selv tilfører flyet, sier Langton.

Er det rettferdig, eller blir dette et steg i gal retning?

Kjør debatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må si den umiddelbare reaksjonen er at jeg drar på smilebånda og får en god følelse i magen. Kall meg gjerne en drittsekk, men jeg synes ikke et opplegg som dette er urettferdig (forutsatt at man kan få dispensasjon fra pristillegg med nødvendig papirer fra legen, eller noe slikt).

Greit, det er komplekse saker som ligger bak grov overvekt, men en har til syvende og sist ansvaret for å ta tak i problemene i ens eget liv selv. Ingen andre kan tvinge deg til å søke hjelp, enten problemet er fysisk eller psykisk, eller rett og slett at du er alt for glad i mat og ikke gidder å gjøre noe med det.

inb4 skriking om diskriminering:

Det koster mer å fly et fly som er tungt lastet. Hvem dekker kostnaden av dette? Jo, de som ikke er overvektige men alikevel må betale for en dyrere billett siden et tyngre lastet fly bruker mer drivstoff. Det er da urettferdig..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette håper jeg virkelig er tull. Isåfall, skal vi liksom begynne å fylle ut skjema om hvor mye vi veier når vi bestiller flybiletter slik at de kan se hvor mye de skal kreve.. ?

Du velger jo allerede hvor mange kg baggasje du skal ha med, slik at flyselskapet kan fylle korrekt mengde drivstoff for å komme frem dit flyet skal.

$1-4 (~6-24kr) er heller ikke store greiene. Man betaler dobbelt så mye om man veier dobbelt så mye (og koster flyselskapet dobbelt så mye drivstoff), mens andre folk betaler alt fra prisen av en bussbillett innenbys i Sandefjord til en togbillett Sandefjord-Oslo. Slettes ikke urimelig spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke problemet med løsningen i første øyekast, men det er flere motforestillinger kan jeg tenke meg..

Bagasje (ialelfall overvekt) betales allerede ekstra for. Hvorfor skal ikke dette gjelde personer også?

Kilospris på flyreiser!

La oss si at jeg skal ut og fly. Går opp til insjekken, og forran insjekken er det et felt på 1x1.5 meter eller noe hensiktsmessig som faktisk er en vekt.

Jeg stiller meg på, sammen med min bagasje. Veier totalt 105.6 kilo (vises i display bak skranken, og du kan få se selv om du vil dobbeltsjekke, ikke alle som vil kringkaste vekta si av en eller annen grunn...)

Jeg betaler 100kg x 20kr/kg = 2000,-

Om jeg hadde tatt med meg 30kg ekstra i bagasje måtte jeg betale 600kr ekstra, fair enough, ingen av oss som krangler på det.

Ser for meg en heidundranes krangel om det er individet som er 30kg tyngre (uansett om det er fett eller muskler, tarminhold eller whatever) og h*n må betale 600kr ekstra... WHY?

Nei, innfør kilospris, så får de som reiser uten bagasje reise billigere, og de som har med mengder betale for det også.. Totalvekt er det som teller, ikke individvekt.

Har vært med på flygnigner der det har blitt tatt ut folk/bagasje fordi det har vært overfyllt og ting har blitt sendt med neste fly. Dette er pga at ingen har peiling på hva folk veier.

Og ettersom at folk veier mer og mer, og gjerne har med seg mer og mer, så blir dette et større problem.

Innfør en totalvekt og sett en fair pris.

Minus med løsningen: Setter en effektiv stopper for forhondsbestillinger... Evt så må det betales/tilbakebetales mellomlegg på flyplassen...

(FYI: jeg flyr sjeldent, og kommer til å drite loddrett i hvilken løsning det blir etterhvert.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg på 1,83 og 85 kg skal måtte betale 200kr mer enn kompisen min på 1.70 og 75 kg? Gutter skal jevnt over betale mer enn jenter. Kompisene mine på 2m+ skal betale flere hundre kroner mer enn meg fordi de nødvendigvis veier mer?

Ser poenget ditt, men samtidig ikke. Om en skal være uhorvelig pedantisk koster du faktisk mer i bensinpenger for flyselskapet enn kompisen din som er 10kg lettere gjør, og damer (og barn) medfører lavere drivstofforbruk enn store barske menn.

Hele greia gir litt rar bismak i munnen rett og slett fordi det er så utrolig uvant at noen faktisk tør å gjøre noe sånt, men i prinsippet er det jo rettferdig... Jeg veier 94kg, og koster mer bensin enn sidemannen som veier 64kg. Det er da mer rettferdig at jeg betaler litt mer enn at den økte utgiften fra tygre passasjerer fordeles ut over alle, slik at jeg slipper billigere unna på bekostning av kameraten min?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten litt ironisk (eller nesten en selvfølge?) at det er Samoa Air som innfører dette, i og med at de ligger rimelig høyt på lister over overvektige nasjoner. 91% av befolkningen over 15 år kategoriseres som overvektige.

http://en.wikipedia.org/wiki/Obesity_in_the_Pacific

Etter det jeg har lest virker det som de vil regne totalen av kroppsvekt + bagasjevekt.

Dette vil jo påvirke de som er høye, solide, muskuløse like mye som det vil påvirke overvektige, som i seg selv er helt greit. Samoa Air driver jo med transport, ikke folkehelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser poenget ditt, men samtidig ikke. Om en skal være uhorvelig pedantisk koster du faktisk mer i bensinpenger for flyselskapet enn kompisen din som er 10kg lettere gjør, og damer (og barn) medfører lavere drivstofforbruk enn store barske menn.

Hele greia gir litt rar bismak i munnen rett og slett fordi det er så utrolig uvant at noen faktisk tør å gjøre noe sånt, men i prinsippet er det jo rettferdig... Jeg veier 94kg, og koster mer bensin enn sidemannen som veier 64kg. Det er da mer rettferdig at jeg betaler litt mer enn at den økte utgiften fra tygre passasjerer fordeles ut over alle, slik at jeg slipper billigere unna på bekostning av kameraten min?

Men hvor skal grensen gå da? Det er jo i bunn og grunn forskjellsbehandling på bakgrunn av ting man ikke kan gjøre noe med. To personer som begge er normalvektige kan jo veie helt forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er helt rettferdig. Sånn er virkeligheten. Kjører du moped bruker du mer på mila hvis du veier 120kg enn 60kg. Diskriminerer mopeden, ja. Faller du fra to meter og veier 120kg vil du treffe bakken med mer moment enn en på 60kg med samme massetetthet. Diskriminerer naturen, ja. Er det da greit for et flyselskap som følger naturlovene å diskriminere på samme måte, ja?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Når du flyr, hva betaler du for? Dette blir jo litt som om folk skulle betalt forskjellig på restaurant avhengig av hvor mye av maten de spiser opp. Når du flyr betaler du ikke bare for drivstoff.

2. Vekt er noe veldig mange mennesker har et anstrengt forhold til, og noen har et sykelig anstrengt forhold til det. Det er nok endel som ville reagert sterkt på å bli veid på vei inn på flyet.

3. Er dette egentlig lov? Jeg har ikke kjennskap til juss, men ville ikke det å veie folk på vei ombord på flyet blitt betegnet som invasjon av privatlivet eller noe i den duren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor skal grensen gå da? Det er jo i bunn og grunn forskjellsbehandling på bakgrunn av ting man ikke kan gjøre noe med. To personer som begge er normalvektige kan jo veie helt forskjellige ting.

Grensen? Er ikke snakk om noen grense, men en kilopris. Alle parametre og dumme sammenligninger til siden, jeg veier 30kg mer enn min fremtidige svigerbror, så det vil koste mer å fly meg 50 mil. Hvorfor skal jeg da ikke betale mer?

Om jeg ikke skal betale mer, hvem skal dekke den ekstra kostnaden ved at jeg har en BMI på nesten 30? Virker da mer rettferdig at jeg som veier mer betaler mer enn at alle betaler for alle, på samme måte som kringkastningslisensen kun betales av de som vil ha NR...waaaait.. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grensen? Er ikke snakk om noen grense, men en kilopris. Alle parametre og dumme sammenligninger til siden, jeg veier 30kg mer enn min fremtidige svigerbror, så det vil koste mer å fly meg 50 mil. Hvorfor skal jeg da ikke betale mer?

Om jeg ikke skal betale mer, hvem skal dekke den ekstra kostnaden ved at jeg har en BMI på nesten 30? Virker da mer rettferdig at jeg som veier mer betaler mer enn at alle betaler for alle, på samme måte som kringkastningslisensen kun betales av de som vil ha NR...waaaait.. :p

Du tror det du betaler bare dekker for kostnaden med å frakte deg fra A til B?

Du snakker om dumme sammenligninger, men dette med høyde og medfølgende vekt er veldig reelt. Så lenge dette er snakk om ting man ikke kan gjøre noe med i utgangspunktet, fordi vi er ulike, så blir dette et diskriminerende tiltak.

EDIT: Du dekker allerede kostnaden med å fly disse 30kg ekstra med det du betaler i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tror det du betaler bare dekker for kostnaden med å frakte deg fra A til B?

Du snakker om dumme sammenligninger, men dette med høyde og medfølgende vekt er veldig reelt. Så lenge dette er snakk om ting man ikke kan gjøre noe med i utgangspunktet, fordi vi er ulike, så blir dette et diskriminerende tiltak.

Nå var det om "dumme sammenligninger" myntet på Alakazam sin post, der mopeder og naturen diskriminerer, ikke noe du sa. :)

Men ja, jeg ser poenget ditt, det er ikke rett å diskriminere mot noen som er høye noe mer enn det hadde vært rett å kreve ekstra betaling fra noen som hadde en gitt hudfarge. Det er dog noe ved kilopris-saken som apellerer til meg. Som Alakazam nevnte over: Ethvert kjøretøy bruker mer drivstoff om sjåføren veier 120kg (eller 200, eller 300) enn om han veier 60-70. Det betyr ikke at Ford, Fiat eller Mercedes diskriminerer. Uansett hva annet billetten dekker er det ikke til å komme unna at den også dekker drivstoff (som er, eller i allefall skal være, grunnen til at tyngre baggasje koster mer), så..

Nei, jeg vet ikke. Kanskje det bare føles godt (på en litt fandenivoldsk måte) at et flyselskap i et av verdens mest overvektige land innfører kilopris, mens tjukkaser her i Norge griner i media fordi det er flaut å spørre om en belteforlenger på bussen. Kanskje ikke den mest intellektuelle responsen å ha, men nå og da må man få lov til å flire litt også, eller hva? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...